El Cuerno

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

bertor
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

Ronkel schreef:
Interessant :) . Zou het nog beter worden als je de schuim/kartonring dieper maakt en dan aan de achterzijde nog een cirkelvormig stuk schuim plakt? Zou dit dan meer naar cardioid gaan? Of ben je tevreden met het patroon dat je nu hebt?

(Het bier is gisteravond op gegaan, smaakte goed :mrgreen: )
Mooi :)

Als je de ring dieper maakt vergroot je ook de dipoolafstand, dat heeft mogelijk een positieve invloed op het laag. Er zal wel ergens een optimum zijn, ik weet niet of ik zin heb om dat op te zoeken, ben wel aardig tevreden zo 8)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Mooi resultaat! Wat is de invloed op de klank?
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Het midden (noem ik 500-1000 Hz hier) lijkt iets minder hard en de imaging lijkt iets stabieler, bredere sweetspot.

De hardheid van het midden regelde ik normaal wat weg met roomcorrectie, de nieuwe situatie heb ik nog niet gemeten (met een spatial average). Ik ben wel benieuwd of daar een verschil te zien is of dat het alleen tussen de oren zit ;)
bertor
Contacteer:

El Cuerno

Bericht door bertor »

In El Cuerno worden luidsprekers gebruikt die een wat hoger rendement hebben dan gebruikelijk is in huiskamerluidsprekers. Dat heeft als voordeel dat er minder vermogen nodig is om een bepaalde geluidsdruk te halen. Ook hebben de gebruikte PA drivers de eigenschap dat de belastbaarheid een factor 2 tot 4 hoger ligt dan bij normale hifi units. Beide gegevens gecombineerd geven aan dat een aanzienlijke geluidsdruk mogelijk is. De hamvraag is echter, wat zijn standaard geluidsniveaus en welke piek aan geluidsdruk is er nodig? Met name deze piek bepaalt welke versterker er nodig is om de luidspreker aan te sturen. Daarbij is niet zozeer het vermogen van belang, maar vooral de piekspanning die de versterker kan leveren. Voor een 100W/8Ohm ligt deze waarde typisch zo rond de 40 Volt. Voor 6 dB extra is dus een piekspanning van 80 Volt nodig, daarmee kom je op een versterker die 400W bij 8 Ohm kan leveren.

Op internet is er eigenlijk niet veel te vinden over de geluidsdruk bij standaard muziek cd’s. Er worden wel eens getallen van 83 en 85 dB genoemd, met een dynamisch bereik van tussen de 10 en 20 dB. In de filmindustrie zijn echter wel goede standaarden vastgelegd, Dolby heeft dat bijvoorbeeld gedaan voor de productie van 5.1 kanaals muziekdvd’s: http://www.dolby.com/uploadedFiles/zz-_ ... Mixing.pdf
Enkele van de getallen die worden genoemd zijn de maximale geluidsdruk van 1 speaker op 1 meter van meer dan 112 dB (pagina 3-5) of dat de speaker/versterkercombinatie meer dan 120 dB moeten kunnen produceren (pagina 3-6). In hoofdstuk 4 wordt ingegaan op het afregelen van het niveaus op de luisterplek met RTA of een SPL meter. Op pagina 4-2 staat dat het RMS niveau van alle testsignalen op -20 dB van digital full scale moeten zijn en dat elke speaker op een niveau van 85 dBC moet worden afgeregeld. Voor het LFE kanaal geldt dat het niveau zelfs 10 dB hoger moet liggen. Daarmee kom je dus op piekwaarden op de luisterplek van 105 dB voor elk van de frontspeakers en 115 dB voor de sub(s).

Omdat de drivers geen vlakke frequentierespons hebben wordt er EQ toegepast om dat recht te trekken. Voor het benodigde versterker is het dus van belang om te weten wat het minimum rendement is van de gebruikte luidsprekers. Voor elk van de drivers in El Cuerno: het hoog, het mid , maar ook de subs is daarom het rendement bepaald. Daarvoor was het nodig om alle gains in de keten van geluidskaart naar luidsprekers te bepalen, dat is gedaan met een multimeter en een fullscale sinus op 1 kHz. Daarnaast is REW (RoomEQWizard) gecalibreerd met behulp van een SPL meter. Het mid en hoog zijn semi-anechoisch gemeten op 1 meter afstand en het rendement (dB/2.83V) is berekend met behulp van de eerder bepaalde gains. Vervolgens is het niveau op de luisterplek teruggerekend door aan te nemen dat het niveau 6 dB zakt bij verdubbeling van de afstand: bij een luisterafstand van 2.5 meter wordt dat dan 8 dB verzwakking. Het laag is gemeten op de luisterplek, omdat de kamerrespons dominant is en er room-eq wordt toegepast.
Rendement El Cuerno op luisterplek
Rendement El Cuerno op luisterplek
Met behulp van deze metingen is het minimum rendement af te lezen en het benodigde versterkervermogen/piekspanning zijn bepaald voor een SPL op de luisterplek van 105 dB per speaker en 115 dB voor het laag onder de 70 Hz.
20110205 - Rendement El Cuerno tabel.png
Toelichting op tabel en grafiek:
  • Voor het hoog (rood) zit een condensator van 10 uF, die trekt de respons van de hoorn al redelijk vlak t.o.v de ruwe repons http://www.eighteensound.com/img/catalo ... _lores.gif. Wat opvalt is dat het hoog niet heel ver doorloopt, op 0 graden tot circa 15 kHz. Het rendement wordt dan ook beperkt door die frequenties, bij 13 kHz is dat nog 97 dB op 1 meter, oftewel 89 dB op de luisterplek.
  • Het mid (blauw) heeft een relatief lage gevoeligheid van 91 dB/2.83V/m bij 200 Hz, de crossover frequentie. Op de luisterplek is daar nog slechts 83 dB/W van over. Een UcD180 is hier dus net iets te krap, een 200W/8Ohm versterker zou beter op z’n plek zijn. Maar, als wordt aangenomen dat de crossover op 200 Hz een -3 dB punt is, zou je kunnen zeggen dat er nog 3 dB aan rendement bijkomt. Dat scheelt een factor 2 in vermogen, dus dan zou een UcD180 net passen.
  • Het laag tussen de 70-200 Hz (oranje) is nog vrij efficiënt, met 87 dB/2.83V.
  • Tenslotte het laag onder de 70 Hz (groen), ook alleen op de luisterplek. Met 4 stuks is een behoorlijk rendement te halen, het minimum ligt op 90 dB/2.83V bij 30 Hz. Daarvoor is een totaal versterkervermogen van 316W nodig, ofwel 79W per sub.
Het meest verrassende was dat de mid zoveel vermogen nodig heeft en de subs per stuk zo weinig. Momenteel zit er een harmak Kardon van 75 W op het mid, dat is dus te weinig. De UcD180’s die ik heb liggen wil ik echter gebruiken voor het hoog, op het mid zou dus mooi een UcD400 kunnen. Voor het laag zijn er veel mogelijkheden. Stel dat ik alles in 1 kast zou willen dan zouden een aantal tripath modules wel wat zijn.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Onthullend! Het is niet zo moeilijk te berekenen, maar het is mooi dat je hier eens ingedoken bent en de moeite hebt genomen.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Nuttig! Alleen overschat je voor de mid en tweeter hoeveel dB verlies je hebt op de luisterpositie: http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm#C5. Dat model is niet helemaal accuraat, maar toch.

Ik denk dat je in werkelijkheid misschien wel 6 dB meer op de luisterplek produceert dan jij inschat.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klopt, de propagatieverliezen van 6 dB bij verdubbeling afstand gelden alleen in een dode kamer of buiten.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
Klopt, de propagatieverliezen van 6 dB bij verdubbeling afstand gelden alleen in een dode kamer of buiten.
Ronkel schreef:
bertor schreef:
Ik ben alleen geinteresseerd in het minimale rendement in de passband van de driver. Dat is namelijk de bepalende factor voor de RMS of piekspanning (wat je wil) die de versterker moet kunnen leveren om 105 dB (RMS?) op de luisterplek te kunnen halen. Dus stel dat het signaal een sinus is van 0 dB fullscale digitaal in het bronsignaal, ofwel -3 dB RMS. Stel dat ik dan die sinus met een geluidsdruk van 105 dB RMS wil laten weergeven door een luidspreker dat een rendement heeft van 80 dB/2.83Vrms op de luisterplek, dan heb ik een versterkingsfactor van 25 dB nodig, oftewel de spanning op de speakerklemmen moet dan 50.2 Vrms zijn, oftewel de piek amplitude van de sinus is 70.1V
Lijkt me wel het meest relevant inderdaad :) Maar ik zou eens meten wat je rendement is op 2,5m in het mid/hoog zodat je een indruk hebt wat je kamer nog aan geluidsdruk toevoegt, of eventueel even een schatting maken (hoewel je daar ook je T60 voor moet weten).
Voor het mid had ik die meting uitgevoerd (alleen op de luisterplek, geen spatial average), voor het hoog is dat zeker ook nog interessant.
20110207 - Mid luisterplek.png
De rode lijn is dus op basis van de 1 meter semi-anechoische meting en 8 dB aan propagatieverliezen. De rode lijn is de meting op de luisterplek. Dat scheelt inderdaad 4 dB! Dus op basis hiervan zou je kunnen zeggen dat de UcD180 voldoende is.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Voor degenen die nu 3 pagina's aan posts missen ;)
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 25&t=13023
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Voor degene die niet drie pagina's missen ook :lol: :mrgreen:
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Met jullie inputs komt ik op de volgende waarden uit:
20110218 - Rendement El Cuerno tabel v2.png
- De verzwakking door de afstand is in mijn luisterruimte geen 8 dB, maar slechts 4 dB. Dat scheelt aanzienlijk.
- Bart noemt het terecht gevoeligheid en geen rendement
- Ik heb de foutstrepen op +/- 1.5 dB gezet, dat lijkt me niet heel gek.

Voor het mid is dus zo'n 63 W nodig, bij +1.5 dB marge maximaal iets van 90W. Een UcD180 zou het moeten trekken, een UcD400 is dan ultiem ;)

Volgens de datasheet kan de UcD180 een maximale railspanning van +/- 50V aan, dat is toch weer 1.5 dB extra. Weet iemand of dat een probleem is? De belasting is 8 Ohm nominaal, ik kan me voorstellen dat het wel een probleem kan worden bij belastingen van 4 Ohm vanwege te grote stromen.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Nog iets anders, een aantal weken terug heb ik El Cuerno een kwartslag gedraaid in mijn kamer. De speakers stonden ongeveer anderhalve meter voor het raam, de linker speaker ongeveer 50 cm van de linkerwand (eigenlijk schouw waar vroeger een gaskachel heeft gezeten) en de rechterspeaker 70 cm van de rechterwand. Dit zijn mijn bevindingen:
- Het laag: net zo goed als normaal, nog steeds flinke basklappen. Een dip bij 40 Hz is gemakkelijk weg te werken door een delay van 15 ms op de 2 subs links en rechts naast de bank.
- Klank: Tonaal is het mid-hoog ook prima in balans.
- Imaging: Een heel stuk slechter! De sweetspot is wat breder, maar het is niet zo gestoken scherp. Een goede test is Roger waters met de Q-sound effecten: in de normale positie staat de stem strak links en de piano strak rechts. 90 graden gedraaid krijg ik dat met geen mogelijkheid voor elkaar. Speakers meer naar voren, meer naar achter, niks helpt. Ik kan ze verder van de zijwand plaatsen, maar dan komen de speakers te dicht bij elkaar en dat is niet gunstig voor het stereobeeld.

Ronkel had daar een paar verklaringen voor (misschien wil je die plaatsen?).
Ik had het idee dat dit effect met de fullrange dipolen (die stonden toentertijd in dezelfde positie) niet zo erg was, dus misschien dat iets indraaien zodat de diepe nul van de dipool de wandreflectie minimaliseert erg belangrijk is. Geddes adviseert ook dat de speaker zich minimaal 80 cm van enig object bevindt, dus die zijwand op 50 cm en 70 cm is dus uitermate ongunstig.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Doorgaans wil je een vrije plaats voor de luisterstoel. Jouw goede resultaten met een luisterplek tegen de achterwand hebben mij aan het denken gezet. Tegen de achterwand zit je in drukmaxima van staande golven. Daar kun je eigenlijk met de minste moeite een vlakke response krijgen. Bovendien heb je een hoog rendement in het laag. Wat je niet wilt, is dat het midhoog met een vertraging van 1 a 3 ms bij je oren terugkomt via de achterwand. Met een laag van 15 cm glaswol tegen de achterwand (natuurlijk netjes afgewerkt) moet je dat kunnen verhelpen. Dan heb je de voordelen in het laag van plaatsing tegen een wand gecombineerd met de afwezigheid van vroege reflecties zoals je bij een volledig vrije opstelling hebt. The best of both worlds.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Voldoende laag krijgen op 90 graden gedraaid was geen enkel probleem (bank staat dan op 2/5 vd langte van de kamer), ik haalde daar moeiteloos pieken van 108 dB(C) met de basloopjes van Stevie Ray Vaughan's Tin Pan Alley...

Het is de vraag hoe erg reflecties van achter zijn. Heb wel eens van dat visaton schuim daar neergelegd, met name bij het draaien van het hoofd hoorde ik dan effect, het stereobeeld leek stabieler.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik hoop dat Jeroen dit topic niet leest! :lol:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Waarom? Serieus. De grootste laagproblemen heb ik juist altijd ervaren bij mensen die noodgedwongen vlakbij de achterwand zaten met hun hoofd. Lijkt me lastig om te onderbouwen dat je juist tegen de wand het gemakkelijkst de zaak vlak trekt. Denk ook nog even aan het topic met de extreem diepe nul in het laag.

-edit- o, ik begrijp hem, 108dB. Nou moeten mensen zelf maar weten, waarschuwen doe ik niet meer, is toch tegen dovemans oren gericht. nodge nodge wink wink.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Heel effetjes maar, met de meeste energie in het laag :roll:

Ik denk dat ik geluk heb met mijn kamer van 9 bij 3.8 meter. In dat andere topic was de kamer nagenoeg vierkant meen ik (iets van 5.5 meter), dan overlappen de 'x' en 'y' modes en versterken ze elkaar. Verder heb ik het idee dat de respons altijd wel goed is te krijgen met 4 subs, random plaatsing, spelen met de delay en eq.

Maar voor het vergelijk bij Martijn baart 'het moeten vrijstaan' me wel enige zorgen, hoeveel schuifruimte hebben we daar? Dit kan natuurlijk wel een van de nadelen van El Cuerno zijn, misschien zijn dipolen hier minder gevoelig voor.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

In ieder geval leert het bezoek van Martijn M met zijn open baffle bij mij thuis dat het erg veel tijd kost om je systeem optimaal klinkend te krijgen in een andere ruimte. En vooral, tonaal zoveel mogelijk hetzelfde. Anders is het zo moeilijk eigenschappen te vergelijken, want als het tonaal anders is dan is dat meteen doorslaggevend bij dit soort goede systemen. Het helpt als je zorgt dat je echt alles van je eigen set mee neemt. Martijn moest van mijn subs + subversterker gebruik maken en dat bleek achteraf niet zo handig.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

bertor schreef:
Nog iets anders, een aantal weken terug heb ik El Cuerno een kwartslag gedraaid in mijn kamer. De speakers stonden ongeveer anderhalve meter voor het raam, de linker speaker ongeveer 50 cm van de linkerwand (eigenlijk schouw waar vroeger een gaskachel heeft gezeten) en de rechterspeaker 70 cm van de rechterwand. Dit zijn mijn bevindingen:
- Het laag: net zo goed als normaal, nog steeds flinke basklappen. Een dip bij 40 Hz is gemakkelijk weg te werken door een delay van 15 ms op de 2 subs links en rechts naast de bank.
- Klank: Tonaal is het mid-hoog ook prima in balans.
- Imaging: Een heel stuk slechter! De sweetspot is wat breder, maar het is niet zo gestoken scherp. Een goede test is Roger waters met de Q-sound effecten: in de normale positie staat de stem strak links en de piano strak rechts. 90 graden gedraaid krijg ik dat met geen mogelijkheid voor elkaar. Speakers meer naar voren, meer naar achter, niks helpt. Ik kan ze verder van de zijwand plaatsen, maar dan komen de speakers te dicht bij elkaar en dat is niet gunstig voor het stereobeeld.

Ronkel had daar een paar verklaringen voor (misschien wil je die plaatsen?).
Ik had het idee dat dit effect met de fullrange dipolen (die stonden toentertijd in dezelfde positie) niet zo erg was, dus misschien dat iets indraaien zodat de diepe nul van de dipool de wandreflectie minimaliseert erg belangrijk is. Geddes adviseert ook dat de speaker zich minimaal 80 cm van enig object bevindt, dus die zijwand op 50 cm en 70 cm is dus uitermate ongunstig.
Klopt :) Mijn suggesties van een paar weken terug:

- Laterale reflecties hebben een lagere detection threshold dan reflecties van een achterwand (recht van voren). Ook hebben ze meer invloed op image shift en ASW.
- De woofer/mid heeft een supercardioid afstraalgedrag. De speaker straalt dus nog vrij veel energie schuin naar voren t/m ca 1 kHz. Misschien zorgt dat ervoor dat de speakers niet te dicht bij de zijwand kunnen staan.
- De speaker veroorzaakt niet erg veel vroege reflecties, behalve die van de zijwand (hoewel beperkt). Het is zo dat reflecties minder detecteerbaar worden als er een hele rij aan vroege reflecties is. Misschien zorgt het feit dat de speaker directioneel is ervoor dat enige vroege reflecties die overblijven relatief goed detecteerbaar zijn.
- Misschien moet je gehoor nog wat langer wennen aan de nieuwe situatie?

Met de opmerking dat de laatste niet van toepassing bleek te zijn volgens bertor, na enkele uren luisteren.

Ik zie persoonlijk de nul op 90 graden ook als een belangrijk voordeel voor een dipool als je echt 'schone' imaging wilt. Bij voldoende indraaien van een dipool hoeft de lobe naar achteren ook niet zo'n probleem te zijn.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
In ieder geval leert het bezoek van Martijn M met zijn open baffle bij mij thuis dat het erg veel tijd kost om je systeem optimaal klinkend te krijgen in een andere ruimte. En vooral, tonaal zoveel mogelijk hetzelfde. Anders is het zo moeilijk eigenschappen te vergelijken, want als het tonaal anders is dan is dat meteen doorslaggevend bij dit soort goede systemen. Het helpt als je zorgt dat je echt alles van je eigen set mee neemt. Martijn moest van mijn subs + subversterker gebruik maken en dat bleek achteraf niet zo handig.
Hmm, ik woon 3 hoog dus dat is het nodige sjouwwerk. Misschien moet ik het bij 2 subjes houden, scheelt weer wat ;)

Het is wel de bedoeling om de sets echt naast elkaar te zetten. De tonale verschillen zaten onder de 1 kHz of ook wel daarboven?
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Ronkel schreef:
Klopt :) Mijn suggesties van een paar weken terug:

- Laterale reflecties hebben een lagere detection threshold dan reflecties van een achterwand (recht van voren). Ook hebben ze meer invloed op image shift en ASW.
- De woofer/mid heeft een supercardioid afstraalgedrag. De speaker straalt dus nog vrij veel energie schuin naar voren t/m ca 1 kHz. Misschien zorgt dat ervoor dat de speakers niet te dicht bij de zijwand kunnen staan.
- De speaker veroorzaakt niet erg veel vroege reflecties, behalve die van de zijwand (hoewel beperkt). Het is zo dat reflecties minder detecteerbaar worden als er een hele rij aan vroege reflecties is. Misschien zorgt het feit dat de speaker directioneel is ervoor dat enige vroege reflecties die overblijven relatief goed detecteerbaar zijn.
- Misschien moet je gehoor nog wat langer wennen aan de nieuwe situatie?

Met de opmerking dat de laatste niet van toepassing bleek te zijn volgens bertor, na enkele uren luisteren.

Ik zie persoonlijk de nul op 90 graden ook als een belangrijk voordeel voor een dipool als je echt 'schone' imaging wilt. Bij voldoende indraaien van een dipool hoeft de lobe naar achteren ook niet zo'n probleem te zijn.
Misschien is het een combinatie van factoren. Vooral punt 3, het spectrum van de reflecties is bij de dipool uniform, dus ook reflecties van de zijwand. Het spectrum van El Cuerno is uniform > 1 Khz, dat kan net te weinig zijn. In de normale positie zijn de afstanden tot de zijwanden groot genoeg zodat het niveau de laterale reflecties onder de drempel komt en er dus geen probleem is. Echter, bij 90 graden gedraaid komen het niveau van de reflecties toch boven de drempel en/of zijn beter detecteerbaar omdat het spectrum niet uniform is.

Het is dus de vraag of de Summa, met zijn 15" woofer, het beter doet. Deze bundelt immers bij lagere frequenties, zou net de omslag kunnen zijn.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

jeroen_d schreef:
Waarom? Serieus. De grootste laagproblemen heb ik juist altijd ervaren bij mensen die noodgedwongen vlakbij de achterwand zaten met hun hoofd. Lijkt me lastig om te onderbouwen dat je juist tegen de wand het gemakkelijkst de zaak vlak trekt. Denk ook nog even aan het topic met de extreem diepe nul in het laag.
Tegen de wand heb je enkel te maken met drukmaxima van staande golven. Dat betekent dat je nooit te maken met dips in de response. Bovendien hebben kleine bewegingen van je hoofd relatief weinig invloed op het niveau van de verschillende frequenties, zie onderstaande afbeelding:

Afbeelding

Je zult natuurlijk wel EQ moeten toepassen, want je krijgt te maken met de meeste staande golven in de ruimte. Overigens zul je nog steeds te maken hebben met staande golven in de hoogte en breedte. Misschien maar in een hoekje kruipen?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Precies, dat is het probleem, dat je op de wand enerzijds gigantische maxima hebt terwijl je ook vreselijke dips kunt krijgen vanwege zijwanden en vloer/plafond. Als je van de wand af zit zijn die effecten minder sterk. Jouw suggestie van in de hoek gaan zitten is natuurlijk een goede maar niet realistisch, andersom gaat het wel goed en ook praktisch met de sub in een hoek.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Dus het beste is om in de hoek te gaan zitten waar de sub staat? En dan van je luie sub een stoel maken? Eh, ik bedoel van je luie stoel een sub ;)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, en dan de volumeknop op 10.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”