Tha Box

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

mxbreak
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 36
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 20:10

Re: Tha Box

Bericht door mxbreak »

ik ben weer eens creatief bezig geweest met paint ;D
is dit een mogelijkheid?:$

Visaton WPC 30 PA Lage Tonen Conus
Visaton DTC 80 Tweeter


http://tinypic.com/r/2ci8pvp/7
Laatst gewijzigd door mxbreak op wo 02 feb 2011, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
mxbreak
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 36
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 20:10

Re: Tha Box

Bericht door mxbreak »

of zo:

Afbeelding


de speakers zijn 4 ohm

accu: 2x 7,2Ah 12v ( de bekende gelshit :rock: )
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Tha Box

Bericht door bartsegers »

sorry dat ik het zeg,maar waarom stel je hier vragen als je al het goede advies in de wind slaat??

een 4 kanaals versterker slurtpt 2 x zoveel stroom.. (dus helft minder tijd spelen)
je hebt geen power voor 2 30cm woofers, zonde van de speakers.

hifi tweetertje kan, maar is duur, minder sterk, en filtergevoelig.

Wat vind je niet prettig aan 1 versterker, bruggen, en 1 woofer + tweeter???
mxbreak
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 36
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 20:10

Re: Tha Box

Bericht door mxbreak »

ja je hebt gelijk 8-[ . ik denk dat ik de woofer en tweeter die je me aanraadde van new-line ga aanschaffen. het duurt nog eventjes voordat ik ga beginnen maar ik zal het resultaat zeker posten. alleen nog een versterker?

en david ik kom waarschijnlijk later nog wel op die accu's terug als je ze over een tijdje nog hebt staan !! :wink:

bedankt fellas
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Tha Box

Bericht door nxs77 »

Autoradio;-) dan kun je ook gewoon radio luisteren, das toch een handige optie toch? en het is kleiner dan z'n versterker en kan hard zat.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Tha Box

Bericht door hrscharft »

Hier gaarne een verhaal van Wowly :oops:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Tha Box

Bericht door bartsegers »

Autoradio met 15-20 watt RMS, tja in de openingspost wordt "blazen" genoemd.
Nu weet ik dat het geen kwaad kan als je een veelvoud van 20 watt ter beschikking hebt.
(een 100-150 watt rms bijvoorbeeld moet echt goed lukken op een 12" 1" combi)

eigenlijk is het allemaal héél simpel :rock:
rendement is alles, en geen power verstoken in laag efficiente speakers of in het subbas gebied etc.
(wat dat betreft zou een eenvoudig! crossovertje niet misstaan op de versterker)

wij gebruiken een sinus live 3002, en die heeft alle filters aan boord, perfect eigenlijk.
Bijlagen
kerke onderdelen.JPG
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Tha Box

Bericht door nxs77 »

Dat is een optie. als het een autoradio wordt zou ik zeggen eentje met hpf optie. dan kun je ook het laag filteren.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Tha Box

Bericht door bartsegers »

och de topic starter mag het weten, maar het beste blijft 1 versterker, bruggen en een 30cm woofer met tweeter etc.

staat genoeg te koop.

ik heb evt een 30cm PA woofer liggen, en de 12V blokken ook. Voel je vrij om een PM te sturen dus.

mvg
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Tha Box

Bericht door nxs77 »

Da's toch allang een mooi aanbod bart. Maar ik denk dat de naam marquant beter niet meer genoemd moet worden hier =;
Ik heb mischien nog wel een leuk versterkertje in de aanbieding. Een pioneer 2 kanaals versterker.
Hoeveel vermogen slurpt die 30cm pa luidspreker?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Tha Box

Bericht door bartsegers »

zoveel je maar wilt :D

maar ff zonder gekheid, met een high pass filtertje op de versterker kan er gerust 150 watt overheen.

heeft jouw pioneertje dat?
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Tha Box

Bericht door nxs77 »

Da's heel mooi.. pioneertje levert 100w aan 4ohm continu en 150 max bij 4ohm gebrugd. Tis ook een mooi compact apparaatje.
High en lowpass filter zit erop en een gain instelling. Deze levert veel meer vermogen dan bijvoorbeeld een autoradio.
Ik heb mijn vdo dayton 12" sub van 150rms en 600max er een tijdje mee aangestuurd.
Dat ging erg lekker. Ik was van aardig ver al te horen haha.

Ampje kan ik wel voor een zacht prijsje weg doen.

Info: http://www.pioneer.nl/nl/products/archi ... index.html
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Tha Box

Bericht door bartsegers »

jouw versterkertje heeft een fixed high pass? (80 hz is te hoog namelijk)
Ofja, ja, eigenlijk net wat te gortig. Zou mooi zijn als die highpass verstelbaar was.

100 watt RMs aan 4 ohm in brug is netjes, en een erg compact dingetje!
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Tha Box

Bericht door nxs77 »

Ik heb de versterker net wat beter bekeken.. schakelaartje doet alleen lpf of fullrange.
Als er een mp3 spelertje op komt valt daarmee ook wel het een en ander in te stellen voor de laag weergave als het goed is.
mxbreak
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 36
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 20:10

Re: Tha Box

Bericht door mxbreak »

en met een autoradio is je accu ook sneller leeg, dus het is eigenlijk alleen maar voor de show.
maar bruggen betekend gewoon in serie zetten? O:)
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Tha Box

Bericht door Vuurkat »

Bruggen komt erop neer dat je twee kanalen van een versterker gebruikt om één luidspreker aan te sturen, je sluit dan de luidspreker aan tussen de plusaansluitingen van de versterkerkanalen. Je moet er dan wel voor zorgen dat één van de kanalen het signaal in tegenfase krijgt.

Edit: luidspreker moet je hier zien als de woofer en de tweeter samen, zoals bartsegers hieronder zegt.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op zo 06 feb 2011, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
mxbreak
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 36
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 20:10

Re: Tha Box

Bericht door mxbreak »

ik snap er nog vrij weinig van.. :oops:
maar dan heb je toch ook een 4 kanaals versterker nodig als je 2 speakers aan wil sluiten?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Tha Box

Bericht door bartsegers »

nee,

je hebt een 8 ohm woofer, en een 8 ohm tweeter. (even ervan uitgaande dat je dat koopt)

De tweeter en woofer zet je parallel aan elkaar zodat de versterker 4 ohm last heeft.

De tweeter geef je een filtertje mee, want die kan niet met die bastonen omgaan :wink:
dit kan heel eenvoudig, met een spoel en condensator.

Simpeler kan het niet, en je behaalt het maximale rendement uit je setje zo.
mxbreak
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 36
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 20:10

Re: Tha Box

Bericht door mxbreak »

zoiets? O:) :

Afbeelding

de onderdelen zijn gewoon voorbeelden :wink:
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Tha Box

Bericht door nxs77 »

ja daar komt het z'n beetje op neer
mxbreak
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 36
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 20:10

Re: Tha Box

Bericht door mxbreak »

en dat andere kanaal gewoon open laten ? ;)
waar moet ik verder op letten als ik een versterker koop?
en een filter?


thx!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Tha Box

Bericht door bartsegers »

koop deze:

http://link.marktplaats.nl/415352805

specs: http://81.169.156.47/sinuslive/produkte/502.htm

Bied er 20€ voor en je bent het mannetje.
Als je een versterker zoekt, let dan hier op:

Bruggen mogelijk (meestal)
high pass filter (instelbaar!)

wattje of 100 RMS in brug is al genoeg.

Die sinus live van hierboven is een nette kleine en goede versterker MET de goede filters.

Dan koop je voor de tweeter een condensatortje, eventueel hier tweedehands.
Er zijn genoeg forumleden die een condensatortje kunnen missen.

mocht je nog 12V accu kopen kan ik je er eentje bijdoen.

Tweeter kun je ook tweedehands kopen, of nieuw natuurlijk.
Forumleden hebben ook nog wat liggen natuurlijk. (staat een hoorntweetertje hier te koop geloof ik)

anders een stevig tweetertje bv:
http://www.n-joymusic.nl/nl/jb-systems- ... 00806.html
Laatst gewijzigd door bartsegers op zo 06 feb 2011, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Tha Box

Bericht door nxs77 »

Als je een versteker koop kijk dan dat die genoeg vermogen heeft. ik denk dat je met 100watt rms wel genoeg hebt en verder ben je met een 2 kanaals versterker wel klaar. en een highpass filter ingebouwd is wel zo handig.

Dus... de eisen voor jou versterker:

2 kanaals(Van de 2 kanalen maak je door te bruggen 1 sterkere kanaal)
minimaal 100watt rms gebrugd
variabele high en low pass filter optie
En geen MARQUANT!!

Een paar merken die het wel goed doen: Pioneer, Caliber, Magnat, Rockfort fosgate of te wel de bekende merken.
En zoiets is wel te vinden op marktplaats.
mxbreak
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 36
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 20:10

Re: Tha Box

Bericht door mxbreak »

bedankt!

van 2 kanalen 1 maken? je gebruikt toch maar 1 kanaal en die ander laat je open ? :D

en moet er over die woofer ook nog een beschermplaat of iets dergelijks?;)
en wat is het verschil tussen een hoorn tweeter en zo'n klein rond tweetertje ?
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Tha Box

Bericht door nxs77 »

Bescherming voor de woofer is heel verstandig. zeker doen. en verschil tussen een hoorn en gewone tweeter. Als ik mij niet vergis haal je een hoger rendement met een hoorn tweeter en dus meer decibels met dezelfde input.

En wat betreft de 2 kanalen. gewoon 2 kanaals aansturen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”