filterhulp 2-weg gevraagd ervaring met deze?
Moderator: Beheerdersteam
-
Luide spreker
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo 26 jan 2011, 22:50
filterhulp 2-weg gevraagd ervaring met deze?
Beste Bouwers,
Na te lange experimenten ben ik weer terug op zelfbouwaudio (nieuwe aanmelding).
Ik wil mijn kelder met luidsprekerunits nuttig gebruiken. Lang genoeg gedroomt van mooie
luidsprekerkasten en muziek.
Wie wil mij helpen met het berekenen en simuleren van een 2-weg filter?
Beginnen wil ik met:
Vifa C17 WH-09-08 midwoofer
Vifa HT275 D2 tweeter
24 Liter basreflex kast (blijkt na veel zoeken en proberen wel goed te zijn)
Ik wil graag foto's plaatsen van de kasten maar hoe kan ik dat doen?
Ik heb de C17 ervaren als een mooi open weergever met rustig afvallend laag.
Alleen met een te hoge overname frequentie van 4 en 5 Khz (met een Vifa TD19 en seas H414 tweeter).
Nu denk ik aan een lagere overgangsfrequentie zodat de C17 niet te hoog gaat want ik vind dat het daar mis gaat
in de weergave.
Tevens heb ik een Vifa XT200 ringradiator tweeter die ik ook wil combineren met een C17. Maar dat komt later! (Hoop ik).
Hopende op Hulp!
Na te lange experimenten ben ik weer terug op zelfbouwaudio (nieuwe aanmelding).
Ik wil mijn kelder met luidsprekerunits nuttig gebruiken. Lang genoeg gedroomt van mooie
luidsprekerkasten en muziek.
Wie wil mij helpen met het berekenen en simuleren van een 2-weg filter?
Beginnen wil ik met:
Vifa C17 WH-09-08 midwoofer
Vifa HT275 D2 tweeter
24 Liter basreflex kast (blijkt na veel zoeken en proberen wel goed te zijn)
Ik wil graag foto's plaatsen van de kasten maar hoe kan ik dat doen?
Ik heb de C17 ervaren als een mooi open weergever met rustig afvallend laag.
Alleen met een te hoge overname frequentie van 4 en 5 Khz (met een Vifa TD19 en seas H414 tweeter).
Nu denk ik aan een lagere overgangsfrequentie zodat de C17 niet te hoog gaat want ik vind dat het daar mis gaat
in de weergave.
Tevens heb ik een Vifa XT200 ringradiator tweeter die ik ook wil combineren met een C17. Maar dat komt later! (Hoop ik).
Hopende op Hulp!
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: filterhulp 2-weg gevraagd ervaring met deze?
Helaas kan ik je (nog) niet helpen daar ik zelf ook hier ben om te leren filteren, ben ook met een twee weg bezig, nu met de kasten nog, maar straks ook met het filter, heb je al een meetmic etc?
-
Luide spreker
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo 26 jan 2011, 22:50
Re: filterhulp 2-weg gevraagd ervaring met deze?
Hallo, nee ik heb niets om te meten. Volgens mij moet er toch iets gesimuleerd kunnen worden met T/s parameters,Siempie schreef:Helaas kan ik je (nog) niet helpen daar ik zelf ook hier ben om te leren filteren, ben ook met een twee weg bezig, nu met de kasten nog, maar straks ook met het filter, heb je al een meetmic etc?
de kast afmetingen/inhoud en plaatsing van de drivers, en een software programma?
Kan ik je me eventueel laten weten welke microfoon en verdere software ik daarvoor nodig heb?
Maar ook meteen even antwoord op bovenstaande vraag...
Groet en bedankt,
Toon
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: filterhulp 2-weg gevraagd ervaring met deze?
Daar zouden een aantal forum genoten vast antwoord op weten.
Ik raad je aan een Behringer meetmic te kopen, die zijn niet duur en je kunt dan zelf aan de slag. (check speaker en co en/of marktplaats)
Je hebt dan een usb geluidskaartje nodig, ik heb een Behringer uca-202, en een fantoom voeding voor je mic, ook van Behringer, vaak vind je wel wat op marktplaats, je kunt ook een usb geluidskaart kopen met ingebouwde fantoom voeding, check thomann.de eens anders.
Arta en speakerworkshop heb je nodig, als je alle benodigdheden heb en de progjes gedownload hebt (arta is trial version, speakworkshop freeware) kun je aan de slag!
Ga ik ook doen, heb nog nooit een meting gemaakt dus ben net zo newbie, ben benieuwd, altijd leuk als meerdere mensen net beginnen kun je van elkaar wat opsteken!
dit is mijn newbie topic over een twee wegje:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=12863
Groet,
Simon
Ik raad je aan een Behringer meetmic te kopen, die zijn niet duur en je kunt dan zelf aan de slag. (check speaker en co en/of marktplaats)
Je hebt dan een usb geluidskaartje nodig, ik heb een Behringer uca-202, en een fantoom voeding voor je mic, ook van Behringer, vaak vind je wel wat op marktplaats, je kunt ook een usb geluidskaart kopen met ingebouwde fantoom voeding, check thomann.de eens anders.
Arta en speakerworkshop heb je nodig, als je alle benodigdheden heb en de progjes gedownload hebt (arta is trial version, speakworkshop freeware) kun je aan de slag!
Ga ik ook doen, heb nog nooit een meting gemaakt dus ben net zo newbie, ben benieuwd, altijd leuk als meerdere mensen net beginnen kun je van elkaar wat opsteken!
dit is mijn newbie topic over een twee wegje:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=12863
Groet,
Simon
Laatst gewijzigd door simsalabim op vr 28 jan 2011, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: filterhulp 2-weg gevraagd ervaring met deze?
welkom terug dan.
een snel antwoord op wat van je vragen:
een snel antwoord op wat van je vragen:
- foto's: in "forum algemeen" staat een FAQ hoe dat te doen. de link daar naar toe staat ook boven het scherm als je een bericht aanmaakt
- op basis van TSP's kan je wel een kast simuleren, maar nooit een filter, daar heb je toch echt metingen voor nodig. heb je die, dan kan je wel aan t simuleren voor t filter
- lees eens wat verder op t forum, er zijn redelijk wat topics waar bv beginnersvragen over meten worden behandeld
-
Luide spreker
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo 26 jan 2011, 22:50
Re: filterhulp 2-weg gevraagd ervaring met deze?
Siempie schreef:Daar zouden een aantal forum genoten vast antwoord op weten.
Ik raad je aan een Behringer meetmic te kopen, die zijn niet duur en je kunt dan zelf aan de slag. (check speaker en co en/of marktplaats)
Je hebt dan een usb geluidskaartje nodig, ik heb een Behringer uca-202, en een fantoom voeding voor je mic, ook van Behringer, vaak vind je wel wat op marktplaats, je kunt ook een usb geluidskaart kopen met ingebouwde fantoom voeding, check thomann.de eens anders.
Arta en speakerworkshop heb je nodig, als je alle benodigdheden heb en de progjes gedownload hebt (arta is trial version, speakworkshop freeware) kun je aan de slag!
Ga ik ook doen, heb nog nooit een meting gemaakt dus ben net zo newbie, ben benieuwd, altijd leuk als meerdere mensen net beginnen kun je van elkaar wat opsteken!
dit is mijn newbie topic over een twee wegje:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=12863
Groet,
Simon
Fijn Simon, als het me financieel gaat lukken dit aan te schaffen kunnen we samen de uitdaging aan!
Maar jij hebt een voorsprong, dat is in mijn voordeel
Trouwens ik heb je project gezien. Mooie drivers mooi berken multiplex. Ik zal het volgen.
Ik heb ook nog een set ribbons die ik goed bewaar voor volgende ideeën.
En bedankt voor je hulp, ik ga eens zoeken.
Groeten Toon
Laatst gewijzigd door Luide spreker op vr 28 jan 2011, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Luide spreker
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo 26 jan 2011, 22:50
Re: filterhulp 2-weg gevraagd ervaring met deze?
Beste Henkjan,Henkjan schreef:welkom terug dan.
een snel antwoord op wat van je vragen:
- foto's: in "forum algemeen" staat een FAQ hoe dat te doen. de link daar naar toe staat ook boven het scherm als je een bericht aanmaakt
- op basis van TSP's kan je wel een kast simuleren, maar nooit een filter, daar heb je toch echt metingen voor nodig. heb je die, dan kan je wel aan t simuleren voor t filter
- lees eens wat verder op t forum, er zijn redelijk wat topics waar bv beginnersvragen over meten worden behandeld
Ik heb er niet eens even de tijd voor genomen om dat op te zoeken. Verder graaf ik wel vaker door de topics en leer er veel van. Alleen zijn er toch mensen die zonder Micmetingen al wat "filterdelen durven roepen" (andere websites). Dus ik dacht... wie weet lukt dat zo ook dan heb ik al iets... (ongeduld van mij).
Bedankt voor de moeite.
Groet Toon
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: filterhulp 2-weg gevraagd ervaring met deze?
Hoi Toon,
gewoon aanschaffen die meetspulletjes, ik weet zeker dat wanneer je dat filteren onder de knie hebt het gewoon veels te leuk is om door iemand anders te laten doen, je kunt er gewoon alle kanten mee op (zo heb ik begrepen, want zelf kan ik er ook nog nix van);)
Hoe dan ook, goed bezig!
gewoon aanschaffen die meetspulletjes, ik weet zeker dat wanneer je dat filteren onder de knie hebt het gewoon veels te leuk is om door iemand anders te laten doen, je kunt er gewoon alle kanten mee op (zo heb ik begrepen, want zelf kan ik er ook nog nix van);)
Hoe dan ook, goed bezig!
Re: filterhulp 2-weg gevraagd ervaring met deze?
Dit is een manier om het doen: viewtopic.php?f=6&t=6265
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: filterhulp 2-weg gevraagd ervaring met deze?
Dat is voor mij de grootste indicatie dat mensen zelfbouw onderschatten, daarna neem ik hen amper nog serieus. Voor diegene is 'er geluid uit krijgen zonder dat het stuk gaat' waarschijnlijk het hoogste doelLuide spreker schreef:Alleen zijn er toch mensen die zonder Micmetingen al wat "filterdelen durven roepen" (andere websites). Dus ik dacht... wie weet lukt dat zo ook dan heb ik al iets... (ongeduld van mij).
-
Luide spreker
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo 26 jan 2011, 22:50
Re: filterhulp 2-weg gevraagd ervaring met deze?
wouter schreef:Dat is voor mij de grootste indicatie dat mensen zelfbouw onderschatten, daarna neem ik hen amper nog serieus. Voor diegene is 'er geluid uit krijgen zonder dat het stuk gaat' waarschijnlijk het hoogste doelLuide spreker schreef:Alleen zijn er toch mensen die zonder Micmetingen al wat "filterdelen durven roepen" (andere websites). Dus ik dacht... wie weet lukt dat zo ook dan heb ik al iets... (ongeduld van mij).
-
Luide spreker
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo 26 jan 2011, 22:50
Re: filterhulp 2-weg gevraagd ervaring met deze?
Na veel dromen en knutselen weer even een berichtje.
Momenteel heb ik nog geen tijd en geld om meetspulletjes aan te schaffen maar ik wil toch blijven experimenteren.
Nu heb ik me laten verstellen dat het ook mogelijk is een seriefilter te maken en dat dat veel eenvoudiger is en
prima kan werken. Uiteraard ben ik jullie adviezen niet vergeten en weet ik ook dat er geen wonderen ontstaan
door een simpelere weg te kiezen maar ik wil wel tussen het bouwen lezen meten zagen frezen solderen door
lekker naar muziek luisteren.
Mijn eerste ervaring met het seriefilter is erg positief. Waar de overgangsfrequentie zit en wat de impedantie is,
geen idee! Maar het klinkt vloeiend en fluweel zonder te veel hoog zonder schelheid. Wel op laag volume.
Wel mis ik momenteel iets in de detalis van het tweeter. Er ontbreken een paar frequenties maar dat is nu even
aangenamer dan dat er freq opvallen. Ook mis ik wat stereo kwaliteit maar ik ga verder testen met het seriefilter.
Ik kan helaas erg weinig nuttigs vinden over het berekenen van seriefilters maar ik moet misschien wat beter zoeken.
Groetjes en hoop op een reactietje
Momenteel heb ik nog geen tijd en geld om meetspulletjes aan te schaffen maar ik wil toch blijven experimenteren.
Nu heb ik me laten verstellen dat het ook mogelijk is een seriefilter te maken en dat dat veel eenvoudiger is en
prima kan werken. Uiteraard ben ik jullie adviezen niet vergeten en weet ik ook dat er geen wonderen ontstaan
door een simpelere weg te kiezen maar ik wil wel tussen het bouwen lezen meten zagen frezen solderen door
lekker naar muziek luisteren.
Mijn eerste ervaring met het seriefilter is erg positief. Waar de overgangsfrequentie zit en wat de impedantie is,
geen idee! Maar het klinkt vloeiend en fluweel zonder te veel hoog zonder schelheid. Wel op laag volume.
Wel mis ik momenteel iets in de detalis van het tweeter. Er ontbreken een paar frequenties maar dat is nu even
aangenamer dan dat er freq opvallen. Ook mis ik wat stereo kwaliteit maar ik ga verder testen met het seriefilter.
Ik kan helaas erg weinig nuttigs vinden over het berekenen van seriefilters maar ik moet misschien wat beter zoeken.
Groetjes en hoop op een reactietje
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: filterhulp 2-weg gevraagd ervaring met deze?
Een seriefilter eenvoudiger? 
Ik weet niet hoe jou dat is verteld, maar een serie filter is over het algemeen juist lastiger omdat het geheel elkaar beïnvloed.
(zeker een 3-weg of meer is best een kluif).
Bij parallel filters heb je daar geen last van.
Daarnaast moet je ook voor een serie filter metingen hebben.
Dat is niet anders dan een parallel filter.
Ik weet niet hoe jou dat is verteld, maar een serie filter is over het algemeen juist lastiger omdat het geheel elkaar beïnvloed.
(zeker een 3-weg of meer is best een kluif).
Bij parallel filters heb je daar geen last van.
Daarnaast moet je ook voor een serie filter metingen hebben.
Dat is niet anders dan een parallel filter.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: filterhulp 2-weg gevraagd ervaring met deze?
Heeft iemand nog wel eens wat vernomen van TS? Ik heb gemaild maar dat wordt niet gelezen...
Ik ben op zoek naar Vifa C17WH en C20WH 8 Ohm chassis.
Iemand enig idee waar die in zitten? Mogen uiteraard met vergane foamranden zijn.
C20WG zit o.a. in Magnat en Audiolab Magnum
C20WH zit o.a. in Mission 707
C17WG zit o.a. in Mission 761 (~56) en Translator Impact 25 (~59) B&O RL45.2
C17WH... Living Voice?
Ik hoor het wel
Ik ben op zoek naar Vifa C17WH en C20WH 8 Ohm chassis.
Iemand enig idee waar die in zitten? Mogen uiteraard met vergane foamranden zijn.
C20WG zit o.a. in Magnat en Audiolab Magnum
C20WH zit o.a. in Mission 707
C17WG zit o.a. in Mission 761 (~56) en Translator Impact 25 (~59) B&O RL45.2
C17WH... Living Voice?
Ik hoor het wel
