Quad 405 Aanpakken
Moderator: Beheerdersteam
Voor de verzamelaar weet ik niet of hij nog waarde heeft nu de kleuren zijn aangepast. Maar ik heb hem nu een make-up gegeven ala 2007 zodat hij beter staat in mijn kamer. Als hij straks weer net zo speelt als wat hij daarvoor deed dan hou ik hem voorlopig wel even. Nu hopelijk alleen met een stuk minder 50hz brom en minder ruis in het signaal. Ik denk dat dit wel goed komt.
Vanmiddag heb ik de achterkant van de quad 405 strip opgeschuurd. Daarna gespoten en gekeken maar ik vond het er niet bij passen. Dus heb de achterkant ervan opgeschuurd met 600 waterproof schuur papier en ik vindt deze look een stuk beter.
Vanmiddag heb ik de achterkant van de quad 405 strip opgeschuurd. Daarna gespoten en gekeken maar ik vond het er niet bij passen. Dus heb de achterkant ervan opgeschuurd met 600 waterproof schuur papier en ik vindt deze look een stuk beter.
Muhahahahaahahaa, Its alive again!!!!
Vandaag waren de condensatoren via conrad binnengekomen. Maandag besteld en nu al in huis ging dus best vlot aangezien het eerst via hun duitse magazijn moest komen. Maar hij speelt weer en ja hoor. WEG 50hz brom. Wel zit er nog een beetje ruis in. De opamps komen er aan die zijn onderweg maar die komen bij een andere firma vandaan. Vandaag weer aan het spelen gekregen en dat leverde de volgende resultaten op.
Wat nog te doen.
-Opamps vervangen
-Line-in Kabels vervangen.
-Line-ingangen voor vergulde vervangen
-Kleine softstart door middel van bipolaire elco's over condensatoren
-Mdf ringen frezen om het grote verschil van de elco's op te vangen
Dat was het eigenlijk wel, dan is hij klaar. Jammer eigenlijk want ik heb al heel veel van dit project tot zover geleerd. Ten 2e is het een erg fijn ampje waar je eigenlijk alles nog kan zien gebeuren. Geen dual layers en alles is nog zonder vergrootglas te solderen
Vandaag waren de condensatoren via conrad binnengekomen. Maandag besteld en nu al in huis ging dus best vlot aangezien het eerst via hun duitse magazijn moest komen. Maar hij speelt weer en ja hoor. WEG 50hz brom. Wel zit er nog een beetje ruis in. De opamps komen er aan die zijn onderweg maar die komen bij een andere firma vandaan. Vandaag weer aan het spelen gekregen en dat leverde de volgende resultaten op.
Wat nog te doen.
-Opamps vervangen
-Line-in Kabels vervangen.
-Line-ingangen voor vergulde vervangen
-Kleine softstart door middel van bipolaire elco's over condensatoren
-Mdf ringen frezen om het grote verschil van de elco's op te vangen
Dat was het eigenlijk wel, dan is hij klaar. Jammer eigenlijk want ik heb al heel veel van dit project tot zover geleerd. Ten 2e is het een erg fijn ampje waar je eigenlijk alles nog kan zien gebeuren. Geen dual layers en alles is nog zonder vergrootglas te solderen
- Bijlagen
- audiomanics
- Contacteer:
Goed plan om de klemmen te laten zitten... Kun je later nog een volgende upgrade maken door BC-elco's van hetzelfde formaat maar dan met grotere waarde in te zetten.hovingtim schreef:-Mdf ringen frezen om het grootte verschil van de elco's op te vangen
Die BC-elco's zijn hele goeie en door de ontwikkeling in techniek ook steeds kleiner geworden.. Als de nieuwe generatie in hetzelfde formaat zo'n 20.000uF/63V komt dat de reserve bij lange strakke baspartijen ten goede... Maar 't geldpotje zal nu ondertussen wel een beetje leeg zijn?
De opamps zitten in voetjes ... lekker makkelijk prikken..
Kees
Misschien even een hele domme vraag,
Maar hoe kan het zo zijn dat ik het idee heb dat de versterker veel harder speelt dan dat hij voor de revisie deed? De 4x 2n3773 die ik nieuw heb geplaatst hebben een versterkingsfactor van 9x en leveren niet veel meer vermogen geloof ik. Komt het door de condensatoren van 100uf en 47uf die ik vervangen heb. Is hierom de terugkoppeling beter/sterker?. Ik sta namelijk beetje versteld. Ik heb de versterker vaker bijna volledig uitgestuurd waardoor hij erg warm werd.
Mijn computer speelt nu voorversterker. De Wave staat op 10% en het algemene volume staat op 8% en dat is al genoeg voor een goede 92db. Dit doet hij nu op zn sokken. De koelblokken zijn niet eens hand warm.
Ik vraag me af:? of ik bewonder het apparaat
Maar hoe kan het zo zijn dat ik het idee heb dat de versterker veel harder speelt dan dat hij voor de revisie deed? De 4x 2n3773 die ik nieuw heb geplaatst hebben een versterkingsfactor van 9x en leveren niet veel meer vermogen geloof ik. Komt het door de condensatoren van 100uf en 47uf die ik vervangen heb. Is hierom de terugkoppeling beter/sterker?. Ik sta namelijk beetje versteld. Ik heb de versterker vaker bijna volledig uitgestuurd waardoor hij erg warm werd.
Mijn computer speelt nu voorversterker. De Wave staat op 10% en het algemene volume staat op 8% en dat is al genoeg voor een goede 92db. Dit doet hij nu op zn sokken. De koelblokken zijn niet eens hand warm.
Denk niet dat jouw aanpassingen er mee te maken hebben maar denk eerder hieraan: De maximale uitsturing gebeurd bij de 405 op een lagere ingangssignaalsterkte dan bij modernere apparaten (uit het hoofd geloof ik 0,74 mV oud tegen 2 mV nu?).
Zal daar weer even de papieren van de QUAD ervoor moeten opzoeken. Dit verklaard de 10% op de PC
Zal daar weer even de papieren van de QUAD ervoor moeten opzoeken. Dit verklaard de 10% op de PC
Aanpak Quad 405
Hee Tim ziet er goed uit man dat heb je mooi gedaan en inderdaad strak resultaat. V.w.b.t. dat harder spelen dan voorheen is heel goed mogelijk want je hebt immers de elco's vervangen. Waarschijnlijk hadden je oude elco's of veel minder capaciteit of een te hoge esr waarde. Waardoor je afvlakking gewoon onder de maat is en je gelijkspanning (plus 100Hz rimpel!) na de elco's een stuk lager. Nu is deze gelijkspanning weer hoger en dus op niveau waardoor je gehele versterker beter functioneert.hovingtim schreef:Misschien even een hele domme vraag,
Zelf ben ik ook bezig om zo'n 405 op te knappen. Ik heb reeds jaren geleden een setje 405 als monoblok gebouwd maar heb deze weer van de hand gedaan. Je kan trouwens voor die opamp ook een LF357 gebruiken want dit is een hele snelle JFet-opamp. Als koppel-C zit er aan de ingang een MKM 0,68uF die zou ik ook vervangen door een MKP of iets dergelijks. Suc6 en veel luisterplezier.