Ik heb een paar Hitachi LS 340 drieweg luidsprekers. Deze hebben onderin de woofer, rechtsboven de midrange en linksboven de tweeter. Vooral wanneer ik mono albums luister heb ik het idee dat het laag mooi in het midden zit en het midden en hoog naast het midden zit. Ook als ik muziek in stereo aandachtig beluister valt dit op. Ik wil de luidsprekers opnieuw bouwen en symetrisch maken. Ik wil dus de luidsprekers loshalen, nieuwe kasten bouwen waarvan de voorkanten elkaars spiegelbeeld zijn en de crossovers opnieuw bouwen. Mijn enige ervaring met het bouwen van luidsprekerkasten is een open kast met een 12" Celestion Greenback waarover ik gitaar speel.
Ik denk dat het het beste is om de originele kast zo nauwkeurig mogelijk na te bouwen, omdat ik niet weet hoe ik anders moet bepalen wat correcte afmetingen zijn. Nu schijnt het beter te zijn als de luidsprekers boven elkaar geplaatst zijn. Als ik de woofers een stuk omlaag plaats zal het waarschijnlijk passen om de midrange en tweeter erboven te zetten. Is dit een aanpassing die ik zomaar kan maken of gaat dit een een grote impact hebben op de klank?

Bovenstaande foto heb ik op het internet gevonden. Deze LS 340s staan op de kop ten opzichte van de mijnen. De merkplaatjes zijn ook ondersteboven. Als ik mijn luidsprekers zo zou neerzetten, zou Hitachi op de kop staan. Rare bedoening.