[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Moderator: Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Of gewoon iemand die er geld in heeft gestoken om wat anders te laten bouwen dan anderen al hebben staan. Begrijpelijk dan toch? 
Dat zijn inderdaad erg nette kasten, de 4 woofers vind ik net wat te extreem.
En tja de klant blijft koning he.
En tja de klant blijft koning he.
Zeer begrijpelijk. Maar ik vind geheimhouding gewoon hinderlijk denkenMarp schreef:Of gewoon iemand die er geld in heeft gestoken om wat anders te laten bouwen dan anderen al hebben staan. Begrijpelijk dan toch?
Dus Mr. Animal waar blijven de updates van die andere luidsprekers?
- MechanicalAnimal
gaan niet opjagen he
Druk bezig met het zagen, vijlen en tappen van de montagestrips van de drivers in de topkasten. Dit weekend hopelijk de strips vastzetten en de baffles definitief uitfrezen en op de topkasten verlijmen.
Het spannendste komt straks nog en dat is het uitfrezen van de topkast uit de nu verlijmde kubus.
Ik zal van het weekend nog weer even wat foto's plaatsen van de vorderingen
.
Druk bezig met het zagen, vijlen en tappen van de montagestrips van de drivers in de topkasten. Dit weekend hopelijk de strips vastzetten en de baffles definitief uitfrezen en op de topkasten verlijmen.
Het spannendste komt straks nog en dat is het uitfrezen van de topkast uit de nu verlijmde kubus.
Ik zal van het weekend nog weer even wat foto's plaatsen van de vorderingen
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op do 03 feb 2011, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Contacteer:
Zo is het.Marp schreef:Of gewoon iemand die er geld in heeft gestoken om wat anders te laten bouwen dan anderen al hebben staan. Begrijpelijk dan toch?
- MechanicalAnimal
Zo, enigszins vertraging opgelopen
meetfoutje waardoor ik de frees te diep afstelde, 2mm te diep de tweeter uitgefreest helaas, dus er moest een nieuwe baffle komen, deze staat nu inmiddels in de lijmklemmen
Tweets en mid's nu keuring uitgefreest en een begin gemaakt met het uitdokteren van de montagestrips en het uitboren van de montagegaten.
En omdat pics meer zeggen dan een hoop gewauwel
:
meetfoutje waardoor ik de frees te diep afstelde, 2mm te diep de tweeter uitgefreest helaas, dus er moest een nieuwe baffle komen, deze staat nu inmiddels in de lijmklemmen
Tweets en mid's nu keuring uitgefreest en een begin gemaakt met het uitdokteren van de montagestrips en het uitboren van de montagegaten.
En omdat pics meer zeggen dan een hoop gewauwel
- MechanicalAnimal
hhmmm...waar kon je nou ook alweer zwarte inbus-boutjes bestellen? 
- Leeuwarden
Fabory. Die hebben alles behalve dat wat Dre wil... 
Waarom is die uitfresing van de tweeter zo overmaats? Dit lijkt expres gedaan?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- MechanicalAnimal
gheheheLeeuwarden schreef:Fabory. Die hebben alles behalve dat wat Dre wil...
Hoi Walter, expres is een groot woord. Eerst even dit: de mid is uitgefreest d.m.v een mal en een kopieerring en een bepaalde maat frees. Frees 16 was te krap en frees 18 was perfect. Frees 20 zou veel te ruim worden.Walt schreef:Waarom......
De tweet is ietwat ruim gefreest omdat ze nog gespoten gaat worden. Het goedje waarmee dat gebeurt is geen dunne spuitnevel maar wat groffer werk te weten Hotspray. Ik heb daar in dit topic eerder wat voorbeelden van gegeven.
Om straks niet te krap te zitten is de tweeter en de mid ietwat ruim gefreest. De tweeter is iets ruimer uitgevallen dan de mid. Uiteindelijk toch geen snars meer zichtbaar van want er komt een grille voor
Tsja, als er een frontje voorkom maakt het inderdaad niet uit maar voor mijn gevoel is die kier rond de mid nu wel zo groot (3-4mm ofzo?) dat geen verflaag (wat voor lak dan ook) dat dicht gaat krijgen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- MechanicalAnimal
Het is geen lakWalt schreef:Tsja, als er een frontje voorkom maakt het inderdaad niet uit maar voor mijn gevoel is die kier rond de mid nu wel zo groot (3-4mm ofzo?) dat geen verflaag (wat voor lak dan ook) dat dicht gaat krijgen.
Groetjes Walter
Daaronder komt nog een laagje waterglas zodat het MDF niet kan werken onder invloed van vocht.
Fabory is ook niet leuk.....rommel gaat per 10000000 in een doos en geen zwarte inbusbouten. Morgen maar eens langs mijn vrienden van de E-norm, eens zien of die speciaal voor wat kunnen leveren. Ben d'r inmiddels kind aan huisdre schreef:geen leuk topic.......
http://www.schous.nl
die hebben een hoop
daar kon ik de mijn ook los krijgen.
om het zoeken makkelijker te maken:zwart heet dus gewoon blank staal
die hebben een hoop
daar kon ik de mijn ook los krijgen.
om het zoeken makkelijker te maken:zwart heet dus gewoon blank staal
- MechanicalAnimal
zo, ik heb ff 1 midwoofer op proef vastgezet met de staalstrips
Het is een hoop werk dat gezaag, geboor en getap maar het bevalt mij prima kan ik zeggen
Ik zou graag jullie mening even willen over het volgende. De PHL zit in een nogal nauwe ruimte. Precies conform bouwtekening. Het is even de vraag of ik het MDF tussen de montage-strips niet even moet wegfrezen onder 45 graden om de woofer meer ademruimte te geven zoals beschreven op de website van Troelsgravesen.
Linkje naar zijn studie
Ploatje voor de visueel ingestelden:

Ter illustratie is hier mijn situatie:
Allicht handig dat ik er even bij vertel dat mijn midwoofer in een gesloten behuizing zit.
Het is een hoop werk dat gezaag, geboor en getap maar het bevalt mij prima kan ik zeggen
Ik zou graag jullie mening even willen over het volgende. De PHL zit in een nogal nauwe ruimte. Precies conform bouwtekening. Het is even de vraag of ik het MDF tussen de montage-strips niet even moet wegfrezen onder 45 graden om de woofer meer ademruimte te geven zoals beschreven op de website van Troelsgravesen.
Linkje naar zijn studie
Ploatje voor de visueel ingestelden:

Ter illustratie is hier mijn situatie:
Allicht handig dat ik er even bij vertel dat mijn midwoofer in een gesloten behuizing zit.
- MechanicalAnimal
Als ik het goed bekijk dan heeft Toto/Ruud bij de originele Galactica's de midwoofers ook geen extra ademruimte gegeven.
je kunt hier goed zien dat de zwarte binnenrand 2 x 18 mm MDF betreft.
Ook de bouwtekening geeft goed weer zoals ik momenteel de woofer heb uitgefreest:
je kunt hier goed zien dat de zwarte binnenrand 2 x 18 mm MDF betreft.
Ook de bouwtekening geeft goed weer zoals ik momenteel de woofer heb uitgefreest:
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op di 22 mar 2011, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Contacteer:
Optie C of D zou ik zeker overwegen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
- MechanicalAnimal
Lijkt mij ook dat ik nog even wat ruimte moet fiksen.
Ik heb de voorste 2 platen echter al muurvast verlijmd dus optie C en D zitten er niet echt meer in
Denk dat ik tussen de montagestrips maar even zoveel mogelijk onder 45 graden moet gaan wegfrezen.
Ik heb de voorste 2 platen echter al muurvast verlijmd dus optie C en D zitten er niet echt meer in
Denk dat ik tussen de montagestrips maar even zoveel mogelijk onder 45 graden moet gaan wegfrezen.
De strips kun je gewoon laten zitten hoor, die staan toch in lijn met de staanders van het frameMechanicalAnimal schreef:Lijkt mij ook dat ik nog even wat ruimte moet fiksen.
Ik heb de voorste 2 platen echter al muurvast verlijmd dus optie C en D zitten er niet echt meer in![]()
Je kunt het ook anders doen (zie plaatje, een van de creaties van Edo).
Inderdaad de strips laten zitten (maar das was ook het plan):
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het beter is een diagonale afschuining te maken dan het maken van "kamertjes" à la Edo. Je hebt dan een gladdere in- en uitstroming van lucht naar het membraan. Waarschijnlijk is het lood om oud ijzer. Anders zul je op z'n Asterducs even twee kastjes moeten maken met de twee alternatieven en meten wat het verschil is.
Ik zou op zijn minst voor optie D gaan (optie C is irrelevant want je hebt twee lagen MDF), beter nog optie E. Dat heb ik in mijn huidige speakers gedaan.Het is even de vraag of ik het MDF tussen de montage-strips niet even moet wegfrezen onder 45 graden om de woofer meer ademruimte te geven zoals beschreven op de website van Troelsgravesen
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het beter is een diagonale afschuining te maken dan het maken van "kamertjes" à la Edo. Je hebt dan een gladdere in- en uitstroming van lucht naar het membraan. Waarschijnlijk is het lood om oud ijzer. Anders zul je op z'n Asterducs even twee kastjes moeten maken met de twee alternatieven en meten wat het verschil is.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Contacteer:
Ik zou zoveel mogelijk tussen de strips onder 45 graden wegfresen. Eventuele overgebleven scherpe kantjes dan nog met een schuurpapiertje "breken".
- MechanicalAnimal
Thanks voor de antwoorden luitjes
Ik zal even zorgen dat de PHL wat makkelijker kan zuchten in zijn huisje
inmiddels ook een pbtje van Toto, die liet weten dat hij geen extra ademruimte heeft gefikst voor de mid. Alles wat ik dus doe is extra, dat komt in elk geval goed uit. Doordat laag 1 en 2 al verlijmd zijn en laag 3 een opening heeft met slechts een 20 mm grotere doorsnede kan ik niet al te gek veel ruimte creeëren.
Dit gaat 'm ongeveer worden:
Dit gaat ongeveer sneuvelen: En zo vertaald zich dat naar de bouwtekening: Hier zie je laag 3 geplaatst zodat het verschil in opening goed te zien is: En hier is afgetekend wat ik onder +/-45 graden kan wegfrezen om de aansluiting tussen laag 2 en 3 netjes te houden:
inmiddels ook een pbtje van Toto, die liet weten dat hij geen extra ademruimte heeft gefikst voor de mid. Alles wat ik dus doe is extra, dat komt in elk geval goed uit. Doordat laag 1 en 2 al verlijmd zijn en laag 3 een opening heeft met slechts een 20 mm grotere doorsnede kan ik niet al te gek veel ruimte creeëren.
Dit gaat 'm ongeveer worden:
Dit gaat ongeveer sneuvelen: En zo vertaald zich dat naar de bouwtekening: Hier zie je laag 3 geplaatst zodat het verschil in opening goed te zien is: En hier is afgetekend wat ik onder +/-45 graden kan wegfrezen om de aansluiting tussen laag 2 en 3 netjes te houden:
- MechanicalAnimal
heb even een testje gefreest, bizar veel materiaal kan ik niet meer weghalen zonder daarbij ook laag 3 te moeten wegfrezen. Het nadeel hiervan is dat ik het volume van het compartiment (naar mijn idee) teveel aan het vergroten ben.
Ik heb van alle lagen namelijk ook al de scherpe kanten rondgefreest en daar materiaal voor weggehaald.
Tevens doe ik eventueel afbreuk aan de "nek" van de trechtervorm. Dit wil ik niet omdat deze vanwege de vorm al een dempende werking heeft.
Hieronder even het effect van het onder 45 graden wegfrezen van wat materiaal. Het is misschien wat lastig te zien maar de midwoofer komt een stuk vrijer te liggen t.o.v. het origineel. Dit is nog een ruwe try-out. Het kan wat strakker, je ziet bijv nog de potloodlijn lopen
.
Ik zorg ook dat de aansluiting van laag 2 (met de 45 graden zijde) naadloos overloopt op laag 3.
Ik heb van alle lagen namelijk ook al de scherpe kanten rondgefreest en daar materiaal voor weggehaald.
Tevens doe ik eventueel afbreuk aan de "nek" van de trechtervorm. Dit wil ik niet omdat deze vanwege de vorm al een dempende werking heeft.
Hieronder even het effect van het onder 45 graden wegfrezen van wat materiaal. Het is misschien wat lastig te zien maar de midwoofer komt een stuk vrijer te liggen t.o.v. het origineel. Dit is nog een ruwe try-out. Het kan wat strakker, je ziet bijv nog de potloodlijn lopen
Ik zorg ook dat de aansluiting van laag 2 (met de 45 graden zijde) naadloos overloopt op laag 3.
- MechanicalAnimal
Yep
verschil is wel aardig te zien zo:
voor: na:
verschil is wel aardig te zien zo:
voor: na: