afstand filter unit

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Salamander

afstand filter unit

Bericht door Salamander »

Maakt het uit hoe ver een filter van de unit ligt?
want ik heb de volgende 2 keuze's.

Het filter direct achter de units plaatsen, en dat betekend er echt er bijna tegen aan en met al de componenten van de 3-weg in het kanaal van de tqwt(, krijg je dan geen last van de spreekspoel op de spoel in het scheidingsfilter?)

Of helemaal onder in de kast in een apart cabinet met een draad van zo'n
120mm, ....
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zeker met een niet afgeschermde magneet zou ik t filter niet bij de unit plaatsen, maar lekker onderin de kast. idd vanwege de invloed van de magneet op de spoelen
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

In theorie geeft de magneet van een LS-unit pas een inductiestroom in een spoel als de sterte van het magneetveld varieert. (I = L* dI/dt). Dus als de unit en spoel niet bewegen gaat er geen stroom lopen in de spoel.
Maar: meten is weten. Dus ga ik binnenkort toch eens metingen doen. In mijn nieuwe systeem zitten de filtercomponenten nl. ook vrij dicht bij de woofer.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Re:

Bericht door Marp »

Hans Nootdorp schreef:
Dus als de unit en spoel niet bewegen gaat er geen stroom lopen in de spoel.
Desondanks reageren de krachten in het magnetische veld wel met die van het wisselende magnetische veld in de filterspoel. Bij gelijke polariteit wordt het electromagnetische veld versterkt, en bij een tegengestelde polariteit verzwakt. Dat geeft dus zondermeer een ander inductiepatroon (al maakt het niet per definitie de amplitude groter of kleiner).

Het is alleen de vraag bij welke afstand het veld rondom een bepaalde magneet sterk genoeg is om dusdanig te reageeren met het electromagnetische veld in de spoel, dat een verandering kan worden gemeten. Natuurlijk zal dat sterk wisselen per spoel en per luidspreker, maar ik ben benieuwd wat over het algemeen als veilige afstand mag worden gezien voordat een duidelijke verschuiving kan worden waargenomen.

Heb je hier nog wel eens aan gemeten, Hans? Of iemand die dit gebeuren inzichtelijk kan maken?
richard

Re: afstand filter unit

Bericht door richard »

Ik heb maar weinig verschil in inductie gemeten toen ik een groot stuk ijzer in de buurt van een spoel heb gehouden.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Dat kan ik me wel voorstellen. Zo'n plaat leidt voornamelijk het magnetische veld om waarin hij zich bevindt, dus dat is merendeels buiten het bereik van de spoel. Het wordt anders als je datzelfde in de kern van de spoel zou doen. Een nabije magneet voegt echter ook nog een extra magnetisch veld toe. Als dat veld in de buurt van de spoel nog sterk genoeg is, beinvloedt dat ook het veld binnenin de spoel. Maar wat is sterk genoeg...

--

Een vraag die hier verband mee houdt, is of filterspoelen soms eerder door luidsprekermagneten kunnen worden beinvloed dan we vermoeden, maar dat we daar nauwelijks iets of niets van merken. Ik kan me namelijk indenken dat verzwakking van de inductie in één richting, en versterking in de andere richting, enkel een zuiver verticale verschuiving laat zien. Daarmee bedoel ik dat het misschien alleen een offset geeft, zoals hieronder door de blauwe golfvorm wordt weergegeven:
php_wave.png
php_wave.png (1.46 KiB) 229 keer bekeken
Als enkel dat gebeurt, zonder noemenswaardige vervorming, dan kan het zijn dat dit niet of nauwelijks een hoorbaar gevolg heeft. Als de conus zich minder naar achteren, maar evenredig veel verder naar voren verplaatst, blijft de slag immers even groot. Je zit dan enkel met een kleine faseverschuiving, die over de gehele range plaatsvindt.

Is dit aannemelijk, of grijp ik er finaal naast? Dit zou ik graag weten omdat ik aan een mogelijk nadeliger bijverschijnsel denk, waarbij niet zo snel zal worden stilgestaan.
richard

Bericht door richard »

Marp schreef:
Daarmee bedoel ik dat je het misschien alleen een offset geeft, zoals hieronder door de blauwe golfvorm wordt weergegeven:
...
Is dit aannemelijk, of grijp ik er finaal naast?
Lijkt me niet, dat zou inhouden dat zo'n magneet een gelijkstroomcomponent introduceert.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Het uiteindelijke effect lijkt dan inderdaad hetzelfde, maar eigenlijk gebeurt dan toch ook hetzelfde? :-k Ik zie in ieder geval niet zo snel wat het verschil zou moeten zijn tussen een rechtstreekse positieve spanningsverhoging en negatieve spanningsverlaging a.g.v. DC, of meer positieve en minder negatieve spanning opwekken d.m.v. inductie. Of tegenovergesteld natuurlijk.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe duidelijker ik daar parallellen zie. Is dit iets wat je ook kan meten, Richard? Of kan iemand me met stelligheid overtuigen dat ik op een verkeerd spoor zit? Dat onze luidsprekermagneten absoluut niet dit effect bij de filterspoelen teweeg kunnen brengen?

Zo niet: wie durft dan met redelijke zekerheid uit te sluiten dat zo'n verschuiving wellicht merkbare consequenties zou kúnnen hebben? Wat zijn de gedachten hierover?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”