Imp. & vervormingsmetingen: Focal 7V412 / 5V4213 / TC90TDXJM
Moderator: Beheerdersteam
Imp. & vervormingsmetingen: Focal 7V412 / 5V4213 / TC90TDXJM
Vanavond alle units losgesoldeerd van het filter en impedantiemetingen uitgevoerd. Ik heb dit met ATB PC Pro gedaan. Heb de meetresultaten naar ZMA ge-exporteerd zodat anderen ze evt. kunnen bekijken via een ander programma.
Zelf denk ik dat de Rechtertweeter ( R TC90TDXJM ) gaar is en er iets mis is met de bovenste midwoofer ( R 7V412 Boven ).
Van iemand kreeg ik reeds de opmerking om te kijken of het filter niet defect is ( ergens een gaar component ). Dit omdat 2 units uit dezelfde speakerkast gek doen. Diezelfde persoon zei ook dat er misschien ( te veel ) DC op de uitgang van mijn amp staat. Kan volgens hem ook units verpesten.
Kunnen jullie ook eens een blik werpen op de metingen en jullie mening geven ?
Noot: Rechts is volle lijn, links is stippellijn
Zelf denk ik dat de Rechtertweeter ( R TC90TDXJM ) gaar is en er iets mis is met de bovenste midwoofer ( R 7V412 Boven ).
Van iemand kreeg ik reeds de opmerking om te kijken of het filter niet defect is ( ergens een gaar component ). Dit omdat 2 units uit dezelfde speakerkast gek doen. Diezelfde persoon zei ook dat er misschien ( te veel ) DC op de uitgang van mijn amp staat. Kan volgens hem ook units verpesten.
Kunnen jullie ook eens een blik werpen op de metingen en jullie mening geven ?
Noot: Rechts is volle lijn, links is stippellijn
- Bijlagen
-
- Focal Spectral 909.1 Links en Rechts.zma
- ZMA file, ge-exporteerd vanuit ATB
- (78.36 KiB) 77 keer gedownload
Laatst gewijzigd door fluppie op do 27 jan 2011, 2:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Impedantiemetingen: Focal 7V412 / 5V4213 / TC90TDXJM
Wat ik altijd doe is testen met een weerstand van bijv. 5.6 ohm en van 10 ohm aan de plus en min. Als die netjes 5.6 resp. 10 ohm meten dan kan je ervan uitgaan dat de imp. metingen van je units ook kloppen.
Misschien zie je meer als je het filter aangesloten laat en dan de totale impedantie van L en R vergelijkt. Nu zie ik niks geks behalve wellicht de hoogte van de impedantie van de rode lijn die iets anders is op zijn resonantie freq...
Misschien zie je meer als je het filter aangesloten laat en dan de totale impedantie van L en R vergelijkt. Nu zie ik niks geks behalve wellicht de hoogte van de impedantie van de rode lijn die iets anders is op zijn resonantie freq...
Re: Impedantiemetingen: Focal 7V412 / 5V4213 / TC90TDXJM
Dit gebeurt er als ik een weerstand van 15 ohm en van 27 ohm meet met ATB.
Dat zit wel goed denk ik
?
Dat zit wel goed denk ik
Re: Impedantiemetingen: Focal 7V412 / 5V4213 / TC90TDXJM
Bij deze de vervormingsmetingen, ik heb de units los gemaakt en op de kast gezet ( zie foto ). Dan steeds enkel en alleen de betreffende unit aangesloten op het filter.
De gemeten units ( volgorde zoals ze gemonteerd zitten ):
7V412 Midbas "boven"
5V4213 Mid
TC90TDXJM Tweeter
7V412 Midbas "onder"
Kan iemand voor mij de metingen interpreteren en mij vertellen wat de conditie van mijn units is ? Of welke units hij als defect ziet.
Ik zie wel meteen dat de unit van het filmpje zijn vervorming hoger is dan de rest. Dus dat lijkt al juist te zijn.
Grappig is dat er een basmid is waar de dustcap is losgekomen bij het demonteren. Die zijn curve is nauwelijks tot niet anders dan die van een andere unit.
Dan nog iets heel gek... Die driver ( Rechtse speaker, 7V412, bovenaan ) zijn impedantiecurve was in eerste instantie vrij normaal, maar luister maar eens mee wat voor geluid daar uit komt... Dat was dus het geratel wat ik hoorde in mijn muziek. Eigenlijk ongelooflijk hoe goed andere units deze vervorming/ratel kunnen verdoezelen !! Ik denk zelf dat het komt door de dustcap, die zit los te komen van de conus... De lijmlaag is schijnbaar aan het scheuren. Kan dit de oorzaak zijn ? Of is het wat anders ?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6xdmtSWhVrQ[/youtube]
De gemeten units ( volgorde zoals ze gemonteerd zitten ):
7V412 Midbas "boven"
5V4213 Mid
TC90TDXJM Tweeter
7V412 Midbas "onder"
Kan iemand voor mij de metingen interpreteren en mij vertellen wat de conditie van mijn units is ? Of welke units hij als defect ziet.
Ik zie wel meteen dat de unit van het filmpje zijn vervorming hoger is dan de rest. Dus dat lijkt al juist te zijn.
Grappig is dat er een basmid is waar de dustcap is losgekomen bij het demonteren. Die zijn curve is nauwelijks tot niet anders dan die van een andere unit.
Dan nog iets heel gek... Die driver ( Rechtse speaker, 7V412, bovenaan ) zijn impedantiecurve was in eerste instantie vrij normaal, maar luister maar eens mee wat voor geluid daar uit komt... Dat was dus het geratel wat ik hoorde in mijn muziek. Eigenlijk ongelooflijk hoe goed andere units deze vervorming/ratel kunnen verdoezelen !! Ik denk zelf dat het komt door de dustcap, die zit los te komen van de conus... De lijmlaag is schijnbaar aan het scheuren. Kan dit de oorzaak zijn ? Of is het wat anders ?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6xdmtSWhVrQ[/youtube]
Re: Impedantiemetingen: Focal 7V412 / 5V4213 / TC90TDXJM
Ik heb exact hetzelfde gehad, ik werd helemaal gek want ik kon maar niet ontdekken waar de resonantie vandaan kwam, ik was er op een gegeven moment van overtuigd dat er iets los in de box lag mee te trillen waar ik niet bij kon vanwege de kleine afmetingen. Gelukkig boden de heren van Yello (Oh Yeah) een helpende hand, het getril kon worden gereproduceerd .... het getril was verdwenen toen ik mijn vinger tegen de dustcap hield (unit was een Harbeth LF5). De lijm was idd uitgedroogd waardoor de dustcap voor een groot deel loszat, na het opnieuw vastzetten speelden ze weer de sterren van de hemelfluppie schreef:Ik denk zelf dat het komt door de dustcap, die zit los te komen van de conus... De lijmlaag is schijnbaar aan het scheuren. Kan dit de oorzaak zijn ? Of is het wat anders ?
- Bijlagen
-
- Harbeth-LF5.JPG (49.05 KiB) 925 keer bekeken
Re: Imp. & vervormingsmetingen: Focal 7V412 / 5V4213 / TC90T
Sark, met welke lijm heb je de dustcap terug vastgelijmd ?
Re: Imp. & vervormingsmetingen: Focal 7V412 / 5V4213 / TC90T
Als ik het me goed herinner was het een 2-componentenlijm, het bijgevoegde plaatje is meer als voorbeeld want ik heb werkelijk geen idee meer welk merk of type ik heb gebruikt.
- Bijlagen
-
- 2 componenten lijm Kombi snel spuit 24 ML.jpg (7.88 KiB) 887 keer bekeken
Re: Imp. & vervormingsmetingen: Focal 7V412 / 5V4213 / TC90T
Zo, net van TNT een nieuwe tweeter mogen ontvangen ! Ben benieuwd naar zijn meetresultaten ( iets voor vanavond of morgenavond ) !!
Re: Imp. & vervormingsmetingen: Focal 7V412 / 5V4213 / TC90T
Hierbij alvast de impedantiemeting van de nieuwe unit ( blauwe curve ).
Re: Impedantiemetingen: Focal 7V412 / 5V4213 / TC90TDXJM
Heb je 'm al gelijmdfluppie schreef:Grappig is dat er een basmid is waar de dustcap is losgekomen bij het demonteren.
Re: Imp. & vervormingsmetingen: Focal 7V412 / 5V4213 / TC90T
En bij deze weer nieuwe metingen.
Linkertweet met 'kapotte' / 'geopereerde' rechtertweeter gemeten en dan de laatste meting is de nieuwe tweeter.
Eerlijk gezegd merk ik zelf weinig tot geen verschil... Heb ik dan toch vrij goed die tweeter hersteld
?
Linkertweet met 'kapotte' / 'geopereerde' rechtertweeter gemeten en dan de laatste meting is de nieuwe tweeter.
Eerlijk gezegd merk ik zelf weinig tot geen verschil... Heb ik dan toch vrij goed die tweeter hersteld
Re: Impedantiemetingen: Focal 7V412 / 5V4213 / TC90TDXJM
Nog niet, ik wil eerst nog goed onderzoek doen naar de juiste lijm & of dit zelf doen of dit laten doen.SARK schreef:Heb je 'm al gelijmdfluppie schreef:Grappig is dat er een basmid is waar de dustcap is losgekomen bij het demonteren.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Imp. & vervormingsmetingen: Focal 7V412 / 5V4213 / TC90T
Hoi Philippe,
Hoe klinkt de unit als je de stofkap er helemaal afhaalt?
Ik heb even geluisterd naar je filmpje, maar daar klinkt het niet als een loszittende stofkap.
Hel lijkt meer op ijzerdeeltjes o.i.d. in de luchtspeet.
Het lijmen is goed zelf te doen.
Eerst even de stofkap goed in het middelpunt stationeren, en dan met een potlood de
omtrek op de conus aftekenen.
Daarna lijm aanbrengen binnen de afgetekende cirkel en op het randje van de stofkap.
Na een minuut of 5 drogen, de stofkap in één keer op de juiste plaats laten zakken.
Het laten zakken gaat goed m.b.v. een speld die je in de stofkap prikt.
Nog even het randje rondom aandrukken, en klaar.
Voor dat je dit gaat doen natuurlijk goed de luchtspleet controleren op ijzerdeeltjes of andere verontreiniging.
En ook op de plek waar de lijm komt het losse zand (glaskorreltjes) wat op de conus zit weghalen.
Als lijm bisonkit of tix gebruiken.
mvg,
Paul.
Hoe klinkt de unit als je de stofkap er helemaal afhaalt?
Ik heb even geluisterd naar je filmpje, maar daar klinkt het niet als een loszittende stofkap.
Hel lijkt meer op ijzerdeeltjes o.i.d. in de luchtspeet.
Het lijmen is goed zelf te doen.
Eerst even de stofkap goed in het middelpunt stationeren, en dan met een potlood de
omtrek op de conus aftekenen.
Daarna lijm aanbrengen binnen de afgetekende cirkel en op het randje van de stofkap.
Na een minuut of 5 drogen, de stofkap in één keer op de juiste plaats laten zakken.
Het laten zakken gaat goed m.b.v. een speld die je in de stofkap prikt.
Nog even het randje rondom aandrukken, en klaar.
Voor dat je dit gaat doen natuurlijk goed de luchtspleet controleren op ijzerdeeltjes of andere verontreiniging.
En ook op de plek waar de lijm komt het losse zand (glaskorreltjes) wat op de conus zit weghalen.
Als lijm bisonkit of tix gebruiken.
mvg,
Paul.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Imp. & vervormingsmetingen: Focal 7V412 / 5V4213 / TC90T
En Philippe,
We zijn nu ruim 3 jaar verder, is de lijm al droog, en klinkt het nu weer beter?
Paul van Lingen.
We zijn nu ruim 3 jaar verder, is de lijm al droog, en klinkt het nu weer beter?
Paul van Lingen.
