Tha Box
Moderator: Beheerdersteam
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Tha Box
waarom nou toch van die laag rendement speakers nemen, ik had het anders gedaan in elk geval...
ook zul je een stuk minder hard kunnen spelen met deze setup. (autoradio die met een beetje fatsoen 20 watt eruit zet)
en dat op 88dB speakertjes etc...
(100 watt op 94dB speakers is héél andere koek)
ook zul je een stuk minder hard kunnen spelen met deze setup. (autoradio die met een beetje fatsoen 20 watt eruit zet)
en dat op 88dB speakertjes etc...
(100 watt op 94dB speakers is héél andere koek)
-
mxbreak
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 27 jan 2011, 20:10
Re: Tha Box
hmm ok. maar het probleem is dat je , in dit geval gelaccu van 12v 7,3 Ah, dan snel leeg is. en op het internet staat dat de TA2024 een veelgebruikt versterkertje is met een zeer laag stroomverbruik en toch hoge kwaliteit. maar ik heb ook geen idee hoe ik een autoradio aan moet sluiten etc. en daar zit het probleem. maar een autoradio is ook een versterker??
Re: Tha Box
Een autoradio is inderdaad meteen een Bron, Versterker en toonregeling in 1. Daarnaast is een autoradio helemaal niet moeilijk aan te sluiten. Constante en geschakelde voeding op de + en de Aardedraad op de - van de accu.
Tevens kan ik je het advies van Bart op je hart drukken. Als je hard wilt met weinig vermogen moet je gevoellige speakers gebruiken.
Tevens kan ik je het advies van Bart op je hart drukken. Als je hard wilt met weinig vermogen moet je gevoellige speakers gebruiken.
Re: Tha Box
De TA2021 versterker waar ik naar verwees levert max 12 watt per kanaal, bij een rendement van tegen de 90% . Als je die vol open zet zul je per kanaal 13.6 watt gebruiken, dus in stereo ongeveer 2 ampere/uur gebruiken. 7 ampere/uur accu lijkt me dus te klein, met je eerder voorgestelde 36 amp/uur accu moet je makkelijk de dag vol kunnen blazen.
Ben het met de eerdere schrijvers eens dat je beter op zoek kunt gaan naar luidsprekers met zo hoog mogelijk rendement. Klinkt vaak beter, maar vooral meer rendement=meer herrie per watt=minder energie gebruiken = toe kunnen met een kleinere accu/versterker.
Ben het met de eerdere schrijvers eens dat je beter op zoek kunt gaan naar luidsprekers met zo hoog mogelijk rendement. Klinkt vaak beter, maar vooral meer rendement=meer herrie per watt=minder energie gebruiken = toe kunnen met een kleinere accu/versterker.
-
mxbreak
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 27 jan 2011, 20:10
Re: Tha Box
ok, ik heb nu de volgende dingen opgezocht:
- http://www.kratradio.nl/products-page/a ... 12v-7-2ah/
- http://shop.conrad.nl/auto/multimedia/a ... 73324.html
- speakers??
kan iemand een mooi setje (auto) speakers voor mij opzoeken? ( niet duurder dan 25,- per speaker )
zijn die kenwood speakers op de pagina hiervoor juiste speakers ?
ze zijn wel mooi namelijk..
en hoe moet je een autoradio op een accu aansluiten?
bedankt!
- http://www.kratradio.nl/products-page/a ... 12v-7-2ah/
- http://shop.conrad.nl/auto/multimedia/a ... 73324.html
- speakers??
kan iemand een mooi setje (auto) speakers voor mij opzoeken? ( niet duurder dan 25,- per speaker )
zijn die kenwood speakers op de pagina hiervoor juiste speakers ?
en hoe moet je een autoradio op een accu aansluiten?
bedankt!
Re: Tha Box
Vertel even in welk gebied je woont, misschien heeft een forumlid wel een of twee weggeef-units voor je 
Re: Tha Box
op http://www.12vhifi.nl kun je genoeg info vinden om een autoradio en speakers aan te sluiten 
En een beetje radio heeft een boekje erbij waarin staat beschreven welk kabeltje waarvoor is.
suc6
En een beetje radio heeft een boekje erbij waarin staat beschreven welk kabeltje waarvoor is.
suc6
Re: Tha Box
Wacht even... vaak is er op de draden ook wel aangegeven wat wat is.
Bijvoorbeeld de blauw wit gekleurde draad is remote draad voor bijvoorbeeld een elektronische antenne.
Tja en even googelen kan ook goed helpen...
Wat je minimaal nodig hebt voor een autoradio als je het makkelijk wil doen is een iso stekker set voor de voeding en luidsprekers.
Voor de voeding heb je de zwarte als min nodig en rood en geel voor de +12v. 1 hiervan is normaal gesproken voor de geschakelde 12v en de ander voor 12v ongeschakeld.
Ik heb vorige week een klein mdf kistje gemaakt voor mijn Sony cdx-mp70 radio. Daarin zit alleen de radio unit een voeding en verder een speaker aansluit plaat voor 4 speakers. Ik ga em nog verder uitbreiden voor mijn sub uit en aux in en mischien nog een voorbereiding voor de Minidisc wisselaar die ik nog heb liggen.
Mijn kistje is bedoeld om speaker boxen mee te testen of voor mijn muziek buiten te kunnen luisteren.
Maar is dat idee wat eerder hier in deze topic gemeld is van de baan? PA speakers gebruiken? Dan is het wel mono maar het zal vast wel harder gaan.
Voor zover ik weet klinken die auto speakers in een gesloten kist niet bepaald erg lekker.
Bijvoorbeeld de blauw wit gekleurde draad is remote draad voor bijvoorbeeld een elektronische antenne.
Tja en even googelen kan ook goed helpen...
Wat je minimaal nodig hebt voor een autoradio als je het makkelijk wil doen is een iso stekker set voor de voeding en luidsprekers.
Voor de voeding heb je de zwarte als min nodig en rood en geel voor de +12v. 1 hiervan is normaal gesproken voor de geschakelde 12v en de ander voor 12v ongeschakeld.
Ik heb vorige week een klein mdf kistje gemaakt voor mijn Sony cdx-mp70 radio. Daarin zit alleen de radio unit een voeding en verder een speaker aansluit plaat voor 4 speakers. Ik ga em nog verder uitbreiden voor mijn sub uit en aux in en mischien nog een voorbereiding voor de Minidisc wisselaar die ik nog heb liggen.
Mijn kistje is bedoeld om speaker boxen mee te testen of voor mijn muziek buiten te kunnen luisteren.
Maar is dat idee wat eerder hier in deze topic gemeld is van de baan? PA speakers gebruiken? Dan is het wel mono maar het zal vast wel harder gaan.
Voor zover ik weet klinken die auto speakers in een gesloten kist niet bepaald erg lekker.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Tha Box
Wat heeft het voor zin om een TA2024 te nemen om daar vervolgens weer een zware accu aan te hangen?
Neem dan op z'n minst een TA2020 of een zwaardere variant. Die 7,2mAh is niet in een paar uur leeg aangezien muziek dynamisch is. Een constante geluidsdruk zou de berekening laten kloppen, echter dat is alleen zou bij bijvoorbeeld zwaar overstuurde metal met dubbele bassdrums etc.
Die ovale caraudio krijg je met goed fatsoen geen laag uit, die hebben eigenlijk een heel groot volume nodig en de basboost die een auto van nature in de cabine heeft.
Neem een stel PA speakers, desnoods actief (ben je direct klaar) of gooi het roer om want dit wordt niets zo.
Hier lekker compact: http://www.tangent-audio.com/en/model/1 ... eaker.html
Een JVC boomblaster klinkt ook goed: http://www.jvc.nl/site/nl/boomblaster/usage01.html
Een DAP setje voor minder dan 100,- http://www.finesound.nl/verkoop/product ... 5gaeq0etd7
Een beetje PA speaker gaat luid, actief of passief (door het hoge rendement)
Je kunt ook een TA2020 nemen en daar een compacte (Li-ion) accu bij nemen en 2 passieve luidsprekers daarop aansluiten. Het hoeft niet perse 1 geheel te zijn, een portable versterker (op accu) is al voldoende.
Neem dan op z'n minst een TA2020 of een zwaardere variant. Die 7,2mAh is niet in een paar uur leeg aangezien muziek dynamisch is. Een constante geluidsdruk zou de berekening laten kloppen, echter dat is alleen zou bij bijvoorbeeld zwaar overstuurde metal met dubbele bassdrums etc.
Die ovale caraudio krijg je met goed fatsoen geen laag uit, die hebben eigenlijk een heel groot volume nodig en de basboost die een auto van nature in de cabine heeft.
Neem een stel PA speakers, desnoods actief (ben je direct klaar) of gooi het roer om want dit wordt niets zo.
Hier lekker compact: http://www.tangent-audio.com/en/model/1 ... eaker.html
Een JVC boomblaster klinkt ook goed: http://www.jvc.nl/site/nl/boomblaster/usage01.html
Een DAP setje voor minder dan 100,- http://www.finesound.nl/verkoop/product ... 5gaeq0etd7
Een beetje PA speaker gaat luid, actief of passief (door het hoge rendement)
Je kunt ook een TA2020 nemen en daar een compacte (Li-ion) accu bij nemen en 2 passieve luidsprekers daarop aansluiten. Het hoeft niet perse 1 geheel te zijn, een portable versterker (op accu) is al voldoende.
Re: Tha Box
Daar zeg je wat. Die jvc boomblasters klinken ook nog best goed voor een draagbaar apparaat.
-
mxbreak
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 27 jan 2011, 20:10
Re: Tha Box
ok bedankt!
weer een verandering:
- TA2020
- Loodgel-accu 12v 7,2 Ah
- 2 x speaker van conrad.nl: CPA prof. PA-chassis PA 10
maar nou kom ik met die accu zeker weten te kort!
moet ik bij deze speakers ook nog van die beschermers kopen?
wat voor (cheap) accu past het best bij deze setup?
anders kan ik wel ff kijken bij de kringloop naar een random autoaccu
weer een verandering:
- TA2020
- Loodgel-accu 12v 7,2 Ah
- 2 x speaker van conrad.nl: CPA prof. PA-chassis PA 10
maar nou kom ik met die accu zeker weten te kort!
moet ik bij deze speakers ook nog van die beschermers kopen?
wat voor (cheap) accu past het best bij deze setup?
anders kan ik wel ff kijken bij de kringloop naar een random autoaccu
Re: Tha Box
Voor een autoradio of versterker heb je 4 Ohm luidsprekers nodig, wil je tenminste het volledige vermogen tot je beschikking hebben. Met 8 Ohm luidsprekers is het vermogen beperkt tot zo'n 7 Watt.
Re: Tha Box
Moeten er niet grote inhoud genomen worden hiervoor?? De pa speaker heeft een vas van 41litermxbreak schreef:ok bedankt!
weer een verandering:
- TA2020
- Loodgel-accu 12v 7,2 Ah
- 2 x speaker van conrad.nl: CPA prof. PA-chassis PA 10
maar nou kom ik met die accu zeker weten te kort!
moet ik bij deze speakers ook nog van die beschermers kopen?
wat voor (cheap) accu past het best bij deze setup?
anders kan ik wel ff kijken bij de kringloop naar een random autoaccu
-
mxbreak
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 27 jan 2011, 20:10
Re: Tha Box
wat is volgens jullie beter, de marquant mc-200 of de TA2024
ik heb gelezen dat de TA2024 minder verbruikt en hogere kwaliteit heeft, alleen wil hij op hoger volume wel eens wat bass verliezen.
en kun je op de mc-200 4 speakers aansluiten?
thxx
ik heb gelezen dat de TA2024 minder verbruikt en hogere kwaliteit heeft, alleen wil hij op hoger volume wel eens wat bass verliezen.
en kun je op de mc-200 4 speakers aansluiten?
thxx
Re: Tha Box
Absoluut GEEN Marquant/Supertech spul, die 2x100 watt zal eerder 2x10 watt zijn bij die dingen.
Maar 'tis eigenlijk 'vloeken in de kerk', maar aangezien ik het idee krijg dat je niet echt een idee hebt van aansluiten van componenten zou ik dan kiezen voor een kant en klaar draagbaar systeem.
Dan zou dit een uitkomst zijn voor jou.
Deze werkt als ik me niet vergis ook op 12v en zal met een beetje werk ook dmv een accu te voeden zijn, maar het allermakkelijkste is gewoon 8 'grote' batterijen.
suc6
Maar 'tis eigenlijk 'vloeken in de kerk', maar aangezien ik het idee krijg dat je niet echt een idee hebt van aansluiten van componenten zou ik dan kiezen voor een kant en klaar draagbaar systeem.
Dan zou dit een uitkomst zijn voor jou.
Deze werkt als ik me niet vergis ook op 12v en zal met een beetje werk ook dmv een accu te voeden zijn, maar het allermakkelijkste is gewoon 8 'grote' batterijen.
suc6
Re: Tha Box
Maar 2x 2,8 watt is ook niks he?
Kerel.. je hebt 150 te besteden.. bied 140 of 150 voor dit ding.
Knallen!! http://link.marktplaats.nl/410990531
Kerel.. je hebt 150 te besteden.. bied 140 of 150 voor dit ding.
Knallen!! http://link.marktplaats.nl/410990531
Re: Tha Box
nxs77 schreef:Maar 2x 2,8 watt is ook niks he?
Kerel.. je hebt 150 te besteden.. bied 140 of 150 voor dit ding.
Knallen!! http://link.marktplaats.nl/410990531
Nieuw staan ze al voor €225,- op bol.com, zou er dan persoonlijk 2ehands nog geen 100 euro op bieden.
Maar op deze of deze site staan leuke bouwradio's, deze dingen kunnen vaak nog wel tegen een stootje en weersinvloeden (=lees: spatwaterdicht)
suc6
-
mxbreak
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 27 jan 2011, 20:10
Re: Tha Box
die boomblasters zijn inderdaad mooie dingen.
maar het gaat me ook juist, net als iedereen, om het zelf maken van je eigen stereo.
en ik ben inderdaad nogal wat overgevoelig voor vragen stellen, maar dit doe ik vooral om zekerheid te creeren, ik heb inmiddels al 5 setup tekeningen gemaakt
ook ben ik redelijk handig met sleutelen en techniek enzovoort, alleen de ervaring zit er nog niet in. maar eens moet de eerste keer zijn he
bedankt jongens !
maar het gaat me ook juist, net als iedereen, om het zelf maken van je eigen stereo.
en ik ben inderdaad nogal wat overgevoelig voor vragen stellen, maar dit doe ik vooral om zekerheid te creeren, ik heb inmiddels al 5 setup tekeningen gemaakt
ook ben ik redelijk handig met sleutelen en techniek enzovoort, alleen de ervaring zit er nog niet in. maar eens moet de eerste keer zijn he
bedankt jongens !
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Tha Box
Het geluid van die boomblaster ga je alleen niet evenaren, die bas is echt heel stevig en diep. De breedbandertjes aan de voorzijde zouden minder krasserig mogen zijn, daar kunnen een paar scan speak 10 F in
Voor zelfbouw met SPL en diepgang zul je inderdaad een flinke inhoud moeten hebben, 40 liter zeker. Heb die woofer niet gesimuleerd maar om laag te gaan heb je inhoud nodig, of een enorm vermogen 
Voor zelfbouw met SPL en diepgang zul je inderdaad een flinke inhoud moeten hebben, 40 liter zeker. Heb die woofer niet gesimuleerd maar om laag te gaan heb je inhoud nodig
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Tha Box
hoi,
ik kan je met veel dingen uit de brand helpen, je moet even je persoonlijke berichten checken...
ik heb nog een degelijke 12" breedbander liggen, EN dikke 7A accu's.
Enige wat je nog nodig hebt is een klein sterk tweetertje en een autoradio.
(of versterker en ipodje etc)
gaat gegarandeerd harder dan een marquantje met ovale autospeakertjes.
ik kan je met veel dingen uit de brand helpen, je moet even je persoonlijke berichten checken...
ik heb nog een degelijke 12" breedbander liggen, EN dikke 7A accu's.
Enige wat je nog nodig hebt is een klein sterk tweetertje en een autoradio.
(of versterker en ipodje etc)
gaat gegarandeerd harder dan een marquantje met ovale autospeakertjes.
Re: Tha Box
mxbreak schreef:die boomblasters zijn inderdaad mooie dingen.
maar het gaat me ook juist, net als iedereen, om het zelf maken van je eigen stereo.
en ik ben inderdaad nogal wat overgevoelig voor vragen stellen, maar dit doe ik vooral om zekerheid te creeren, ik heb inmiddels al 5 setup tekeningen gemaakt![]()
ook ben ik redelijk handig met sleutelen en techniek enzovoort, alleen de ervaring zit er nog niet in. maar eens moet de eerste keer zijn he![]()
bedankt jongens !
Ja ok, misschien iets verkeerd ingeschat
Mono met wat power zou dan een goede optie zijn zoals bartsegers al vermeld had
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Tha Box
ik blijf bij dit setupje steken, voor beste meest rendabele geluidje.
(versterkertje bruggen!)
met dik 20A accu's kun je de hele dag door!
(versterkertje bruggen!)
met dik 20A accu's kun je de hele dag door!
-
mxbreak
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 27 jan 2011, 20:10
Re: Tha Box
kun je met 1 acculader, in dit geval die meestgebruikte goedkope met die klemmen, 3 accus tegelijkertijd opladen?
en wat kost nou zo'n versterkertje ?
ik ga binnenkort wel ff naar de mediamarkt om naar een versterkertje te kijken..
en met bruggen bedoel je toch de speakers in serie aansluiten op de versterker ?
en wat is de benaming waar ik op kan letten bij de aankoop van een versterker die de mogelijkheid heeft om te bruggen?
thx
en wat kost nou zo'n versterkertje ?
ik ga binnenkort wel ff naar de mediamarkt om naar een versterkertje te kijken..
en met bruggen bedoel je toch de speakers in serie aansluiten op de versterker ?
thx
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Tha Box
ja, als je de accu's parallel zet kun je ze tegelijk opladen.
let wel, hoe goedkoper de acculader hoe langer het duurt....
Koop aub een versterker tweedehands op marktplaats!
je kunt voor 20-25€ echt wel leuke versterkers scoren.
http://link.marktplaats.nl/418249319
http://link.marktplaats.nl/418245414
http://link.marktplaats.nl/417748185 (zit zelfs kabels bij)
(zelf gehad, en was prima ding: http://link.marktplaats.nl/417795399 )
let wel, hoe goedkoper de acculader hoe langer het duurt....
Koop aub een versterker tweedehands op marktplaats!
je kunt voor 20-25€ echt wel leuke versterkers scoren.
http://link.marktplaats.nl/418249319
http://link.marktplaats.nl/418245414
http://link.marktplaats.nl/417748185 (zit zelfs kabels bij)
(zelf gehad, en was prima ding: http://link.marktplaats.nl/417795399 )
