Zal ik je maar meteen een uitnodiging sturen voor de ZBA-anti SMD club ?democles schreef:Had toch meer moeite met SMD,dus het ontwerp voor de cd-dac veranderd in de DIL versie voor de receiver chip.
AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Tsja, SMD is a Bitch....
Maar goed had nog de DIL versie liggen,dus weg stres ,gewoon inpluggen.[bestel altijd meer dan ik nodig heb ]
Kost een beetje tijd om de boel te veranderen,maar de computer is gewillig.[leveeee de computer!!!!!]
Vanavond gebruik gemaakt van een uitnodiging van de plaatselijke chinees,deze bestond 8 jaar,en vierde zijn bestaan.[gratis eten en drinken,en je bent Hollander!!!!!!!!!!!!!]
Lekker Wokke,,,
Geweldige avond........Leuk om tussen volledig onbekenden te zitten en er een gezellige avond van te maken,kwality time,,,,,,,
Bij thuiskomst toch maar even de dac aangesloten en de 5 overgebleven voedingslijnen gemeten. Alles oke,,, overal 5v,morgen de Chips inpluggen en luisteren wat er uit komt.
Tot dan Ray/ XBake [B.Db]
Maar goed had nog de DIL versie liggen,dus weg stres ,gewoon inpluggen.[bestel altijd meer dan ik nodig heb ]
Kost een beetje tijd om de boel te veranderen,maar de computer is gewillig.[leveeee de computer!!!!!]
Vanavond gebruik gemaakt van een uitnodiging van de plaatselijke chinees,deze bestond 8 jaar,en vierde zijn bestaan.[gratis eten en drinken,en je bent Hollander!!!!!!!!!!!!!]
Lekker Wokke,,,
Geweldige avond........Leuk om tussen volledig onbekenden te zitten en er een gezellige avond van te maken,kwality time,,,,,,,
Bij thuiskomst toch maar even de dac aangesloten en de 5 overgebleven voedingslijnen gemeten. Alles oke,,, overal 5v,morgen de Chips inpluggen en luisteren wat er uit komt.
Tot dan Ray/ XBake [B.Db]
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Vandaag de cd-dac verder afgesoldeerd en de chips ingeplugt.
En dan komt het moment van doet ie het, of doet ie het niet,de boel aangesloten en er was geluid,yes hij doet het
Bij de eerste klanken dacht ik dat ik verkouden was,wat een geluid,wat een detailes,wat een gemak,zeer muzikaal,snel,en dat alles zonder dat er een buizentrap achter hangt,uiteraard met de voorversterker op 10,dat beloofd nog wat............
Klinkt niet verkeerd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bijgevoegd is de uiteindelijke printopstelling [16x20cm] Word bestand
Met een laserprinter afdrukken op [ action ] foto papier, even op een goed ontvette print strijken,papier er afweken en etsen maar, en je hebt een winnaar!!!!
Zo, en nu verder genieten van waar het hier allemaal om gaat,Muziek,
En dan komt het moment van doet ie het, of doet ie het niet,de boel aangesloten en er was geluid,yes hij doet het
Bij de eerste klanken dacht ik dat ik verkouden was,wat een geluid,wat een detailes,wat een gemak,zeer muzikaal,snel,en dat alles zonder dat er een buizentrap achter hangt,uiteraard met de voorversterker op 10,dat beloofd nog wat............
Klinkt niet verkeerd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bijgevoegd is de uiteindelijke printopstelling [16x20cm] Word bestand
Met een laserprinter afdrukken op [ action ] foto papier, even op een goed ontvette print strijken,papier er afweken en etsen maar, en je hebt een winnaar!!!!
Zo, en nu verder genieten van waar het hier allemaal om gaat,Muziek,
- Bijlagen
-
- cd DAC.doc
- (467.5 KiB) 110 keer gedownload
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
mooi om te horen zien !
Mijn buizentrapje voor m'n HKdac is ondertussen ook volledig opgebouwd.
Berekende spanningen kloppen mooi.
Alleen aan de uitgang nog een rare (fase aangesneden) sinus.
Er zitten op diezelfde groep 2 computers, en als ik de eerste afzet, vermindert die storing met rasse schreden.
Ik vermoed dat ik dit kan oplossen met een netfilter.
Rimpel op de DC spanningen (hoogspanning en gloei) liggenonder de 0,3mV.
Mijn buizentrapje voor m'n HKdac is ondertussen ook volledig opgebouwd.
Berekende spanningen kloppen mooi.
Alleen aan de uitgang nog een rare (fase aangesneden) sinus.
Er zitten op diezelfde groep 2 computers, en als ik de eerste afzet, vermindert die storing met rasse schreden.
Ik vermoed dat ik dit kan oplossen met een netfilter.
Rimpel op de DC spanningen (hoogspanning en gloei) liggenonder de 0,3mV.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Mooi om te horen dat je buizentrap klaar is.
Welke buizen gebruik je en wat voor schakeling?
Zelf gebruik ik in de dac,s 6N2p-EV,deze geven een hoge versterking [zijn betaalbaar en klinken zeer goed],net wat ik nodig heb ,want de AD1865 is een I-out DAC en geeft na I/U conversie net genoeg spanning
om hem te beluisteren met het volume op 10 [klinkt dan als.. normaal.. huiskamer niveau]
Zelf gebruik ik voor het voedingsontwerp het programma van Duncans Amp,
Maar je merkt al snel ,dat als je eenmaal een voedingsontwerp hebt gemaakt,dit al vrij snel universeel toegepast kan worden voor verschillende spanningen.
Verder gebruik ik buisgelijkrichters EZ80 of EZ81, dit geeft voordelen,geen inschakelautomaten nodig[de spanning wordt geleidelijk opgebouwd] en het klinkt beter als dioden.
Welke buizen gebruik je en wat voor schakeling?
Zelf gebruik ik in de dac,s 6N2p-EV,deze geven een hoge versterking [zijn betaalbaar en klinken zeer goed],net wat ik nodig heb ,want de AD1865 is een I-out DAC en geeft na I/U conversie net genoeg spanning
om hem te beluisteren met het volume op 10 [klinkt dan als.. normaal.. huiskamer niveau]
Zelf gebruik ik voor het voedingsontwerp het programma van Duncans Amp,
Maar je merkt al snel ,dat als je eenmaal een voedingsontwerp hebt gemaakt,dit al vrij snel universeel toegepast kan worden voor verschillende spanningen.
Verder gebruik ik buisgelijkrichters EZ80 of EZ81, dit geeft voordelen,geen inschakelautomaten nodig[de spanning wordt geleidelijk opgebouwd] en het klinkt beter als dioden.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Dat horen is een probleem,maar misschien kan ik binnenkort een luistersessie houden.
Er gaat dan geluisterd worden naar 4 DAC,s op basis van AD1865 en receiver CS8414.
Dac1 de eenvoud.[3 spanningsregelaars]
Dac2 shunt voeding.[3x]
Dac3 ,heeft nog niet gespeeld,de over de top dac,7 shuntvoedingen[bijna 100 panasonic,s in de voeding]
Dac4,deze met 7 spanningsregelaars
Voorversterker,Classic one, eindversterkers Mono Bill 2, interlinks,zilver/katoen,aansturing Auzentech Prelude geluidskaart.speakers Focal chorus line.
Zal nog even denken over de beoordelingslijst.
Heeft er nog iemand een voorstel voor de te draaien muziek???
Er gaat dan geluisterd worden naar 4 DAC,s op basis van AD1865 en receiver CS8414.
Dac1 de eenvoud.[3 spanningsregelaars]
Dac2 shunt voeding.[3x]
Dac3 ,heeft nog niet gespeeld,de over de top dac,7 shuntvoedingen[bijna 100 panasonic,s in de voeding]
Dac4,deze met 7 spanningsregelaars
Voorversterker,Classic one, eindversterkers Mono Bill 2, interlinks,zilver/katoen,aansturing Auzentech Prelude geluidskaart.speakers Focal chorus line.
Zal nog even denken over de beoordelingslijst.
Heeft er nog iemand een voorstel voor de te draaien muziek???
Laatst gewijzigd door democles op za 15 jan 2011, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bart0l0meus
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
- Locatie: Roermond
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Ik ben benieuwd welke wint! Ik weet wel dat het succes tot een goeie DAC ligt bij het gebruik van goede voedingen!democles schreef:Heeft er nog iemand een voorstel voor de te draaien muziek???
Muziek:
Toots Tielemans
Dubstep
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
waar gaat die sessie plaatsvinden?
Ik ben zeker geïnteresseerd.
Op de luisterdag in Breda had ik een cd bij me van CPR, Crosby, Peavar and Raymond. Die werd door vele luisteraars als erg prettig ervaren.
Ik ben zeker geïnteresseerd.
Op de luisterdag in Breda had ik een cd bij me van CPR, Crosby, Peavar and Raymond. Die werd door vele luisteraars als erg prettig ervaren.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
vergeet ook zeker geen liveoptreden die je al op verschillende sets gehoord hebt.
Zelf neem ik altijd de CD van Dire straits mee met een extra cd in met 7 livenummers.. fenomenaal
Zelf neem ik altijd de CD van Dire straits mee met een extra cd in met 7 livenummers.. fenomenaal
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Heeft het nog wel zin,om mijn bouw werken hier te posten????
Is er nog interesse voor deze AD1865 DAC,s ? cd-speler bouw,buizenversterkers???
Of wordt het tijd de boel te verwijderen............
Kunnen de techneuten even ongestoord samen zijn.
Is er nog interesse voor deze AD1865 DAC,s ? cd-speler bouw,buizenversterkers???
Of wordt het tijd de boel te verwijderen............
Kunnen de techneuten even ongestoord samen zijn.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Bedankt voor het opschonen van dit toppic.
Kunnen we rustig verder gaan,en de laatste opmerkingen maar even vergeten...............
Kunnen we rustig verder gaan,en de laatste opmerkingen maar even vergeten...............
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Het onderwerp begon inderdaad nogal af te wijken.
Vanaf het antwoord hierop is dit al eerder afgesplitste topic wederom afgesplitst naar een nieuwe. Graag zelf even een beetje in de gaten houden mannen, dat je de onderwerpen niet teveel in elkaar laat overlopen.democles schreef:Mooi om te horen dat je buizentrap klaar is.
Welke buizen gebruik je en wat voor schakeling?
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Vandaag nog enkele uren geluisterd naar de cd-dac .
Klinkt nog steeds goed,ben erg tevreden ,compact ontwerp en voedingen op 1 print,misschien iets om universeel toe te passen...
Zat er aan te denken deze dac eerst even uit te proberen met de buizentrap van DAC1,maar op de trafo na heb ik alle spullen liggen om het een eigen buizentrap te geven
en ik denk dat het de moeite waard is,dus ik wacht nog even,geduld...........
Even verder luisteren en wachten tot de emotie, van hij doet het, is opgetrokken voor een diepere beoordeling.
Voor de DAC3 [the over the Top one] zijn nog enkele onderdelen onderweg vanuit Azie,
Heb ook wat van jullie voorgeslagen muziek gedraaid,toots tielemans [MMMMMMMMMmmmm,klinkt naar meer] dire straits,goede keuze!,moet nog even zoeken naar CPR.
Verder veel jaze en nummers die veel problemen kunnen geven met de weergave [de grenzen opzoeken].
Deze dac nog niet vergeleken met dac1/2,heeft nog even tijd nodig. [maar saxofoon ,en cello,Kippenvel!!!!!!!!!!]
Klinkt nog steeds goed,ben erg tevreden ,compact ontwerp en voedingen op 1 print,misschien iets om universeel toe te passen...
Zat er aan te denken deze dac eerst even uit te proberen met de buizentrap van DAC1,maar op de trafo na heb ik alle spullen liggen om het een eigen buizentrap te geven
en ik denk dat het de moeite waard is,dus ik wacht nog even,geduld...........
Even verder luisteren en wachten tot de emotie, van hij doet het, is opgetrokken voor een diepere beoordeling.
Voor de DAC3 [the over the Top one] zijn nog enkele onderdelen onderweg vanuit Azie,
Heb ook wat van jullie voorgeslagen muziek gedraaid,toots tielemans [MMMMMMMMMmmmm,klinkt naar meer] dire straits,goede keuze!,moet nog even zoeken naar CPR.
Verder veel jaze en nummers die veel problemen kunnen geven met de weergave [de grenzen opzoeken].
Deze dac nog niet vergeleken met dac1/2,heeft nog even tijd nodig. [maar saxofoon ,en cello,Kippenvel!!!!!!!!!!]
- Bart0l0meus
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
- Locatie: Roermond
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Als je iets van CPR vind, meld dat dan even, ik ben er ook naar opzoek maar kan het nog niet echt vinden!:(
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
http://cgi.ebay.nl/CD-CPR-DAVID-COSBY-J ... 1c189f86f6
http://cgi.ebay.nl/CPR-CPR-David-Crosby ... 2560517d6d
Helpt dit?
Ik heb 'm al eens eerder gekocht voor een audiokennis via Ebay. Voor het geld echt de moeite waard.
http://cgi.ebay.nl/CPR-CPR-David-Crosby ... 2560517d6d
Helpt dit?
Ik heb 'm al eens eerder gekocht voor een audiokennis via Ebay. Voor het geld echt de moeite waard.
- telefunken
- Berichten: 94
- Lid geworden op: za 28 aug 2004, 21:39
- Locatie: Poortugaal
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Telefunken,op mijn topic, Respect

Voor leesvoer over Dac 3,http://www.diyaudio.com/forums/group-bu ... cture.html
Voor leesvoer over Dac 3,http://www.diyaudio.com/forums/group-bu ... cture.html
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
@Bart0l0meus,, Afgezien van dat je in jouw ontwerpen de ,,groundplain,, om de componenten heen legt,wat zou je me aanraden m.b.t.de CD-dac,als je kijkt naar mijn ontwerp?
[alsjeblieft geen technische diepgravende onderwerpen,maar gewoon wat in je op komt] Jing/jang AAAAAAAAAAAAAAmmmmmmmmmmmm
[alsjeblieft geen technische diepgravende onderwerpen,maar gewoon wat in je op komt] Jing/jang AAAAAAAAAAAAAAmmmmmmmmmmmm
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Kreeg vandaag een AD1865 over de post binnen uit de Phillipinas,I love Ebay
Een receiverchip is nog onderweg.[China]
De bekisting is even weg geweest om in te korten,maar eergisteren weer gearriveerd .
Kan nu wat plaatwerk gaan opmeten en bestellen bij de plaatselijke metaalboer.
En dan kan de boel in elkaar worden geschroefd.
Zit nu te luisteren naar Sarah Mclachlan [live],1 van mijn russische lada,s in de voorversterker was bezig harakiri te plegen [6N1P-EV] ping-ping geluiden en brommen bij uitzetten,maar even een nieuwe uit de garage getrokken en ingeplugt,,Schande,, vroeger ging je voor het maken van een slechte buis naar een kamp in Siberie,
De 6N1P,s zitten in,, de Classic One,, voorversterker i.p.v. de oorspronkelijke 6N30P,s ,zaten er in het begin wel in, maar ik vond ze maar zo,zo,klinken,en ze verstookten nogal wat gloeispanning, en dan hebben we het nog niet eens over de prijs!!!!!!!!!
Doe mij maar de fris klinkende 6N1P
[maar een euro of twee per stuk,moet ik me nu schamen
]
Alles klinkt weer als vanouds..........................................zucht....................................................
Een receiverchip is nog onderweg.[China]
De bekisting is even weg geweest om in te korten,maar eergisteren weer gearriveerd .
Kan nu wat plaatwerk gaan opmeten en bestellen bij de plaatselijke metaalboer.
En dan kan de boel in elkaar worden geschroefd.
Zit nu te luisteren naar Sarah Mclachlan [live],1 van mijn russische lada,s in de voorversterker was bezig harakiri te plegen [6N1P-EV] ping-ping geluiden en brommen bij uitzetten,maar even een nieuwe uit de garage getrokken en ingeplugt,,Schande,, vroeger ging je voor het maken van een slechte buis naar een kamp in Siberie,
De 6N1P,s zitten in,, de Classic One,, voorversterker i.p.v. de oorspronkelijke 6N30P,s ,zaten er in het begin wel in, maar ik vond ze maar zo,zo,klinken,en ze verstookten nogal wat gloeispanning, en dan hebben we het nog niet eens over de prijs!!!!!!!!!
Alles klinkt weer als vanouds..........................................zucht....................................................
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Ik ben ook aan het broeden op een Classic 1 of Classic 3 voorversterker.
Kun je daar ook de 6N1P voor gebruiken? Met dezelfde weerstanden?
Ik dacht je dan de 6N6P nodig had.
De 6H30P schijnt in dat ontwerp van Dick inderdaad niet het summum te zijn. Ik heb daar op Audiofreaks ook al over gelezen. Dick schijnt zelf aan één van de forumleden te hebben gemeld dat er weinig tot geen verschil is te horen tussen de Classic 1 en de Classic 3.
Kun je daar ook de 6N1P voor gebruiken? Met dezelfde weerstanden?
Ik dacht je dan de 6N6P nodig had.
De 6H30P schijnt in dat ontwerp van Dick inderdaad niet het summum te zijn. Ik heb daar op Audiofreaks ook al over gelezen. Dick schijnt zelf aan één van de forumleden te hebben gemeld dat er weinig tot geen verschil is te horen tussen de Classic 1 en de Classic 3.
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Je hoeft je pas te schamen als je niet verteld waar je ze vandaan hebt voor die prijs.democles schreef:Doe mij maar de fris klinkende 6N1P[maar een euro of twee per stuk,moet ik me nu schamen
]
- Bart0l0meus
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
- Locatie: Roermond
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
Heel simpel. Aan een kant van je print audio in en de andere kant power supply in en dan ook echt met alles van de ene naar de andere kant werken dus trafo in, voeding, digitaal (analoge voeding) dac, opamp etc...democles schreef:@Bart0l0meus,, Afgezien van dat je in jouw ontwerpen de ,,groundplain,, om de componenten heen legt,wat zou je me aanraden m.b.t.de CD-dac,als je kijkt naar mijn ontwerp?
[alsjeblieft geen technische diepgravende onderwerpen,maar gewoon wat in je op komt] Jing/jang AAAAAAAAAAAAAAmmmmmmmmmmmm
Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap
@RobertD : Ik vond de 6n30p voor ,de prijs die je betaald,een beetje te veeeel over het audiofiele paard getilde buis,heb ze geprobeerd en had het geld beter aan goede trafo,s of smoorspoelen kunnen besteden,maar goed ik weet het nu
Heb toen Dick gemailed over toepassen van de 6n1P. Geen probleem mailde hij,zijn schakelingen waren zowiezo opgezet om niet de buizen tot hun max te kietelen.
Meet wel de spanningen na[250v]geloof ik .[anode weerstanden aanpassen,dat is alles,ik heb nix aangepast
]
Mailtje teruggevonden:
Je kunt gerust experimenteren met de 6N1 op de plek van de 6N30. Je kunt het gewoon met dezelfde componentwaardes doen. Ik stel de buizen nooit op hun grens in, de 6N30 staat voor zijn doen zelfs heel zuinig ingesteld.
Gewoon doen en even voor de zekerheid de spanningen meten.
Je kunt ook een tweede 6N6 op de plek van de 6N30 proberen.
Juist dat tweaken maakt onze hobby zo boeiend en leuk....
vrg,
Dick
Zelf ook de 6n6p geprobeerd[dus 4x ] ook mooi maar de 6n1p is toch wat prominenter aanwezig,vooral in het hoog,klinkt sprankelijker,je weet wel de belletjes in de champagne.En ik draai ook wel eens ruigere muziek,het wordt dan niet snel een brij.[de verschillen zijn klein,maar je hoort ze wel!] Toen dacht ik,nu ik toch met dezelfde russen familie bezig ben,pluggen we ook even twee 6n23p,s in [ecc88,zeggen ze] jaze en vrouwenstemmen klinken dan heeeemels ,alsof je in een overrijpe perzik bijt, bij 30 graden buitentemperatuur,met een verkoelend briesje,op een zonovergoten wit palmenstrand...............
[This is a secret,I wil only say this once.....
],maar ze laten wat vallen bij electronische muziek en Metal
Ik wissel dus tussen 6n1p en 6n23p
al naar mijn persoonlijke stemming
Misschien moet ik de bouw van mijn classic one eens posten.
Heb toen Dick gemailed over toepassen van de 6n1P. Geen probleem mailde hij,zijn schakelingen waren zowiezo opgezet om niet de buizen tot hun max te kietelen.
Meet wel de spanningen na[250v]geloof ik .[anode weerstanden aanpassen,dat is alles,ik heb nix aangepast
Mailtje teruggevonden:
Je kunt gerust experimenteren met de 6N1 op de plek van de 6N30. Je kunt het gewoon met dezelfde componentwaardes doen. Ik stel de buizen nooit op hun grens in, de 6N30 staat voor zijn doen zelfs heel zuinig ingesteld.
Gewoon doen en even voor de zekerheid de spanningen meten.
Je kunt ook een tweede 6N6 op de plek van de 6N30 proberen.
Juist dat tweaken maakt onze hobby zo boeiend en leuk....
vrg,
Dick
Zelf ook de 6n6p geprobeerd[dus 4x ] ook mooi maar de 6n1p is toch wat prominenter aanwezig,vooral in het hoog,klinkt sprankelijker,je weet wel de belletjes in de champagne.En ik draai ook wel eens ruigere muziek,het wordt dan niet snel een brij.[de verschillen zijn klein,maar je hoort ze wel!] Toen dacht ik,nu ik toch met dezelfde russen familie bezig ben,pluggen we ook even twee 6n23p,s in [ecc88,zeggen ze] jaze en vrouwenstemmen klinken dan heeeemels ,alsof je in een overrijpe perzik bijt, bij 30 graden buitentemperatuur,met een verkoelend briesje,op een zonovergoten wit palmenstrand...............
al naar mijn persoonlijke stemming
Misschien moet ik de bouw van mijn classic one eens posten.
