speaker op basis van de CT211

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
clrs

speaker op basis van de CT211

Bericht door clrs »

Hallo allemaal,

Het idee van een extra sub bij mijn lancetta's is overboord gegooid. Ik wil nieuwe speakers gaan bouwen op basis van de CT211 :http://lautsprechershop.de/hifi/ct211_en.htm Ik wil het design wel wat aanpassen, zie de tekeningen. Het volume voor de W6-1108 blijft hetzelfde, alleen wil ik iets met de breedbander doen. De ikea-bollen-behuizing leek me wel wat, zie tekeningen.

Een probleem waar ik mee zit, op de originele tekening zit de breedbander in een aparte behuizing van ongeveer 1,5 liter. Als ik dit in WinISD simuleer kom ik op een hoge Qtc. Voor een Qtc van 0.7 moet de behuizing 3,5 liter worden. Maakt de grootte van de behuizing veel uit?

Verder heb ik de W6 ook gesimuleerd, en beide speakers een highpass/lowpass van 460 Hz gegeven om ongeveer aan te geven wat het filter doet. (origineel crosst deze op 460 Hz, 2e orde).

Verder zal het filter van de originele CT211 aangepast moeten worden. Hiermee wil ik gelijk wat ervaring gaan opdoen met het doen van metingen. Maar dat is een zorg voor later :)

Suggesties zijn welkom!

groeten,
coen
Bijlagen
design1.JPG
design2.JPG
even snel de speakers gesimuleerd
even snel de speakers gesimuleerd
k.p.

Re: speaker op basis van de CT211

Bericht door k.p. »

Suggestie: laat je niet teveel leiden door de opties in je cad programma (SW?). Maak eerst een schets en ga dat eventueel modelleren. Verder zul je met een nieuw ontwerp een andere respons en afstraling krijgen. Voor het eerste kun je compenseren. Voor het tweede niet. Het ligt aan je wensen, kunde, mogelijkheden en beschikbare tijd of dit ontwerp wat voor jou is.
bobbie

Bericht door bobbie »

Ontwerpen zien er wel mooi uit, deze ga ik even in de gaten houden O:)
(dat lijkt trouwens op NX?)
clrs

Bericht door clrs »

is inderdaad unigraphics nx :wink: Dat de ontwerpen wat exotisch zijn komt omdat ik niet het standaard rechthoekige kastje wil hebben.

Beide ontwerpen liggen alweer in de prullenbak en aan een nieuw ontwerp wordt gewerkt! De ikea bolletjes vielen af, omdat dit geen mooie bolletjes zijn en de wanddikte nogal verschilt. Het tweede ontwerp geeft denk ik teveel problemen met afstraling van de breedbander. Ook kwa uiterlijk niet echt een 'winner'.

Dit ontwerp spreekt me erg aan: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=150
En dit lijkt me ook een interessante: http://www.hifi-forum.de/viewthread-267-186.html

Ik hou jullie op de hoogte!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”