TL luidsprekers unitkeuze

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
De Lange

TL luidsprekers unitkeuze

Bericht door De Lange »

Ik wil aan de uitdaging beginnen om transmissielijn speakers te maken. Het leukst vind ik om voor zo weinig mogelijk geld, zoveel mogelijk kwaliteit te krijgen.

Nou heb ik al heel wat gelezen (en er is een hoop zeg pffff), en zie ik dat je niet elk unit voor tl's kan gebruiken. Waaraan kan ik zien of merken of het wel of niet kan? Ik kan bijvoorbeeld voor weinig een paar BNS Quintet speakers krijgen. Maar kan ik dat ombouwen? Of moet ik zoeken naar bassreflexspeakers, of moet ik naar waarden gaan kijken?
Of nog anders?
sietse

Re: TL luidsprekers unitkeuze

Bericht door sietse »

Candisa

Bericht door Candisa »

Even inpikken hierop als ik mag:

In dat artikel wordt gesproken over een Qts van .5 à .7 om ideaal te zijn qua driver om te gebruiken in een TL.
Ik vroeg me af in hoeverre dit "in steen gebeiteld" staat?

We zouden graag ooit in de toekomst zelf eens aan de slag willen gaan met TL behuizingen in een zelfbouwproject en dit bij voorkeur met drivers die van nature al heuse subwoofer-capaciteiten hebben zonder al te groot te zijn (want het formaat van de uiteindelijke behuizing zou hierdoor ook erg groot worden).

Het mogelijke probleem is dat veel van die drivers vaak een lagere Qts hebben... (bvb CSS Trio8: Qts=0.365, TB W8-740C: Qts=0.3, TB W6-1139: Qts=0.37.......)

Isabelle
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Mijn units zijn de Eminence LAB12 in transmissielijnen, deze drivers worden geroemd om hun prestaties in een transmissie lijn en hebben een QTS van 0,38.
ook werden ook de KEF B139 geroemd om hun tranmissielijn prestaties, deze hadden een QTS van 0,37
dus die voorwaarde mag je laten varen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ze zijn inderdaad wat meer globaal, 0,4 is een soort kantelpunt en 0,6 zou voor basreflex niet goed meer werken (theoretisch)

In Ajhorn kun je gewoon zien dat het allemaal gelijk te simuleren valt, echter de klank is niet zomaar vergelijkbaar. Een hoge Q levert resulteert vaak in een groot volume om laag te gaan. Een TL is echter wel heel effectief en heeft een ander karakter in het laag - het middengebied klinkt trouwens ook anders, maar dat is iets wat bij 2-weg speelt.

Een kleine unit in een grote basreflexkast gaat voor mijn gevoel minder lekker dan een even kleine unit in een even grote transmissielijnconstructie. Welke units? Heb je een constructie gehoord die je bevalt?
De Lange

Bericht door De Lange »

JM Reynaud Euterpe heb ik gehoord, en dat bevalt me wel. Voor mij nog niet binnen mijn budget, dus is het mijn uitdaging om iets dergelijks te "evenaren".

Ik heb eens een bod gedaan op de BNS Quintet speakers, heel internet spuugt die dingen uit. Weer een uitdaging om ze toch fatsoenlijk te laten klinken maar dan in een andere kast. Ergens op dit forum heb ik al gelezen dat het filter bewerken goede investeringen zijn.
weidok

Bericht door weidok »

zou zeggen probeer dit eens als uitgangspunt om een TL te ontwerpen

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =32&t=5502

Een bestand ontwerp ombouwen tot een TL en dan
ook nog het filter even aanpassen .. hm
moet wel alle specs van de uits weten en
eigenlijk kunnen meten..

makkelijker is om ervaring op te doen met een
bestaand speakerontwerp van een TL..

in dit draadje nog info over de units van de BNS boxen

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=12206
sietse

Bericht door sietse »

Een wijze man in de audio wereld schreef es ergens, dat een hogere QTS een strakkere bas gaf, maar een lagere QTS een mooiere bas. Ik durf het niet zeggen. De formules in mijn verhaal zijn ooit bedacht door vroegere TL geleerden.
Overigens de Lange, wat je kiest aan basjes, hangt ook een beetje af van hoe groot mogen de kasten worden.
Candisa

Bericht door Candisa »

Uitgaande van bovenstaande stelling heb ik het vermoeden dat de woofers die toegepast zijn in mijn B&W DM2a's dan ook wel eens een relatief lage Qts zouden kunnen hebben...
Deze luidsprekers produceren namelijk een fantastische kelderdiepe laagweergave, maar pas toen we eergisteren onze pas aangeschafte Yamaha AX-890 met bakken vermogen en een dempingsfactor van 320 er op aansloten, kregen we er ook een strakke korte kickbas en een open mid uit.

Met zowel de (toch ook wel leuke) vintage Sansui AU-555a als de (eveneens leuke) vintage Technics SA-5460 bleef er namelijk toch wel een subtiele, maar zeker aanwezige sluier over het middengebied hangen en klonken korte droge strakke kickbassen toch wat "traag".

Een goede versterker is trouwens zeker niet de remedie om dit te verdoezelen, want wanneer de volumeknop wat meer naar rechts wordt gedraaid, hoor je ook met de Yamaha de beruchte "trage" klank van de DM2a's...

Mochten wij ooit zelf aan de slag gaan met TL zouden we dan ook deze enkel en alleen voor de wat tragere bassen gebruiken (<125Hz) en ik begrijp dat een driver met een iets lagere Qts dan dus juist eerder een voordeel dan een nadeel is?

Isabelle
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dat vind ik nogal vreemde conclussies. Trage bas, dempingsfactor in getallen.

Oude versterkers hadden zeker een bepaalde sound maar verder heeft B&W doorgaans diepgaande droge bassen in hun ontwerpen.

Een TL zet voor mij een meer natuurlijke bas neer, iets wat in een 2-weg zoals JMR voor een bepaalde hoeveelheid lucht en diepgang zorgt verwacht ik. Een visaton vib130 TL gaat ook enorm diep maar komt traag over. Uiteindelijk ben ik tot de overtuiging gekomen dat een kleine unit die erg diep afgestemd is niet snel een strakke kick zal geven.

Bij een vriend speelt een servo gestuurd laag systeem van Genesis. Hij heeft de opvolger met 16x 8" omdat die 'sneller' zou zijn dan de 8 x 12". Nou, dat valt dus even vies tegen (een grote woofer klinkt anders dan een kleine, maakt blijkbaar niet uit of het een gelijke oppervlakte heeft of gelijke luchtverplaatsing - al ben ik er niet helemaal over uit).

Een TL klinkt in mijn oren lekker. Volgens mij heeft die JMR ook een filtervisie die wat weg heeft van de sietse TL, misschien dat je die eens zou kunnen beluisteren.

Er zijn merken die ook een aantal woofers in dezelfde TL (voor 1 woofer) stoppen, zoals newtronics (en Sietse :wink: ).
Zelf geloof ik daar niet in, maar dat is een gevoel. Binnenkort Ajhorn 6.0 maar eens bestellen en kijken of mijn gevoel klopt.
(Laat ik vooral geen offtopic discussies oproepen)

Een TL kan erg lekker klinken in een kamer, maar hoe is de kamer(opstelling) waarin je deze gaat gebruiken.
Van muur tot muur gaat namelijk erg veel kracht opleveren, je kunt dan dieper afstemmen of een kleinere unit nemen. Een TL die vrij staat kan snel 'body' verliezen en dan zou ik gaan voor een wat grotere basspeaker. Wanneer je geen muur achter je luisterplek hebt zou ik gaan voor een strakke afstemming met rustige roll off. Te diepe bassen kunnen anders zonder stevige kick 'traag' klinken, alsof ergens een diepgaande subwoofer verkeerd afgesteld overuren staat te draaien.

Als je een beginner bent zou ik een aantal klare ontwerpen pakken en die eventueel hier ter discussie stellen om tot een advies te komen. Luisteren is absoluut slim, je kamer meenmenen in de overweging is ook verstandig.

De optimo lijkt me leuk leesvoer:
http://www.humblehomemadehifi.com/Optimo.html
The strongly tapered line produces a slightly tighter bass, both seem to go as deep but the TL with a constant area has more “volume” at the cost of some detailing. The constant area TL has more open and forward sounding midrange, especially noticeable with acoustic guitar, percussion and wind instruments.
Geen specifieke TL woofer trouwens, gewoon een ontwerp goed afgestemd op de (goede) units :lol:

Succes!
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Als je echt goedkoop wil probeer voor de gein eens de cyburg needle.
Ik heb de mijne gemaakt met de aurasound ns3 3" speakertje en verder een jbl car tweetertje erin. De aura heeft een fs van 80hz en gaat ongeveer tot 15khz.
Ik was voor mijn setje needles minder dan 50 euro kwijt en heb er veel lol van. Klinkt erg goed en extreem goedkoop.
Bijlagen
mijn needle variant
mijn needle variant
sietse

Bericht door sietse »

Tja Wouter, afgezien van hoe de side loaded Tl's klinken, ik zit me ook nu nog wel es te verbazen over het acoustische effect er van. Het blijft werken, ondanks de ruimte waar ze staan. Nog nooit eerder dat gehad. :)
De Lange

Bericht door De Lange »

Zow, ik dacht dat ik wel iets wist van luidsprekers. Maar nu weet ik nog meer, en nog veel meer niet. 8-[
Bedankt voor de links naar gedeeltes van dit forum waar ik nog niet geweest ben. Sommige zijn erg theoretisch en daar moet ik even de tijd voor nemen. Ik en meer praktisch ingesteld, maar om iets fatsoenlijks te maken is een goede voorbereiding het halve werk.

Het idee kwam eigenlijk omdat ik een autodeurspeakertje (10cm doorsnede) voor de grap in de garage wilde ophangen. Maar niks pastte er mooi omheen en klonk niet hol. Busje van de strachiatellayoghurt geprobeerd, een emmer, in een losse plank gemaakt. Maar niks leuks. Tot ik hem op een 100mm afvoerpijp van 1meter legde. De aansluitdraad liep erdoorheen en zorgde voor een kleine opening aan de onderzijde, het resultaat was goed! Nog steeds "buizig" (goh), maar na wat watten en dempingsmateriaal was dat bijna weg. Daar ga ik nog verder mee experimenteren. Kijken of je met bochten die meter wat handzamer kan maken, opening naar voren of achteren enz. Ik zal er wel een apart topicje over openen. (of is dat er al)

Mijn woonkamer is een uitgerekte U-vorm, en dan is de luisterpositie aan het uiteinde van de U. De speakers komen dan tegen de lange muur en spelen richting dat uiteinde. Mmh, ik zal wel een tekeningetje maken. Uit de losse hand hoor, ik zie hier tekeningen voorbij komen pffff. Sjiek spul.

Ik ga die Cyburgs eens opzoeken!
Bijlagen
Huiskameropstelling.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”