Ervaringen met full-range Monacor luidsprekertjes?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Johan
Contacteer:

Ervaringen met full-range Monacor luidsprekertjes?

Bericht door Johan »

Hallo allemaal,

Heeft iemand hier ervaring met de kleinere monacor full range luidsprekertjes? Bij deze internetwinkel uit slowakije zijn ze zelfs nog goedkoper dan bij de andere shops. Voor dat geld lijkt het mij wel leuk om eens een line array te proberen.

Bijvoorbeeld de SP-6/4SQ voor E 1,42
Afbeelding

Of de SP-59/4S voor E 2,34 Met maar 4cm breed zou dat een heel smal luidsprekerboxje kunnen worden.
Afbeelding

Of we doen duur, en gaan voor de SP-5/8SQ voor E 5,71
Afbeelding

Het idee is om een line array op te bouwen tussen de 80cm en 1 meter, met dus waarschijnlijk 16 (of 18) speakers per kant, afhankelijk van de gekozen grootte. Diepe bassen geen issue, aangezien ze gebruikt gaan worden met corner woofers. Het ontbreken van verdere parameters is ook relatief eenvoudig op te lossen, door ze op een open baffle te zetten. Heeft iemand ervaringen met of aanbevelingen voor een van de monacor speakertjes, of een ander alternatief?
MichaelB

Re: Ervaringen met full-range Monacor luidsprekertjes?

Bericht door MichaelB »

Toch jammer als je 150-200 euro uitgeeft aan de drivertjes (hout en tijd niet gerekend) en ze blijken niet eens tot 12-13Khz te komen... Toch?
Er is idd. helemaal niets over deze dingen bekend.

Als ik al iets zou kiezen uit je selectie dan zou dat de SP-5/8SQ zijn. Aangezien die er nog een beetje redelijk uitgevoerd uitziet :mrgreen:

Ik zou dan eerder gaan voor een Visaton FR10HM o.i.d. Die dingetjes zijn ook maar 5-6 euro, maar dan weet je in ieder geval wel dat ze tot 20Khz lopen.
Johan
Contacteer:

Bericht door Johan »

MichaelB schreef:
Toch jammer als je 150-200 euro uitgeeft aan de drivertjes (hout en tijd niet gerekend) en ze blijken niet eens tot 12-13Khz te komen... Toch?
Er is idd. helemaal niets over deze dingen bekend.

Als ik al iets zou kiezen uit je selectie dan zou dat de SP-5/8SQ zijn. Aangezien die er nog een beetje redelijk uitgevoerd uitziet :mrgreen:
De sp-5/8sq ziet er inderdaad nog het meest degelijk uit, maar dat kan ook aan de kwaliteit van de foto's van die andere twee liggen... Op de spectrum audio vind ik nog dat deze tot 20.000 herz zouden kunnen. Daar, en bij europe-audio zijn ze trouwens 10 euro (of meer) per stuk.
Als ik een van die andere zou kiezen, dan komt het trouwens eerder neer op iets rond de 50 euro voor twee setjes van een meter hoog. Dus dan valt het risico nog mee. Ik kan natuurlijk ook van allemaal eentje bestellen eerst, om eens te kijken wat de kwaliteit is. Als het goed is heb ik ook nog ergens een microfoontje liggen om metingen te doen.
MichaelB schreef:
Ik zou dan eerder gaan voor een Visaton FR10HM o.i.d. Die dingetjes zijn ook maar 5-6 euro, maar dan weet je in ieder geval wel dat ze tot 20Khz lopen.
Maar, die zijn wel 10cm in diameter, dus ook 10cm afstand tussen de speakers onderling. Dat maakt het weer minder geschikt voor een line array...
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Klopt dat die Visaton 10cm is, ik noemde een dwarsstraat. Er is ook de FR8 en FRS5, die wordt ook wel eens toegepast, maar idd. allemaal een stuk duurder.

Zekerheidshalve zou ik er eerst 2 bestellen en testen. Overigens lijkt de SP-59/4S een gesloten variant. Dat zijn klanktechnisch vaak wel de mindere speakertjes.
Die vermelding van 20Khz zou ik met een korreltje zout nemen, dat kan zo wel eens -10dB zijn :(
Eerst maar meten!

Mijn ervaring is overigens dat 16Khz (-3dB), die mijn line-arrays halen, gewoon genoeg is. Ik mis daar totaal niets aan. Zo lang de rest maar netjes uitgewogen is.
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Johan schreef:
Het idee is om een line array op te bouwen tussen de 80cm en 1 meter, met dus waarschijnlijk 16 (of 18) speakers per kant, afhankelijk van de gekozen grootte. Diepe bassen geen issue, aangezien ze gebruikt gaan worden met corner woofers. Het ontbreken van verdere parameters is ook relatief eenvoudig op te lossen, door ze op een open baffle te zetten. Heeft iemand ervaringen met of aanbevelingen voor een van de monacor speakertjes, of een ander alternatief?
Op Sonderposten.de zag ik breedbandertjes voor 1.80 per stuk, leek me ook geweldig om precies zoiets uit te proberen voor weinig. Maar voor die site moet je een Duits kvk nummer hebben :regels:
bartsegers

Bericht door bartsegers »

wellicht dat dit iets oplevert:

http://link.marktplaats.nl/416290446

zitten dus platte speakerunits in als het goed is!
kun je een leuk lijntje mee maken, als er genoeg boxjes te koop zijn niet?
Johan
Contacteer:

Bericht door Johan »

bartsegers schreef:
wellicht dat dit iets oplevert:

http://link.marktplaats.nl/416290446

zitten dus platte speakerunits in als het goed is!
kun je een leuk lijntje mee maken, als er genoeg boxjes te koop zijn niet?
Ziet er grappig uit, maar aangezien ik niet in Nederland woon misschien niet de makkelijkste oplossing misschien...
Plaats reactie