Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Moderator: Beheerdersteam
Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Afgelopen vrijdag zat er een lang verwacht pakketje bij de post. Ik heb in Hong Kong de Marantz 7C tube preamp clone besteld en eindelijk was hij binnen. Ik heb gelijk de volumeregeling en trafo er bij besteld. Net zo makkelijk.
Geheel volgens traditie de 'uitstalling' van de goederen: Alles zat netjes verpakt in driedubbel bubbelplastic. Via AnalogMetric kun je de instructie-manual opvragen, deze had ik gistermorgen keurig in de mail met een onderdelenlijst en de locatie op de PCB. Na wat puzzelen, meten (om het zeker te weten) en flink wat soldeertin verder is dit het (voorlopige) resultaat: Ik heb direct een aantal vragen:
Op de T30 trafo staat dat hij 110V en 220V aan kan, het is me echter niet duidelijk welke aansluitingen ik hiervoor moet gebruiken, er zitten 2 zwarte en 2 rode draden aan voor de ingang, maar is het zo dat 2xrood en 2xzwart aansluiten op de 220 zou moeten werken of is 1 van de 2 110 en de ander 220 volt?
De volgende vraag gaat over de volumeregeling, ik neem aan dat deze in het pad van het geluidssignaal komt te staan (duh!), maar komt deze voor de pre-amp en direct na de bron of na de preamp?
I'll keep you posted.
Satefan
Geheel volgens traditie de 'uitstalling' van de goederen: Alles zat netjes verpakt in driedubbel bubbelplastic. Via AnalogMetric kun je de instructie-manual opvragen, deze had ik gistermorgen keurig in de mail met een onderdelenlijst en de locatie op de PCB. Na wat puzzelen, meten (om het zeker te weten) en flink wat soldeertin verder is dit het (voorlopige) resultaat: Ik heb direct een aantal vragen:
Op de T30 trafo staat dat hij 110V en 220V aan kan, het is me echter niet duidelijk welke aansluitingen ik hiervoor moet gebruiken, er zitten 2 zwarte en 2 rode draden aan voor de ingang, maar is het zo dat 2xrood en 2xzwart aansluiten op de 220 zou moeten werken of is 1 van de 2 110 en de ander 220 volt?
De volgende vraag gaat over de volumeregeling, ik neem aan dat deze in het pad van het geluidssignaal komt te staan (duh!), maar komt deze voor de pre-amp en direct na de bron of na de preamp?
I'll keep you posted.
Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op vr 09 dec 2011, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Staat die informatie niet op de trafo, of staat daar alleen het voltage en VA op.
Ik vind dit wel leuk om te zien, gaat vast goed komen
Ik vind dit wel leuk om te zien, gaat vast goed komen
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Ik denk dat je de rode en zwarte in serie moet schakelen. neem voor de zekerheid een multimeter in de ohm standen meet even of de rode en zwarte een aparte wikkeling vormen. ze moeten allebei dezelfde weerstand meten
Zo ja, een zwarte en rode draad draad aan elkaar en de andere rode en zwarte aan de netspanning.
Daarna de spanning secundair meten zonder dat de trafo aan de print is aangesloten.
Zo ja, een zwarte en rode draad draad aan elkaar en de andere rode en zwarte aan de netspanning.
Daarna de spanning secundair meten zonder dat de trafo aan de print is aangesloten.
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Op de trafo staat twee maal: 0-115V black & red (primaire kant uiteraard).
Ze meten beiden een eigen weerstand inderdaad dus dat wordt in serie schakelen en dan zal ik even de secundaire kant meten. De print heeft 1 maal 200V nodig en 1 x 12.6V. De laatste wordt verkregen door 2 x 6.3V ook in serie te schakelen aan de secundaire kant neem ik aan?
Satefan
Ze meten beiden een eigen weerstand inderdaad dus dat wordt in serie schakelen en dan zal ik even de secundaire kant meten. De print heeft 1 maal 200V nodig en 1 x 12.6V. De laatste wordt verkregen door 2 x 6.3V ook in serie te schakelen aan de secundaire kant neem ik aan?
Satefan
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
In principe wel. Als ik de print zo bekijk vermoed ik ernstig dat er een gloeistroom stabilisatie op zit.satefan schreef:De print heeft 1 maal 200V nodig en 1 x 12.6V. De laatste wordt verkregen door 2 x 6.3V ook in serie te schakelen aan de secundaire kant neem ik aan?
Heb je ook een schema wat je hier kunt laten zien?
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Dat ontwerp komt me bekent voor.Kijk maar,kan ook dienen om te zien waar de volume kan geregeld,het overbrugbare blok op het eind.De tegenkoppeling bevat hier een Ctje,na te volgen 
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Dit is een gebufferde preamp. De laatste triode in de schakeling is een kathodevolger met een lage uitgangsimpedantie.
Daar ga je geen potmeter achter plakken, want dan doe je de impedantie teniet.
De volumeregelaar komt dus aan de ingang van de voorversterker.
Daar ga je geen potmeter achter plakken, want dan doe je de impedantie teniet.
De volumeregelaar komt dus aan de ingang van de voorversterker.
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Je heb gelijk Robert,dat zou ik ook niet doen.Vermoedelijk is dat blok een geheel van volume/toon-regeling die laagohmig aangestuurd moet worden.
Het schema van die bouwdoos klopt niet
,de weerstand tussen massa en het rooster van de kathodevolger slaat nergens op.
Die moet daar weg
.
Gelijk een voorstel voor een volumeregeling
.
Voor de andere kant natuurlijk hetzelfde
Anne
Het schema van die bouwdoos klopt niet
Die moet daar weg
Gelijk een voorstel voor een volumeregeling
Voor de andere kant natuurlijk hetzelfde
Anne
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12448
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Je bedoelt die 27K?
Die kan daar prima hoor, kathode volger met terugkoppeling.
Is helemaal niet fout.
Die kan daar prima hoor, kathode volger met terugkoppeling.
Is helemaal niet fout.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Goed idee Anne.
Die 100k weerstand hoort daar inderdaad niet. Dus maak er gelijk een volumeregelaar van.
Vreemd dat zo'n ontwerp commercieel verkocht wordt. Is ie al afgebouwd?
Die 100k weerstand hoort daar inderdaad niet. Dus maak er gelijk een volumeregelaar van.
Vreemd dat zo'n ontwerp commercieel verkocht wordt. Is ie al afgebouwd?
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Heren heren, ik wordt heel nerveus als we opeens gaan roepen dat er iets niet klopt, en een ander dan zegt dat er niets aan de hand is 
Hij is nog niet afgebouwd, ik ga hem eerst volgens schema maken en dan zien we later wel of er nog tweaks gedaan kunnen worden. In de manual staat wel dat er twee weerstanden geleverd worden voor de 'bias'. Heb ff zitten zoeken wat dit inhoud, maar ik vraag me af of deze echt geplaatst moeten worden of dat dit optioneel is. Even contact met de leverancier opnemen.
grt
Satefan
Hij is nog niet afgebouwd, ik ga hem eerst volgens schema maken en dan zien we later wel of er nog tweaks gedaan kunnen worden. In de manual staat wel dat er twee weerstanden geleverd worden voor de 'bias'. Heb ff zitten zoeken wat dit inhoud, maar ik vraag me af of deze echt geplaatst moeten worden of dat dit optioneel is. Even contact met de leverancier opnemen.
grt
Satefan
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Pollens,niet un peu nerveux worden
Ik zet er m'n reputatie op
dat het tekeningetje klopt
Anne
Nog even gerekend,die koppelCs daar dat deugt ook niet,het minste is een potm van 1M ivp 100k om nog wat laag over te houden.
Ik zet er m'n reputatie op
Anne
Nog even gerekend,die koppelCs daar dat deugt ook niet,het minste is een potm van 1M ivp 100k om nog wat laag over te houden.
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Vandaag heb ik de voeding even van een stekker voorzien en alle uitgangen in een rits met kroonstenen gestoken om zeker te weten dat ik nergens sluiting maak. Zo kan ik ook even rustig meten welke spanning waar zit.
De voorversterker heeft 200V nodig (ik vermoed de gloeispanning?) en een keer 12.6V. Volgens t etiket op de trafo komt er uit massa en de groende draad 200V, ik meet hier 222V. Kan ik deze gebruiken, er zit een spanningsregelaar op t bord als ik t goed begrepen heb, of is dit teveel van t goede?
Het zelfde voor de 12.6V. Ik heb wel 2 maal 6.3V maar die kan ik geloof ik niet in serie schakelen om er samen 12.6 van te maken?
Ik meet wel 18V op een andere uitgang maar ik denk dat dit ook teveel zal zijn? Ook hier is een spanningsregelaar aanwezig maar ik durf dit niet op de gok aan te sluiten.
[Edit]: De 6.3V even in serie gezet en nu meet ik 13.3V, volgens mij moet dat wel kunnen.
De voorversterker heeft 200V nodig (ik vermoed de gloeispanning?) en een keer 12.6V. Volgens t etiket op de trafo komt er uit massa en de groende draad 200V, ik meet hier 222V. Kan ik deze gebruiken, er zit een spanningsregelaar op t bord als ik t goed begrepen heb, of is dit teveel van t goede?
Het zelfde voor de 12.6V. Ik heb wel 2 maal 6.3V maar die kan ik geloof ik niet in serie schakelen om er samen 12.6 van te maken?
Ik meet wel 18V op een andere uitgang maar ik denk dat dit ook teveel zal zijn? Ook hier is een spanningsregelaar aanwezig maar ik durf dit niet op de gok aan te sluiten.
[Edit]: De 6.3V even in serie gezet en nu meet ik 13.3V, volgens mij moet dat wel kunnen.
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Op het schema staat J1 voor 200V en J2 voor 12,6V.Met een beetje geluk staat dat ook op de print
Die twee van een goeie 6V in serie 13V is best in orde,als je er een omkeert krijg je nul volt
Wat die 18V moet
misschien gebruiken ze dezelfde trafo voor verschillende versterkers,hier is die niet nodig.
Al wat gehoord van je verkoper? 'tIs niet alleen die weerstand,ook met C1 en C2 is het raar.C1 mag best wat groter en C2 kan een stuk kleiner(zelfde voor de andere kant).
Het spul versterkt ongeveer 20x,was dat de bedoeling
Anne
Die twee van een goeie 6V in serie 13V is best in orde,als je er een omkeert krijg je nul volt
Wat die 18V moet
Al wat gehoord van je verkoper? 'tIs niet alleen die weerstand,ook met C1 en C2 is het raar.C1 mag best wat groter en C2 kan een stuk kleiner(zelfde voor de andere kant).
Het spul versterkt ongeveer 20x,was dat de bedoeling
Anne
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
De trafo heeft een hele zwik uitgangen en is dus idd inzetbaar voor andere doeleinden...altijd handig..
Er staat idd precies op de print waar de 200V en de 12.6V moet komen, da's ' punt niet. Alleen de trafo-uitgang meet 222V, kan de spanningsregelaar dat aan?
grt
Satefan
Er staat idd precies op de print waar de 200V en de 12.6V moet komen, da's ' punt niet. Alleen de trafo-uitgang meet 222V, kan de spanningsregelaar dat aan?
grt
Satefan
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Hmmm....ik heb net de spanning aan het bord gehangen...215V en 12.6, dat ziet er goed uit.
Welnu, op C13 hoor ik 240 Volt (DC) te meten en dat klopt. Echter, op pin 4 & 5 van de 9pin voet van de buis meet ik 455 (DC) volt ipv de opgegeven 12.6V (DC)...of ik meet de verkeerde pinnen? Volgens mij zijn deze met de klok mee genummerd toch?
Iemand een idee?
Satefan
Welnu, op C13 hoor ik 240 Volt (DC) te meten en dat klopt. Echter, op pin 4 & 5 van de 9pin voet van de buis meet ik 455 (DC) volt ipv de opgegeven 12.6V (DC)...of ik meet de verkeerde pinnen? Volgens mij zijn deze met de klok mee genummerd toch?
Iemand een idee?
Satefan
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Je meet 455 , 455 watte
Er is maar 240V beschikbaar dus 455V kan niet
.
De nummering van de buispennen dan.Kijk er vanonder tegenaan met de lege plaats naar je toe,dan is de eerste links van de leegte nr.1
Als je -F zoals aangegeven aan de massa hebt gelegd dan is pen 4=0V en pen 5=+12,5V of omgekeerd,mag allebei
.
Anne
Er is maar 240V beschikbaar dus 455V kan niet
De nummering van de buispennen dan.Kijk er vanonder tegenaan met de lege plaats naar je toe,dan is de eerste links van de leegte nr.1
Als je -F zoals aangegeven aan de massa hebt gelegd dan is pen 4=0V en pen 5=+12,5V of omgekeerd,mag allebei
Anne
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
hmm...heel vreemd...nu meet ik tussen de 5.6 en 6.3 volt op pin 4 & 5...
Van de eerste twee buizen 5.6 en de laatste buis 6.3....volgens de specs is dit ook de fillament suply...
Van de eerste twee buizen 5.6 en de laatste buis 6.3....volgens de specs is dit ook de fillament suply...
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Net even de buisjes erop gedaan en de stroom er op...ze gloeien heeeeel zachtjes...er staat uiteraard geen muziek op...
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Dat zou kunnen als niet -F,zoals op het schema,maar pen 9 van de buizen aan de massa liggen.
Er zit de gloeidraad van één helft tussen 4 en 9 ,die van de andere helft tussen 5 en 9,elk voor 6,3V.Dus tussen 4 en 5 zit dan 12V.Soms doen ze het anders,pen 4 en 5 aan elkaar en dan tussen die twee en pen 9 zit 6V.
Even de spanningen die je kunt vinden met de buizen erin en als de gloeidraden goed zitten,
Buis T2 en T3
pen , spanning
1 , 150V
2 , 0V
3 , 1,6V
6 , 140V
7 , 0V
8 , 1V
Buis T1
1 en 6 , 240V
2,3,7 en 8 , 55V
succes,
Anne
Er zit de gloeidraad van één helft tussen 4 en 9 ,die van de andere helft tussen 5 en 9,elk voor 6,3V.Dus tussen 4 en 5 zit dan 12V.Soms doen ze het anders,pen 4 en 5 aan elkaar en dan tussen die twee en pen 9 zit 6V.
Even de spanningen die je kunt vinden met de buizen erin en als de gloeidraden goed zitten,
Buis T2 en T3
pen , spanning
1 , 150V
2 , 0V
3 , 1,6V
6 , 140V
7 , 0V
8 , 1V
Buis T1
1 en 6 , 240V
2,3,7 en 8 , 55V
succes,
Anne
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Bedankt Anne, maar dit gaat mijn niet technische pet te boven...het is een standaard kit met een PCB er bij dus ik kan me niet voorstellen dat ik zelf iets met de pin-layout fout gedaan zou hebben, dit ligt allemaal vast. Toch?
Is het (on)verstandig om er eens wat muziek op te zetten?
grt
Satefan
Is het (on)verstandig om er eens wat muziek op te zetten?
grt
Satefan
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone
Muziek doet niemand kwaad
Dat lijstje spanningen is niet om iets te veranderen
Alleen om te zien of het zo ongeveer klopt,kan toch zijn dat er hier of daar een weerstand verwisseld is of zo
Trouwens als die rare weerstand idd verkeerd zit dat kloppen de spanningen op T1 niet (zit op de print misschien wel goed).
Anne
Dat lijstje spanningen is niet om iets te veranderen
Alleen om te zien of het zo ongeveer klopt,kan toch zijn dat er hier of daar een weerstand verwisseld is of zo
Trouwens als die rare weerstand idd verkeerd zit dat kloppen de spanningen op T1 niet (zit op de print misschien wel goed).
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 05 feb 2011, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
