Balanced Mini DSP -> SPDIF in en out (2)
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Balanced Mini DSP -> SPDIF in en out (2)
Die 2x12v ac word bij elkaar 24volt ac en dit is teveel voor je hk bord deze mag max 22v ac hebben.
Daarnaast ga je dan bij gelijkrichten een spanning krijgen die een stukje boven de 24 volt gaat liggen. Als je die met de regelaar naar 15 volt dc wilt krijgen heb je erg veel verlies.
Ik zou voor een 2x7,5 gaan of een enkele 15v ac. Ik heb er zelf een van dick best 2x7,5 volt een 2 ampere voor iets van 4 euro. Helaas is die webshop dicht door verhuizing.
Daarnaast ga je dan bij gelijkrichten een spanning krijgen die een stukje boven de 24 volt gaat liggen. Als je die met de regelaar naar 15 volt dc wilt krijgen heb je erg veel verlies.
Ik zou voor een 2x7,5 gaan of een enkele 15v ac. Ik heb er zelf een van dick best 2x7,5 volt een 2 ampere voor iets van 4 euro. Helaas is die webshop dicht door verhuizing.
Hmmm, nu ben ik even in de war. Als de secundaries bij elkaar worden gebonden, de plus aan de plus en de min aan de min, dan blijft de spanning toch gelijk? Ik had uit een andere thread begrepen dat 12v AC na afvlakking 15v DC oplevert vandaar mijn vorige post.cobaltjeh schreef:Die 2x12v ac word bij elkaar 24volt ac en dit is teveel voor je hk bord deze mag max 22v ac hebben.
Ik ga mijn huiswerk nog eens doen!
Bij gelijkrichten blijft je spanning volgensmij gelijk. Pas na het toevoegen van condensatoren gaat je spanning omhoog.
Teminste dit is wat ik hier nu merk met de transformatoren die ik hier heb liggen. Ik weet dat er ook nog een verschil zit tussen belast en onbelast.
Ik moet zeggen dat ik ook geen expert ben op dit gebied, maar ben toevallig ook al een maandje bezig met nadenken hoe ik de voeding ga maken voor de dsp.
Je gelijkrichter en je afvlakking zit in het hk bordje, dus deze krijgt dan een 12 volt ac in, de vraag is of dit genoeg is voor de 12v dc out. Ik zal eens proberen te meten wat de spanning op de condensator is voor de spanningsregelaar heb hier hetzelfde bordje liggen.
Het volume printje van knuisje heeft zelf 2 spanningsregelaars aan boord. Deze vind het volgensmij prima om gewoon een gelijkgerichte spanning te krijgen. (dus alleen diodes en condensatoren). Nog een extra spanningsregelaar er voor zetten is volgensmij overbodig.
Omdat je een andere dsp hebt durf ik het niet te zeggen, maar de normale dsp vind het prima om een spanning te krijgen van iets van 5 tot 24 volt. Dus het lijkt me dat deze ook al een eigen spanningsregelaar heeft.
Teminste dit is wat ik hier nu merk met de transformatoren die ik hier heb liggen. Ik weet dat er ook nog een verschil zit tussen belast en onbelast.
Ik moet zeggen dat ik ook geen expert ben op dit gebied, maar ben toevallig ook al een maandje bezig met nadenken hoe ik de voeding ga maken voor de dsp.
Je gelijkrichter en je afvlakking zit in het hk bordje, dus deze krijgt dan een 12 volt ac in, de vraag is of dit genoeg is voor de 12v dc out. Ik zal eens proberen te meten wat de spanning op de condensator is voor de spanningsregelaar heb hier hetzelfde bordje liggen.
Het volume printje van knuisje heeft zelf 2 spanningsregelaars aan boord. Deze vind het volgensmij prima om gewoon een gelijkgerichte spanning te krijgen. (dus alleen diodes en condensatoren). Nog een extra spanningsregelaar er voor zetten is volgensmij overbodig.
Omdat je een andere dsp hebt durf ik het niet te zeggen, maar de normale dsp vind het prima om een spanning te krijgen van iets van 5 tot 24 volt. Dus het lijkt me dat deze ook al een eigen spanningsregelaar heeft.
Ok even gemeten ik heb mijn 2x 7,5 volt trafo samengevoegd meet dan ac 17,5 in.
Voor de spanningsregelaar meet ik 24,5 volt DC. Dus ik heb hier flink wat verschil na gelijkrichten. Dit is alleen wel onbelast.
Wanneer ik een enkele 7,5 volt pak meet ik 8,7ac op de ingang en 11dc voor de spanningsregelaar, ook onbelast.
Ik gok dus dat wanneer je 12 volt ac aansluit je ook wel zon 15 volt dc krijgt.Als je dus even een simpele gelijkrichter maakt met 4 diodes en 2 condensatoren kan je van je trafo direct naar de volume print. Ik zou het hk bordje hier weg laten de volumeprint heeft zijn eigen spanningsregelaar.
De 2 andere hk bordjes kan je gebruiken om gelijk te richten naar 12 volt zodat iedere dsp zijn eigen bordje heeft. Een van de transformator uitgangen zou je dan alleen moeten delen voor een dsp + volumeprint. Of je moet een extra transformator willen aanschaffen.
Ik zou bovenstaande wel even laten controleren door knuisje, en andere mensen hier. Die hebben er gewoon net iets meer verstand van.
Voor de spanningsregelaar meet ik 24,5 volt DC. Dus ik heb hier flink wat verschil na gelijkrichten. Dit is alleen wel onbelast.
Wanneer ik een enkele 7,5 volt pak meet ik 8,7ac op de ingang en 11dc voor de spanningsregelaar, ook onbelast.
Ik gok dus dat wanneer je 12 volt ac aansluit je ook wel zon 15 volt dc krijgt.Als je dus even een simpele gelijkrichter maakt met 4 diodes en 2 condensatoren kan je van je trafo direct naar de volume print. Ik zou het hk bordje hier weg laten de volumeprint heeft zijn eigen spanningsregelaar.
De 2 andere hk bordjes kan je gebruiken om gelijk te richten naar 12 volt zodat iedere dsp zijn eigen bordje heeft. Een van de transformator uitgangen zou je dan alleen moeten delen voor een dsp + volumeprint. Of je moet een extra transformator willen aanschaffen.
Ik zou bovenstaande wel even laten controleren door knuisje, en andere mensen hier. Die hebben er gewoon net iets meer verstand van.
Je kunt in principe toe met een trafo van 1 x 12V AC (of een 2 x 12V trafo parallel geschakeld). Die levert 12 * 1.4 - 1.4 = 15.4V DC na gelijkrichting. Die kun je met het voedingprintje afregelen op 12V voor de minidsp. De 15.4V ongeregelde spanning kun je aftappen van de afvlakelco (na de diodes en voor de spanningsregelaar) op het voedingprintje en naar de volumeprint leiden.
Maar het is inderdaad ook mogelijk een 2 x 12V trafo te nemen en voor de volumeprint een eigen gelijkrichter te bouwen.
Nog wat leesvoer:
http://www.allaboutcircuits.com/vol_2/chpt_1/3.html
http://www.allaboutcircuits.com/vol_3/chpt_3/4.html
Maar het is inderdaad ook mogelijk een 2 x 12V trafo te nemen en voor de volumeprint een eigen gelijkrichter te bouwen.
Nog wat leesvoer:
Kijk dat is mooi om te lezen, dan lijk ik het toch al grotendeels te snappen. 
Leesvoer zal ik eens doornemen.
Ipv de dure farnell, zou je ook deze kunnen gebruiken denk ik zo:
http://www.baco-army-goods.nl/component ... -24va.html
Ik weet verder alleen niet of er nog kwaliteitsverschil in transformatoren zit.
Leesvoer zal ik eens doornemen.
Ipv de dure farnell, zou je ook deze kunnen gebruiken denk ik zo:
http://www.baco-army-goods.nl/component ... -24va.html
Ik weet verder alleen niet of er nog kwaliteitsverschil in transformatoren zit.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Die blauwe trafo van Baco is exact dezelfde als velen hier voor hun Hong Kong DAC gebruiken. Bij Dick Best kostte die al helemaal niets, maar ook voor €4,- valt er weinig op aan te merken. Doet wat hij moet doen, en de omhuizing voelt redelijk slagvast aan.
Even ter informatie, ik heb vandaag getest met het HK LM317 bord in combinatie met een losse transformator 7,5 volt AC 2 ampere, en had geen last van storing of harde ruis.
Alleen een lichte ruis die van dichtbij hoorbaar was bij de tweeter, maar ik gok dat deze afkomstig is uit de 100 euro HK buizenversterker
.
Alleen een lichte ruis die van dichtbij hoorbaar was bij de tweeter, maar ik gok dat deze afkomstig is uit de 100 euro HK buizenversterker
Dat geeft de burger moed!
Ik hoop dat ook bij mij de ruis (en de "tikken" in het geluid) met een deugdelijke voeding (grotendeels) verdwijnen. De trafo's en de ontbrekende onderdelen voor de volumeprint zijn zojuist besteld. Met een beetje mazzel zit het volgend weekend in elkaar en kan er getest worden!
Updates volgen!
Ik hoop dat ook bij mij de ruis (en de "tikken" in het geluid) met een deugdelijke voeding (grotendeels) verdwijnen. De trafo's en de ontbrekende onderdelen voor de volumeprint zijn zojuist besteld. Met een beetje mazzel zit het volgend weekend in elkaar en kan er getest worden!
Updates volgen!
Een geweldige pagina, daar ben ik nog wel even zoet meeknuisje schreef:Je kunt in principe toe met een trafo van 1 x 12V AC (of een 2 x 12V trafo parallel geschakeld). Die levert 12 * 1.4 - 1.4 = 15.4V DC na gelijkrichting. Die kun je met het voedingprintje afregelen op 12V voor de minidsp. De 15.4V ongeregelde spanning kun je aftappen van de afvlakelco (na de diodes en voor de spanningsregelaar) op het voedingprintje en naar de volumeprint leiden.
Nog wat leesvoer:![]()
Ik zou als ik jou was de minidsp niet meer gebruiken met je huidige voeding. De LM317 kan nu niet naar behoren werken en misschien spuugt hij wel rotzooi uit waar je minidsp defect van kan raken. Eerst maar je nieuwe voeding in elkaar zetten.
Tijd voor een update. Het plan voor dit weekend was op de volumeprint van Knuisje af te maken en de muur trafo te vervangen voor 12v ringkern trafo's. .
Zoals geadviseerd door Knuisje is de minidsp in de tussentijd niet meer gebruikt met de oude voeding. Helaas is er een fout gemaakt bij het bestellen van de onderdelen bij Conrad. In plaats van 1x een lm317 en een lm7812 heb ik per ongeluk 2x een lm317 besteld en geen lm7812. Flink balen dus, want om nu voor een onderdeel van 70 cent 7 euro aan verzendkosten te betalen...... Bovendien kan de volumeprint dit weekend niet afgemaakt worden.
Gelukkig zijn de 2 x12v ringkern trafo's wel binnen gekomen deze week, dus de voeding voor de minidsp kunnen afmaken. De secundaries zijn paralel aangesloten en de voeding afgesteld op 12v. Dit klinkt al een heel stuk beter. Het ruist nog wel, maar significant minder dan met de muur trafo. Bovendien klinkt alles "netter" en zijn er geen "tikjes" meer te horen tijdens het afspelen. Desalniettemin blijft er toch een groot verschil zitten tussen de tentlabs dac en de minidsp dac. Voor zowel de subs als de satelieten wil ik daarom een goede dac. De tent gaat zowieso op de satelieten. Welke dac voor de subs ben ik nog niet uit.
Zoals geadviseerd door Knuisje is de minidsp in de tussentijd niet meer gebruikt met de oude voeding. Helaas is er een fout gemaakt bij het bestellen van de onderdelen bij Conrad. In plaats van 1x een lm317 en een lm7812 heb ik per ongeluk 2x een lm317 besteld en geen lm7812. Flink balen dus, want om nu voor een onderdeel van 70 cent 7 euro aan verzendkosten te betalen...... Bovendien kan de volumeprint dit weekend niet afgemaakt worden.
Gelukkig zijn de 2 x12v ringkern trafo's wel binnen gekomen deze week, dus de voeding voor de minidsp kunnen afmaken. De secundaries zijn paralel aangesloten en de voeding afgesteld op 12v. Dit klinkt al een heel stuk beter. Het ruist nog wel, maar significant minder dan met de muur trafo. Bovendien klinkt alles "netter" en zijn er geen "tikjes" meer te horen tijdens het afspelen. Desalniettemin blijft er toch een groot verschil zitten tussen de tentlabs dac en de minidsp dac. Voor zowel de subs als de satelieten wil ik daarom een goede dac. De tent gaat zowieso op de satelieten. Welke dac voor de subs ben ik nog niet uit.
Ik wilde net wat gaan bestellen bij Conrad, voor het boardje van Knuisje.
Ik kan anders dat gelijk voor je mee bestellen.
Geef maar een reactie dan pak ik dat mee, ik ga dan om 18:00 uur de bestelling de deur uit doen.
Ik kan anders dat gelijk voor je mee bestellen.
Geef maar een reactie dan pak ik dat mee, ik ga dan om 18:00 uur de bestelling de deur uit doen.
Ik heb besteld, maar ik zag net dat de weerstanden van 240 = r4 van het printje pas 3 maart leverbaar zijn.
Hoe gaat dat dan?
Sturen ze de boel dan wel op? , morgen ga ik wel even bellen.
Die LM7812 zitten er bij
Hoe gaat dat dan?
Sturen ze de boel dan wel op? , morgen ga ik wel even bellen.
Die LM7812 zitten er bij
Die weerstanden heb ik nog voldoende liggen, die krijg je van mij dan
. Omdat Conrad ze niet uitleverde heb ik een veelvoud bij rs online besteld met de ringkern trafo's.
Normaliter sturen ze alles op behalve de ontbrekende weerstanden. Die staan bij mij ook nog in backorder.
Normaliter sturen ze alles op behalve de ontbrekende weerstanden. Die staan bij mij ook nog in backorder.
Goed om te horen dat het nu prima werkt. 
Hier speelt het nu ook mooi, met een 20v, 30va ringkerntrafo.
Wel heb ik de HK print nog uitgebreid met een flinke condensator, dit was bij mij nodig om de dsp wat later te laten afvallen dan de relaisprint die ik aan het maken ben.
Wel ben ik erg jaloers op je aansluitblokjes voor de uitgangen en ingangen. Ik moet hier gaan prutsen met die rca dingen.
Ook die ik op de dsp website dat ze net een nieuwe versie hebben met de volume pot uitgang netjes op de print. En zo te zien mooiere rca aansluiten.
Altijd frustrerend als ze iets net upgraden nadat je het gekocht hebt.
Waar gaat dat 2e voedingsdeel voor zijn? Komt er nog een 2e minidsp in?
Edit: dit is natuurlijk voor de volumeprint
.
Hier speelt het nu ook mooi, met een 20v, 30va ringkerntrafo.
Wel heb ik de HK print nog uitgebreid met een flinke condensator, dit was bij mij nodig om de dsp wat later te laten afvallen dan de relaisprint die ik aan het maken ben.
Wel ben ik erg jaloers op je aansluitblokjes voor de uitgangen en ingangen. Ik moet hier gaan prutsen met die rca dingen.
Ook die ik op de dsp website dat ze net een nieuwe versie hebben met de volume pot uitgang netjes op de print. En zo te zien mooiere rca aansluiten.
Altijd frustrerend als ze iets net upgraden nadat je het gekocht hebt.
Edit: dit is natuurlijk voor de volumeprint
Precies! Ik was ook zeer opgelucht dat alles nu goed werkt. Als je de analoge in- en uitgangen gebruikt dan maakt een voeding dus veel uit (eigenlijk weinig schokkend
) Toch wil ik de minidsp alleen digitaal inzetten. Als de dsp er tussen zit is het verschil toch echt te groot. Minder detail, minder strak etc. Gewoon minder prettig om naar te luisteren.
Met de volume print ga ik de digitale in gebruiken, satelieten digitaal uit en de minidsp dac voor de subs (tijdelijk). Ben erg benieuwd hou dat klinkt!
Die aansluitblokjes zijn inderdaad super praktisch. Losmaken is zo gebeurd. Jammer dat ze die upgrades pas doen nadat je je aankoop hebt gedaan. Aan de andere kant is het goed om te zien dat de ontwikkelingen gewoon doorgaan. Hebben we misschien later nog wel profijt van, wie weet?
Met de volume print ga ik de digitale in gebruiken, satelieten digitaal uit en de minidsp dac voor de subs (tijdelijk). Ben erg benieuwd hou dat klinkt!
Die aansluitblokjes zijn inderdaad super praktisch. Losmaken is zo gebeurd. Jammer dat ze die upgrades pas doen nadat je je aankoop hebt gedaan. Aan de andere kant is het goed om te zien dat de ontwikkelingen gewoon doorgaan. Hebben we misschien later nog wel profijt van, wie weet?
Ik heb zelf een minidigi bovenop de minidsp, hiermee kan ik een duidelijk hoorbaar verschil merken dan met de analoge ingangen.
Voor muziek ga ik vanuit mijn Sonos digitaal naar de minidigi, en dit klinkt echt goed. En stukken beter dan de analoge ingangen.
Helaas kan de minidigi niet overweg met dolbi en dts signalen.
Dus voor films zit ik redelijk vast aan de pre-outs van de surroundversterker en het gebruik van de analoge ingangen.
Dat is weer wel jammer.
Ik ben wel erg benieuwd wat een losse betere dac voor de uitgangen, nog voor voordelen kan hebben.
Want een conversie compleet overslaan zoals bijde ingang is goed merkbaar, maar je 'vervangt' nu alleen maar.
En dan vraag ik me altijd af of zoiets de moeite en geld waard is.
Voor muziek ga ik vanuit mijn Sonos digitaal naar de minidigi, en dit klinkt echt goed. En stukken beter dan de analoge ingangen.
Helaas kan de minidigi niet overweg met dolbi en dts signalen.
Dus voor films zit ik redelijk vast aan de pre-outs van de surroundversterker en het gebruik van de analoge ingangen.
Dat is weer wel jammer.
Ik ben wel erg benieuwd wat een losse betere dac voor de uitgangen, nog voor voordelen kan hebben.
Want een conversie compleet overslaan zoals bijde ingang is goed merkbaar, maar je 'vervangt' nu alleen maar.
En dan vraag ik me altijd af of zoiets de moeite en geld waard is.
Bij mij komt de minidigi ook bovenop de minidsp, zodat de spdif van de media player digitaal erin gaat. Ik hoop dat het verschil inderdaad zo groot is als je zegt. Wat het verschil tussen de tent dac en de onboard minidsp dac, als het af is ben je welkom om het verschil eens te komen beluisteren!
Gisteren bij Hannessie de ontbrekende LM7812 opgehaald. Hij en zijn vrouw waren meer dan gastvrij en onder het genot van een kopje koffie gezellig gepraat en geluisterd. Hannesie bedankt!
Zojuist de spanningsregelaar gemonteerd en via het Hong Kong LM317 bordje 15v op het bordje gezet om de spanningen te controleren. Helaas ging dit niet goed. Het bordje werd binnen no-time gloeiend heet. Vervolgens geprobeerd de 15,4 V voor de afvlakking af te tappen, maar toen werd de LM7812 op het volumeprintje vrijwel direct gloeiend heet. Hmm.... Gelukkig heb ik alles in tweevoud (ik had zo'n vermoeden). Nu maar gewoon een 15v trafo regelen en die direct op het bordje zetten.
Wordt vervolgd!
Zojuist de spanningsregelaar gemonteerd en via het Hong Kong LM317 bordje 15v op het bordje gezet om de spanningen te controleren. Helaas ging dit niet goed. Het bordje werd binnen no-time gloeiend heet. Vervolgens geprobeerd de 15,4 V voor de afvlakking af te tappen, maar toen werd de LM7812 op het volumeprintje vrijwel direct gloeiend heet. Hmm.... Gelukkig heb ik alles in tweevoud (ik had zo'n vermoeden). Nu maar gewoon een 15v trafo regelen en die direct op het bordje zetten.
Wordt vervolgd!
Heb je ergens een kortsluiting zitten? Meet eens de weerstand tussen spanning en massa op het volumeprintje?
Ik gok ook een kortsluiting, laast mijn vingers nog verbrand aan een spanningsregelaar omdat ik deze kortsloot.
Je moet ook even de datasheets nalopen, deze horen voor iedere 'type' gelijk te zijn, maar hier heb ik ook wel eens verschil in gehad met merk van 2 types transistors.
Het probleem zal dan op de print zitten, een extra voeding zal geen verschil maken.
Je moet ook even de datasheets nalopen, deze horen voor iedere 'type' gelijk te zijn, maar hier heb ik ook wel eens verschil in gehad met merk van 2 types transistors.
Het probleem zal dan op de print zitten, een extra voeding zal geen verschil maken.
Kortsluiting klinkt idd als een goede verklaring. Ik zal vanavond het printje eens nalopen en de multimeter er eens tegenaan houden.
Omdat de LM7812 was doorgebrand heb ik deze vervangen voor mijn reserve exemplaar. Helaas blijft het euvel. Binnen enkele seconden schiet de temperatuur omhoog en wordt het ledje minder fel. Waar de sluiting zit, geen idee. Ik kan geen verbindingen vinden die er niet zouden moeten zijn.