Smoesjesjeroen_d schreef:Ik ben bang dat ze tegen die tijd alweer tegen de muur hangen. En dat gaat niet zo'n leuk karweitje worden met deze zware jongens...Martijn H schreef:Neem je ze mee naar Breda Jeroen? Of mag dat niet van je ouders?![]()
klassieke 3-weg
Moderator: Beheerdersteam
Re: klassieke 3-weg
Re: klassieke 3-weg
Ik ben toch bang dat Breda er niet in zit, hoe graag ik het zelf ook zou willen.
Ik heb gisteravond een heel pakket filteronderdelen bij besteld, zodat ik nog flink kan experimenteren. Stemmen klinken eigenlijk al perfect, maar ik denk dat ik de speakers nog wat grootser kan laten klinken door het niveau onder 100Hz op te trekken. Ook ga ik nog wat experimenteren met het niveau van het midden en hoog ten opzichte van het laag en van elkaar en kijken wat het meer of minder afronden van het top-end doet met de klank.
Dat zijn aardig wat variabelen, maar het is te doen omdat de eerste slag al erg goed is gelukt en ik meteen aan het 'finetunen' kan. Binnen een of twee weken kan er dan bij mij thuis geluisterd worden, als mensen belangstelling hebben dan stuur maar een PB.
Waar ik van tevoren een beetje bang voor was, de overgang tussen woofer en middentoner, is gelukkig niet uitgekomen. Dat de 10F goed is wist ik al en de H1212 was ook geen onbekende. De L26 had ik wel gehoord in combinatie met de dipolen van Paul maar ze overtuigden toen niet. Op de een of andere manier komen ze in deze combi veel beter tot hun recht, de bas klinkt heel natuurlijk, een genot om naar te luisteren. Misschien dat meespeelt dat ik geen correctie voor het onderste octaaf gebruik en dat dus de natuurlijke afval in het laag een stuk prettiger klinkt in een kamer waarin staande golven nogal gemakkelijk worden aangesproken.
Ik heb gisteravond een heel pakket filteronderdelen bij besteld, zodat ik nog flink kan experimenteren. Stemmen klinken eigenlijk al perfect, maar ik denk dat ik de speakers nog wat grootser kan laten klinken door het niveau onder 100Hz op te trekken. Ook ga ik nog wat experimenteren met het niveau van het midden en hoog ten opzichte van het laag en van elkaar en kijken wat het meer of minder afronden van het top-end doet met de klank.
Dat zijn aardig wat variabelen, maar het is te doen omdat de eerste slag al erg goed is gelukt en ik meteen aan het 'finetunen' kan. Binnen een of twee weken kan er dan bij mij thuis geluisterd worden, als mensen belangstelling hebben dan stuur maar een PB.
Waar ik van tevoren een beetje bang voor was, de overgang tussen woofer en middentoner, is gelukkig niet uitgekomen. Dat de 10F goed is wist ik al en de H1212 was ook geen onbekende. De L26 had ik wel gehoord in combinatie met de dipolen van Paul maar ze overtuigden toen niet. Op de een of andere manier komen ze in deze combi veel beter tot hun recht, de bas klinkt heel natuurlijk, een genot om naar te luisteren. Misschien dat meespeelt dat ik geen correctie voor het onderste octaaf gebruik en dat dus de natuurlijke afval in het laag een stuk prettiger klinkt in een kamer waarin staande golven nogal gemakkelijk worden aangesproken.
Re: klassieke 3-weg
Heb je mid/hoog nu inderdaad op ca 4,5kH gefilterd? Ik vind dat nog steeds ten goede komen van vooral de stemmen. Breedbander effect???? Ook al bestaan die nie...

Re: klassieke 3-weg
Het overgangspunt 10F/H1212 zit nu op 4300Hz. Dat van de L26/10F op 520Hz.
Re: klassieke 3-weg
Waarom zou je daar bang voor zijn geweest? Die L26 gaat pas vervelend doen bij/boven de 2 KHz, dat is 2 octaven boven je x_over frequentie. Enige is het wat lage rendement t.o.v. de mid en tweet, maar daar krijg je weer een diepere bas voor terug.jeroen_d schreef:Waar ik van tevoren een beetje bang voor was, de overgang tussen woofer en middentoner, is gelukkig niet uitgekomen.
Maaruh, netjes Jeroen, dat gaat wel goed komen
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: klassieke 3-weg
Als je echt beesten wilt maken, kies je voor zuilen met 2x de L26 en de rest hetzelfde als dit ontwerp
.
Re: klassieke 3-weg
Als ik nu weer merk wat voor uitstekend resultaat je met een 'gewone' drieweg kunt bereiken (het was alweer een hele lange tijd geleden dat ik dit heb gedaan met een eigen ontwerp en met veel minder kennis dan nu), jeetje.
Het is dat ik MOB3W al heb, maar het kwaliteitsverschil is klein. Als je dan simpel en snel (zie de snelheid waarmee dit project tot stand komt) een heel goede speaker wil maken nou dan weet ik het wel. Deze drieweg heeft echt 'zero' kast geluid. Was trouwens ook al wel te voorspellen uit de close range metingen van woofer en middentoner.
Uitgangspunt blijft voor mij dan wel een pure drieweg, met minimaal een 10" woofer. Werken met 2 stuks 8" is toch suboptimaal op de een of andere manier. Klinkt minder 'schoon' (ja ik weet daar gaat mijn objectiviteit maar ik denk toch dat je qua afstraalgedrag en vermijden van 'kast' geluid het echt zo simpel mogelijk moet houden). Ik kan me ook nog het schitterende laag van de tri-nextel herinneren, waarin anonamemouse na ampel overleg ook voor een 10" ipv een 8" had gekozen.
Het enige punt is de WAF. Wat dat betreft is er niet een klein maar een groot verschil met MOB3W...Marieke wil die grote dozen hier echt niet blijvend hebben staan.
Het is dat ik MOB3W al heb, maar het kwaliteitsverschil is klein. Als je dan simpel en snel (zie de snelheid waarmee dit project tot stand komt) een heel goede speaker wil maken nou dan weet ik het wel. Deze drieweg heeft echt 'zero' kast geluid. Was trouwens ook al wel te voorspellen uit de close range metingen van woofer en middentoner.
Uitgangspunt blijft voor mij dan wel een pure drieweg, met minimaal een 10" woofer. Werken met 2 stuks 8" is toch suboptimaal op de een of andere manier. Klinkt minder 'schoon' (ja ik weet daar gaat mijn objectiviteit maar ik denk toch dat je qua afstraalgedrag en vermijden van 'kast' geluid het echt zo simpel mogelijk moet houden). Ik kan me ook nog het schitterende laag van de tri-nextel herinneren, waarin anonamemouse na ampel overleg ook voor een 10" ipv een 8" had gekozen.
Het enige punt is de WAF. Wat dat betreft is er niet een klein maar een groot verschil met MOB3W...Marieke wil die grote dozen hier echt niet blijvend hebben staan.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: klassieke 3-weg
dat is mooi (zegt iemand die jaaaren lang tevreden was met een systeem met 2 stuks 8"
)
is dit met t filter van een paar pagina's terug, of heb je nog wat getweakt?
is dit met t filter van een paar pagina's terug, of heb je nog wat getweakt?
Re: klassieke 3-weg
De mid wordt nu eerste orde hoogdoorlaat gefilterd, waardoor het geluid wat voller is (meer output in het gebied van 300-500Hz). Nu nog het laag onder 100Hz wat optrekken met de nieuwe filteronderdelen die nog binnen moeten komen.
Ik ga ook nog kijken of de tweeter eerste orde gefilterd kan worden. Ik zit nu al op ongeveer 1ste orde, de spoel doet voornamelijk wat correctiewerk en maakt er geen 2de orde van in het werkingsgebied.
Ik ga ook nog kijken of de tweeter eerste orde gefilterd kan worden. Ik zit nu al op ongeveer 1ste orde, de spoel doet voornamelijk wat correctiewerk en maakt er geen 2de orde van in het werkingsgebied.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: klassieke 3-weg
Dat je twee 8"woofers sub-optimaal vindt begrijp ik eerlijk gezegd niet helemaal.
Dat hangt van zoveel factoren af (ga je bv actief corrigeren of niet, type woofer etc).
Gezien je projecten ga je volgens mij alles steeds meer hetzelfde te vinden klinken
Gaat het wel goed met je?

Dat hangt van zoveel factoren af (ga je bv actief corrigeren of niet, type woofer etc).
Gezien je projecten ga je volgens mij alles steeds meer hetzelfde te vinden klinken
Gaat het wel goed met je?
Re: klassieke 3-weg
Mooi Jeroen,jeroen_d schreef:Het enige punt is de WAF. Wat dat betreft is er niet een klein maar een groot verschil met MOB3W...Marieke wil die grote dozen hier echt niet blijvend hebben staan.
Dat "dozige" uiterlijk kun je een stuk verminderen door ze een camouflage kleur te geven
Dus door ze meer in het interieur te integreren qua kleurstelling, is een beetje smaak afhankelijk. In een licht en modern interieur zou ik eerder grijs nemen dan zwart voor het front. In een klassiek interieur kan het juist weer wel. Dat is nou weer het leuke van zelfbouw, je kunt het maken zoals je wilt.
Re: klassieke 3-weg
Waarschijnlijk vindt Jeroen niet echt alles hetzelfde klinken, maar niet voor elkaar onder doend. Luidsprekers kunnen tamelijk verschillend klinken, maar toch allebei goed zijn. Althans, dat is mijn eigen ervaring van de laatste tijd. Op basis van verschillende principes kun je een goede speaker maken, zo lang je maar goed weet waar je mee bezig bent.b_force schreef:Gezien je projecten ga je volgens mij alles steeds meer hetzelfde te vinden klinken
Gaat het wel goed met je?![]()
Re: klassieke 3-weg
Precies! Het is natuurlijk zo, dat als je iets nieuws ontdekt zoals de mogelijkheden van open baffle, dat je je daarin kan verliezen.
Het is nog steeds zo dat ik uiteindelijk de ruimtelijkheid en het gemak van hoorbare details (zonder scherpte) van open baffle de doorslag vind geven. Maar ik kan bijna net zoveel muzikaal plezier beleven aan een klassiek concept.
@b_force: Het gaat juist uitstekend met me! Alles komt steeds meer in balans. Door slim te filteren kun je voorkomen dat grote klankverschillen in de verschillende concepten ontstaan. Dat zorgt ervoor dat je verschillende concepten ook eerlijk kan vergelijken.
Wat die 2x8" betreft: ik ga het weer ontdekken met de termino van dre.
Het is nog steeds zo dat ik uiteindelijk de ruimtelijkheid en het gemak van hoorbare details (zonder scherpte) van open baffle de doorslag vind geven. Maar ik kan bijna net zoveel muzikaal plezier beleven aan een klassiek concept.
@b_force: Het gaat juist uitstekend met me! Alles komt steeds meer in balans. Door slim te filteren kun je voorkomen dat grote klankverschillen in de verschillende concepten ontstaan. Dat zorgt ervoor dat je verschillende concepten ook eerlijk kan vergelijken.
Wat die 2x8" betreft: ik ga het weer ontdekken met de termino van dre.
Re: klassieke 3-weg
Dat denk ik ook. Ik denk dat met de brede baffle van dit systeem met lage baffle step en de kundige uitvoering van kast en filtering de klank wel goed zit!Martijn M schreef:Waarschijnlijk vindt Jeroen niet echt alles hetzelfde klinken, maar niet voor elkaar onder doend. Luidsprekers kunnen tamelijk verschillend klinken, maar toch allebei goed zijn. Althans, dat is mijn eigen ervaring van de laatste tijd. Op basis van verschillende principes kun je een goede speaker maken, zo lang je maar goed weet waar je mee bezig bent.b_force schreef:Gezien je projecten ga je volgens mij alles steeds meer hetzelfde te vinden klinken
Gaat het wel goed met je?![]()
Re: klassieke 3-weg
Klopt. Bij mijn ouders zullen ze, eenmaal gefineerd, prima passen in het interieur. Daar zouden mijn open baffles als een vlag op een modderschuit staan.Pjotr schreef:Mooi Jeroen,jeroen_d schreef:Het enige punt is de WAF. Wat dat betreft is er niet een klein maar een groot verschil met MOB3W...Marieke wil die grote dozen hier echt niet blijvend hebben staan.
Dat "dozige" uiterlijk kun je een stuk verminderen door ze een camouflage kleur te geven![]()
Dus door ze meer in het interieur te integreren qua kleurstelling, is een beetje smaak afhankelijk. In een licht en modern interieur zou ik eerder grijs nemen dan zwart voor het front. In een klassiek interieur kan het juist weer wel. Dat is nou weer het leuke van zelfbouw, je kunt het maken zoals je wilt.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: klassieke 3-weg
Er stonden toch smileys bij mijn bericht?
Mij lijkt het logisch.
Hoe meer systemen "in balans" zijn (beetje subjestief begrip natuurlijk) - dwz constant verloop in freq resp en richtingsgevoeligheid, geen gekke "onvolkomenheden" - hoe meer ze op elkaar gaan lijken.
Niet meer dan logisch, aangezien dat toch wel de klankaangevende aspecten zijn bij hifi.
Volgens mij is dat wat Floyd Toole ook steeds - min of meer - bedoelt (en Linkwitz?)
Gelukkig maar overigens!
Ondanks dat iemand bv geen ruimte heeft voor goeie dipolen, kun je dan alsnog een goed systeem maken dat nagenoeg hetzelfde klinkt!
@Jeroen,
Ze kwamen toch in de hoek bij plafond/muur te hangen?
Ben je dan niet bang veel te veel laag (bas) te krijgen?
Mij lijkt het logisch.
Hoe meer systemen "in balans" zijn (beetje subjestief begrip natuurlijk) - dwz constant verloop in freq resp en richtingsgevoeligheid, geen gekke "onvolkomenheden" - hoe meer ze op elkaar gaan lijken.
Niet meer dan logisch, aangezien dat toch wel de klankaangevende aspecten zijn bij hifi.
Volgens mij is dat wat Floyd Toole ook steeds - min of meer - bedoelt (en Linkwitz?)
Gelukkig maar overigens!
Ondanks dat iemand bv geen ruimte heeft voor goeie dipolen, kun je dan alsnog een goed systeem maken dat nagenoeg hetzelfde klinkt!
@Jeroen,
Ze kwamen toch in de hoek bij plafond/muur te hangen?
Ben je dan niet bang veel te veel laag (bas) te krijgen?
Re: klassieke 3-weg
Mijn vader plaatst ze behoorlijk vrij van de wand. Het is een speciale woning, ze komen aan balken te hangen. Geen echte hoek situatie waar jij op doelt.
Re: klassieke 3-weg
Filteronderdelen zijn binnen! Zie vooral de blauwe I-punkt spoelen, die zijn nieuw. Tevens de voorraad condensators aangevuld met lekker goedkope ClarityCap PWA's (klinken goed en goed is goed genoeg). Ik kan lekker gaan tweaken. Alles bij elkaar heb ik een aardig voorraadje opgebouwd zodat ik nog naar hartelust aan vele projecten kan filteren. Fotootje als teaser van vooral de verzameling spoelen.
Het kan altijd nog beter, donaties zijn welkom.
Het kan altijd nog beter, donaties zijn welkom.
Re: klassieke 3-weg
I.d.d. wat een armoe, dat geklooi met een aardappelschilmesje wordt niks. Kom op jongens, stuur die jongen een paar fatsoenlijk schroevendraaiers en kniptangenjeroen_d schreef:Het kan altijd nog beter, donaties zijn welkom.
Re: klassieke 3-weg
Aan de telefoon op de werkbank te zien zit Jeroen vaker in de garage dan dat ie onder de mensen is
Jeroen,als ik het niet vergeet zal ik bij `n volgend bezoek eens alles wat ik dubbel heb aan spoelen en condensators meenemen,misschien zit er wat bruikbaars voor je bij.
Jeroen,als ik het niet vergeet zal ik bij `n volgend bezoek eens alles wat ik dubbel heb aan spoelen en condensators meenemen,misschien zit er wat bruikbaars voor je bij.
Re: klassieke 3-weg
Heel goed!
Hierbij een update met (opnieuw) brakke foto's.
Het filter is nu eerste orde elektrisch, 2de orde akoestisch. Gelijke fasehellingen (dus gelijke group delay) in het werkingsgebied, ook voor de tweeter. Lichte neerwaartse helling van 2dB over het hele bereik. Getoond is de respons op 15 graden, respons on-axis is toegevoegd in paars.
Hierbij een update met (opnieuw) brakke foto's.
Het filter is nu eerste orde elektrisch, 2de orde akoestisch. Gelijke fasehellingen (dus gelijke group delay) in het werkingsgebied, ook voor de tweeter. Lichte neerwaartse helling van 2dB over het hele bereik. Getoond is de respons op 15 graden, respons on-axis is toegevoegd in paars.
Re: klassieke 3-weg
Dat ziet er netjes uit.
De mid lijkt zich wat onrustig te gedragen. Is dat allemaal terug te voeren op diffractie?
Heb je ook verder off-axis gemeten? Ik ben benieuwd hoe de combi van een kleine mid en een 1" tweeter met een filter op een relatief hoge frequentie, maar met slappe helling nou meet.
De mid lijkt zich wat onrustig te gedragen. Is dat allemaal terug te voeren op diffractie?
Heb je ook verder off-axis gemeten? Ik ben benieuwd hoe de combi van een kleine mid en een 1" tweeter met een filter op een relatief hoge frequentie, maar met slappe helling nou meet.
Re: klassieke 3-weg
Het is allemaal terug te voeren op diffractie. De mid gedraagt zich geweldig, maar dan moet je er naar luisteren en niet naar diffractie plaatjes kijken.
Het is opnieuw een bewijs dat diffractie niet hoorbaar is, iets wat Linkwitz al jaren geleden heeft beweerd. Nou ja, bewijs, mijn subjectieve indruk...
Het is opnieuw een bewijs dat diffractie niet hoorbaar is, iets wat Linkwitz al jaren geleden heeft beweerd. Nou ja, bewijs, mijn subjectieve indruk...
Re: klassieke 3-weg
Wel een boude bewering Jeroen. Zou het toch meer een bewijs willen noemen dat diffractie niet hinderlijk/opvallend hoeft te zijn.jeroen_d schreef:Het is opnieuw een bewijs dat diffractie niet hoorbaar is, iets wat Linkwitz al jaren geleden heeft beweerd. Nou ja, bewijs, mijn subjectieve indruk...
