De ultieme speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
matthieu

De ultieme speaker

Bericht door matthieu »

Bestaat de ultieme speaker of hoe zou deze er uit moeten zien.
De Philips FB 1000 wordt door velen beschouwd als (bijna) het neusje van de akoestieke zalm.

Kun je dan ook zeggen dat een perfecte speaker altijd een ribbon tweeter én ribbon midrange zou moeten hebben?
Benader je met een 12" woofer voor het laag en een 10" woofer voor het mid/laag de perfectie?
Moet het dan altijd 4-weg zijn?

Gelukkig ben ik zelf niet zo handig dat ik het even in elkaar knutsel maar als ik hier de verhalen lees en hoop te snappen, denk ik dat er een perfecte speaker te benaderen is.
Of is dit dan een gevalletje van de plank finaal mis slaan?

Piet Gouw (Philips) heeft eens in een interview gezegd dat een goede luidspreker een lafaard is.
Hij voegt niets toe maar laat ook niets weg.

Het is met deze quote dan toch, dat ongeacht of je voorstander bent van 2-, 3- of 4-weg systemen en alle andere tussenvormen, je wilt dat muziek zo natuurlijk mogelijk klinkt.
Dat wil zeggen zonder vervorming.

Een viool moet toch klinken als een viool en niet als een chello.
Een sopraanzangeres als een sopraanzangeres en niet als een doorleefde roker van 65.

Ik weet dat ik nu chargeer maar versterkte muziek moet toch net zo klinken als de akoestische versie ofwel alsof je er zelf bij bent.

Het gaat hierbij dus niet om de opstelling of de versterker die je er aan hangt.
Het gaat puur om de vraag: als je de ultieme speaker wilt benaderen hoe zou deze er dan uit moeten zien?
bas focal m180
Contacteer:

Re: De ultieme speaker

Bericht door bas focal m180 »

Hoi Matthieu , ik zie dat je even een accountje hebt aangemaakt, de vraag ultieme speaker knaagt nog steeds bij je ,, ik denk dat je hier op ZBAforum eens de speaker topics moet doorneuzen.
Daar staan erg leuke zelfbouw ontwerpen , discussies etc.
Er worden ook luisterdagen georganiseerd, is de moeite waard om heen te gaan , een deel van je vragen zal je al luisterend naar de verschillende speakers beantwoord kunnen worden.
matthieu

Bericht door matthieu »

Als je geen vragen meer hebt ben je klaar ... dus tot die tijd blijf ik lekekr doorzoeken :)
En hoop een antwoord te vinden
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Nou, hou je vast... hier komtie dan: DE ultieme speaker bestaat niet. Je kunt een heel goede speaker ontwerpen, maar het blijft altijd afhankelijk van de akoestiek en opstelling hoe hij presteert. Het hangt bovendien geheel af van de ontwerpeisen die je stelt, of een speaker goed is of niet.

Welke eisen stel jij aan een luidspreker? Wanneer zou jij een luidspreker perfect vinden?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Als je je ultieme speaker klaar hebt verzin je altijd weer dingen die ultiemer kunnen. Ik ga wachten op een nieuwe generatie drivers, voordat ik weer een poging waag! :twisted:

Ga ook eens luisteren naar zeer goede dipoolspeaker!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”