Omgekeerde WAF - "Epilogue"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door RobertD »

Dat is precies wat ik bedoelde ja. In mijn idee werkt het blokje op de spindel aan twee kanten.
De bovenkant drukt het bovenste segment omhoog en de onderkant drukt het middelste en daarmee ook het bovenste segment omhoog.

Uit jouw schets blijkt volgens mij hetzelfde idee, alleen in het fimpje zie je maar één kant.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Klopt, komt omdat ik even geen zin had om beide te animeren. Misschien krijg ik nog de geest om dat te doen...
Bijlagen
Discovery - Focuspoint mechanism Openview.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Zucht, alsnog maar gedaan dan...
Bijlagen
Discovery FocusAdjust.mov.zip
(812.86 KiB) 86 keer gedownload
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door hannesie »

Vinculum schreef:
Ok we zijn er uit. Dit gaat het worden!

Deze scharnieren voorop en dan de constructie uit de video.
Afbeelding

Op een afstandje ziet dat er dan ongeveer zo uit:
Ik ken deze scharnieren, en heb ze ook wel gebruikt, nou niet het toonbeeld van en effect van stevig.
Ze waren vrij snel gammel :oops: :oops:
Naar mijn idee waren de vorige sterker/steviger.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door cve »

Als ik het goed zie verstel je alle compartimenten nu in gelijke mate. Dat zal niet in alle situaties even wenselijk zijn lijkt mij, of vergis ik me daarin? Althans in mijn situatie zou de hoek tussen bas en tweeter groter moeten dan de hoek tussen de tweeter en de mid.

Groet, Co
Johan
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 06 okt 2008, 21:31
Locatie: Wenen
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Johan »

Mag ik nog een "out of the box" suggestie doen? Achteraan een "luchtkussentje" er tussen steken. Dan heb je een goede ontkoppeling en kan je gemakkelijk verstellen door er een beetje lucht bij te blazen/ uit te laten. Vooraan kan je dan de beide kasten met elkaar verbinden met een strook siliconenmat. Als je dat op de goede manier verbind, dan is dat ook uitstekend als scharnier te gebruiken.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

cve schreef:
Als ik het goed zie verstel je alle compartimenten nu in gelijke mate. Dat zal niet in alle situaties even wenselijk zijn lijkt mij, of vergis ik me daarin? Althans in mijn situatie zou de hoek tussen bas en tweeter groter moeten dan de hoek tussen de tweeter en de mid.

Groet, Co
Dit klopt. De 2 woofers gaan zich meer gedragen als subs en dus is het niet zo van belang dat deze faserein opgesteld zijn. Ook worden deze actief aangestuurd en met DSP gefilterd. Enige faseverschuiving kan ik daarbij corrigeren. De originele Utopia heeft ook een niet verstelbare baskast.

@Hannessie
Die scharnieren die je voorsteld zijn niet geschikt. Je moet goed kijken naar de draairichting en draaihoek. De scharnieren die ik nodig heb moeten 2 kastdelen plat tegen elkaar kunnen leggen en vanuit die positie een paar graden kantelen. Jouw scharnieren doen het tegenovergestelde.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door cve »

Dat de baskast niet verstelbaar is dat weet ik en daar ben ik ook vanuit gegaan. Maar hij staat bijvoorbeeld wel zo'n 7 graden achterover. Bij een gegeven luisterafstand zul je dan de tweeter hoger dan wel lager willen zetten. Als de midkast dan precies evenveel mee gaat dan is de kans groot dat deze dan te hoog of te laag staat. Dan bereik je dus niet het doel dat je voor ogen hebt met de constructie. Dan kun je ze net zo goed vastzetten op je luistersituatie. Scheelt een hoop werk. :mrgreen:

Groet, Co
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Zucht....
Ja je hebt gelijk... Ik heb wat simulaties gedaan en wat meetwerk in mijn kamer en inderdaad. Als beide "topkasten" samen bewegen dan moet ik op 1,5 meter gaan zitten ofzo.
De constructie kan wel dubbel uitgevoerd worden maar dan word het wel heel complex... Verdraaid! :-k ](*,)

Wederom vorm of functie? Als ik eerlijk ben heeft de combi losse kasten met spikes alles wat het moet hebben. Eenvoud, flexibel, makkelijk transporteerbaar en ontkoppeling. De kabelverbinding onderling was eerst voor mij nog een aandachtspunt maar ik bedacht me later dat ik de pluggen ook horizontaal kan monteren in de tweeterkast. Zo vaak gaat hij natuurlijk niet uit elkaar.

Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik niet zo moeilijk moet doen en moet gaan voor praktisch. Hoe gaaf het idee ook is om het zo verstelbaar te maken maar in de praktijk zul je dit, na de initiële instelling, nooit meer veranderen. Ik ben ook bang dat als die optie er in zit dat ik aan iedereen laat zien dat hij zo mooi op en neer gaat waardoor ik dus het mechanisme veel belast en altijd zit te kloten met mijn positionering.

Ok, kogel door de kerk tijd.
Het zal dan toch de spikes optie worden maar ik ga wel even zoeken naar een mooi model spike want die hele dunne spikes vind ik niet zo mooi. De tweeter en midkast zullen aan de voorkant voorzien worden van 2 spikes die zover mogelijk in de hoeken geplaatst gaan worden. De achterkant zal door 1 spike op hoogte gehouden worden. Ik heb ook wat testen gedaan voor de stabiliteit maar dat valt reuze mee. De baskast zal wel vast gemonteerd worden aan de voet. De voet zelf zal ook weer dmv spikes van de vloer ontkoppeld worden.

Overigens ben ik er uit wat de officiële naam gaat worden. Er zijn 2 schrijfmanieren. Geef uw mening maar welke mooier is:
Epilogue
of
Eπlogue
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door markbakk »

επίλογος!
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door DragoSz »

markbakk schreef:
επίλογος!
Totaal mee eens :rock:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Deze stond niet bij de keuzes... ;)

Nog even een vraagje over de mid behuizing. Hoe bepaal je de grootte van deze? Voor laagkasten gebruik je WinISD maar ik twijfel voor de mid. WinISD geeft aan dat er 0.8L nodig is om een mooie rechte curve te krijgen maar geen idee of dit correct is en geld voor mid kasten. Mijn eerste idee is om de kastsoort van de Rapide na te maken. De kast is nl even hoog en nagenoeg even breed dus dit zou goed moeten passen. Hiervoor gebruik ik dan deze tekening:
Bijlagen
Peerless%206.5%20SLS%204.jpg
Laatst gewijzigd door Vinculum op ma 31 jan 2011, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Henkjan »

Eπlogue uiteraard
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Martijn H »

Qtc van 0,55-0,65 kan je aanhouden bijv. Je kan Jeroen_d vragen hoeveel liter hij toepastte.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Eπilogue"

Bericht door Vinculum »

En voor mijn duizendste post hier een leuke update!
Aan 1 kant is de voet al "klaar" (alleen nog even randjes glad schuren). De onderkant is hol zodat er lekker veel ruimte is voor bekabeling en filter. Wie weet in de toekomst nog wel eens een UCDtje oid onderin... :-$ Verder staat hij heel subtiel op spikes. Deze zijn echt niet te zien waardoor de kast een paar mm lijkt te zweven. Tres chique!
Bovenop 2 afgeschuinde latjes die het geheel in een mooie hoek zetten. De baskast zal dmv bouten door deze latjes aan de voet vastgeschroefd gaan worden.
Bijlagen
DSCF0006 Resized.jpg
DSCF0008 Resized.jpg
DSCF0010 Resized.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Eπilogue"

Bericht door SSassen »

Wat werk je netjes, heb je stiekum stage gelopen bij ondergetekende?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Onverbeterlijke perfectionist
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Eπilogue"

Bericht door Henkjan »

pfoe, het ruikt hier naar eigendunk :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Eπilogue"

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
pfoe, het ruikt hier naar eigendunk :lol:
Lief doen! :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gepassioneerd cone-breakup bezweerder
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Eπilogue"

Bericht door dre »

lief doen?

je hebt zeker hulp nodig bij het verhuizen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Eπilogue"

Bericht door Vinculum »

SSassen schreef:
Wat werk je netjes
haha nou je zou mijn schuur eens moeten zien! Mijn vrouw is het ook niet echt met je eens... ;)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Eπilogue"

Bericht door SSassen »

Vinculum schreef:
SSassen schreef:
Wat werk je netjes
haha nou je zou mijn schuur eens moeten zien! Mijn vrouw is het ook niet echt met je eens... ;)
Dat hoort erbij, die van mij kan ook wel aardig mopperen op de rommel die ik achterlaat :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gepassioneerd cone-breakup bezweerder
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Eπilogue"

Bericht door MichaelB »

Je werkt idd. HEEL netjes zeg! En vanuit het eggie weet ik dat het van dichtbij ook mooi zal zijn.

Nu je toch een grote auto hebt: ZBA 2011? :mrgreen:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Eπilogue"

Bericht door cve »

Mooi werk hoor!

Zijn die spikes niet een beetje te dun voor zo'n zware kast? Ze zien er zo iel uit.

Groet, Co
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Eπilogue"

Bericht door Vinculum »

@MichaelB
ZBA is wel de target ja. Ik houd er zelfs rekening mee met het ontwerp, dat het demontabel/vervoerbaar is.

@CVE
Valt reuze mee hoor. Deze zijn sterk zat. Bovendien hoeven ze ook alleen maar een druklast te dragen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Eπilogue"

Bericht door Wowly »

eerlijk gezegd is je tempo ook om van te dromen. Echt een aanpakker. Knap hoor... Vind ze er ERG fraai uitzien!!!

jan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”