advies gevraagd monitor zelfbouw versus B&W 805 diamond
Moderator: Beheerdersteam
advies gevraagd monitor zelfbouw versus B&W 805 diamond
Beste audioliefhebbers,
Ik lees jullie prachtige forum al een hele tijd maar werd geen lid omdat ik weinig zou kunnen
bijdragen aan jullie te benijden technische kennis, chapeau!
Doch zit ik met een prangend dilemma en ben ik hopenlijk niet te vrijpostig mijn probleem voor te leggen
in de hoop een goede oplossing te vinden.
Ik heb nu vreselijk grote, lelijke speakers dewelke in ons betrekkelijk modern, lees kaal-en zwakke akoustiek-
interieur hun weg niet vinden. Ze klinken naar mijn mening veel te scherp en hebben door hun achteraan
geplaatste baspoort een moeilijke positionering. Komt nog bij dat ze door heel het gezin verwenst worden naar
andere oorden wegens te dominant aanwezig... Het zijn JBL-TI5000. Inmiddels staan ze reeds te koop, ooit
waren ze volgens kenners de referentie (lang geleden).
Daarom ben ik dus al een hele tijd aan het zoeken naar een monitor die al mijn verwachtingen inlost en kom na
eindeloos surfen, lezen en luisteren uit bij de B&W 805 diamond. (klinkt ruimtelijk helder en warm, niet storend)
De prijs is wel naar de hoge kant maar voor 'muziek' durf ik wel iets meer betalen.
Bedoeling is de monitors mits een zelf gemaakte metalen constructie boven mijn
monoblokken-eindversterkers Vincent sp-998 te plaatsen zodat versterker en speaker een geheel wordt met het
uiterlijk van een vloerstaander-speaker. Op die manier worden ook de luidsprekerkabels kort gehouden.
Als er tussen de versterker en de monitor een ruimte van 30cm gelaten wordt zal de warmteontwikkeling wel niet storen.
Enfin, een heel verhaal om nu tot de eigenlijke vraag te komen.
Kan ik zelf een monitor bouwen met hoogwaardige drivers en filter, niet te groot, baspoort vooraan of geen, dewelke
dezelfde kwaliteit of nog beter kunnen geven dan bvb. de B&W's? Mijn allergrootste vereiste is de geluidskwaliteit.
Uiterlijk is minder belangrijk. Het mag iets kosten maar moet absoluut high-end kwaliteit zijn.
Ik ben handig, knutsel graag en heb een cnc-machine, persoonlijk zou ik ze liever
zelf maken maar zoek dus eigenlijk een plan voor een echte high-end monitor.
Kan iemand mij advies geven of ik met zelf bouwen de kwaliteit van de fabrieksmonitor kan benaderen of koop ik
beter een set?
Hartelijk dank voor het eventuele lezen en advies, groeten, karel.
Ik lees jullie prachtige forum al een hele tijd maar werd geen lid omdat ik weinig zou kunnen
bijdragen aan jullie te benijden technische kennis, chapeau!
Doch zit ik met een prangend dilemma en ben ik hopenlijk niet te vrijpostig mijn probleem voor te leggen
in de hoop een goede oplossing te vinden.
Ik heb nu vreselijk grote, lelijke speakers dewelke in ons betrekkelijk modern, lees kaal-en zwakke akoustiek-
interieur hun weg niet vinden. Ze klinken naar mijn mening veel te scherp en hebben door hun achteraan
geplaatste baspoort een moeilijke positionering. Komt nog bij dat ze door heel het gezin verwenst worden naar
andere oorden wegens te dominant aanwezig... Het zijn JBL-TI5000. Inmiddels staan ze reeds te koop, ooit
waren ze volgens kenners de referentie (lang geleden).
Daarom ben ik dus al een hele tijd aan het zoeken naar een monitor die al mijn verwachtingen inlost en kom na
eindeloos surfen, lezen en luisteren uit bij de B&W 805 diamond. (klinkt ruimtelijk helder en warm, niet storend)
De prijs is wel naar de hoge kant maar voor 'muziek' durf ik wel iets meer betalen.
Bedoeling is de monitors mits een zelf gemaakte metalen constructie boven mijn
monoblokken-eindversterkers Vincent sp-998 te plaatsen zodat versterker en speaker een geheel wordt met het
uiterlijk van een vloerstaander-speaker. Op die manier worden ook de luidsprekerkabels kort gehouden.
Als er tussen de versterker en de monitor een ruimte van 30cm gelaten wordt zal de warmteontwikkeling wel niet storen.
Enfin, een heel verhaal om nu tot de eigenlijke vraag te komen.
Kan ik zelf een monitor bouwen met hoogwaardige drivers en filter, niet te groot, baspoort vooraan of geen, dewelke
dezelfde kwaliteit of nog beter kunnen geven dan bvb. de B&W's? Mijn allergrootste vereiste is de geluidskwaliteit.
Uiterlijk is minder belangrijk. Het mag iets kosten maar moet absoluut high-end kwaliteit zijn.
Ik ben handig, knutsel graag en heb een cnc-machine, persoonlijk zou ik ze liever
zelf maken maar zoek dus eigenlijk een plan voor een echte high-end monitor.
Kan iemand mij advies geven of ik met zelf bouwen de kwaliteit van de fabrieksmonitor kan benaderen of koop ik
beter een set?
Hartelijk dank voor het eventuele lezen en advies, groeten, karel.
- simsalabim
Re: advies gevraagd monitor zelfbouw versus B&W 805 diamond
Oei dat is een moeilijke vraag zeg, als je een al perfecte monitor zoekt en naar jou beleving is de B&W dat zou ik als ik jou was mijn energie in het meubel waar je je Vincent in wilt zetten stoppen.
Zelfbouw en al helemaal als je nog geen ervaring hebt zou niet zonder enige moeite jou het gewenste resultaat kunnen brengen.
Natuurlijk kun je een Raal tweeter van 1000 euro of een Accuton diomond Tweeter van 1000 tot 6000 euro nemen en super dure mid en woofers, heb je dan een perfect klinkend highend systeem??
Ik denk als je serieus met zelfbouw speakers wilt beginnen je beter eens een simpel setje kunt bouwen om te leren meten en filteren.
Het bouwen en de voldoening die het geeft als het werkt is ook een onderdeel van de hobby.
Mijn ervaring is dat zelfbouw lastig te verkopen is, als jij jde voor jou perfecte B&W monitoren 2dehands kunt vinden, heb je een redelijk prijsvast iets en als je dan nog ooit toch eens zelf wilt bouwen heb je niet een hoop geld stukgesmeten.
Er zijn leuke tweeters en woofertjes te koop, meet setje erbij en een hoop leerlol, waarom niet eens proberen?
Zelfbouw en al helemaal als je nog geen ervaring hebt zou niet zonder enige moeite jou het gewenste resultaat kunnen brengen.
Natuurlijk kun je een Raal tweeter van 1000 euro of een Accuton diomond Tweeter van 1000 tot 6000 euro nemen en super dure mid en woofers, heb je dan een perfect klinkend highend systeem??
Ik denk als je serieus met zelfbouw speakers wilt beginnen je beter eens een simpel setje kunt bouwen om te leren meten en filteren.
Het bouwen en de voldoening die het geeft als het werkt is ook een onderdeel van de hobby.
Mijn ervaring is dat zelfbouw lastig te verkopen is, als jij jde voor jou perfecte B&W monitoren 2dehands kunt vinden, heb je een redelijk prijsvast iets en als je dan nog ooit toch eens zelf wilt bouwen heb je niet een hoop geld stukgesmeten.
Er zijn leuke tweeters en woofertjes te koop, meet setje erbij en een hoop leerlol, waarom niet eens proberen?
-
wouter
- Ook commercieel actief
Eh?Siempie schreef:Oei dat is een moeilijke vraag zeg, als je een al perfecte monitor zoekt en naar jou beleving is de B&W dat zou ik als ik jou was mijn energie in het meubel waar je je Vincent in wilt zetten stoppen.
(...)
Allereerst, welkom!
Het lijkt me heel goed te doen, dus neem de tijd en de voorpret kan beginnen.
Het is slim om de luidsprekers in de woonkamer te beluisteren, daar moet het namelijk klinken. Dat zal niet even makkelijk zijn als met een fabrieksluidspreker die je overal vandaan kunt halen voor een demo.
De eisen zijn niet te hoog, mits je maar gaat voor een bestaand ontwerp. Het kort houden van luidsprekerkabels etc. past in de sfeer van audiozaken, bij zelfbouwers wordt dit zelden als significant gezien.
Een luidspreker met waveguide zou in een moderne kamer goed kunnen uitpakken, evenals een hoorntweeter, coax of breedbander.
Even wat opties:
http://www.troelsgravesen.dk/QUATTRO.htm
Deze lijkt me nog mooier, waanzinnig goede units!
http://www.pc-lautsprecher.de/hifi/el_nino_en.htm
Wat filtering en units betreft high end:
http://www.zaphaudio.com/ZD5.html
Wat compacter, goed ontwerp met nette units:
http://www.humblehomemadehifi.com/Nebular.html
Mocht je voor vloerstaand willen gaan dan zijn er natuulijk weer 1001 mogelijkheden extra.
Je hebt inmiddels voldoende leesvoer
Veel plezier!
- simsalabim
Ik zie het alweer, ik heb te weinig ervaring met de al bestaande ontwerpen, de post van Wouter is degeen om te volgen dus!
Mooie ontwerpen dus idd, kun je zelf zo bouwen filter is al bedacht!
Sorry voor mijn incomplete post en welkom idd!
Ben zelf ook net nieuw hier
(vandaar mijn beperkte kennis)
Ben zelf ook net nieuw hier
Hey Siempie en Wouter, dank voor de reacties.Siempie schreef:Ik zie het alweer, ik heb te weinig ervaring met de al bestaande ontwerpen, de post van Wouter is degeen om te volgen dus!
Ben zelf ook net nieuw hier![]()
![]()
Ik ben dus idd. min of meer op zoek naar een bestaand, beproefd en goedbevonden ontwerp om dan het
geheel zelf in mekaar te knutselen met de nodige zorg. Ik ken idd. niks van driverkeuze en filterontwerpen.
(Hopenlijk komt dit nog maar ik wil tijdens die 'studie' al naar muziek luisteren...
Maar dan blijft de vraag of die zelfbouw-ontwerpen de kwaliteit van fabrieksspeakers zoals de 805 kan benaderen
of nog beter overtreffen?
Ik zou graag zelf bouwen ook omdat ik de speakers ga 'monteren' boven de versterkers. Het zou zonde zijn om
de B&W's te 'verbouwen' teneinde het gewenste resultaat te bekomen.
Ondertussen verdiep ik mij verder in de interessante links van Wouter, merci.
-
wouter
- Ook commercieel actief
De laatste versie B&W 805 heb ik niet gehoord maar ik verwacht dat speakers als de EL NINO een flinke klasse hoger spelen...kvdw schreef:Maar dan blijft de vraag of die zelfbouw-ontwerpen de kwaliteit van fabrieksspeakers zoals de 805 kan benaderen of nog beter overtreffen?
De afstemming van die B&W kun je ook met een bestaand ontwerp wel krijgen, je kunt luidsprekers naar elkaar laten klinken maar dat lijkt me niet de bedoeling. Zo houdt de een hier van de RefMon terwijl de andere die scanspeak monitor helemaal niet zo geweldig vindt. Ik heb gemerkt dat mijn voorkeur de afgelopen jaren veranderd is, zo zie je maar... Neem de tijd!
...wouter schreef:De laatste versie B&W 805 heb ik niet gehoord maar ik verwacht dat speakers als de EL NINO een flinke klasse hoger spelen...
Is die verwachting op enige logica of waarneming gestoeld? B&W is nou net één van de fabrikanten die altijd zeer veel energie en geld in R&D gestopt heeft. En ook de middelen ertoe heeft. Bekend staat om belangrijke innovaties in de luidsprekerbouw. Het belangrijkste voordeel dat je als zelfbouwer hebt is besparing op het arbeidsloon voor het bouwen van de kast. Maar ik sluit niet uit dat een merk als B&W erin slaagt dat voordeel weg te poetsen door slim en integraal te ontwerpen en grote series te produceren.
Even goed moet je daarom nog wel gaan zelfbouwen natuurlijk. Niemand anders kan de perfecte match tussen je versterker en je oren maken. Troels Gravesen heeft overigens ook een mooie 2,5 ontworpen die je zó op je versterkers zou kunnen zetten:
http://www.troelsgravesen.dk/Ellam-dappo.htm
Ga ergens luisteren.....dat is de sleutel. Vraag of je speakers thuis mag beluisteren. Nog beter. Op internet vind je niet wat jij een mooie speaker vind. Speakerland, speaker en Co zijn de zaken waar je kunt luisteren en eventueel meteen bestellen.
Ga ook die B&W eens beluisteren. Weet wel, grote kans dat je een middle of the road speaker gaat krijgen. Ze moeten namelijk in aantallen worden verkocht. die R&D van B&W zit voor een héél erg groot gedeelte op hun marketingafdeling is mijn idee.....
Ik heb in het verleden veel B&W's gehoord, nu al geruime tijd niet meer; geen reden meer toe; ik heb de perfecte zelfbouwluidspreker voor mijzelf gevonden. Misschien is ie over 2 jaar niet meer de perfecte; dan bouw ik een andere. Serieus, zelfbouw is absoluut de beste optie als je handig genoeg bent.
Mocht je denken dat B&W al erg fraai klinkt, ga dan een naar een willekeurig 1000 euro zelfbouwspeaker luisteren van behoorlijke kwaliteit. Zorg ervoor dat je goed zit, anders val je van je stoel af. doe me een lol, ene Martijn hier verkoopt een paar referentiespeakers van Scan speak. Zeker weten dat hij voor je het filter aanpast zodat het zo goed mogelijk past in jouw ruimte, als je het lief vraagt tenminste hahaha (spreek hier voor anderen dat merk je wel...)
Jan
PS: in mei is er een luisterdag; daar komen dan enorm veel speakers naartoe om te beluisteren met de meest fraaie front-ends erbij. Hier kun je pas echt goed oriënteren!
Ga ook die B&W eens beluisteren. Weet wel, grote kans dat je een middle of the road speaker gaat krijgen. Ze moeten namelijk in aantallen worden verkocht. die R&D van B&W zit voor een héél erg groot gedeelte op hun marketingafdeling is mijn idee.....
Ik heb in het verleden veel B&W's gehoord, nu al geruime tijd niet meer; geen reden meer toe; ik heb de perfecte zelfbouwluidspreker voor mijzelf gevonden. Misschien is ie over 2 jaar niet meer de perfecte; dan bouw ik een andere. Serieus, zelfbouw is absoluut de beste optie als je handig genoeg bent.
Mocht je denken dat B&W al erg fraai klinkt, ga dan een naar een willekeurig 1000 euro zelfbouwspeaker luisteren van behoorlijke kwaliteit. Zorg ervoor dat je goed zit, anders val je van je stoel af. doe me een lol, ene Martijn hier verkoopt een paar referentiespeakers van Scan speak. Zeker weten dat hij voor je het filter aanpast zodat het zo goed mogelijk past in jouw ruimte, als je het lief vraagt tenminste hahaha (spreek hier voor anderen dat merk je wel...)
Jan
PS: in mei is er een luisterdag; daar komen dan enorm veel speakers naartoe om te beluisteren met de meest fraaie front-ends erbij. Hier kun je pas echt goed oriënteren!
Dank voor de nuttige tips. Het is idd. denk ik een veel te subjectief gegeven om
zomaar klankkasten in een top10 lijst te quoteren.
Doch ik heb er zin in en denk erover om die el-nino te bestellen.
Ik denk als instap met deze speaker toch een idee te kunnen vormen tot wat zelfbouw
in staat is. Mocht ik te weinig diep ervaren bij het beluisteren kan ik nog altijd een
mooie sub bij plaatsen, we zien wel.
Ik hoop met deze toch wel de betere monitor te verwezenlijken. Er worden vele
positieve dingen over geschreven.
Wat ik me wel afvraag of het de moeite is om als optie de betere filtercomponenten
te bestellen, meerprijs 325€ per speaker. Hoor je hier een duidelijk verschil of is het meer
een theoretische of subjectieve luister verbetering?
Nog een bedenking: is die speakerimpedantie van 4Ohm wel goed is voor mijn
versterkers. (Vincent SP-998 monoblokken)
Mijn versterker heeft meer dan power genoeg dus vrees ik een overbelasting
van de 'kleintjes'. Blijkbaar hebben ze hier een oplossing voor:
Price per impedance correction for one speaker, to be mounted on a small wooden board. EUR 9,30 .
Is dit nodig en ga ik op een of andere manier aan geluidskwaliteit
inboeten? Waarom speakers van 4 Ohm, 8 is toch couranter te gebruiken dacht ik.
Maar zoals je ziet ben ik geen techneut.
Jullie weten allicht ook of ik die winkel kan betrouwen met een voorafbetaling van 2000€?
Merci voor de tips, groeten, karel.
zomaar klankkasten in een top10 lijst te quoteren.
Doch ik heb er zin in en denk erover om die el-nino te bestellen.
Ik denk als instap met deze speaker toch een idee te kunnen vormen tot wat zelfbouw
in staat is. Mocht ik te weinig diep ervaren bij het beluisteren kan ik nog altijd een
mooie sub bij plaatsen, we zien wel.
Ik hoop met deze toch wel de betere monitor te verwezenlijken. Er worden vele
positieve dingen over geschreven.
Wat ik me wel afvraag of het de moeite is om als optie de betere filtercomponenten
te bestellen, meerprijs 325€ per speaker. Hoor je hier een duidelijk verschil of is het meer
Nog een bedenking: is die speakerimpedantie van 4Ohm wel goed is voor mijn
versterkers. (Vincent SP-998 monoblokken)
Mijn versterker heeft meer dan power genoeg dus vrees ik een overbelasting
van de 'kleintjes'. Blijkbaar hebben ze hier een oplossing voor:
Price per impedance correction for one speaker, to be mounted on a small wooden board. EUR 9,30 .
Is dit nodig en ga ik op een of andere manier aan geluidskwaliteit
inboeten? Waarom speakers van 4 Ohm, 8 is toch couranter te gebruiken dacht ik.
Maar zoals je ziet ben ik geen techneut.
Jullie weten allicht ook of ik die winkel kan betrouwen met een voorafbetaling van 2000€?
Merci voor de tips, groeten, karel.
Over die impedantie zou ik me totaal geen zorgen maken!
Ik heb zelf de 996 gehad en heb daar zonder enkel probleem mijn toenmalige elektrostaten mee aangestuurd. Deze dipten richting 2ohm. Nooit ook maar iets van gemerkt.
Ik heb zelf de 996 gehad en heb daar zonder enkel probleem mijn toenmalige elektrostaten mee aangestuurd. Deze dipten richting 2ohm. Nooit ook maar iets van gemerkt.
Die website is Lautsprechershop.de, die is in ieder geval wel heel bekend. Als je het niet vertrouwt kan je ook de onderdelen in 2x bestellen, dan betaal je één keer meer verzendkosten, maar je risico is wel gehalveerd.kvdw schreef:Jullie weten allicht ook of ik die winkel kan betrouwen met een voorafbetaling van 2000€?
Ik zou die 325 euro per kant mooi in m'n zak houden c.q. aan muziek gaan uitgeven. Exotische filtercomponenten, dát is pas marketing...kvdw schreef:Wat ik me wel afvraag of het de moeite is om als optie de betere filtercomponenten
Iris? Naar mijn ervaring: zeker.Jullie weten allicht ook of ik die winkel kan betrouwen met een voorafbetaling van 2000€?
Ik zou wel eerst eens goed gaan oefenen op een veel goedkopere speaker. Als je een AMT vernield is het een redelijk prijzige oefening geweest.
Ik zou die 325 euro per kant mooi in m'n zak houden c.q. aan muziek gaan uitgeven. Exotische filtercomponenten, dát is pas marketing...[/quote]
Ik denk idd, tenzij iemand mij kan overtuigen van een geweldige klankverbetering door toepassing
van die high end componenten, voor de gewone filter te gaan.
Ik kocht vorig jaar een stroomzuiveringstoestelletje van kemp voor mijn cd-speler en met alle respect
en bewondering voor degenen die het wel horen (of inbeelden
)maar ik hoor geen enkele verbetering...
Het doet mij eender denken aan dure placebo.
Dag Leon, als ik de kit koop moet ik zelf toch niks meer bepalen, kastje bouwen voor dure of goedkope drivers
blijft hetzelfde denk ik. Ik hoop alleenop een enorme verbetering tov. mijn huidige JBL's, reuzenieuwsgierig...
Groet, karel.
Ik denk idd, tenzij iemand mij kan overtuigen van een geweldige klankverbetering door toepassing
van die high end componenten, voor de gewone filter te gaan.
Ik kocht vorig jaar een stroomzuiveringstoestelletje van kemp voor mijn cd-speler en met alle respect
en bewondering voor degenen die het wel horen (of inbeelden
Het doet mij eender denken aan dure placebo.
Dag Leon, als ik de kit koop moet ik zelf toch niks meer bepalen, kastje bouwen voor dure of goedkope drivers
blijft hetzelfde denk ik. Ik hoop alleenop een enorme verbetering tov. mijn huidige JBL's, reuzenieuwsgierig...
Groet, karel.
Kan zijn, maar een beetje meer ervaring met speakerbouw dan 0 zou in mijn ogen toch handig zijn. Als je dit voor de eerste keer doet gaan er eigenlijk geheid zaken fout. Chamfering vergeten, filter niet goed in elkaar zetten, etc. Met name dat laatste kan vrij vervelend zijn bij deze drivers.
Een simpel 2-weg kitje kost maar een paar tientjes, en is een goede oefening. Met die drivers kun je eindeloos dingen proberen, spullen losschroeven, weer vastzetten, enz. En uiteindelijk kun je dergelijke eenvoudige drivertjes ook nog gebruiken om je filter voor de dure drivers even te testen. Bovendien is een dergelijk setje ook handig om andere dingen te testen zoals bijvoorbeeld een versterker, waar je zeker niet gelijk je goede speakers voor wilt gaan gebruiken.
Een simpel 2-weg kitje kost maar een paar tientjes, en is een goede oefening. Met die drivers kun je eindeloos dingen proberen, spullen losschroeven, weer vastzetten, enz. En uiteindelijk kun je dergelijke eenvoudige drivertjes ook nog gebruiken om je filter voor de dure drivers even te testen. Bovendien is een dergelijk setje ook handig om andere dingen te testen zoals bijvoorbeeld een versterker, waar je zeker niet gelijk je goede speakers voor wilt gaan gebruiken.
Ik denk dat je voor minder ook een vergelijkbare speaker als die B&W kunt bouwen. Serieus... Dit is een vrij kostbaar project om mee te starten.
Jan
Jan
Als je nog geen ervaring met zelfbouw hebt, zou ik de gok niet nemen om zomaar een kit te bestellen, ook al heb ik dat bij mijn eerste zelfbouwer trouwens wel gedaan en viel die niet tegen; te weten een Scanspeak Reference Monitor. Ik zou je willen aanraden eens bij een zelfbouwwinkel te gaan luisteren.
Verder moet je je realiseren dat het niet enkel om de kwaliteit van de luidspreker gaat, maar in belangrijke mate om de combinatie tussen luidspreker, akoestiek en opstelling. Als laatste wil ik je meegeven dat het verband tussen klankkwaliteit en kostprijs ook bij zelfbouwluidsprekers soms ver te zoeken is.
Verder moet je je realiseren dat het niet enkel om de kwaliteit van de luidspreker gaat, maar in belangrijke mate om de combinatie tussen luidspreker, akoestiek en opstelling. Als laatste wil ik je meegeven dat het verband tussen klankkwaliteit en kostprijs ook bij zelfbouwluidsprekers soms ver te zoeken is.
Mooi is ook dat je bij S&C in overleg een demomodel thuis mag beluisteren. Dat heeft zeker meerwaarde.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
bij Rumoh ookJeroenKV schreef:Mooi is ook dat je bij S&C in overleg een demomodel thuis mag beluisteren. Dat heeft zeker meerwaarde.
@kvdw: waar woon je ergens?
- SSassen
- Contacteer:
Rumoh? Wa's dat? Een bekende op 't forum?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Verhuisdozenvouwer extraordinaire
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Verhuisdozenvouwer extraordinaire
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
www.rumoh.nl en dat is zeker een bekende op t forum, sterker nog het is een forum sponsorSSassen schreef:Rumoh? Wa's dat? Een bekende op 't forum?
@ Henkjan
Ik woon in st.job, ten noorden van antwerpen, dichtbij NL.
Blijkbaar is het geen garantie als je vrij dure zelfbouw-pakket-monitors koopt
ook een bevredigend resultaat te krijgen, jullie doen mij natuurlijk weer twijfelen...
Veel keuze en dan denk ik dat de duurdere de beste is..., weer mis.
Groeten, karel.
Ik woon in st.job, ten noorden van antwerpen, dichtbij NL.
Blijkbaar is het geen garantie als je vrij dure zelfbouw-pakket-monitors koopt
ook een bevredigend resultaat te krijgen, jullie doen mij natuurlijk weer twijfelen...
Veel keuze en dan denk ik dat de duurdere de beste is..., weer mis.
Groeten, karel.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
de prijs is net zo min een garantie bij fabrieksspullen hoor
Vanuit St Job ben je vrij vlot in Dordrecht bij Speaker&Co, ik zou eens bellen om te horen wat ze hebben staan. Sepakerland in Oss is ook nog wel te doen, die heeft wat meer staan. En een stukje naar t zuiden van jou zit Gydotron, maar ik weet niet of die veel zelfbouw om te beluisteren heeft staan.
Vanuit St Job ben je vrij vlot in Dordrecht bij Speaker&Co, ik zou eens bellen om te horen wat ze hebben staan. Sepakerland in Oss is ook nog wel te doen, die heeft wat meer staan. En een stukje naar t zuiden van jou zit Gydotron, maar ik weet niet of die veel zelfbouw om te beluisteren heeft staan.
Zonder alle reacties te lezen.
Als je B&W 805's wil moet je die kopen. Daarmee wil ik niet zeggen dat je met zelfbouw niet het niveau kan bereiken maar wel dat het lastig is om vooraf de klankkleur en eigenschappen te bepalen.
Ik raad je in ieder geval aan om eerst te luisteren naar een ontwerp wat je gaat bouwen. High end in de zelfbouwwereld gaat naar mijn mening verder als high end in de commerciele wereld. Dat komt mede omdat je de speaker zelf kan optimaliseren voor jouw ruimte, muziekale voorkeur en apparatuur. Vergis je alleen niet in de hoeveelheid tijd, geld en kennis dit in beslag neemt.
Ja, ik had me eerder ook vergist
Als je B&W 805's wil moet je die kopen. Daarmee wil ik niet zeggen dat je met zelfbouw niet het niveau kan bereiken maar wel dat het lastig is om vooraf de klankkleur en eigenschappen te bepalen.
Ik raad je in ieder geval aan om eerst te luisteren naar een ontwerp wat je gaat bouwen. High end in de zelfbouwwereld gaat naar mijn mening verder als high end in de commerciele wereld. Dat komt mede omdat je de speaker zelf kan optimaliseren voor jouw ruimte, muziekale voorkeur en apparatuur. Vergis je alleen niet in de hoeveelheid tijd, geld en kennis dit in beslag neemt.
Ja, ik had me eerder ook vergist
Eigenlijk beweren jullie dat elke speaker, hoe goed ook, fabrieks of zelfbouw, wat betreft
filtering moet aangepast worden aan persoonlijke smaak en akoustiek.
Dat is toch wel een speciale benadering, wat zeggen al die grote merken daarvan?
Dus mocht ik mijn huidige JBL's niet te groot vinden zou ik mits filtermodulatie
het storende scherp er kunnen afhalen?
Groet, karel.
filtering moet aangepast worden aan persoonlijke smaak en akoustiek.
Dat is toch wel een speciale benadering, wat zeggen al die grote merken daarvan?
Dus mocht ik mijn huidige JBL's niet te groot vinden zou ik mits filtermodulatie
het storende scherp er kunnen afhalen?
Groet, karel.