Compacte pc monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

weetikveel!

Compacte pc monitor

Bericht door weetikveel! »

Na de bouw van een stel Scan Speak Ultimo's en een Peerless SUB6MKII wordt het tijd om een stel monitoren voor de pc te bouwen met breedbanders. Het doel is om een redelijke fullrange weergave te krijgen waarbij de ondersteuning van een sub niet noodzakelijk is. Daarnaast moet het vrij compact blijven, het belangrijkste is hierbij de diepte die max 23 cm mag zijn, breedte en lengte maakt me niet veel uit maar hij moet wel aan de muur komen te hangen (dus geen needle of iets dergelijks). Ik houd rekening met een budget van ongeveer 200 euro per paar (incl. hout en filter). Mijn kennis op het gebied van filters, uitrekenen van kasten en meten is miniem dus als het kan wil ik me houden aan een bestaand ontwerp.

Breedbanders die ik vaak ben tegen gekomen:

Alpair 5
Alpair 6
Scan Speak F10
Tangband W4
CSS FR125

Het paasproject 2010 met een alpair 6 vond ik een mooie kandidaat. Echter heb ik nog geen leverancier kunnen vinden die de alpair 6 vrij snel kan leveren. Bij Europe audio is de Alpair 7 op voorraad maar daar heb ik nog geen ontwerpen van kunnen vinden.

Kan iemand mij een passend ontwerp aanraden?
Vuurkat

Re: Compacte pc monitor

Bericht door Vuurkat »

Heeft Henkjan ze niet op voorraad? Ze staan wel op zijn website.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

weetikveel[b]![/b] schreef:
Kan iemand mij een passend ontwerp aanraden?
Welkom hier op zba! Waarom zet je geen vraagteken ipv uitroepteken neer achter je nickname? :mrgreen:
Lieuwe

Bericht door Lieuwe »

Paasproject 2009 is misschien ook wel het overwegen waard ;).
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=15&t=8608
weetikveel!

Welkom hier op zba! Waarom zet je geen vraagteken ipv uitroepteken neer achter je nickname? :mrgreen:
Dank u! Had idd ook gekund, maar vond een uitroepteken er extra kracht aan geven :P

Had uit die website opgemaakt dat ik alsnog de drivers moest bestellen bij speakerland ofzow, maar blijkbaar hebben ze een eigen voorraad. Heb een mail gestuurd, wie weet!
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

weetikveel! schreef:
Dank u! Had idd ook gekund, maar vond een uitroepteken er extra kracht aan geven :P

Had uit die website opgemaakt dat ik alsnog de drivers moest bestellen bij speakerland ofzow, maar blijkbaar hebben ze een eigen voorraad. Heb een mail gestuurd, wie weet!
Een vraagteken zou zeggen dat hij niet eens weet of hij het niet weet, dubbelop zeg maar.
weetikveel? = "weet jij of ik veel weet?"
weetikveel! = "houd nou eens op! ik zeg toch dat ik het niet weet!"
Dus ik zou zeggen een uitroek teken past hier beter bij, gezien hij op het forum naar antwoorden zoekt.
weetikveel!

Een vraagteken zou zeggen dat hij niet eens weet of hij het niet weet, dubbelop zeg maar.
weetikveel? = "weet jij of ik veel weet?"
weetikveel! = "houd nou eens op! ik zeg toch dat ik het niet weet!"
Dus ik zou zeggen een uitroek teken past hier beter bij, gezien hij op het forum naar antwoorden zoekt.
Ik kan het niet beter uitleggen
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik ben bezig met een update van t Paasproject 2010, ik heb ze klaarliggen om de gen2 versie van de Alpair6 er in te doen. de test daarvan in de Needle is zeer veelbelovend, en de simulatie geeft ook een net verloop.
weetikveel!

Volgens een post hierboven kon ik misschien bij jou terecht voor een stel drivers. Zou ik misschien de 2e gen Alpair 6 via jou kunnen bemachtigen?
Wat voor een modificaties zijn er nodig aan het paasproject 2010, is dat voornamelijk het filter?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

in de Needle speelden de Alpair 6p gen2 de sterren van de hemel zonder enig filter, dus ik heb goede hoop dat dit in het paasproject 2010 ook zo zal zijn...
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Henkjan schreef:
in de Needle speelden de Alpair 6p gen2 de sterren van de hemel zonder enig filter, dus ik heb goede hoop dat dit in het paasproject 2010 ook zo zal zijn...
Ga je die needle meenemen naar Breda? :mrgreen:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

daar worden ze net uit geschroefd om in t paasproject te gaan... die laatste kunnen wel mee dan. nemen ook makkelijker mee, passen per paar in een boodschappentas :mrgreen:
weetikveel!

oehh, ik heb de verhalen op DIY audio gelezen en het begint nu toch wel erg te jeuken om aan de slag te gaan met de nieuwe Alpair 6p :)
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Henkjan schreef:
daar worden ze net uit geschroefd om in t paasproject te gaan... die laatste kunnen wel mee dan. nemen ook makkelijker mee, passen per paar in een boodschappentas :mrgreen:
Das jammer. Ik hoopte zo'n legendarische in de hemel geprezen needle to horen.

On topic, De chr 70 heb ik Boxmeer mogen horen en was er wel weg van. Vooral omdat deze zo'n grote ruimte kan vullen. Dus naast de pc moet dat met de 6a toch geen probleem zijn lijkt mij.
weetikveel!

Henkjan, ik heb je een mail gestuurd met de vraag of je de Alpair 6p op voorraad hebt voor verkoop. Zou mooi zijn!
weetikveel!

Verveelde me dus heb de kast zelf ook maar eens in solidworks gezet.

Als er trouwens mensen zijn die graag een keer hun 2d tekeningen in 3d (en render) willen zien kun je me gerust vragen om je ontwerp te modelleren. Kan niet garanderen dat ik er dan tijd voor heb maar vind het wel leuk om dit tussendoor te doen.
Bijlagen
paasproject2.JPG
paasproject1.JPG
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

en dat schud je zo ff uit je mouw?

hier vast een teaser, de frequentie meting van de Needle met de Alpair6p:
Alpair6 gen2 (raw, s10).png
en omdat de breedte van t paasproject exact gelijk is aan die van de Needle, en ook de driver op de zelfde plek zit, mag je er van uit gaan dat die vrijwel gelijk zal meten
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Zo zo, Daar is arno niks bij O:)

Ziet er goed uit Henkjan :mrgreen:
Heatside

Bericht door Heatside »

weetikveel! schreef:
Verveelde me dus heb de kast zelf ook maar eens in solidworks gezet.

Als er trouwens mensen zijn die graag een keer hun 2d tekeningen in 3d (en render) willen zien kun je me gerust vragen om je ontwerp te modelleren. Kan niet garanderen dat ik er dan tijd voor heb maar vind het wel leuk om dit tussendoor te doen.
Eindelijk nog iemand die solidworks gebruikt! dat doet mij deugd. Heb je het originele pakket in bezit of gebruik je ook de studenten versie? In het laatste geval kan je gratis gebruik maken van PhotoView 360 om te renderen, dat werkt helemaal prachtig (zie hieronder voor een vlug schetsje dat ik net gemaakt heb)!
BONTW1004-ASS.JPG
dinguz

Bericht door dinguz »

Excuseer mijn onwetendheid, maar in die grafieken zie ik dat piekje zo rond 10-15kHz, zou je dat niet weg moeten filteren? Of compenseer je dat door de luidsprekers recht vooruit te laten stralen, dus door ze niet naar de luisterpositie toe te draaien?
weetikveel!

@Henkjan, ja dit wordt wel zo uit de mouw geschud :P voor mijn opleiding werktuigbouwkunde moet ik normaal nogal wat complexere dingen modelleren. Dus een houten kastje is zo gepiept ;)
Die curve ziet er inderdaad prachtig uit. Dat ben ik nog niet tegengekomen bij een ongefilterde speaker.

@Heatside, ja solidworks is een erg leuk 3d pakket. Ik heb voorheen ook nog gewerkt met SolidEdge (bagger programma) en NX Unigraphics (voor stage bij NXP, stukje professioneler). Ik heb nu het originele pakket van solidworks 2011. En de render tool werkt idd erg goed. Erg mooi gemaakt btw! Welke drivers zijn dit?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dinguz schreef:
.... maar in die grafieken zie ik dat piekje zo rond 10-15kHz, zou je dat niet weg moeten filteren? Of compenseer je dat door de luidsprekers recht vooruit te laten stralen, dus door ze niet naar de luisterpositie toe te draaien?
dat laatste dus

Bij een breedbander is een piek boven de 10kHz eigenlijk zelfs wenselijk, omdat die onder een hoek al snel daar minder hebben en je het totaal in de ruimte afgestraalde energie redelijk vlak hebt dan, zou je die corrigeren dan krijg je zeer waarschijnlijk een doffe klank. Zou de piek al lager zitten (en zeker als die door een resonantie veroorzaakt wordt) dan zou het wel wenselijk kunnen zijn om daar dan wel te corrigeren.
Heatside

Bericht door Heatside »

weetikveel! schreef:
@Heatside, ja solidworks is een erg leuk 3d pakket. Ik heb voorheen ook nog gewerkt met SolidEdge (bagger programma) en NX Unigraphics (voor stage bij NXP, stukje professioneler). Ik heb nu het originele pakket van solidworks 2011. En de render tool werkt idd erg goed. Erg mooi gemaakt btw! Welke drivers zijn dit?
Het originele pakket nogwel, doe maar luxe! Grappig dat je ook student werktuigbouwkunde bent.
De schetsjes zijn gemaakt om een Visaton FR10-4 breedbandertje. De behuizing is een kunststof plantenbak van 4.5liter.
Mocht ik ze gaan maken zal ik er zeker een nieuw topic voor openen.
weetikveel!

Henkjan, ik ben momenteel bezig om de kast in elkaar te zetten. Ik zie dat je gebruik hebt gemaakt van wat demping. Dat gekleurde spul maar ik zie ook zwarte matjes? Is dat loodbitumen?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb wat van een vilt achtig materiaal (cloth mat van Eltim.eu) op de wand in de poort zitten (van buiten af gezien net om de hoek) en onder in de kast heb ik wat BAF gedaan. ook heb ik een bracing tussen de 2 zijwanden zitten. Ik heb geen bitumen gebruikt, maar als je dat hebt liggen kan het geen kwaad lijkt me
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”