Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Bericht door simsalabim »

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5#p1508075

Hier is mijn filter topic voor de windowlicker heen, mochten jullie mij willen helpen met mijn eerste schreden, zeer welkom!!

Greets,
Simon

Ohja en natuurlijk blijft dit mijn topic voor de verdere afbouw van mijn monitortjes :wink:
Laatst gewijzigd door simsalabim op di 01 feb 2011, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Bericht door ]eep »

Wat een vraag, waarom Hivi RT2C. Dat zijn gewoon mooie tweeters. Met een lekker rendement (ik wil iets gaan doen met de RT1L, de ronde).

Ik vind je ontwerp op deze manier erg geslaagd, een mooie vormsymmetrie met die ronde kanten. Die ronde bovenkant is voor de afstraling van een dometweeter absoluut niet goed, maar met deze lang uitgerekte planar heb je waarschijnlijk genoeg uitsmering van de bafflestep zodat je er mee weg komt.

Deze vorm is ook goed te fineren. Handig.
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Bericht door simsalabim »

Bedankt voor het compliment Jeep!

Van afstraling heb ik nog niet veel verstand, hopelijk kom ik er idd goed mee weg zo.
Na een opmerking van Amanda in dit topic dat die facet niet mooi zou zijn (opbouwende kritiek, altijd goed :)) heb ik besloten alles maar rond te maken.
Is niet slecht uitgepakt 8)
Het helpt ook wel dat ik een beetje fantasie heb :lol:

Ik heb wat metingen gedaan (staat in filtersectie), ik heb te weinig ervaring om te kunnen bepalen of ik een goede respons heb, of nog iets zou kunnen verbeteren aan interne demping of lengte baspijp of iets anders/ dergelijks.
Waarschijnlijk is de calibratie van mijn meetmic en de andere apperatuur ook nog belangrijk?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Bericht door Leeuwarden »

]eep schreef:
Wat een vraag, waarom Hivi RT2C.
Maar even een vraag aan jou dan... Waarom worden ze zo weinig toegepast?
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Mijn 'windowlicker' monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND

Bericht door simsalabim »

Ehh jij hebt ze :roll: :lol:

en

ik heb ze, Jeep heeft ze (de ronde versie)

:rock: die RT2CA zijn gewoon waanzinnig populair ineens! speelt zo een Raal tweeter uit zijn kastje!

(of daar moet ik misschien nog op terug komen later :-# dat kan.. :mrgreen:)

Ach, ik heb ze ooit voor een leuk prijsje eens kunnen overnemen, eens getest in andere speakers, en dat klonk toen lang niet slecht, nu eindelijk eens toegepast nadat ze wat jaartjes gegelegen hebben op die welbekende plank :wink: daar heeft iedere zb er wel een van :sure:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Relaas 'windowlicker' monitors met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door Leeuwarden »

Jeep heeft ze dacht ik nog niet. Hij wil de kleinere versie. Die heb ik overigens bij Remo in zijn paradepaardje (ben de naam even kwijt) gehoord en was er op zijn zachtst gezegd niet van onder de indruk...
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Relaas 'windowlicker' monitors met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door simsalabim »

Je bent niet de eerste die dit vindt.
Een maat van mij heeft deze speakers net als jou ook gehoord en zag idd dat dezelfde tweeter gebruikt werd als ik op de plank had liggen (ik had deze eens aan hem had laten zien), hij vond de sound ook erg tegenvallen, ik zelf heb de tweeter alleen bij mij thuis gehoord, met een forumgenoot (ik weet eigenlijk niet of hij hier nog wel post, in dit topic en in andere nog niet tegengekomen iig), wij waren toen beide onder de indruk, hopende dat dat voor mijn windowlickers ook gaat gelden!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Relaas 'windowlicker' monitors met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door Leeuwarden »

In dat ding van Remo zit een andere HiVi (RT1C? oid...) Die is een slag kleiner. De RT2C die jij en ik hebben is nogal een joekel met z'n 176mm diameter.
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Relaas 'windowlicker' monitors met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door simsalabim »

Heb je m zelf nooit even aangesloten gehad?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Relaas 'windowlicker' monitors met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door Leeuwarden »

Jazeker... Een paar jaar terug icm met met twee Monacor 165KEP's. Vandaar dat ik ze ook nooit heb verkocht. Indertijd waren ze trouwens schreeuwend duur in Europa. Heb ze toen bij Parts Express gekocht in de USA. Tegenwoordig zijn ze ook hier verkrijgbaar voor redelijke prijzen...
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door simsalabim »

Ik ben eerst maar eens de speaker intern af aan het maken geweest, dwz, glaswol op de achterzijde en aan een zijkant, pritex op de andere zijkant, loodbitumen op de bovenzijde(s) en op tussenschotje en harksteel, verder baf onderin rond de br en een beetje baf in het midden.

Wat fotos:

1ste, glaswol in panty achterzijde
2de, Glaswol in panty zijkant en bitumen bovenzijde(s)
3de, zicht door openingen
Bijlagen
IMG_1817.jpg
IMG_1818.jpg
IMG_1820.jpg
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door simsalabim »

Wat denken jullie, goed zo?
Ik kan er altijd nog een beetje losse wol in doen als het nodig is natuurlijk.


wat is dat toch een rotspul dat glaswol... het jeukt :evil:
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door hrscharft »

.... handschoenen....

Maarruh very nice :D
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door simsalabim »

Die heb ik ook gebruikt, maar dan nog, het blijft rotspul, vandaar die panty, dat het niet alsnog stiekum je huis binnendwarrelt 8-[
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door Wowly »

ik zou zelfs mét panty nog geen glaswol nemen......
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door simsalabim »

Wowly schreef:
ik zou zelfs mét panty nog geen glaswol nemen......

Ach alles voor die windowlicker sound he :mrgreen: en als glaswol goed is om zijn dempende kwaliteiten dan moet de panty van mijn vriendin er maar aan geloven, ze zij nog 'het was toch wel die zilveren he' (zal wel een ladder in gezeten hebben), ehh nee die zwarte zei ik, ze was gelukkig te moe om iets naar mijn hoofd te gooien, want stel je voor dat ze gemist had en mijn meetmic omgegooid had, had ik weer opnieuw kunnen gaan meten, hele meetopstelling zoek..
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Bericht door simsalabim »

amanda schreef:
Leuk project zo met die drivers, de 18s heb ik zelf in mijn mix&match gebruikt en klinkt zeer goed!
Welke versie heb jij 4, 8 of 16ohm?
Ik heb de 8 ohm gebruikt maar wel in een kleinere kast als die van jou.....

Die facet zou ik niet maken, lijkt me een erg vreemd gezicht...
Eindelijk even gekeken, ik heb de 8ohm versie.
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door ]eep »

Jawel hoor. ik HEB de RT1L. Ik heb ze ook al geprobeerd, gecrossed op 4.5kHz 18dB boven TB W4-1337's.. Dat klonk best erg prettig.
Waarom ze zo weinig toegepast worden? Omdat het 'Chinese rotzooi' is? (vooroordeel) of omdat ze (ribbons ih algemeen, Zaph) afgekraakt worden om hun 'slechte meetwaarden' ofzo. Ik weet het niet. Misschien omdat ze niet echt mooi zijn.
Ik zie ze wel steeds vaker in diverse commerciële ontwerpen.

Je wilt trouwens niet weten wat die dingen in China kosten. €27/st voor de RT2.. €35 voor de RT8 + een hoop verzendkosten. Ik maak me echt zorgen of de winkels die ze onder de Expolinear naam verkopen wel genoeg winst maken om het hoofd boven water te houden. De RT9pro (€299)==RT8. :-k
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door Leeuwarden »

mag ik een linkje van die Chinese zaak?
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door ]eep »

Ik weet niet hoe goed je Chinees is hoor, maar hier heb je'm: Taobao
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door simsalabim »

Mannen jullie kunnen mij nog steeds van goede tips voorzien op mijn draadje van het filteren van de schone windowlickers :wink:

viewtopic.php?f=6&t=12936&p=1508075#p1508075

Even kijken bij het filter gedeelte en geef jullie mening over mijn gepruts!
(ik had al 10 posts in 3 dagen gemaakt maar geen respons, wel een freq respons, staat het draadje inmiddels vol mee :lol: )

Betreffende de verdere afbouw: ik heb mooi fineer gevonden, essen!
Zodra het filter af is, kan ik deze inbouwen in de monitor en kan de achterkant gelijmd worden (zit nu nog met 4 schroefjes zodat ik er bij kan) en dan speakerterminals en fineer, de pootjes infrezen en de windowlickers zijn een feit.

Hope to see you in the other 'draadje' want ik ben benieuwd naar jullie meningen cq tips!!

THANKS!
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door simsalabim »

Ik ben weer lekker bezig geweest: :D

Filters zitten in de windowlickers nu.

Op dit ogenblik ben ik bezig met de voetjes van de monitors, hopelijk kom ik vandaag nog aan het fineren toe!
Bijlagen
IMG_2280.JPG
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door simsalabim »

De voetjes maak ik mooi wit 8)
Bijlagen
IMG_2324.JPG
IMG_2325.JPG
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door SARK »

Chic hoor, je eigen spuitcabine :idea:
Vraagje: Wat zijn die kaneelstokjes in het filter (of heb ik ergens overheen gelezen 8-[ )
Bijlagen
Kaneelstokjes.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door wouter »

Das nou een duelund weerstand :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”