Combinatie van drivers mogelijk ?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Peter v D

Combinatie van drivers mogelijk ?

Bericht door Peter v D »

Eerst een korte intro. Eerder heb ik reeds een portable radio gemaakt met een stel hoogrendements autospeakers en een ta2024 versterkertje. Heeft een goed volume, maar klinkt nou niet echt fantastisch. Daarom ben ik toch verder gaan zoeken naar een iets meer hifi geluid. Nu ben ik van plan om samen met iemand anders een 4tal 2 weg speakertjes te gaan maken met onderstaande units, welke op het eerste gezicht een redelijk klank en rendement combineren met een redelijk prijs. In ieder kastje komt een actieve crossover en een ta2020 versterker. Verder komt in 2 van de 4 kastjes een accu welke dan doorgekoppeld kan worden op een 2e kastje.

Nu vroeg ik me af of de volgende units een beetje redelijk op elkaar aansluiten:

Dayton RS125-4 in een 8L behuizing getuned op 60hz, zie simulatie hieronder.

Vifa BC25SC06-04

De bedoeling is dus dat het geheel actief gefilterd wordt aangesloten wordt op een ta2020. De crossoverfrequentie kan dus nog proefondervindelijk schuiven. De enigste vraag is dus, kan de RS125-4 een beetje redelijk aansluiten op de Vifa tweeter. Op een Amerikaans forum vond ik namelijk een opmerking dat de RS het liefst niet boven de 2k hz gebruikt dient te worden. Ik kan, wegens mijn geringe kennis op dit vlak, moeilijk beoordelen of de Vifa tweeter deze overnamefrequentie red.

Mijn simpele vraag is, gaat dit geheel een beetje werken ? Heeft verder iemand ervaring met de woofer en/of de tweeter ?
Bijlagen
Simulatie Dayton
Simulatie Dayton
richard

Re: Combinatie van drivers mogelijk ?

Bericht door richard »

Peter v D schreef:
...welke op het eerste gezicht een redelijk klank en rendement ...
Dayton RS125-4 in een 8L behuizing getuned op 60hz, zie simulatie hieronder.
Als je de grafiek van het productblad mag geloven is het rendement in het bruikbare gebied 85 dB, niet bepaald hoog en nauwelijks redelijk naar mijn idee. Met de 20 Watt van de TA 2020 zullen je buren vast niet gaan klagen.
De resonantiefrequentie lijkt me ook wat hoog voor een fatsoenlijke laagweergave.

Ook het dipje op 850 Hz lijkt me iets wat aandacht vraagt. Misschien dat een waterval grafiek meer duidelijkheid zou verschaffen wat er aan de hand is.

Het lijkt me dat een unit van 12 cm toch wat beter zou moeten presteren als middentoner.
Jasper

Bericht door Jasper »

De combinatie van drivers is mogelijk aangezien je actief gaat en het verschil in gevoeligheid dan geen probleem is en je de mogelijkheid hebt om de slope van de vifa tussen de 2 en 3 kHz recht te trekken. Er zijn echter genoeg betaalbare tweeters die vanaf 1 kHz al recht lopen. De reden van die slope is de hornloading. Voor een speaker waar je een grote 'sweet spot' wilt hebben moet je ook kijken of de off-axis response van de drivers een beetje gelijk loopt. Ik heb daar mijn twijfels over vanwege de hornloading.

De gevoeligheid (SPL/Watt) van de RS vind ik best acceptabel. Je kunt niet veel meer van zo'n kleine driver verwachten zonder al te veel distortie. Wil je wat meer, dan kun je er ook twee of zelfs vier plaatsen. Dat levert je respectievelijk +3dB en +6dB winst op (bij gelijk vermogen).
richard

Bericht door richard »

Jasper schreef:
Dat levert je respectievelijk +3dB en +6dB winst op (bij gelijk vermogen).
Dat geldt toch niet voor het maximum SPL die twee luidsprekers samen kunnen produceren (bij vier wel)?

Het versterkertje kan op 4 Ohm 20 Watt leveren (2 Ohm is niet gespecificeerd). Wil je ook een beetje geluidskwaliteit met weinig vervorming is het maximale vermogen zo'n 12 Watt. Met die 12 Watt produceert één luidspreker (met een rendement van 85 dB) maximaal 96 dB (95,8 dB).

Met twee luidsprekers in serie heb je het dubbele membraanoppervlak, dat is + 6 dB (som van twee coherente bronnen). Maar door de dubbele impedantie loopt het beschikbare versterkervermogen terug naar 7 Watt. Per luidspreker is dat 3,5 Watt. Met die 3,5 Watt produceert één enkele luidspreker 90,5 dB, voor twee luidsprekers wordt dat maximaal 96,5 dB. De winst is minder dan 1 dB.

Gebruik je vier luidsprekers die je serie-parallel schakelt met een totale impedantie van 4 Ohm heb je weer 12 Watt ter beschikking, Dat is 3 Watt per luidspreker. Met die 3 Watt produceert één luidspreker 90 dB. Met vier coherente bronnen heb je +12 dB wat het totale geluidsproductie 102 dB maakt.

Met meerdere luidsprekers en iedere luidspreker zijn eigen versterking wordt het pas echt interessant:
één luidspreker = 96 dB
twee luidsprekers = 102 dB
vier luidsprekers = 108 dB
Maar je kan natuurlijk ook één versterker nemen die wat meer vermogen kan leveren.
Jasper

Bericht door Jasper »

Beste Richard,

De rendement van twee identieke drivers, mits voldoende gekoppeld, is +3dB (bij vier +6dB). Ik spreek hier dus nog niet over de combinatie van versterker en impedantie van de speaker. Dit is pure dynamica, een winst die bereikt is buiten het elektrisch domein.

Een lagere ingangsimpedantie zorgt er meestal voor dat de versterker meer vermogen kan leveren. Het is immers een voltage amplifier en geen current amplifier. Het is echter meestal niet verstandig om lager dan 4 Ohm te gaan. Dan gaat bekabeling en de kwaliteit van de voeding (capaciteit en uitgangsimpedantie) een grote rol spelen. Met een goed ontwerp kun je prima naar 2 Ohm, maar laten we voor het gemak even uitgaan dat we niet onder de 4 Ohm gaan.
Je hebt gelijk dat als je twee drivers in serie zet dat je rendementswinst teniet wordt gedaan door een beperkter versterkervermogen. Je zou hiervoor echter de 8 Ohm versie kunnen overwegen die je parallel zet. Of je gaat voor 4 drivers in een serie-parallel configuratie. Zit je weer aan de 4 Ohm, maar wel een winst van +6dB. Ieder zijn eigen versterker schiet denk ik zijn doel voorbij.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat Richard zegt klopt en wat jij zegt ook. Ik begrijp daarom de aanhef Beste Richard niet zo. Alleen heb jij het over rendement en Richard heeft het over wat je werkelijk bereikt in combinatie met de verschillende manier van aansluiten van een versterker op een of meer speakers.

Aan de topic starter: de tweeter is prima bruikbaar in deze combi.
Plaats reactie