Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal) - Beëindigd

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)

Bericht door b_force »

Wanneer moet je het uiteindelijk weten?
Ik wil er sowieso een, maar ik moet nog even uitzoeken wat ik dan allemaal precies moet hebben.

Sowieso een frees met 8mm schacht en het zal dan waarschijnlijk wel een diameter van 12,7mm worden.
Diepte kan ik dan 14mm of 20mm kiezen als ik het goed begrijp?

Dan wordt dat dus een 20mm.

Maar welke kopieerring wordt nu aangeraden?
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)

Bericht door Leon »

Als je minimaal 20mm diep wilt gaan zou ik je de 27mm ring aanraden. Je hebt dan nog iets reserve als er een plank toch dikker is dan je dacht. De freesjes die je daarvoor nodig hebt zijn ook wat goedkoper zag ik dan die voor de 17mm ring. En uiteindelijk zitten daar de kosten als je dit soort mallen gaat gebruiken: de mallen blijven bestaan maar op een gegeven moment zul je een nieuwe frees nodig hebben. Ik denk dat bestellen in Engeland samen met de wat hogere prijs uiteindelijk je in de loop der jaren meer geld gaan kosten.

Het freesje dat gebruikt moet worden is voorgeschreven: http://shop.jvl-europe.com/epages/61425 ... cts/051903
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)

Bericht door b_force »

Ok, het wordt dan dus de 27mm Zwaluwstaart mal (22mm werkstuk dikte) :D

Wat ik dan dus nog nodig heb is:

- Zwaluwstaart frees 19 x 22 x 54
- Groeffrees 18mm 22 lang
- Kopieerring van 27mm

Eens kijken of ik die ring ook op die website kan vinden.....
Laatst gewijzigd door b_force op wo 02 feb 2011, 1:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)

Bericht door b_force »

Mmm ik zie enkel een 16mm groeffrees of een 19mm.
Maakt die 0,5mm extra aan beide kanten uit?

Trouwens ik denk dat ik de verwarring al snap.
Je hebt namelijk een zwaluwfrees met diameter van 19mm.
In je PDF staat echter 29mm (typo denk ik).

Voor de 12,7mm variant vind ik trouwens enkel freesjes met een hoek van 13-14 graden.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)

Bericht door SSassen »

Bart,

Niet zo zeuren, mooi initiatief waar je bij de vakhandel al gauw de hoofdprijs voor zou betalen en TH0M regelt het allemaal op eigen houtje, chapeau hoor!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Beëdigd versterkerhypnotiseur
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)

Bericht door b_force »

Nouja, ik zeur toch niet? :-s

Ik wil juist weten wat ik nu nodig heb.
Zo erg wegwijs ben ik namelijk niet met al die freesjes en dingen, dus ik vraag enkel naar de dingen die ik nu nodig heb.

Uiteraard is het een mooi initiatief!!!



(waarom wordt alles hier opgevat als zeuren)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)

Bericht door SSassen »

Je hebt PM, en nu gaan slapen :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Beëdigd versterkerhypnotiseur
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)

Bericht door TH0M »

b_force schreef:
Mmm ik zie enkel een 16mm groeffrees of een 19mm.
Maakt die 0,5mm extra aan beide kanten uit?

Trouwens ik denk dat ik de verwarring al snap.
Je hebt namelijk een zwaluwfrees met diameter van 19mm.
In je PDF staat echter 29mm (typo denk ik).

Voor de 12,7mm variant vind ik trouwens enkel freesjes met een hoek van 13-14 graden.
De 12.7mm frees is deze. Staat ook in de topic over de betreffende mal. Aangezien de frees uit de UK komt, wordt deze ook via groupbuy ingekocht.

29mm moet idd 19mm zijn! Mijn fout, zal hem aanpassen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)

Bericht door Wowly »

ff lekker kritisch wezen:

Buiten dat je zo'n ding helemaal niet nodig hebt (een lamello werkt veel makkelijker en sneller en vrijwel net zo stevig zonder "vreemd" uitziende hoeken, werkt het helemaal niet. Die rechte frees die in die trapezium tanden gaat laat altijd een ronde hoek achter, door het feit dat ie rond is en ronddraait. De enige mogelijkheid die ik zie is dat je hem een beetje in het hout van de mal-mount laat draaien.......

Ik zie vast iets over het het hoofd :D

EDIT: ik zag het net in het filmpje, ze freest idd een beetje in die houder. Blijft het een onhandig ding!

jan
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)

Bericht door Leon »

Nog veel makkelijker en sneller is het naar de winkel te rennen om een speaker te kopen. Maar dat doen de meesten hier ook niet. Snap helemaal niet waarom... :wink:

Een zwaluwstaart geeft een heel decoratieve afwerking, met name als je twee verschillende tinten (donker/licht) hout gebruikt. Snel en makkelijk horen niet bij een zwaluwstaart thuis, en dat is nu net het extra aantrekkelijke ervan.
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)

Bericht door TH0M »

Wowly schreef:
ff lekker kritisch wezen:

B werkt het helemaal niet. Die rechte frees die in die trapezium tanden gaat laat altijd een ronde hoek achter, door het feit dat ie rond is en ronddraait. De enige mogelijkheid die ik zie is dat je hem een beetje in het hout van de mal-mount laat draaien.......

Ik zie vast iets over het het hoofd :D

EDIT: ik zag het net in het filmpje, ze freest idd een beetje in die houder. Blijft het een onhandig ding!

jan
Jan, dacht je nu werkelijk dat dit niet zou werken, of ben je gewoon lekker aan het trollen? :D
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)

Bericht door AntonZ »

Ik moet nog even zoeken waar ik ook al weer de kopieerring heb bij mijn el-cheapo bovenfrees. Zijn vast geen losse ringen voor te koop.
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)

Bericht door TH0M »

Er is een update. Bestellen kan / moet nu via het formulier wat is de topics staat. Voor het gemak ook hieronder:
Freesmal bestelform - NICKNAME.xls
(11.5 KiB) 192 keer gedownload
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)

Bericht door Wowly »

hahaha nee ik ben zekers niet aan het trollen. maar het was zo'n hosanna hier, dan kan ik het gewoon niet laten hihi. Ow, is trouwens wel een beetje trollen zeker? :sure:

Ik vind het een weergaloze verbinding van het verleden, maar vraag me af of deze nog veel wordt toegepast. Overigens, mijn handen jeuken wel om het eens te proberen........ Dat dan weer wel :D

jan
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)

Bericht door TH0M »

Wowly schreef:
hahaha nee ik ben zekers niet aan het trollen. maar het was zo'n hosanna hier, dan kan ik het gewoon niet laten hihi. Ow, is trouwens wel een beetje trollen zeker? :sure:

Ik vind het een weergaloze verbinding van het verleden, maar vraag me af of deze nog veel wordt toegepast. Overigens, mijn handen jeuken wel om het eens te proberen........ Dat dan weer wel :D

jan
Er is vast wel iemand die zijn malletje aan je wil verhuren voor een dag! :D Mode is een cyclus, dus wannner je denkt dat het een verbinding uit het verleden was, is het dus een verbinding van de toekomst! :rock:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)

Bericht door SARK »

:mrgreen:
Bijlagen
Tegeltje.jpg
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)

Bericht door TH0M »

hahahaaha! :lol:
jnijboer
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 31 dec 2006, 1:03
Locatie: Tijnje

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)

Bericht door jnijboer »

leuk initiatief! doe mij maar 1x rvs

ho: ik zie dat ik nogal laat ben en eerst mijn kopieerflens even op moet gaan meten 8-[
Tomas2012
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 24 okt 2012, 17:03

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal) Gesloten

Bericht door Tomas2012 »

Beste Thom,
Ik zie dat de inschrijving is gesloten.
Maar ik ben op zoek naar een (half blinde) zwaluw staart mal voor grote lengtes van hout rond 1.5-2.5cm dik. U project ziet erg erg goed uit.
Mogelijk kunt u me helpen met adressen of informatie?
bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Bas
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal) Gesloten

Bericht door TH0M »

Beste Bas,

Ik heb de mallen destijds ontwikkeld voor een "normale" zichtbare zwaluwstaartverbinding. Het principe van deze mal is wel toepasbaar voor een half blinde verbinding.

Met informatie kan ik je wel helpen, wat zou je graag willen weten? Mag ik vragen wat je wilt gaan maken?

Adressen voor lasersnijden heb ik niet echt die ik delen kan aaangezien dit door kennisen destijds gesneden is.

Laat maar horen wat ik voor je kan betekenen!

Groeten
Thom
Tomas2012
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 24 okt 2012, 17:03

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal) Gesloten

Bericht door Tomas2012 »

Beste Thom,
Dank je voor je antwoord.
Ik wil als hobby enkele opbergdozen maken. Een echt ontwerp heb ik niet. Ik wilde de zwaluwstaarten deze keer niet met de hand maken maar commerciele mallen zijn veel te duur voor hobby gebruik.
Ik vroeg me af hoe de mallen bevallen in de praktijk. Mogelijk zijn er aanpassingen mogelijk.

Kan ik de pdf-mal die op de site gezet is gebruiken om te laten snijden? Dat zou prachtig zijn. Ik weet niet of het ontwerp gebruikt mag en/of kan worden. Is het mogelijk om de pdf file aan te leveren bij een plaatbewerkingsbedrijf? Of is er een speciaal file-type van de mal die ik zou kunnen gebruiken.

Is er een verschil in sterkte tussen 7 en 14 graden? Ik kan me voorstellen dat 14 graden stevigere verbindingen geeft. En wat is je mening of dit sterk genoeg is voor een doos die 30kilo(?) gewicht moet aankunnen.

Als je wilt, wil ik je op de hoogte houden van mijn vorderingen.

Bij voorbaat dank en vriendelijke groet,
Bas
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal) Gesloten

Bericht door TH0M »

Hoi Bas,

Het verschil tussen 14 en 7 graden heeft met de houtsoort te maken voor zover ik weet. Harde, stevige houtsoorten hebben aan een hoek van 7graden genoeg, zachtere houtsoorten gebruiken een grotere hoek.

Je mag van mij de PDF vrij gebruiken, maar een laser snijder kan daar niet zo veel mee verwacht ik. Ik wil je ook wel de auto cad tekening sturen. Indien je van het huidige ontwerp wilt afwijken, moet je wel de tekening aanpassen. Nu is alles op elkaar afgestemd.
Tomas2012
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 24 okt 2012, 17:03

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal) Gesloten

Bericht door Tomas2012 »

Hoi Thom,
Dank je voor de informatie.
De CAD file is handig. Deze zou ik graag willen gebruiken.
Om eerlijk te zijn weet ik niet hoe ik het ontwerp zou moeten veranderen. Is daar informatie over? Ik heb een makita 1110, volgens mij hebben ze de passende copieerring wel. Hoe de mal aangepast moet worden bij andere frees hoeken zou ik even moeten uitproberen met een stukje hout. Ik zag dat jullie jvc freesjes hadden 12mm+15graden(D) en16mm+7graden(F).
Als ik een half verdekte zwaluwstaart wil, dan moet je de planken voor 50% infrezen (?). Hiervoor kan ik de genoemde frezen gebruiken, als ik het goed heb.

Nogmaals bedankt,
Bas
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”