AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
@ray5150: vul maar eens ,,6N1P-EV,, in op Ebay.de [Ja, die fon unsere deutse froinden,JAWOL......] Litouwen of Oekraine
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Russische buisjes haal ik hier vandaan:
http://tubes-store.com/
http://tubes-store.com/
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
@Bart0l0meus: bedankt voor het heldere [Jip en Janneke] [positief bedoeld
] antwoord,zal er eens meer op letten....
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
@b_force: Leuke site............. maar een beetje zoeken op Ebay.de, loont de moeite.[pegels,hollander etc.]
Laatst gewijzigd door democles op do 03 feb 2011, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
@b_force: Bedankt,,
k75-10 500V 1uf PIO capacitor $4.00 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! PLUKKEN die site
k75-10 500V 1uf PIO capacitor $4.00 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! PLUKKEN die site
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
[quote="democles]Misschien moet ik de bouw van mijn classic one eens posten.[/quote]
Doen !!!
Ik ben heel benieuwd.
Doen !!!
Ik ben heel benieuwd.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Even genoeg gekletst
Vandaag de cd speler getest,in een frankenstein opstelling, het speelt,very,very nice
En dan te bedenken hoe het gaat klinken als er een buizentrap achter zit !!!!!!
En dit alles moet nog in een behuizing ,dat wordt proppen.....................................
Vandaag de cd speler getest,in een frankenstein opstelling, het speelt,very,very nice
En dan te bedenken hoe het gaat klinken als er een buizentrap achter zit !!!!!!
En dit alles moet nog in een behuizing ,dat wordt proppen.....................................
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Bekende cd, wat vond je ervan?
Leuke opstelling, zo met die losse printen.
Leuke opstelling, zo met die losse printen.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
De cd moet ik nog vaker horen,maar klonk in eerste instantie goed,zeker voor de prijs,een aanvulling van de collectie.
Ik ben meer op zoek naar de nummers die de grenzen bewandelen bij het beoordelen van bas ,mid , hoog,ruimtelijkheid,achtergrondkleur,grote van het podium,en het gevoel er bij te zijn. Om maar wat termen te noemen.
[allemaal zeer subjectief,moeilijk meetbaar
,,,Beleving,, noem ik het..... anderen noemen het emotie
]
En je beleving of emotie wordt bepaald door je ,Ik, in reflexie tot je omgeving,gedachten,geuren,kleuren,dromen,wensen,successen en tegenslagen [En SEX,sorry!!!Sigmund Freud even vergeten
]
Dat gevoel van.............. Heeee,dit nummer ken ik............ [emotie,beleving:.....
........ rokerige ruimte,gedimd licht,op stap met je vrienden,die geur van dat
parfum,geroezemoes op de achtergrond,die holle klank van het cafe ,haar lippen ,haar adem, haar vader
HAAR VADER!!!!!!!!!!
Je weet wel ,de nummers die je wat doen

En dit alles voor de beoordelingslijst van de 4 DAC,s.................... Dus spuien maar!!!! en vertel even waarom
Ik ben meer op zoek naar de nummers die de grenzen bewandelen bij het beoordelen van bas ,mid , hoog,ruimtelijkheid,achtergrondkleur,grote van het podium,en het gevoel er bij te zijn. Om maar wat termen te noemen.
En je beleving of emotie wordt bepaald door je ,Ik, in reflexie tot je omgeving,gedachten,geuren,kleuren,dromen,wensen,successen en tegenslagen [En SEX,sorry!!!Sigmund Freud even vergeten
Dat gevoel van.............. Heeee,dit nummer ken ik............ [emotie,beleving:.....
parfum,geroezemoes op de achtergrond,die holle klank van het cafe ,haar lippen ,haar adem, haar vader
Je weet wel ,de nummers die je wat doen
En dit alles voor de beoordelingslijst van de 4 DAC,s.................... Dus spuien maar!!!! en vertel even waarom
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Ik vond dit al verdacht veel op mijn bouwsel lijken... Ik ben zelf bezig met het origineel met 2 TDA1541's. Heb je ook verschillende uitgangstrappen geprobeerd? Ik neig zelf naar een discrete uitgangstrap, en ben bezig met het board ontwerp voor een Pedja Rogic diamond schemaatje.democles schreef:Voor leesvoer over Dac 3,http://www.diyaudio.com/forums/group-bu ... cture.html
- Bart0l0meus
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
- Locatie: Roermond
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Een 1541 is een prachtige DAC welke zich prima leent voor een passieve I/U omzetter met weerstand (33E) daarachte een laagdoorlatfilter(passief) en daarna ben je helemaal vrij om te kiezen voor een versterkertrap. Je zou een ECC88 kunnen nemem maar een goede opamp doet hier ook verrassend goed, het voordeel is dat de opamp of andere schakeling niet meer hoeft te belasten met hoogfrequente zooi want die is door het passieve filter al weggewerkt.studiostevus schreef:Ik vond dit al verdacht veel op mijn bouwsel lijken... Ik ben zelf bezig met het origineel met 2 TDA1541's. Heb je ook verschillende uitgangstrappen geprobeerd? Ik neig zelf naar een discrete uitgangstrap, en ben bezig met het board ontwerp voor een Pedja Rogic diamond schemaatje.democles schreef:Voor leesvoer over Dac 3,http://www.diyaudio.com/forums/group-bu ... cture.html
In mijn beleving is de IV omzeter een kritisch punt in een DAC waarbij de Opamp vaak ook het sampling signaal met zijn harmonischen voor de kiezen krijgt, de meeste opamps kunnen daar niet goed mee overweg en schieten in meer of mindere maten in de stress.
Ook actieve filters achter een sigmadelta DAC hebben hier (nog meer) last van, dan heb ik het nog niet over de rol van jitter. Wat gebeurt er met een met jitter gemoduleerd clocksignaal als deze een opamp weet binnen te dringen?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Nou nee. Een TDA1541A is een ladder DAC, dit betekent dat de analoge uitgangsspanning tot stand komt door het schakelen van een referentiespanning in de DAC over een spanningsdeler. De uitgangsstroom van de TDA1541A bedraagt maximaal 4mA en het maximale toelaatbare voltage aan de uitgang (compliance voltage) bedraagt slechts 25mV. Hierdoor mag de weerstand maximaal 0.025/0.004 = 6 ohm bedragen omdat anders de vervorming met sprongen omhoog gaat.Mr Tube schreef:Een 1541 is een prachtige DAC welke zich prima leent voor een passieve I/U omzetter met weerstand (33E) daarachte een laagdoorlatfilter(passief) en daarna ben je helemaal vrij om te kiezen voor een versterkertrap. Je zou een ECC88 kunnen nemem maar een goede opamp doet hier ook verrassend goed, het voordeel is dat de opamp of andere schakeling niet meer hoeft te belasten met hoogfrequente zooi want die is door het passieve filter al weggewerkt.
Beter is het om de door mijzelf en Jeroen Dezaire/Jacco Dekkers ontworpen I/V sectie toe te passen. In onderstaand topic wordt dit uitgebreid besproken:
http://forum2.zelfbouwaudio.nl/viewtopi ... =20&t=2700
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gediplomeerd jitterverwijderaar
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
@Bart0l0meus: Humor......
[lache
]
Als dat serieus bedoeld is,zou ik zeggen,,,zeer slechte jeugd gehad
[tering herrie!!!!!!!!!!!]
Als dat serieus bedoeld is,zou ik zeggen,,,zeer slechte jeugd gehad
- Bart0l0meus
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
- Locatie: Roermond
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Als dat serieus bedoeld was, dan zou ik me niet meer durven te tonen hier op dit forum, laat staan überhaupt op straat!democles schreef:@Bart0l0meus: Humor......![]()
[lache
]
Als dat serieus bedoeld is,zou ik zeggen,,,zeer slechte jeugd gehad![]()
![]()
![]()
![]()
[tering herrie!!!!!!!!!!!]
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Kijk, dat zijn nog eens fijne prijsjes. binnenkort maar eens wat buisjes bestellen....b_force schreef:Russische buisjes haal ik hier vandaan:
http://tubes-store.com/
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
studiostevus schreef:
@studiostevus: Welkom op mijn topic
Hier gaat het niet om de TDA1541, maar de AD1865. Het leesvoer heb ik er bij gezet om een indruk te geven, van hoe de gedachtengang in zijn werk is gegaan, bij het bedenken van de voeding.....
Maar ik vind het niet erg als dingen over deze twee dac,s in elkaar overlopen,niet voor niets spreekt de Lampizator man ,,,If they were women, AD1865 would be the pretty one, but the TDA would be the pretty AND WISE one.
- Bijlagen
-
- images.jpg (8.26 KiB) 526 keer bekeken
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Was ook niet de bedoeling om te ver off topic te gaan. Wilde alleen even melden dat ik met een soortgelijk project bezig ben: voeding gebaseerd op ongeveer 60 Panasonic caps, 7 Salas shunt regulators, non-oversampling dac.
Hoe heb jij overigens je input geregeld? Ikzelf heb de SPDIF naar I2S omzetter van Doede Douma (dddac) gebruikt (cs8414 op een tent clock).
Hoe heb jij overigens je input geregeld? Ikzelf heb de SPDIF naar I2S omzetter van Doede Douma (dddac) gebruikt (cs8414 op een tent clock).
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Mooi om te horen dat er nog wat afgeknutseld wordt in dezelfde richtingstudiostevus schreef:Was ook niet de bedoeling om te ver off topic te gaan. Wilde alleen even melden dat ik met een soortgelijk project bezig ben: voeding gebaseerd op ongeveer 60 Panasonic caps, 7 Salas shunt regulators, non-oversampling dac.
Hoe heb jij overigens je input geregeld? Ikzelf heb de SPDIF naar I2S omzetter van Doede Douma (dddac) gebruikt (cs8414 op een tent clock).
Hou me op de hoogte!!!!!!!!
I2S wordt bij mij geregeld door de CS8414,geen tent clock,en 10nF silvermica[ruimtevaart Rus spul] op de ingang...[very nice
Zelf,verschillende voedingen gebouwd voor de dac,luistersessie volgd als DAC-3 klaar is.
Doede Douma ,veel over gelezen,Respect................
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Bart0l0meus schreef:Als dat serieus bedoeld was, dan zou ik me niet meer durven te tonen hier op dit forum, laat staan überhaupt op straat!democles schreef:@Bart0l0meus: Humor......![]()
[lache
]
Als dat serieus bedoeld is,zou ik zeggen,,,zeer slechte jeugd gehad![]()
![]()
![]()
![]()
[tering herrie!!!!!!!!!!!]
Bart0l0meus: Bedankt voor de broodnodige humor
We hebben het hier p.s.v.r. over nogal dooie ,maar tastbare dingen, die onze emotie/beleving weergeven....
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Heel mooi,je leest dit alsof je naar de trailer van de laatste Starwars film zit te kijken,,, RETURN OF THE JITTER ,,,, Sigmadelta,,,,I Am Your Father,,,,,,,,,Mr Tube schreef:Een 1541 is een prachtige DAC welke zich prima leent voor een passieve I/U omzetter met weerstand (33E) daarachte een laagdoorlatfilter(passief) en daarna ben je helemaal vrij om te kiezen voor een versterkertrap. Je zou een ECC88 kunnen nemem maar een goede opamp doet hier ook verrassend goed, het voordeel is dat de opamp of andere schakeling niet meer hoeft te belasten met hoogfrequente zooi want die is door het passieve filter al weggewerkt.studiostevus schreef:Ik vond dit al verdacht veel op mijn bouwsel lijken... Ik ben zelf bezig met het origineel met 2 TDA1541's. Heb je ook verschillende uitgangstrappen geprobeerd? Ik neig zelf naar een discrete uitgangstrap, en ben bezig met het board ontwerp voor een Pedja Rogic diamond schemaatje.democles schreef:Voor leesvoer over Dac 3,http://www.diyaudio.com/forums/group-bu ... cture.html
In mijn beleving is de IV omzeter een kritisch punt in een DAC waarbij de Opamp vaak ook het sampling signaal met zijn harmonischen voor de kiezen krijgt, de meeste opamps kunnen daar niet goed mee overweg en schieten in meer of mindere maten in de stress.
Ook actieve filters achter een sigmadelta DAC hebben hier (nog meer) last van, dan heb ik het nog niet over de rol van jitter. Wat gebeurt er met een met jitter
gemoduleerd clocksignaal als deze een opamp weet binnen te dringen?
Afgezien van het bovenstaande is je verhaal te volgen,welke soort weerstand stel je voor, voor die 33 ohm?? ................... 6N2P
- Bijlagen
-
- images.jpg (5.26 KiB) 508 keer bekeken
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Ik weet niet wat de maximale uitgangsspanning voor de AD chip is, maar voor de TDA als volgt:
max 25mv bij 4mA, dus R=V/I= 6 ohm.
Probleem hierbij is dan dat de uitgangsspanning dusdaning laag is, dat je een vrij grote versterkingstrap erna moet zetten om op 2VRMS te komen (de standaard uitgangsspanning van commerciele audio apparatuur). Dit gaat dan weer problemen met de versterking van ruisvloer geven.
Daarom dat ik heb gekozen voor een geheel ander concept....
Overigens gebruikt de lampizator een grotere weerstand (tot 100 ohm voor een enkele TDA1541). Volgens Mr. Tube is dit niet in lijn met de Philips specificaties in de datasheet en moet dus vervormingen met zich mee brengen... De vraag is of dit
a) zou nauw luistert, aangezien de IDEALE uitgangsspanning 25mV is, maar de chip wellicht toch iets hoger accepteert.
b) negatieve geluidskenmerken met zich mee brengt. Ik meen ook wel eens gehoord te hebben dat de vervormingen wellicht zelfs positief werken op de subjectieve geluidservaring van een NON-OS setup (harmonics etc). Nooit zelf de proef op de som genomen... misschien in de toekomst
Vooralsnog ga ik mee met Mr. Tube en probeer ik het discreet.
max 25mv bij 4mA, dus R=V/I= 6 ohm.
Probleem hierbij is dan dat de uitgangsspanning dusdaning laag is, dat je een vrij grote versterkingstrap erna moet zetten om op 2VRMS te komen (de standaard uitgangsspanning van commerciele audio apparatuur). Dit gaat dan weer problemen met de versterking van ruisvloer geven.
Daarom dat ik heb gekozen voor een geheel ander concept....
Overigens gebruikt de lampizator een grotere weerstand (tot 100 ohm voor een enkele TDA1541). Volgens Mr. Tube is dit niet in lijn met de Philips specificaties in de datasheet en moet dus vervormingen met zich mee brengen... De vraag is of dit
a) zou nauw luistert, aangezien de IDEALE uitgangsspanning 25mV is, maar de chip wellicht toch iets hoger accepteert.
b) negatieve geluidskenmerken met zich mee brengt. Ik meen ook wel eens gehoord te hebben dat de vervormingen wellicht zelfs positief werken op de subjectieve geluidservaring van een NON-OS setup (harmonics etc). Nooit zelf de proef op de som genomen... misschien in de toekomst
Vooralsnog ga ik mee met Mr. Tube en probeer ik het discreet.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Voor de AD1865 gebruik ik 200 ohm 1% metaalfim weerstanden voor de I/V conversie.[klinkt goed]
In dac 3 probeer ik 220 ohm Allen Bradley weerstanden, laten matchen bij,De Groef, ben benieuwd naar de klank verschillen.[probeer misschien nog eens die peperdure weerstanden van Texas Instruments|
De elko printen in de voedingen van dac 3 sluit ik af met PETP condensatoren , 220nF. i.p.v. de peperdure Mundorf,s zie: http://www.diyaudio.com/forums/group-bu ... cture.html
PETP,kost geen drol,klinken vrij neutraal, dac 3 heeft nog niet gespeeld,het wachten was op de receiver chip, maar deze is nu binnen,zodat de boel in,,, de frankenstein opstelling ,,,getest kan worden.[Spannend,,,,tromgeroffel...................]
Op de voedingsprint van de cd-speler heb ik over de regelweerstand van de 5V een tantaaltje van 10uF geplaatst en de print voorzien van veiligheids dioden.
In dac 3 probeer ik 220 ohm Allen Bradley weerstanden, laten matchen bij,De Groef, ben benieuwd naar de klank verschillen.[probeer misschien nog eens die peperdure weerstanden van Texas Instruments|
De elko printen in de voedingen van dac 3 sluit ik af met PETP condensatoren , 220nF. i.p.v. de peperdure Mundorf,s zie: http://www.diyaudio.com/forums/group-bu ... cture.html
PETP,kost geen drol,klinken vrij neutraal, dac 3 heeft nog niet gespeeld,het wachten was op de receiver chip, maar deze is nu binnen,zodat de boel in,,, de frankenstein opstelling ,,,getest kan worden.[Spannend,,,,tromgeroffel...................]
Op de voedingsprint van de cd-speler heb ik over de regelweerstand van de 5V een tantaaltje van 10uF geplaatst en de print voorzien van veiligheids dioden.
- Bart0l0meus
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
- Locatie: Roermond
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Ey je bent slecht voor het mileu met het wegetsen van al dat koperdemocles schreef:Voor de AD1865 gebruik ik 200 ohm 1% metaalfim weerstanden voor de I/V conversie.[klinkt goed]
In dac 3 probeer ik 220 ohm Allen Bradley weerstanden, laten matchen bij,De Groef, ben benieuwd naar de klank verschillen.[probeer misschien nog eens die peperdure weerstanden van Texas Instruments|
De elko printen in de voedingen van dac 3 sluit ik af met PETP condensatoren , 220nF. i.p.v. de peperdure Mundorf,s zie: http://www.diyaudio.com/forums/group-bu ... cture.html
PETP,kost geen drol,klinken vrij neutraal, dac 3 heeft nog niet gespeeld,het wachten was op de receiver chip, maar deze is nu binnen,zodat de boel in,,, de frankenstein opstelling ,,,getest kan worden.[Spannend,,,,tromgeroffel...................]
Op de voedingsprint van de cd-speler heb ik over de regelweerstand van de 5V een tantaaltje van 10uF geplaatst en de print voorzien van veiligheids dioden.
Mooi je zo bezig te zien! Ik ben benieuwd hoe de testen verlopen!
