ScanSpeak Vertigo - nieuw filter?
Moderator: Beheerdersteam
ScanSpeak Vertigo - nieuw filter?
JeroenGRT wilde graag weten wat zijn ScanSpeak Vertigo nu precies deed en of eventueel het filter te verbeteren is. Op basis van mijn manier van meten kom ik tot het onderstaande gesimuleerde resultaat met het originele filter. De basreflexpoort is niet mee gemeten. Dit is de respons op 15 graden van de hoofdas, dit betekent in de praktijk dat de speakers licht zouden zijn ingedraaid en niet precies op de luisterplek zijn gericht.
Re: ScanSpeak Vertigo - nieuw filter?
Eerlijk gezegd vind ik dit een schoolvoorbeeld van hoe het moet. Ik zou dezelfde overnamepunten kiezen met deze drivers en ook dezelfde filterhellingen. Het enige waar je over kunt discussieren is de afstemming, puur een kwestie van smaak.
De afstemming is zeer eenvoudig te veranderen. Zet bijvoorbeeld voor de mid niet een 4.7ohm maar een 3.3ohm en de karakteristiek wordt vlak. Dit zal meer detail in het midden geven, een iets pittiger geluid, minder laid back.
De afstemming is zeer eenvoudig te veranderen. Zet bijvoorbeeld voor de mid niet een 4.7ohm maar een 3.3ohm en de karakteristiek wordt vlak. Dit zal meer detail in het midden geven, een iets pittiger geluid, minder laid back.
Re: ScanSpeak Vertigo - nieuw filter?
Een andere aanpassing zou kunnen zijn om het geheel een licht dalende helling mee te geven. Hiervoor pak je bijvoorbeeld een 3.9ohm in plaats van 4.7ohm voor de middentoner. Verder in plaats van de 1ohm voor de tweeter gebruik je een 2.7ohm. Geeft onderstaand plaatje en zal iets minder laid back klinken dan met het originele filter maar ook wat minder rijk van klank in het hoog.
Ik zal eens kijken of ik op het originele filter deze verschillende configuraties kan aanbrengen, kan JeroenGRT er mee spelen.
Ik zal eens kijken of ik op het originele filter deze verschillende configuraties kan aanbrengen, kan JeroenGRT er mee spelen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: ScanSpeak Vertigo - nieuw filter?
Nu is het van 200Hz tot 8 kHz een som van bronnen. De middentonen worden continue door verschillende drivers weergegeven. Is zoiets merkbaar? Heb me dat altijd al afgevraagd bij die visaton 4 weg ontwerpen met een en al overlap
Verder ziet het er mooi uit en is het erg leuk om te zien hoe een goede meting het huidige filter en aanpassingen laat voorspellen!
Verder ziet het er mooi uit en is het erg leuk om te zien hoe een goede meting het huidige filter en aanpassingen laat voorspellen!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: ScanSpeak Vertigo - nieuw filter?
Originele filter zou bij mij doorgaan voor 'badkuip' curve. Overigens zie ik in alle filters een dipje bij ~2.5kHz en da's kennelijk een optelsom van woofer, mid en tweeter, want de individuele curves hebben 't ook (mid is in tegenfase uiteraard). Hoe is de woofer gefilterd? Dat stuk mis ik net. Als je die iets eerder filtert, of wellicht wat speelt met de impedantie correctie (voor zover die erin zit), krijg je die dip er waarschijnlijk ook nog wel uit denk ik. Voor de rest lijken nummer twee en drie mij prima, hangt allemaal een beetje van de akoestiek af, met kale wanden en een harde vloer zou ik eerder voor nummer drie gaan.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Beëdigd versterkerhypnotiseur
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Beëdigd versterkerhypnotiseur
Re: ScanSpeak Vertigo - nieuw filter?
Keurig ontworpen! Misschien een idee voor de zelfbouwwinkels om meetcurves op hun site te presenteren, evenals het effect van kleine aanpassingen zoals Jeroen hierboven laat zien. Ik vraag mij altijd af waarom er geen meetcurves te vinden zijn. Tegenwoordig hebben de meeste hobbyisten al meetapparatuur, dus wordt er meer naar frequentiecurves gekeken dan vroeger. Stiekem hield ik er rekening mee dat ze bang waren afgerekend te worden op de meetresultaten, maar dit ziet er gewoon uitstekend uit.
Jeroen, heb je ook naar de verschillende versies geluisterd?
Jeroen, heb je ook naar de verschillende versies geluisterd?
Re: ScanSpeak Vertigo - nieuw filter?
Dat kan ook diffractie zijn.. Komt wel overeen met de baffle ongeveer. Op 30 graden zal die dip wel weg zijn.SSassen schreef:. Overigens zie ik in alle filters een dipje bij ~2.5kHz en da's kennelijk een optelsom van woofer, mid en tweeter, want de individuele curves hebben 't ook (mid is in tegenfase uiteraard).
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: ScanSpeak Vertigo - nieuw filter?
Lijkt me sterk, de baffle loopt schuin af door middel van twee facetten, zou wel puur toeval zijn dat alledrie de drivers nu net op die frequentie diffractie op de baffle vertonen.Martijn H schreef:Dat kan ook diffractie zijn.. Komt wel overeen met de baffle ongeveer. Op 30 graden zal die dip wel weg zijn.SSassen schreef:. Overigens zie ik in alle filters een dipje bij ~2.5kHz en da's kennelijk een optelsom van woofer, mid en tweeter, want de individuele curves hebben 't ook (mid is in tegenfase uiteraard).
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Beëdigd versterkerhypnotiseur
Re: ScanSpeak Vertigo - nieuw filter?
Het is wel toeval, maar het zit in de drivers, niet in diffractie. Het dipje is niet noemenswaardig. De andere dip bij 600Hz zit ook in de mid en de bult daarna zit ook in de mid. Mijn meting bevestigt de datasheet van ScanSpeak, zoals we gewend zijn van de scandinavische leveranciers maken die zeer nette datasheets. Zonder speciale maatregelen is dit niet eenvoudig te corrigeren. Ik vraag me af of het de moeite waard is.
Het filter is prima zo volgens mij en ik zou geen andere aanpassingen willen doen dan hooguit iets te tunen met de weerstanden. De fasegelijkheid tussen de units is ook erg goed zowel in het doorlaat- als in het spergebied van de filters voor woofer, mid en tweeter. De combi van correct filterontwerp en het achterover hellen van de baffle zorgen hiervoor.
Wat wel opvalt is dat in het geleverde filter, bij nadere controle, voor de tweeter niet 3,98uF zit maar 3,3uF. Door audiocomponents wordt een combi van 3,3 en 0,68 voorgesteld maar de 0,68uF ontbreekt op de filterprint van JeroenGRT. Dit geeft wat minder hoog direct boven het overnamepunt tussen mid en tweeter. Het verklaart voor mij dat de Vertigo heel rustig klinkt ondanks de lichte badkuipcurve.
Ik heb niet zo'n behoefte om op dit moment allerlei versies te gaan beluisteren. Ik zal het filter klaar maken voor luisteren naar verschillende opties. Het lijkt me dan het leukste dat JeroenGRT dan na een luistersessie bij mij thuis zelf aangeeft wat de verschillende opties doen. En hoe het daarna bij hem thuis uitpakt. Of hij dan blijft bij de originele versie of toch ietsiepietsie wijzigt aan de afstemming.
Het filter is prima zo volgens mij en ik zou geen andere aanpassingen willen doen dan hooguit iets te tunen met de weerstanden. De fasegelijkheid tussen de units is ook erg goed zowel in het doorlaat- als in het spergebied van de filters voor woofer, mid en tweeter. De combi van correct filterontwerp en het achterover hellen van de baffle zorgen hiervoor.
Wat wel opvalt is dat in het geleverde filter, bij nadere controle, voor de tweeter niet 3,98uF zit maar 3,3uF. Door audiocomponents wordt een combi van 3,3 en 0,68 voorgesteld maar de 0,68uF ontbreekt op de filterprint van JeroenGRT. Dit geeft wat minder hoog direct boven het overnamepunt tussen mid en tweeter. Het verklaart voor mij dat de Vertigo heel rustig klinkt ondanks de lichte badkuipcurve.
Ik heb niet zo'n behoefte om op dit moment allerlei versies te gaan beluisteren. Ik zal het filter klaar maken voor luisteren naar verschillende opties. Het lijkt me dan het leukste dat JeroenGRT dan na een luistersessie bij mij thuis zelf aangeeft wat de verschillende opties doen. En hoe het daarna bij hem thuis uitpakt. Of hij dan blijft bij de originele versie of toch ietsiepietsie wijzigt aan de afstemming.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: ScanSpeak Vertigo - nieuw filter?
Bedankt Jeroen, leuk en vooral erg informatief dat je de moeite neemt om dit uit te zoeken en hier te posten!
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Beëdigd versterkerhypnotiseur
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Beëdigd versterkerhypnotiseur
Re: ScanSpeak Vertigo - nieuw filter?
Graag gedaan! Het is voor mij ook leuk om te doen, altijd nieuwsgierig hè. 
Re: ScanSpeak Vertigo - nieuw filter?
Je bedoelt zeker dat ik in vorm moet blijven voor project: termino. 
Re: ScanSpeak Vertigo - nieuw filter?
hoe kom je daar nou weer bij!jeroen_d schreef:Je bedoelt zeker dat ik in vorm moet blijven voor project: termino.
Re: ScanSpeak Vertigo - nieuw filter?
Hoi Jeroen, dit topic had ik nog niet gezien
. Dat heb je snel gedaan! Ik kom graag even luisteren, voor mij mag de Vertigo iets pittiger / minder laidback klinken. Het hoog moet voor mijn gevoel ik iets harder spelen.
Ben ook wel benieuwd wat je er zelf van vind, als je het vergelijkt met het recente klassieke 3 weg systeem.
Ben ook wel benieuwd wat je er zelf van vind, als je het vergelijkt met het recente klassieke 3 weg systeem.
Re: ScanSpeak Vertigo - nieuw filter?
"Badkuipcurve" oftewel veel hoog en veel laag?
"Zet bijvoorbeeld voor de mid niet een 4.7ohm maar een 3.3ohm en de karakteristiek wordt vlak. Dit zal meer detail in het midden geven, een iets pittiger geluid, minder laid back."
Wat Jeroen hierboven aangeeft spreekt mij wel aan, deze optie zou ik graag even willen vergelijken met het origineel.
"Wat wel opvalt is dat in het geleverde filter, bij nadere controle, voor de tweeter niet 3,98uF zit maar 3,3uF. Door audiocomponents wordt een combi van 3,3 en 0,68 voorgesteld maar de 0,68uF ontbreekt op de filterprint van JeroenGRT. Dit geeft wat minder hoog direct boven het overnamepunt tussen mid en tweeter. Het verklaart voor mij dat de Vertigo heel rustig klinkt ondanks de lichte badkuipcurve."
Hmmm die 0,68uF erbij zou ik graag eens willen proberen. Zou je het filter ook nog zo kunnen maken dat ik kan schakelen tussen 3 opties? (origineel, mid 3,3ohm ipv 4.7ohm, tweeter 0,68uF erbij) . Het zou mooi zijn als ik thuis kan schakelen tussen deze 3 opties...want bij mij thuis klinkt het anders dan bij jeroen_d.
"Zet bijvoorbeeld voor de mid niet een 4.7ohm maar een 3.3ohm en de karakteristiek wordt vlak. Dit zal meer detail in het midden geven, een iets pittiger geluid, minder laid back."
Wat Jeroen hierboven aangeeft spreekt mij wel aan, deze optie zou ik graag even willen vergelijken met het origineel.
"Wat wel opvalt is dat in het geleverde filter, bij nadere controle, voor de tweeter niet 3,98uF zit maar 3,3uF. Door audiocomponents wordt een combi van 3,3 en 0,68 voorgesteld maar de 0,68uF ontbreekt op de filterprint van JeroenGRT. Dit geeft wat minder hoog direct boven het overnamepunt tussen mid en tweeter. Het verklaart voor mij dat de Vertigo heel rustig klinkt ondanks de lichte badkuipcurve."
Hmmm die 0,68uF erbij zou ik graag eens willen proberen. Zou je het filter ook nog zo kunnen maken dat ik kan schakelen tussen 3 opties? (origineel, mid 3,3ohm ipv 4.7ohm, tweeter 0,68uF erbij) . Het zou mooi zijn als ik thuis kan schakelen tussen deze 3 opties...want bij mij thuis klinkt het anders dan bij jeroen_d.
Re: ScanSpeak Vertigo - nieuw filter?
Geen probleem, maar schaf dan even die 0,68uF aan, ik heb die waarde niet. Het is geen probleem om ter plekke bij de luistersessie die extra condensator er met een kroonsteentje wel of niet op aan te sluiten. Ik denk dat het de klank ten goede komt.
Re: ScanSpeak Vertigo - nieuw filter?
3,3ohm voor de mid was voor mij een te groot verschil, het mid is dan te nadrukkelijk aanwezig. Een 3,9ohm was al een stuk beter, maar in onze woonkamer vond ik het laag te weing. Nu zit de 4,7ohm (standaard) er weer tussen, samen met de 0,68uF voor de tweeter, deze combi vind ik prettig klinken. De 0,68uF voor de tweeter zorgt voor een iets pittiger geluid.
Ik denk dat ik voor het mid nog even ga experimenteren met een waarde tussen 3,9ohm en 4,7ohm, ik denk dat je nog iets meer detail in het middengebied kunt krijgen...zonder dat het laag wegvalt.
Ik denk dat ik voor het mid nog even ga experimenteren met een waarde tussen 3,9ohm en 4,7ohm, ik denk dat je nog iets meer detail in het middengebied kunt krijgen...zonder dat het laag wegvalt.
Re: ScanSpeak Vertigo - nieuw filter?
Ik vind de term badkuipcurve vooral geschikt voor (veelal duitse) speakers die jaren 80-90 waarin je duidelijke voorkeuren had voor vet laag en fel hoog. In deze speaker vind ik, ondanks dat het idd een zeer kleine badkuip is, bijna een belediging, zo miniem is de "badkuip".
Dit ook omdat het een soort van ding is om de audiocomponents en speakerland designs te typeren als buidkuip-speakers. Dat is niet altijd zo en werkt wel sterk stigmatiserend.
mooi om te zien dat het filter zo netjes in elkaar zit. Zou fraai zijn als de luisterzaken dit soort gegevens presenteren.
jan
Dit ook omdat het een soort van ding is om de audiocomponents en speakerland designs te typeren als buidkuip-speakers. Dat is niet altijd zo en werkt wel sterk stigmatiserend.
mooi om te zien dat het filter zo netjes in elkaar zit. Zou fraai zijn als de luisterzaken dit soort gegevens presenteren.
jan
Re: ScanSpeak Vertigo - nieuw filter?
Het klinkt zeker niet als badkuip curve. Dat komt enerzijds doordat het laag niet heel krachtig is, beneden 200Hz valt het wat af. Anderzijds klinkt de scanspeak tweeter nooit scherp.
Wel vind ik dat JeroenGRT zou moeten proberen om niet zozeer de mid harder te laten spelen (dan wordt het laag te zacht, was ook zo in mijn woonkamer) maar juist de tweeter wat te temmen door de weerstand van 1 ohm eruit te halen en te verhogen in waarde. Dan krijg je meer detail in het midden te horen. Het is wel een kwestie van smaak. Ik vind nu bekkens juist te hard klinken terwijl JeroenGRT dat mooi vindt.
Wel vind ik dat JeroenGRT zou moeten proberen om niet zozeer de mid harder te laten spelen (dan wordt het laag te zacht, was ook zo in mijn woonkamer) maar juist de tweeter wat te temmen door de weerstand van 1 ohm eruit te halen en te verhogen in waarde. Dan krijg je meer detail in het midden te horen. Het is wel een kwestie van smaak. Ik vind nu bekkens juist te hard klinken terwijl JeroenGRT dat mooi vindt.
Re: ScanSpeak Vertigo - nieuw filter?
Even een oud topic naar boven halen. Ik heb de van de oorspronkelijke Vertigo een gesloten versie gemaakt maar het standaard filter behouden. Jeroen_d heeft destijds mijn originele vertigo gemeten, daardoor bleek eigenlijk dat het filter prima was maar dat je naar smaak de afstemming kon veranderen. Nu naar een paar jaar verder is mijn smaak iets veranderd en ik wil de vertigo juist wat rustiger laten klinken. Jeroen_d stelde het toen ook al voor om de tweeter juist wat zachter te laten spelen, dus ik wil dat graag eens proberen. Heb de vertigo een tijdje terug vergelijken met een harbeth monitor 30.1 en toen viel me op dat het hoog veel zachter speelt bij de harbeth. Dit komt bij mij wat natuurlijker over en is wel net zo prettig bij de wat minder klinkende opnames.
Maar goed welke filteronderdelen moet ik kopen en welke moet ik vervangen op het filter? Ik heb een folieweerstand van 3,3ohm liggen, een mox10 weerstand van 3,9ohm en nog een condensator van 0,68uF . Of is er wellicht iemand uit het oosten die me hier bij zou willen helpen?
Maar goed welke filteronderdelen moet ik kopen en welke moet ik vervangen op het filter? Ik heb een folieweerstand van 3,3ohm liggen, een mox10 weerstand van 3,9ohm en nog een condensator van 0,68uF . Of is er wellicht iemand uit het oosten die me hier bij zou willen helpen?
Re: ScanSpeak Vertigo - nieuw filter?
Gisteren heb ik de tweeter gedempt door de weerstand van 1ohm te vervangen door een van 2.7ohm. Ik heb nog niets met de mid gedaan, eerst maar eens luisteren. Vind net al veel aangenamer klinken, misschien mag de tweeter een tikkeltje harder maar niet veel. Ik heb ook nog een 2.2ohm en 1.8ohm liggen om hem eventueel nog iets harder te zetten.
