Omgekeerde WAF - "Epilogue"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door hrscharft »

Ik zeg Het tweede ontwerp maar dan de kast doortrekken tot beneden.
Bolletje vind ik juist een mooi detail.

Eerste ontwerp komt ietwat log op me over.

Groet,

Harm.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF

Bericht door Henkjan »

Vinculum schreef:
Nou ik heb vrouwlief de inspiratie laten zien voor dit ontwerp:
http://jlvalin.zenfolio.com/img/v6/p949422142-3.jpg

Dat leidde tot onderstaand gesprek:
Zij: "Vind die buitenste veel mooier!"
Ik: :shock:
Dus foto's laten zien van die grote jongens.
Zij: "Zijn ze niet een beetje klein?"
Ik: "Euh nee schat, deze zijn heel erg groot."
Zij: "Nou ok dan. Vind die kleintjes maar niks hoor."
Ik: "..."
Zij: "Ga je die nu maken?"
Ik: "Nou weet ik niet. Ze zijn nogal flink hoor, zelfs hoe ik ze voor ogen heb. Ik ben gewoon wat ideetjes aan het verzamelen."
Zij: "Nou ok dan. Als je maar niet van die kinderformaten maakt. Ik vind die wel mooi op die foto."
Ik: [-o< \:D/ :rock:

Ongelofelijk wat een vrouw! ......
ik wil voorstellen dat Vinculum z'n vrouw meeneemt naar Breda, en dat we daar een separate workshop houden voor de dames waar uitgelegd gaat worden dat bij luidsprekers het formaat wel belangrijk is :wink: :lol:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

Zoiets heren?
Wel grappig dat jullie het vorige ontwerp niet mooi vinden want de B&W 800 heeft het namelijk precies zo.
Bijlagen
Discovery Concept 2.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

En een kleine variatie in de soort baspoort. Dit is ongeveer gelijk aan de 802.
Ik denk dat ik het eerste concept toch wat luchtiger vind, minder massief. Misschien dat die cilinders wat to much zijn. Even experimenteren.

@Henkjan
Ik kan het voorstellen maar die gaat zich na 5 minuten al vervelen.. ;)
Bijlagen
Discovery Concept 3.jpg
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Heatside »

Vinculum schreef:
Zoiets heren?
Wel grappig dat jullie het vorige ontwerp niet mooi vinden want de B&W 800 heeft het namelijk precies zo.
Ben ook niet zo'n fan van veel fabriekskasten! Maar deze twee zijn inderdaad al stukken mooier, al blijft de eerste mijn favoriet.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

Nog een poging dan. ;)
Nu gewoon "zwevend". Dus rechte voet en rechte kast (onderaan althans). Uiteraard niet echt zwevend maar met een klein pootje eronder oid. Ik heb de bol ook iets meer in de kast laten zakken.

@Heatside
Ik heb wat van je tekenkunsten en creativiteit gezien dus ik daag je uit om met iets moois te komen! ;) Je hebt nu wel een beetje een idee wat ik mooi vind. Drivers zijn bekend. Hoogte breedbander op (center) 85 cm. Max hoogte 100cm.
Bijlagen
Discovery Concept 5.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Arno »

Als je er maar niet van dat plakplastic op gaat plakken. :mrgreen:

Waar wil je die ronding van gaan maken?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

Haha nee geen folie deze keer. Ik wil hier echt een paradepaardje van maken dus doe alles (zoveel mogelijk) goed.
De ronding zal denk ik buigtriplex zijn. Heb dat gebruikt in de Ohmnia's en werkt prima. Anders buigmdf.

Hier nog een render zonder baspoort. Gesloten kast dus. Geen idee of het kan want moet het nog simuleren.
Bijlagen
Discovery Concept 4.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Henkjan »

Vinculum schreef:
Hier nog een render zonder baspoort. Gesloten kast dus. Geen idee of het kan want moet het nog simuleren.
ze hangen toch aan de DSP?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

Henkjan schreef:
Vinculum schreef:
Hier nog een render zonder baspoort. Gesloten kast dus. Geen idee of het kan want moet het nog simuleren.
ze hangen toch aan de DSP?
Yup. Why?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Martijn H »

Is het misschien iets als de midkast ook al vanaf de achterkant begint en dus geen bol meer is, maar een druppel. Denk dat B&W dat ook al doet zo. Oogt misschien iets luxer,strakker.

Zelf let ik ook meer op mijn inrichting. Als ik een strak meubilair heb zouden mij strakker designspeakers ook wel beter bevallen. In een klassieke inrichting juist wat meer rondingen.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door bertor »

Eigenlijk vind ik die PMS van Troels Gravensen, zoals in je startpost, wel erg mooi:

Afbeelding

Ziet er krachtig en toch elegant uit.

Je houdt het trouwens bij een breedbander alleen en gaat geen tweeter toepassen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Henkjan »

Vinculum schreef:
Henkjan schreef:
Vinculum schreef:
Hier nog een render zonder baspoort. Gesloten kast dus. Geen idee of het kan want moet het nog simuleren.
ze hangen toch aan de DSP?
Yup. Why?
dan kan je toch gewoon een LT gebruiken voor mooi diep laag? net als Nescio bv.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

Henkjan schreef:
Vinculum schreef:
Henkjan schreef:
ze hangen toch aan de DSP?
Yup. Why?
dan kan je toch gewoon een LT gebruiken voor mooi diep laag? net als Nescio bv.
Een LT is toch een Linkwitz Transform? ik ben niet zo thuis in die materie maar dat zorgt er toch voor dat drivers als het ware buiten hun grenzen gaan werken? Dus een dieper laag dan ze eigenlijk kunnen. Het nadeel was geloof ik dat je eerder aan je xmax zit en meer vermogen nodig hebt om die laagste noten te halen. Ik ga het wel even nalezen en ook uitzoeken hoe dat in de dsp te regelen is.
Op zich vind ik het idee van een gesloten kast wel mooi. Eenvoudigere bouw, vaak strak laag... hmmm, dit ga ik even door WinISD gooien.

@Bertor
Nu is het plan in ieder geval niet om er een tweeter bij te doen. Buiten het feit dat het een behoorlijke klus is om dat in stijl te integreren, moet ik dan ook weer met een passief filter gaan klooien en dat wilde ik nu juist voorkomen.

@Martijn H
Die druppelvorm vind ik ook vele malen mooier en zou ik graag willen maar dit krijg ik met mijn spullen niet gemaakt, en zeker niet 2x dezelfde. Dat is ook van de redenen waarom er geen supertweeter in komt. Optisch zou ik het geweldig vinden om echt een 802 kloon te maken zoals hij nu redelijk is maar het ontbreekt aan de mogelijkheden om het zelf te maken. Daar moet je echt een (cnc) draaibank oid voor hebben. Hoe krijg je bijv die uitsparing voor de tweeter in die bol? Ik ben me nu al gek aan het maken hoe ik die bol ingeteerde krijg in die schuine zijde! Die zijde alleen al is pittig!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Henkjan »

LT is idd Linkwitz Transform. Daarmee kan je een luidspreker in een gesloten kast elke gewenste response geven, bv q=0.5 bij f=30Hz, oftewel diep en strak 8) kost idd wel versterkervermogen en uitslag
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#9

en voor de minidsp is er een makkelijk excel sheet van Knuisje:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 64&start=0
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door hrscharft »

@vinculum,

Zo' druppel is op zich niet zo heel moeilijk te doen zonder CNC draaibank of uberhaupt een draaibank. Alleen gaat er veel tijd in zitten dan namelijk:

Men neme een groot blok van dat blauwe piepschuim (heeft lekker hoge dichtheid).
vervolgens ga je eerst grof te werk en daarna net zo lang schuren tot je het gewenste model hebt bereikt.
Hier maak je bijvoorbeeld een negatieve gipsmal of een carbon mal van in twee halve delen.
Die mal maak je perfect glad van binnen.

Als je deze eenmaal hebt kun je er zo twee superstrakke polyesther, epoxy, of carbon druppels van trekken.

Het is maar net wat je wilt en hoe moeilijk je het voor jezelf wilt maken.

Groet,

Harm.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

Solliciteer je naar de klus? ;)
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door hrscharft »

Eh.... nee dat dan weer niet. Althans voorloptig nog ff niet.

:-#
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

Nou vrouwlief vond het bolletje nog geen onverdeeld succes. Dus ik ben maar weer terug naar de tekentafel gegaan...
Na heel erg veel commerciele kasten bekeken te hebben viel de Focal Grande Utopia op qua vormgeving. Ook het nabouwgehalte is goed te doen. Daarom maar even een tekening (bijalge).

Wat zie je? Onderin een gesloten (37 liter) kast met 2x de ScanSpeak 22W die dan waarschijnlijk met een LT gefilterd word (DSP). De bovenste kast is de ScanSpeak 10F alleen ditmaal niet als fullranger maar meer naar een mid of extended mid toe. De middelste kast is een tweeter of supertweeter afhankelijk van de rol van de 10F. Kandidaten voor deze functie zijn de ScanSpeak D3004/602010 (mooi maar erg prijzig) of de Vifa XT25SC-90/04 (misschien te goedkoop?).
Deze kast is qua mid/hoog op 2 manieren te gebruiken. Als FAST met supertweeter of als traditionele 3-weg afhankelijk van het overname punt tussen de 10F en de tweeter.

De tweede foto is bijna hetzelfde alleen is het een strikte FAST dus zonder extra tweeter. Mijn gevoel zegt dat de 10F bovenin iets tekort gaat komen.

Brand maar los. Vanavond word het gepresenteerd aan de welstandscommissie.
Bijlagen
Discovery Concept 6.jpg
Discovery Concept 7.jpg
En natuurlijk gesitueerd in de virtuele woonkamer
En natuurlijk gesitueerd in de virtuele woonkamer
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door hannesie »

Volgens mij is het juist mede door de bolle voorzijde dat die Rapide zo mooi open klinkt.

Ook voor de vormgeving zou ik denken, een rondere voorzijde is zeker niet verkeerd.

En dan de voet en de kast met een kleine onderbreking, c.q. versmalling, dat maakt hem net iets "lichtvoetiger" :P
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Arno »

Concept 6 vind ik erg vet 8) .
En die is heel goed te maken. Bijna makkelijk. :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door b_force »

Concept 6 natuurlijk :P
Ik zou zelf alleen de zijkanten van hout (fineer) maken.
Audia
Berichten: 6
Lid geworden op: di 11 jan 2011, 16:53

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Audia »

Ik vind concept 6 ook vet, net iets mooier dan concept 7. Vraag me niet waarom. :lol:
Ook in de virtuele huiskamer vind ik dat er erg strak uitzien! Waar vind je zo´n partner trouwens?
Laatst gewijzigd door Audia op do 20 jan 2011, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door b_force »

Als je het geld (er voor over) hebt, zou ik Scan-Speak R2004/602000, R3004/602000 of R3004/602010

Anders die kleine Vifa XT25. IS ook helemaal niet verkeerd en ziet er fraai uit met die 10F :D
(ik heb ze beiden liggen, kan anders wel foto maken)

Optisch wordt de match met die grote 10" woofer een beetje gek denk ik.
Zou ik eerder gaan voor twee keer 8"

Sorry, je had al de 22W, was even in de war.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

Ik denk juist dat de units perfect matchen want de 10f en de woofers zijn voorzien van hetzelfde conusmateriaal. Bovendien zijn ze niet 10" maar 8,5".

Foto's zijn zeer welkom!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”