Op het forum woodworking.nl ben ik bezig om via een groupsbuy / groupdesign een mal te ontwerpen voor het frezen van zwalustaarten. Wellicht zijn er hier ook geinteresserden en wilde het daarom jullie laten weten. Het wordt zoiets als:
Ja, voor een stalen uitvoering zal dat de prijs zijn. In principe zal het ontwerp voor een 27mm kopieerring zijn. Deze is verkrijgbaar voor meeste frezen. Past dat jou ook?
Machtig interessant om uit te proberen, dat soort verbindingen vind ik fascinerend. Maar je woont niet om de hoek en ze zien er niet lichtgewicht uit. Da's goed natuurlijk, behalve voor verzending. Kun je ze verzenden, en weet je wat dat ongeveer zou kosten?
1 rvs mal voor mij. Waar is de kopieerring voor nodig eigenlijk? Ahh wacht is dat om te voorkomen dat je je mal
raakt met je frees?
Je kopieerring volgt de rand van de mal waardoor de frees die vorm kopieert. De kopie is alleen kleiner omdat de frees een kleinere diameter heeft dan de ding.
Nijn schreef:
Is er ook al duidelijk welke frezen je hierbij moet gebruiken? Ik neem aan een recht freesje + een zwaluwstaartfreesje, maar van welke diameter?
Groetjes,
Martin
Nee nog niet, maar het wordt een standaard setje wat in meerdere prijsklassen leverbaar moet zijn
Laatst gewijzigd door TH0M op di 25 jan 2011, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Machtig interessant om uit te proberen, dat soort verbindingen vind ik fascinerend. Maar je woont niet om de hoek en ze zien er niet lichtgewicht uit. Da's goed natuurlijk, behalve voor verzending. Kun je ze verzenden, en weet je wat dat ongeveer zou kosten?
Nou, het zal het kleinste paketje van TNT zijn. Dat is iets van 7 euro als ik het uit me hoofd moet doen? wellicht zijn er mensen in de buurt die ook interesse hebben. Je kunt dan verzendkosten delen!
Thom, zou jij de houtbewerkingsnewbies even kort kunnen uitleggen wat voor soort freesjes je hierbij dus nog nodig gaat hebben?.
Hahaha! Ik moet me zelf ook nog wel beetje onder de newbies rekenen hoor!. Je hebt 2 frezen nodig. De zwaluwstaarten zelf worden doormiddel van een zwaluwstaartfrees gemaakt. Dit gaat middels de rechte tanden op de mal. Dit is zo'n freesje:
zwaluw.gif (5.56 KiB) 2207 keer bekeken
De ander kant wordt met een rechte groef frees gedaan, zoiets als:
Deze frezen zijn niet heel prijzig, als je ze bijvoorbeeld hier besteld: JVL Frezen
Maar waar ik dus geen snars van snap is het volgende:
Je vreest die dingen toch uit met maar 1 freesje (die eerste), waar hebbie die rechte dan voor nodig? Daar kun je toch nooit het vrouwtje frezen waar het mannetje inpast? Of andersom waar het zelfde voor geldt.
Maar waar ik dus geen snars van snap is het volgende:
Je vreest die dingen toch uit met maar 1 freesje (die eerste), waar hebbie die rechte dan voor nodig? Daar kun je toch nooit het vrouwtje frezen waar het mannetje inpast? Of andersom waar het zelfde voor geldt.
1. dat ze koppelbaar zijn uitgevoerd (en voorzien van de benodigheden) die mij bevalt;
2. ontworpen voor een kopieerring die leverbaar is voor mijn Festool OF1010.
Weet je al iets meer over de wijze van koppelen en de definitieve maat kopieerring?