6EM7 Push Pull

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

6EM7 Push Pull

Bericht door TubeHead »

EL34 PP is nog niet af... maar heb al grote plannen voor een klein ampje voor op het bureau voor mn breedbandertjes :D

Tijdens een zoektocht voor een voortrap buisjes voor een andere toekomstige project kwam ik de 6EM7 tegen.
Dit is een buisje met twee triodes bevat een low en een high gain triode.
Na het zoeken van verdere info kwam ik ook schema's tegen met deze buis als SE amp. Vond dit heel intressant
want dan heb je aan 1 buis genoeg als versterker per kanaal. Echter valt het vermogen wat tegen met zo'n 2 a 3 watt.

Na wat verdere zoekwerk kwam ik eindelijk een Push Pull schema'tje tegen.
Met 4x 6EM7's heb je dan een versterker van ongeveer 9watt. Prima !

Nu leek het me ook gelijk een mooi project om een omschakelbaar gelijkrichting te kiezen.
Simpel met een schakelaar Diodes of Buis te kiezen.

En de coinbase versie van de 6EM7 zien er buiten gewoon sexy uit 8)

Foto 1: Basis Schema van de versterker
Foto 2: Schakel keuze uit Diode of Buis gelijkrichting
Foto 3: De 6EM7 coin base en links ter vergelijking met een 6N2P( even groot als ECC83)
Foto 4: Een voorbeeld van een 13EM7(andere gloeispanning) PP versterker
Bijlagen
Basis Schema van de versterker
Basis Schema van de versterker
Schakel keuze uit Diode of Buis gelijkrichting
Schakel keuze uit Diode of Buis gelijkrichting
De 6EM7 coin base en links ter vergelijking met een 6N2P( even groot als ECC83)
De 6EM7 coin base en links ter vergelijking met een 6N2P( even groot als ECC83)
Een voorbeeld van een 13EM7(andere gloeispanning) PP versterker
Een voorbeeld van een 13EM7(andere gloeispanning) PP versterker
13em7pp00.jpg (16.62 KiB) 1390 keer bekeken
Laatst gewijzigd door TubeHead op ma 22 aug 2011, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door RobertD »

Let er wel op dat de spanningsval over een diode veel lager is dan over een gelijkrichtbuis. Je krijgt dan heel andere spanningen uit de voeding.
Eventueel kun je dat oplossen door een weerstand in serie met de diodes op te nemen.

Leuk project. In de Audiospecial van 2009 stond ook een ontwerp met deze buizen. Leuk project hoor, ik ga het zeker volgen.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door TubeHead »

Bedankt dat je me er op wijst ! Toen ik het poste moest ik opeens eraan denken. 5U4 Heeft gelukkig niet zo'n hele grote spannings val.. 44volt bij 225 mA volgens de datasheet.

Audiospecial 2009 ja ? Gelijk maar even opzoeken. Helemaal mis gelopen :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door Barry2001 »

Een diode met led op de 6.3V wikkeling van de trafo :D Het is een basisschema begrijp ik, zie ook 100V in staan.

Maar waarom bouw je niet eerst de El34PP af Glenn? je bent er bijna nu toch begrijp ik? Verder een leuk project dit, blijf 'm volgen uiteraard, keep 'm posted.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door TubeHead »

De led en voedings gedeelte van het schema moet je ff vergeten. :lol: Dit gaat toch anders worden. Heb een Hammond voedingstrafo op het oog en die heeft een mooie apparte secundaire wikkeling voor fixed bias.

Ik moet en zal eerst de EL34 PP afmaken.. Anders blijven de projecten maar half liggen. Dus wees maar niet bang ;)
Maar ondertussen kan ik mooi brainstormen hoe ik deze wil/ga bouwen + experimenten met bepaalde dingen(bv Diode Vs. Buis gelijkrichting).
UGT's heb ik trouwens al besteld bij AE.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door b_force »

Leuk zo'n schakel circuitje, gebruiken ze bij Mesa Boogie ook :wink:
(het nut bij een hifi versterker ontgaat me overigens wel een beetje)


Maar, pppssst :-$ ,
Wist je dat je EXACT hetzelfde kunt krijgen met een diode met daar een weerstand voor!
Krijg je 100% zelfde gedrag als een buisgelijkrichter.

Enig nadeel is dat je niet zo'n leuk ding ziet gloeien. :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door Ah!buis »

Ja ja,in bedrijf helpen die serieweerstanden wel maar bij het inschakelen 8-[ floep daar is de spanning,veel hoger dan met warme buizen.Tenzij er een inschakelvertraging is moeten de condensators,en niet alleen de elkos,tegen een hogere spanning kunnen :( .
Wat betreft het vervangen van een buis door halfgeleiderdiodes is er een manier om ongeveer dezelfde spanning te krijgen door de condensator voor de smoorspoel naar achter te verhuizen.Krijg je alleen een smoorspoel na de diodes en de gelijkgerichte spanning is dan niet de top maar de gemiddelde spanning,lijkt meer op wat de buis er van bakt :D .
Anne
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door TubeHead »

Inschakel vertraging komt er niet in. In mn Sansui Au-70 zit dat ook niet erin en heeft het al die jaren ook gewoon overleeft.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door b_force »

Inschakelvertraging?

Gewoon kwestie van je voeding goed dimensioneren, dan heb je amper last van een schakel piek.
Overigens heb je dat helemaal niet met weerstanden enkel met spoelen (trafo's) ivm inductie -> LC netwerk -> kans op hoge Q (=opslingering)

Een RC filter heeft per definitie geen opslingering (1e orde systeem)
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door TubeHead »

Denk dat het allemaal wel mee zal vallen ? Condensator voor de Smoorspoel is capacitief.. smoor spoel zelf inductief.. Heft elkaar op ?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door b_force »

Nee, was het maar zo makkelijk. :wink:

Een LC netwerkje heeft een bepaalde mate van opslingering, namelijk bij zijn resonantie frequentie.
Daarover kun je meer vinden op bijvoorbeeld wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/LC_circuit

Met de DC weerstand van de spoel is het effect wel op te vangen. (of een weerstand in serie uiteraard).
Uiteraard hangt het eea ook af van de waardes van de componenten etc.
Zo kun je dus juist enorme opslingering krijgen (bij heel erg lage weerstand waardes) of juist niet.
Eigenlijk precies zelfde verhaal als een luidsprekersysteem. :wink:

Zou je meer willen weten, kun je je verdiepen in 2e orde systemen.

Praktisch:
Bij een (noem het maar) mismatch kun je dus een enorme piek spanning krijgen als je niet op past.
Dat heeft te maken met de combinatie tussen de spoel en de condensator.
Echter de dc weerstand van gelijkrichtbuizen (overigens ook gewoon diodes) dermate hoog dat het effect al kleiner wordt.
Daarbuiten mag in veel gevallen de condensator achter deze buis meestal niet zo groot zijn.

Het effect dat de voedingsspanning inzakt heeft te maken met die hoge inwendige weerstand van de gelijkrichtbuizen.
Je kunt het zien als een spanningsdeler.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door TubeHead »

Ik ga het gewoon bouwen en ik zie wel waar het schip strand. Kan altijd nog wel een weerstand ervoor gooie met een timertje. :rock:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door Ah!buis »

Een vertraging is hier ook niet echt nodig.'tWas meer een algemeen verhaal over wat er kan misgaan als je een buis door diodes vervangt O:)
Hier ziet het er naar uit,als de gegevens in het schema kloppen,dat met diodes de spanning bij inschakelen eerst naar rond 350V oploopt om,als de buizen warm worden,in te zakken naar 300V.
De condersators zijn voor 350V(werkspanning?) dus dat moet gaan.
Veder,leuk versterkertje,mag dat wel.Alleen de inganggevoeligheid wat klein,schat zo'n 3V.
Anne
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door TubeHead »

Heb al wat geprobeert met het uit tekenen van grafieken.. Maar zou je dit uit kunne leggen Anne ? :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door Barry2001 »

TubeHead schreef:
Inschakel vertraging komt er niet in. In mn Sansui Au-70 zit dat ook niet erin en heeft het al die jaren ook gewoon overleeft.
Ah, een Sansui AU-70! Ook ooit gehad en weggedaan, spijt natuurlijk. Fijne versterker toch?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door Ah!buis »

Dat buisje ken ik niet,maar met -54V op het rooster,vermoedelijk niet erg steil.Om uit te sturen moet de voorversterker die 54V leveren.Als dan die triode zeg een 20x versterkt geeft dat 54/20=2,5V met nog wat met de aanpassing aan de ingang deed ik een gooi van zo'n 3V.
Anne
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door TubeHead »

@Barry Zweeft ergens een topic rond over de Sansui die ik heb. Deze is niet gaaf meer... maar moet zeggen dat hij wel een flinke kleuring geeft aan het laag. Teveel :shock:

@Anne Bedankt voor je uitleg ! Je zou eigenlijk een boek moeten schrijven. :lol: Snapte het in je korte zin gelijk wat je bedoeld :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door Barry2001 »

Hee ik reageerde hier net toch? berichtje is weg. Was in elk geval zoiets van dat ik met dat laag niet meer kan herinneren, is al erg lang geleden. Als je alle zut altijd bewaard wordt het ook een grote puinhoop he. Op z'n tijd maar eens wat wegmieteren, dat je vervolgens kort daarna toch weer nodig hebt. That's life :mrgreen:
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door 595ss »

RobertD schreef:
Leuk project. In de Audiospecial van 2009 stond ook een ontwerp met deze buizen. Leuk project hoor, ik ga het zeker volgen.
Daar sta ik elke dag naar te luisteren als ik aan het trainen ben :D
Gewoon SE, scheelt je ook nog eens 2 buisjes :wink:
Qua vermogen is de 2 a 3 watt meer dan genoeg; ik stuur er mijn fonken167s mee aan en dat kan oorverdovend hard :rock:

Rob
Bijlagen
6EM7se.jpg
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door TubeHead »

heeeel gaaf ! Toevallig naar Breda dit jaar ?
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door 595ss »

Sorry Tubehead,

Breda ga ik niet redden :(
Te veel plannen en te weinig tijd mompelt iets over emigratie in augustus
Als de verhouding weekenden en werkdagen omgedraaid zouden kunnen worden, dan had ik zeker aanwezig geweest :?

Groet Rob
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door TubeHead »

Ah jammer Rob :D

Zo.. Pakketje uit Ukraine gehad vandaag. Met allemaal leuke spulletjes !

Op het diyforum is er een topic over het verschil tussen de russische condensatoren.
Zag dat Viniculum deze ook had besteld.

K40 papier in olie en de FT-3 Teflon condensatoren.
Wil hiermee zelf kijken of er ECHT verschil te waarnemen is tussen de condensatoren.
Bijlagen
P1030247-1000.jpg
buizensteffie
Berichten: 11
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 13:47

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door buizensteffie »

Je hebt inderdaad een hogere spanningsval met een gelijkrichtbuis. Ik ben zelf bezig met een 807 PP met een gelijkrichtbuis. Ik had met de 5U4 een spanningsval van bijna 70 volt bij 180 mA. Spanning trafo 2 x 310.
Toen GZ 34 geprobeerd, en dat ging keurig netjes. Ik weet niet hoeveel spanning je over wilt houden, maar als je zoals ik rond de 270 volt gelijkspanning over wilt houden moet je met een 5U4 toch minstens 2 x 380 hoogspanningswikkeling hebben. Anders redt je dat niet.

Dit is mijn ervaring.

Groet Stef
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door TubeHead »

Hmmm.. Anders zit ik te denken om de trafo wikkelingen wat orgineel voor de bias is.. deze bij te schakekelen bij de HV bij het gebruik van de gelijkricht buizen.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door VT4C »

Een 6EM7 in single ended is ook interessant. Zeker in Loftin & White schakeling (DC-gekoppeld). Spaart een koppel-C uit!
Zie bijgaand schema.

Deze configuratie is ook aardig geschikt als ingangsschakeling voor een powertriode als de 211.
UGT dan vervangen door 5K interstage.

Kort door de bocht is de 6EM7 een EC92 (1/2 ECC81/12AT7) en 2A3/6B4G (6A3) in 1 behuizing.
Bijlagen
6EM7 SE DC-coupled.jpg
Plaats reactie