Compacte pc monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

weetikveel!
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 19:52

Re: Compacte pc monitor

Bericht door weetikveel! »

Ze zijn ongeveer af! Beetje wol is het kastje en de zijplaat nog even met een lijmklem vastgezet. Eerste indruk, prachtig gedetailleerd en ruimtelijk met mooie plaatsing. Mis nu alleen nog duidelijk het laag waar juist zo enthousiast over werd gesproken, maar dat kan misschien te maken hebben met inspelen?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Compacte pc monitor

Bericht door Vinculum »

:foto:
dinguz
Berichten: 55
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 9:38

Re: Compacte pc monitor

Bericht door dinguz »

Ja precies, maak s.v.p. ook even een overzichtsfoto waar goed op te zien is waar hoeveel dempingsmateriaal zit, ik ben daar ook al eens mee de mist in gegaan. :-$
weetikveel!
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 19:52

Re: Compacte pc monitor

Bericht door weetikveel! »

Vinculum schreef:
:foto:
Die had ik kunnen verwachten natuurlijk :P
Bijlagen
IMG_1387[1].JPG
IMG_1388[1].JPG
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Compacte pc monitor

Bericht door nxs77 »

weetikveel! schreef:
Mis nu alleen nog duidelijk het laag waar juist zo enthousiast over werd gesproken, maar dat kan misschien te maken hebben met inspelen?
Kan het ook wezen wat je zelf gewend bent?
weetikveel!
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 19:52

Re: Compacte pc monitor

Bericht door weetikveel! »

Henkjan heeft zelf ook een sub staan, maar enigszins het gevoel hebben dat de sub aan stond heb ik niet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Compacte pc monitor

Bericht door Henkjan »

weetikveel! schreef:
Henkjan heeft zelf ook een sub staan, maar enigszins het gevoel hebben dat de sub aan stond heb ik niet.
:mrgreen: zo hoort t toch, de sub pas missen als je m uitzet :mrgreen:

maar de Alpair6 gen2 hebben inderdaad een redelijk lange inspeeltijd. laat ze gewoon eens een tijd aanstaan, begin wel voorzichtig, niet meteen heftige basmuziek er op.
weetikveel!
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 19:52

Re: Compacte pc monitor

Bericht door weetikveel! »

Ik bedoel natuurlijk dat ik wat meer diepte verwachtte zoals van een sub , of heb je een sub staan met een 5cm driver :P Dan weet ik waar het aan ligt haha

Maargoed, ze staan nu braaf in te spelen en vanavond maar eens kijken of er verbetering is. Is de demping goed btw? Ik voel de kast wel wat mee trillen, is het verstandig om loodbitumen in de kast aan te brengen? (is wel vrij dik, 4-5 mm ofzow).
weetikveel!
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 19:52

Re: Compacte pc monitor

Bericht door weetikveel! »

OH MIJN GOD! WAT EEN ACHTERLIJK GOED GELUID!

Ik ben erachter gekomen wat het probleem was van het dunne geluid. De zijkant die ik voor het gemak even met een lijmklem had vastgezet heb ik nu netjes verlijmd met een extra tussenschotje. Tijdens het spelen voelde ik de zijkant toch wel behoorlijk meetrillen.

Het geluid is veel voller geworden en er is inderdaad een nette hoeveelheid bas. Rock,House en andere nummers die wat drukker zijn kwamen eerst niet goed uit de verf, maar nu.... fantastisch. Henkjan, mijn complimenten voor het ontwerp!

Ik ga binnenkort beginnen met afwerken, foto's volgen nog.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Compacte pc monitor

Bericht door wouter »

Het schaap mag nog geplozen of gekamd worden, die strengen mogen helemaal netjes uit elkaar!

Ik pakte altijd een plank en legde het uiteinde daarop en schoof met een lijmkam het cm voor cm uit elkaar.

Succes :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Compacte pc monitor

Bericht door Henkjan »

weetikveel! schreef:
Henkjan, mijn complimenten voor het ontwerp!
:dank: graag gedaan
weetikveel!
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 19:52

Re: Compacte pc monitor

Bericht door weetikveel! »

foto's! Toch maar een bovenfrees gekocht, de driver bovenop het hout zag er niet zo fraai uit. En zoals je ziet heb ik de kast gefineerd met perenhout.
Bijlagen
IMG_1411.JPG
IMG_1408.JPG
IMG_1412.JPG
weetikveel!
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 19:52

Re: Compacte pc monitor

Bericht door weetikveel! »

Ik ben met de speakers langs speakerland geweest en daar heb ik ze met Ruud op de proef gesteld in de dode kamer. Daar was hij helaas niet zo vlak als de metingen van Henkjan. Na het knutselen van een filter zag het er al beter uit. Hierna had ik de speakers aangesloten op een schakelkastje met een speaker zonder en een met filter. Het verschil was duidelijk hoorbaar. De laagweergave was er flink op voorruit gegaan en het geluid was duidelijk meer gebalanceerd.

Blauw-on axis
Rood-30 graden
Groen- na correctie met filter
Bijlagen
IMG_0468.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Compacte pc monitor

Bericht door Henkjan »

wat voor filter zit er nou in dan?
weetikveel!
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 19:52

Re: Compacte pc monitor

Bericht door weetikveel! »

spoel 0,68mH, 1,4mm
condensator mkp 6,8uf
weerstand 6,8 ohm
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Compacte pc monitor

Bericht door Henkjan »

da's wel een enorme verzwakking :shock:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Compacte pc monitor

Bericht door wouter »

Ik ben benieuwd op welke afstand dat gemeten is. Het is bij een breedbander goed mogelijk om op 50 cm of 1 meter te meten, je hebt namelijk niet te maken met meerdere bronnen.

Mijn ervaring is dat vlakke afstemmingen voor te dichtbij uiteindelijk de breedbander geen recht doen en daarmee de levendigheid ook niet. Het wordt een beetje kunstmatig. De filtercorrectie voor een meter op 2 met 15 graden hoek bleken voor langere termijn lekker te klinken... al ging ik daar uiteindelijk nog wel aan finetunen.

Ik ben dus beniewd op welke meetafstand dit (bafflestep)correctie filter is ontworpen.
dinguz
Berichten: 55
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 9:38

Re: Compacte pc monitor

Bericht door dinguz »

Topicstarter wil dit ontwerp gebruiken als pc-monitor; dan lijkt het me wel logisch om close-range te meten, dus meer richting die 50cm.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”