woodstock bin
Moderator: Beheerdersteam
Re: woodstock bin
moet kunnen...is dit een afgeleide van de shearer horn en de woodstock bin?
Via mh audio heb ik een hoorn op papier,mag ik die hoorn een paar cm inkorten,aan Ah en Am verander ik niets.Kan ik mh audio vertrouwen?ik moet wel heel weinig parameters ingeven vind ik?
Hoeveel dB winst krijg ik met een hoorn t.o.v. van een gesloten kast?
corneel
Hoeveel dB winst krijg ik met een hoorn t.o.v. van een gesloten kast?
corneel
- bartsegers
wellicht heb ik het gemist, maar wat is MH audio? (software??)
zonder tekening kunnen we niks erover zeggen natuurlijk.
Wat voor hoorn is het? (tientallen varianten...)
zonder tekening kunnen we niks erover zeggen natuurlijk.
Wat voor hoorn is het? (tientallen varianten...)
Hi Bart,ik vermoed dat het een Nederlandse site is,het is een expo bashoorn met 4 x 15" speakers,bedoeld als p.a. bin.Ik vind wel dat je weinig input moet geven? Zijn die berekeningen wel ok?
mvg corneel
mvg corneel
- bartsegers
Waar moet je die input geven dan??
Ik snap niet waar je precies over praat eigenlijk?
Ik snap niet waar je precies over praat eigenlijk?
Het adres is http://www.mh-audio.nl Dan ga je naar calculators en loop je het rijtje naar beneden tot aan basshorn.Dan vul je Vas
fs
Qts
fg
Ah
vul je in ,enter,krijg je opp. per lengte en backchambervolume
is m'n schrijfstijl zo moeilijk?
fs
Qts
fg
Ah
vul je in ,enter,krijg je opp. per lengte en backchambervolume
is m'n schrijfstijl zo moeilijk?
Nueh, je moet wel even je hoofd erbij houden, maar da's niet erg... En bart houd van precies, en da's ook niet erg...corneel3 schreef:is m'n schrijfstijl zo moeilijk?
Zijn wel grote jongens btw...
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Het is best begrijpelijk als Bart niet besefte dat Corneel geen simulatieprogramma gebruikt. Of als hij daarom bij "vermoedelijk een Nederlandse site" mogelijk dacht aan een niet nader te noemen website waar Corneel's simulatieprogramma vandaan komt. Zo'n linkje maakt heel wat duidelijk. 
(BTW, de rechtstreekse link: http://www.mh-audio.nl/Horn/Basshorn.asp)
--
Ps: MH audio is overigens niet weer zo'n uit de grond geschoten audiopaddestoel, maar een herziening van wat tot voor kort mhSoft.nl was. Een aantal mensen (her)kent delen van de website wellicht nog aan zijn niet-alledaagse verzameling online-calculators volgens diverse interpretaties.
(BTW, de rechtstreekse link: http://www.mh-audio.nl/Horn/Basshorn.asp)
--
Ps: MH audio is overigens niet weer zo'n uit de grond geschoten audiopaddestoel, maar een herziening van wat tot voor kort mhSoft.nl was. Een aantal mensen (her)kent delen van de website wellicht nog aan zijn niet-alledaagse verzameling online-calculators volgens diverse interpretaties.
- bartsegers
ik zat dus hier te kijken.... Lolgisch dus dat ik niets vond
http://www.mhaudio.nl/
anyhoe, ik ga eens op de andere site neuzen.
http://www.mhaudio.nl/
anyhoe, ik ga eens op de andere site neuzen.
oei, 't was toch een schoon maske hé, ik moet dus oppassen voor puntjes en streepkes
-
fundamental.sub
2 eaw doen niet veel onder de 45hz vanaf 50hz vallen 2 eaw's gekoppeld minimaal 24db/octaaf af ,dit is ook in de eaw documentatie terug te vinden.JBLHANS schreef:Ik weet niet waar dit verhaal vandaan komt over die 30" subwoofer. Bij de aanbesteding zijn 3 bedrijven uitgenodigd Holland P.A. Service, Ampco en Stage Accompany. Na de eerste ronde was al duidelijk dat Holland P.A. Service de deal kreeg. Dit had oa. te maken dat Hans Tan van Holland P.A. Service alle grote Disco events van geluid voorzag en die ook duidelijk de toon heeft gezet in deze Disco-pre House wereld. Verder deed de reputatie van EAW ook veel immers Studio 54 in New York en Garage in San Francisco waar het allemaal gebeurde was ook voorzien met EAW. Eddy LeClerq, een van de 3 oprichters van de RoxY, vaarde min of meer blind op Hans Tan en hij werd ook regelmatig ingehuurd door hem net als de Gebroeders Duykersloot en DJ Alex. Let wel we hebben het hier over de periode 1976/1987.
De EAW bins waren zeker in staat tot onder de 40Hz te komen wegens de akoustische koppeling. De de kasten lagen ook tegen elkaar onder het podium, om de eerste plaats vanwege de beperkte ruimte en in de 2e plaats vanwege de geluidswinst. Wegens de belabberde akoestiek in de zaal moest zeker het laagste octaaf eruit gehaald worden. Het was totaal nutteloos een subwoofer oid. daar te gebruiken. Financieel gezien lag alles binnen budget, alleen wat de meeste mensen niet weten is dat de RoxY voor de opening al falliet was. De brouwerij heeft toen de schuldeisers gevraagd geduld te bewaren om de RoxY de kans te geven geld te maken. Door het succes zijn ze zeer snel uit de problemen gekomen. Er was een zeer ruim budget voor het geluid en zowel Eddy, Arjan en Peter waren overtuigd dat er geen compromissen gesloten mochten worden omtrent het geluid. Wel was bekend dat er allerlei lieden zich ermee begonnen te bemoeien het was destijds voor iedere audio leverancier een prestige kwestie geworden de deal te krijgen de uitstraling die het zou krijgen zou veel naams bekendheid en een mooie referentie met zich mee brengen. Echter zoals genoemd was het al een jaar voor dat de RoXy open ging min of meer bekend dat Hans Tan het mocht doen.
Rolf Dijkstra, toen freelancer bij Holland P.A. Service en nu directeur eigenaar van Audiopro te Amsterdam, heeft de boel geinstalleerd.
Dit is ook de reden geweest om subshoorns te willen bouwen die tot 25hz moesten doorlopen ,
deze hoorn zou ontworpen+gebouwd worden door Geertjan van het toenmalige Audiodome op de Witte de Withstraat.
Er zou een mal worden gebouwd van betonplex en betonijzer deze zou volgestort worden met
beton ,met een mond doorsnede groter dan 3 meter ,en een hoornlengte van minimaal 10 meter lang(je zou er dus in kunnen lopen!), de exakte gegevens zou ik moeten navragen.
de reden om te kiezen voor deze subwoofers is,bij vinyl werd om snijtechnische redenen de onderste oktaaf weggefilterd ,door met subharmonic synthesizer te werken is het mogelijk deze onderste oktaaf van 28-56hz genereren.
dj Orlando-D
Ik kende deze hobby toko ik woonde er een straat achter en het was het voormailige pand waar Luuk de Vries zat met zijn Audio Clinic en om de hoek het Cafe waar Andere Hazes kroegbaasje was. Aardig jongens daar maar hadden geen idee waarover zij spraken als het gaat over niet Hifi geralateerde Audio ook al dachten ze daar kaas van gegeten te hebben. De benadering is puur gebaseerd op de theorie maar men mist bij dit soort projecten de ervaring en de kennis. Verder weet ik dat ene volgens mij Roy Holzman die daar altijd zat koffie te drinken dit had aangekaart bij de jongens van de RoXy. Een van de redenen waarom in de commerciele platen Industrie het laag wordt weg gefilterd heeft te maken met het feit dat het anders te veel ruimte zou kosten op de Vinyl plaat. Zoals jij weet werden er in Clubs 12" vinyl gedraait die op 45 toeren werden afgespeeld/gesneden waardoor er meer ruimte onstond. Verder is het zo dat tijdens het snijden van de lakplaat men geen zin had dat de snijbeitel uit de groef vloog of ergo (heb het 2x mee mogen maken) dat de snijbeitel brak. Alles moet dan weer over gedaan worden en dat kost heel veel geld. De box waar over jij spreekt was in die periode de beruchte Boombox van DBX. Deze kastjes werden in Disco's massaal aangeschaft en leverde nog veel meer geld op vanwege het enorme aantal opgeblazen laag luidsprekers. De reden was het zeg maar rondzingen in het allerlaagste laag via de draaitafels. Een jaartje na de Introductie van de Boombox kon je die dingen dan ook regelmatig in de vuilnisbak terug vinden. Als je praat over dit soort afmetingen van de hoorn vraag ik mij af waar die kasten dan geplaatst hadden moeten worden in de RoxY, immers onder het poduin was nauwelijk plek en op het podium geen optie in de zaal ook niet immers het neemt plek weg van de klanten en dat is omzet. Theoretisch een leuke gedachte voor hifi maar voor zaalversterking en inrichten van Disco's theater enz. komen hele andere zaken bij kijken.
Laatst gewijzigd door JBLHANS op do 03 mar 2011, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vraag mij af waarom het zo laag moet gaan,een basdrum(kickdrum)zit toch zo rond de 60 hz en de lage E van een basgitaar 44 Hz?
Vraagje wat gebeurd er als je de br pijpen van een JBL 4550 dichtmaakt?
-
wouter
- Ook commercieel actief
Misschien off topic maar een lage B zit rond 31 Hz en de basedrum die ik gemeten heb had een bandcurve van 40-100 Hz.
Grondtoon zal denk ik rond die frequenties zitten echter een toon bestaat ook uit harmonische tonen en die liggen lager en hoger. Je moet bij hoge SPL's zoals bijvoorbeeld in Disco's en live muziek versterking oppassen niet te laag te willen/moeten ik denk dat als je 50Hz kan halen in deze situaties je niets mist op hoge SPL's. Verder is het zo dat je gehoor niet liniair is bij hoge SPL's is je gehoor veel gevoeliger is in het laag. (Fletcher en Munson curve) Vandaar dat ze in de Hifi ooit eens een loudness knop hebben bedacht. Dit haalt het laag en hoog op als je je stereo op laag niveau aangenaam wil laten klinken. Bij de wat duurdere installaties loopt deze loudness curve terug naarmate je het volume omhoog draait. Maar echte top installaties hebben deze loudness knop gelukkig helemaal niet. Verder is het zo dat bij extreem veel laag zeg onder de 50Hz de verstaanbaarheid ver te zoeken is en als hinderlijk kan worden beschouwd.corneel3 schreef:Ik vraag mij af waarom het zo laag moet gaan,een basdrum(kickdrum)zit toch zo rond de 60 hz en de lage E van een basgitaar 44 Hz?
Type aanduiding 4550 van JBL is de dubbele 15" heeft geen basspoorten de kleinere broer 4560 wel als je eventuele basspoorten dichtmaakt zal het tenkoste gaan van het allerlaagste laag. Bij de 4560 horen volgens ontwerp de 2220 luidspreker in van JBL echter is gebleken dat er een akoestische kortsluiting optreed. In de jaren 70 werden de 4560 meestal uitgevoerd met de JBL K140 dit was de musical Instruments versie van de 2205 Luidspreker en de K 130 de 2205. Voor de frontloaded kasten de 4560 en 4550 de 2220 en de rear loaded kasten 4530 of de 4520 de 2205. Echter werd in Nederland in het pioneers staduim (jaren eind 60 begin 70)voor het gemak alleen de K 140 geimporteerd. Met de komst van een officiele Importeur kwam daar verandering in.Dus historisch zo gegroeid en de mythe van de K140 bleef. De K130 had wat minder rendament op papier dus niet gewild. Hierbij werd dus duidelijk geen rekening gehouden met de juiste luidspreker in de juiste kast.
In de bijgaande foto een kiekje van de beruchte RCA bin die ook als laag bin werd gebruikt ten tijde van Woodstock. In Nederland werd deze RCA bin gebruikt oa. bij de Golden Earing ik weet dat ze heel in het begin daar Faylon Buizen versterkers voor gebruikte en later een Amcron/Crown DC 300 A.