Omgekeerde WAF - "Epilogue"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3259
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door MechanicalAnimal »

Vinculum schreef:
Ja scharnier is lastig want die zijn niet mooi en/of te dik. Dit deel zit wel in het zicht natuurlijk. Het idee is ook om de kasten zo zwevend mogelijk te laten lijken.[/img]
in dit topic heb ik het idee geopperd om eens iets te gaan doen met magnetische levitatie

Diverse goede ideeen kwamen daar naar voren. Ikzelf vind het wat bewerkelijk en ga 't dan ook niet uitvoeren maar misschien vind jij het wat? :D
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Nee dat is mij te instabiel. Ook zouden de magneten dan wel erg dicht bij vooral de tweeter en de mid zitten. Kan me niet voorstellen dat dit goed is. Bovendien is het idee juist dat de hoek van de kasten te regelen (en vast te zetten) is zodat het fasepunt afgestemt kan worden op de luisterplek. Dat vastzetten is erg lastig met levitatie en verstellen helemaal. Nee dat is mij ook te bewerkelijk.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door JeroenGRT »

Vinculum schreef:
@MechanicalAnimal
@JeroenGRT
Het ontwerp staat nu inmiddels vast evenals de tweeter. De keuze is beperkt omdat ik geen tweeter van normale grootte kan nemen. Mijn tweeterkast is maar 70mm hoog dus de tweeter moet daar onder blijven.
De Discovery serie waar jij het over hebt is een lijn complete luidpreker(kasten). De lijn waar ik het over heb zijn zeer recente drivers van ScanSpeak.
Ik dacht dat je de XT25TG-30/04 (104mm) ging gebruiken, maar het word dus de XT25SC-90-04? Die link van mij gaat inderdaad naar de Discovery lijn, deze is net nieuw en komt uit november 2010. Worden de nieuwe drivers van de Discovery lijn gebruikt, staan er alleen nog op met de oude afbeeldingen :D

Ik ga het oude design van jou in ieder geval in gedachte houden, want dat vind ik erg mooi!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Ik heb helaas niet meer de 3d tekening van dat model. Wel nog van de monitor versie. Enige wat je hoeft te doen is de onderkant uittrekken naar beneden en je hebt de vloerstaander.
Bijlagen
CR-1 Kloon.skp.zip
(1.64 MiB) 62 keer gedownload
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door cve »

Bovendien is het idee juist dat de hoek van de kasten te regelen (en vast te zetten) is zodat het fasepunt afgestemt kan worden op de luisterplek. Dat vastzetten is erg lastig met levitatie en verstellen helemaal.
Je kunt het natuurlijk ook nog zo doen als Focal het oplost. Ook erg bewerkelijk. :lol:
Zelf ben ik ook al maanden bezig om een oplossing voor dit probleem te vinden. Spikes vind ik persoonlijk geen goed idee omdat het niet stabiel genoeg is en omdat het de kasten juist weer aan elkaar koppelt. Momenteel test ik een gesloopt effectpedaal uit dat ik aan de boven en onderzijde voorzie van een siliconenmatje. Geeft geen trillingen door, is stabiel en verstelbaar. De verstelbaarheid is nog klunsig en moet net als bij Focal aan de achterkant kunnen gebeuren. Het is dus nog niet mooi genoeg maar dat komt nog wel.
Ik ben benieuwd waar jij mee gaat komen. In elk geval leuk om te zien dat nog meer zelfbouwers de Focal mooi vinden.

Groet, Co
Bijlagen
focus-time-more.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Ja een dergelijk systeem zou ideaal zijn inderdaad. Ik ben er nog over aan het denken hoe zoiets te maken zou zijn.
Overigens is dit de status na wat avonduurtjes.
1 Baskastframe is klaar en de tweeter en midkast. Van de laatste 2 is het "deksel" nog niet vast omdat ik eerst even wil kijken hoe ik dus bovenstaand probleem ga oplossen.
Bijlagen
DSCF0003 Resized.jpg
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door cve »

Hier is een van de eerste schetsen van de "wip" en nog een plaatje van Focal. Het plan was om de siliconen matjes te laten verzinken en de wip te voorzien van een kraag van rubber of leer. Zo'n wip is eenvoudig te maken, maar een mooi krikje is nog iets anders. Hier staat de wip op 5 graden en de kunst is om hem zo te maken dat de spleet aan de voorzijde niet teveel gaat veranderen. En dat doet dit eerste ontwerp natuurlijk wel. Als je bij die 5 graden in de buurt blijft dan maakt het niet zoveel uit. Even zoeken waar het scharnierpunt het beste kan liggen dus. Waarschijnlijk wil je ook niet verschillende wippen hoeven te maken, dus dan moet je wel middelen. Zo te zien heeft Focal dat ook gedaan.
Je schiet trouwens al lekker op.

Groet, Co
Bijlagen
Utopia.jpg
scharnier.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Arno »

O:)
Bijlagen
90ccw.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Wowly »

Ik zou wippen met draadeinde's, zegmaar een hele lange bout zonder kop. Kun je perfect instellen. 1 x is goed, zoals focal lijtk eht wel of er voortdurend adjustments moeten worden gemaakt.

jan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door hannesie »

Ik zat even aan dit soort scharnieren te denken.

http://www.scharnierenwinkel.nl/N_frame ... 2_4-1.html
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Net (onder de douche) een eureka momentje... Ik denk de oplossing te hebben. In mijn hoofd lijkt het goed te werken. Ik zal binnenkort het eens uitwerken en Sketchup en hier melden.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door cve »

Ik zat even aan dit soort scharnieren te denken.
Het probleem met een "gewoon" scharnier is dat deze heel erg aan de voorkant moet zitten om ook maar iets te kunnen verstellen.

Groet, Co
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door hannesie »

Als de scharnieren een beetje naar achteren worden gemonteerd, (1 cm van de voorzijde)en er komt een rubber hoesje om, ala de de Focal?
Ik moest aan die scharnieren denken omdat ik iets dergelijks zag bij een Ikea klaptafel die het blad op een dergelijke wijze had gemaakt zodat er geen speling/ruimte was, maar als 1 van de delen op, in plaats van in gemonteerd, heb je zo al een millimeter of 2 a 3 speling. zoveel ruimte hoeft er niet te zijn.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Wowly schreef:
zoals focal lijtk eht wel of er voortdurend adjustments moeten worden gemaakt.
Dit is een systeem waarmee de hoek aangepast kan worden aan ieders luisterpositie. Aangezien ieder op een andere afstand zit kun je hiermee het focus punt aanpassen.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door cve »

Dit is een systeem waarmee de hoek aangepast kan worden aan ieders luisterpositie. Aangezien ieder op een andere afstand zit kun je hiermee het focus punt aanpassen.
Vanuit de fabrikant gezien nodig. Maar jij (en ik) bouwen hem voor onszelf en dus is de afstand en daarmee ook de hellingshoek bekend. Dat hou ik me nu al maanden voor. Een vaste wig zou dus kunnen volstaan en toch blijf ik maar zoeken naar een verstelbaar systeem....... :(
Hoe is het met je brainwave?

Groet, Co
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Dit is mijn eerste Sketchup animatie dus vergeef het me. Je ziet het hoogteverschil dalen van 4cm naar 5mm. Meer dan genoeg bereik. Je ziet alleen de bovenkant maar er hoeft alleen nog maar zo'n wigje aan de onderkant gemonteerd te worden. Verstellen doe je dus achter op de tweeterkast. De as is een schroefdraad natuurlijk en in het bewegende blokje zit een M8 bout vast gezet in het blokje.
Bijlagen
Discovery.mov.zip
(1.05 MiB) 136 keer gedownload
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3259
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door MechanicalAnimal »

Vinculum schreef:
Dit is mijn eerste Sketchup animatie dus vergeef het me
Briljant! Echt goed gevonden dit zeg.

Heb je al een idee van een mooie draaiknop achter op de kast of wordt het een subtiel verzonken stelschroefje?.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door hannesie »

Ik dacht een redelijk bijgewerkt systeem te hebben maar hij speelt het niet af.

Fout melding bij Quicktime en Movie player :oops:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Aan de achterkant zou dan een mooie M8 inbus komen die gelast is aan een stuk schroefdraad. Ik ga er vanuit dat er geen M8 bouten zijn van zo'n 20-25cm lang.
Hier de file als avi.
Bijlagen
Discovery.avi.zip
(345.19 KiB) 88 keer gedownload
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door hrscharft »

Beste Vinculum,

Het zou toch NOG simpeler kunnen door het tuimelaartje helemaal weg te laten.
En dus de hoogte puur te verstellen door het blokje naar voor en naar achteren te stellen.

of als je toch met schroefdraad werkt wat dacht je van zo een schaar constructie.
____________
\/
/\
\/
/\

Groet

Harm
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door hannesie »

Ut werkt :o :mrgreen: , maar dan komt er toch wel een aardige belasting voor zo een constructie.

Zou dat dan in stevig metaal moeten worden uit gevoerd, wil het een levensduur hebben.

En hoe scharniert het dan toch?

Het kan eventueel ook met 2 van de variabele wippertjes, dan heb je ook meer stabiliteit.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3259
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door MechanicalAnimal »

Vinculum schreef:
Aan de achterkant zou dan een mooie M8 inbus komen die gelast is aan een stuk schroefdraad.
Geen mooie RVS knop? :(
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door hannesie »

Hij hoeft er de was niet aan te drogen hangen :D
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door hrscharft »

Kom ik weer bij mijn eerste optie uit.

een scharnierende wip aan de voorkant
Met het draaipunt zo ver mogelijk naar voren om het verschil in de kier zo klein mogelijk te houden aan de voorkant.

En tevens een scharnierende wip op het blokje dat je met het draadeind naar voor en naar achteren beweegt.

Op die manier krijgt de kast alstijd gelijkmatige ondersteuning.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door cve »

Ut werkt , maar dan komt er toch wel een aardige belasting voor zo een constructie.

Zou dat dan in stevig metaal moeten worden uit gevoerd, wil het een levensduur hebben.

En hoe scharniert het dan toch?

Het kan eventueel ook met 2 van de variabele wippertjes, dan heb je ook meer stabiliteit.
Dat was ook het eerste dat ik dacht toen ik het zag. Ik vermoed dat dit niet echt stevig genoeg is. Met een beetje pech geeft het systeem ook nog allerlei ongewenste resonanties. Waarschijnlijk heeft Focal niet voor niets die krikslinger erbij bedacht. Misschien is een mini schaarkrikje iets :mrgreen:
Nee, zonder gekheid, dat heb ik al geprobeerd. Het probleem is daarbij om de schroefdraad goed te krijgen en het geheel klein en solide te houden. En dan moet het ook nog eens niet resoneren en lostrillen. Nu ben ik ook geen metaalvirtuoos en het kost enorm veel tijd om telkens een prototype te maken. Ik zal eens informeren bij instrumentmakers op mijn werk.

Groet, Co
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”