(veel nieuwe versterkers hebben zoiets niet meer aan boord namelijk)
RIAA voorversterkers heb je echter in vele vormen, kleuren, geuren en maten.
Het makkelijkste is 2 opamps nemen met een voeding en je bent voor een paar euro klaar.
Maar ja, het oog wil ook wat leuks, want zo'n opamp is weinig aan.
Aan de andere kant, een volledig RIAA buizen-pre is dan wel weer erg prijzig.
Mijn oog viel op een leuk betaalbare trafo bij Tube-Town;
http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... -7-VA.html
Daar moet vast iets mee te verzinnen zijn.
Nadeel is alleen dat we maar 600mA gloeistroom hebben, dus we kunnen maar twee buisjes gebruiken.
Na lang denken, wikken, wegen, rekenen en simuleren ben ik uiteindelijk tot het volgende circuitje gekomen: Wat je ziet is een passief RIAA circuitje tussen beide triodes.
De waardes van deze RIAA zijn uitgerekend met de calculator van Jacco Dekkers, welke een perfecte uitkomst geeft binnen een paar tiende dB!!
Zie: http://amorgignitamorem.nl/
C9 kun je een beetje qua smaak invullen. Cp is de ingangscapaciteit. De waarde is afhankelijk van het gebruikte element.
Deze staat vaak aangegeven in de specificaties van dat element.
Uit een platenspeler komt wel de nodige laag frequente rommel (rumble) wat niet altijd lekker kan zijn voor je luidsprekers.
Uiteindelijk heb ik alle relevante condensatoren (C1, C2, C3, C4 en C9) zo gekozen dat die het rumble-filter vormen.
Dat is dus een beetje een compromis met de bandbreedte/diepgang.
Daarbij zijn de waardes ook zo gekozen dat ze niet teveel ruimte op een print zullen gaan innemen.
Het gebruikte element heeft maar 4mVrms output, dus er moet wel het nodige versterkt worden
De versterking wordt gedaan door twee 12AX7/ECC83, een high-gain triode (wie kent hem eigenlijk niet?
Originele idee was om LED's te nemen bij de kathode. Maar de lopende stroom is zo laag dat dit praktisch niet echt te realiseren valt.
Het nadeel van buizen is dat de belasting niet te hoog kan zijn.
Er zal dus een buffer moeten komen, maar zoals ik al zei hebben we maar 600mA gloeistroom tot onze beschikking.
Een derde triode kan dus helaas niet.
Gelukkig bestaan er ook transistors en (mos)fets die bij een hoge spanning gebruikt kunnen worden.
Deze fungeert dus als buffer zodat ook hoge belastingen kunnen worden aangestuurd.
Uiteindelijk resulteert dit alles tot het volgende leuke printje van maar 34,4 bij 27 mm.
(voor stereo zijn er daar dus twee van nodig) Ik heb er voor gekozen om de anode weerstanden hard-wired te doen, evenals condensator C2.
De grote condensator (C9) is een AUDYN-CAP KP-QS.
De voeding is nog niet helemaal klaar.
Dat heeft onder andere te maken met het feit dat ik niet exact weet wat de trafo nu echt kan hebben.
Volgens een review op de website van Tube-Town, liggen de spanningen iets hoger.
Mocht dat echt het geval zijn, ga ik er voor kiezen om de gloeispanning gelijk te richten.
Daar heb ik wel de nodige headroom voor nodig, dus het is even afwachten.
Voor de hoge anode spanning zit ik nog even in dubio.
Ik heb een aantal opties.
1 - Kleine smoorspoeltje gebruiken van 1,6H - 124ohm - 50mA
2 - Transistor regulator (+ zeners)
3 - Regulator met LM78xx (+ zeners)
4 - Gewoon weerstandjes, zo groot is de stroom toch niet (en dus makkelijk een lage rimpel te krijgen).
(uiteraard allen met de nodig elco's ed)
Het is nu dus kwestie van de nodige componenten bestellen en de laatste tweaks aan de print doen.
Daarna wordt het een leuk ets avontuur.
Wordt dus vervolgt
