'Zelfbouw' UCD versterker
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 'Zelfbouw' UCD versterker
Nogmaals, als er gewoon een passief filter gebruikt is voor de tweeter, heb je eigenlijk al een prima beveiliging door de condensator(s).
Tenzij je dus ineens een ENORME AC output hebt.
Maar die moet dan ook echt wel flink zijn.
Tenzij je dus ineens een ENORME AC output hebt.
Maar die moet dan ook echt wel flink zijn.
Re: 'Zelfbouw' UCD versterker
Ja dat is het em net..b_force schreef:Nogmaals, als er gewoon een passief filter gebruikt is voor de tweeter, heb je eigenlijk al een prima beveiliging door de condensator(s).
Tenzij je dus ineens een ENORME AC output hebt.
Maar die moet dan ook echt wel flink zijn.
Plotse pieken worden niet tegengehouden door je filter toch?
Dat gaat enkel helpen voor DC spanningen..
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 'Zelfbouw' UCD versterker
Dat klopt, maar dat moeten dan behoorlijke pieken zijn geweest.
Piek vermogen van die Seas tweeter is iets van 150W.
Daarnaast dempt zo'n filter laag frequent natuurlijk ook heel erg veel.
Piek vermogen van die Seas tweeter is iets van 150W.
Daarnaast dempt zo'n filter laag frequent natuurlijk ook heel erg veel.
Re: 'Zelfbouw' UCD versterker
Het was echt n brom van jewelste. Ik heb nog geen tijd gehad om de interlink uit te wisselen. Wellicht vanavond. Zou er iets in t filter beschadigt kunnen zijn waardoor de tweet niet meer meedoet? Vanavond sowieso de kast maar even open maken. Wel weer balen dat de levertijd van zo'n tweet lang is...zo te zien nergens voorraadig....
Satefan
Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op ma 20 dec 2010, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 'Zelfbouw' UCD versterker
Ik zou eerst een kijken of niet iets in het filter kapot is.
Ik ken het schema niet, maar wellicht een weerstandje?
Ik ken het schema niet, maar wellicht een weerstandje?
Re: 'Zelfbouw' UCD versterker
Net even t filter bekeken en inderdaad een weerstand doorgefikt. Weerstand vervangen maar helaas...geen geluid uit de tweet. Ik heb link & rechts maar even omgewisseld maar het is duidelijk...de tweet heeft de pijp aan Maarten gegeven...helaas...
Satefan
Satefan
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 'Zelfbouw' UCD versterker
Impedantie meting?
Heb je hem ook direct op je versterker geprobeerd?
(dus zonder filter)
Heb je hem ook direct op je versterker geprobeerd?
(dus zonder filter)
Re: 'Zelfbouw' UCD versterker
Ik heb de tweeters even verwisseld...het probleem verhuisde keurig mee (en de andere tweeter speelt dus op t (gerepareerde) filter...ik kan de tweet nog even helemaal 'kaal' aansluiten maar ik ben bang....
Re: 'Zelfbouw' UCD versterker
Met dat je het volume niet te ver open hebt, dat heb ik het ook wel gedaan met die tweeter 
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 20 dec 2010, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 'Zelfbouw' UCD versterker
Net even direct op de versterker aangesloten...volume laag, maar helaas...helemaal noppes. Nieuwe kopen dus.
Bij Europe Audio is de levertijd 2 weken
Satefan
Bij Europe Audio is de levertijd 2 weken
Satefan
Re: 'Zelfbouw' UCD versterker
Gelukkig weer geluid. Gister besteld bij speakerworld en vandaag bij de post. Wordt t toch nog n goede kerst 
Satefan
Satefan
Re: 'Zelfbouw' UCD versterker
Dat is inderdaad een kadootje, Gefeliciteerd! Ben nu het opgelost is toch wel benieuwd wat je van de klank vind. Is het verschil met de denon goed merkbaar?
Fijne feestdagen,
Mike
Fijne feestdagen,
Mike
Re: 'Zelfbouw' UCD versterker
@Renderman, de luidsprekers draaien weer op de Denon. De UcD ga ik eerst even grondig inspecteren en dan weer aansluiten op een test-setje. Ik heb geen zin om weer iets te slopen. Ik heb hem ongeveer een half uurtje beluisterd (hij werkte een dag voor dit incident prima) en mn eerste indruk is dat de UcD veel 'schoner' klinkt. De THD van de Denon is -.7% en volgens mij van de UcD is dit veeeel beter...of het zuiver hierdoor komt weet ik niet. Maar....ik wil hem graag weer hebben draaien...
Satefan
Satefan
Re: 'Zelfbouw' UCD versterker
Heeft iemand toevallig dit document (http://www.hypex.nl/docs/earth.pdf) in bezit? Het document staat niet op deze plek op hypex.nl...
Satefan
Satefan
Re: 'Zelfbouw' UCD versterker
Heb hem niet in bezit, sorry. Maar er zijn een heel aantal documenten 'verdwenen'.
Re: 'Zelfbouw' UCD versterker
Even met Hypex gemailed en binnen 20 minuten het docje in mijn inbox! De website wordt momenteel aangepast dus een aantal zaken zijn nog niet direct te vinden.
Satefan
Satefan
Re: 'Zelfbouw' UCD versterker
Okay. Vanmorgen is de familie de deur uit dus even rustig de tijd om aan te rommelen. Als eerste heb ik de interlink vervangen door een exemplaar dat ik eerst getest heb op de reguliere versterker. Even tussen de DAC en de Denon gestoken. Werkt prima.
Hierna de UcD weer aangesloten via de pre-out van de Denon. Ik had nog n sub liggen dus die heb ik als eerste even aan de uitgangen (links en rechts aangesloten). Normaal geluid hoorbaar zonder vreemde brom.
Alles functioneerd normaal dus nu de idunn's er op aangesloten en eens rustig wat muziek beluisterd. Klinkt allemaal goed. Wat me opvalt is de 'rust' in het geluid en ik merkte dat ik de voorversterker steeds verder open draaide zonder enige vorm van vervorming of irritatie. Als ik de Denon als versterker gebruik (dus ook de eindtrap) op een harder volume dan hoor je duidelijk meer vervorming. Niet dat hard muziek draaien veel voor komt maar het geeft wel aan dat het met de vervorming van de UcD wel goed zit.
Volgende stap is definitieve behuizing maken en daarna bekijken hoe ik het voorversterker-traject op ga zetten.
Satefan
Hierna de UcD weer aangesloten via de pre-out van de Denon. Ik had nog n sub liggen dus die heb ik als eerste even aan de uitgangen (links en rechts aangesloten). Normaal geluid hoorbaar zonder vreemde brom.
Alles functioneerd normaal dus nu de idunn's er op aangesloten en eens rustig wat muziek beluisterd. Klinkt allemaal goed. Wat me opvalt is de 'rust' in het geluid en ik merkte dat ik de voorversterker steeds verder open draaide zonder enige vorm van vervorming of irritatie. Als ik de Denon als versterker gebruik (dus ook de eindtrap) op een harder volume dan hoor je duidelijk meer vervorming. Niet dat hard muziek draaien veel voor komt maar het geeft wel aan dat het met de vervorming van de UcD wel goed zit.
Volgende stap is definitieve behuizing maken en daarna bekijken hoe ik het voorversterker-traject op ga zetten.
Satefan
Re: 'Zelfbouw' UCD versterker
Net weer even geluisterd in de proefopstelling. Het valt me opndat de ucd modules toch knap heet worden. Ik kan de kleine blauwe elementjes niet aanraken...klopt dit?
Grt
Satefan
Grt
Satefan
Re: 'Zelfbouw' UCD versterker
Zoals je wellicht weet heb ik kort geleden een UcD400 stereo kast gebouwd, zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 0#p1502390. De UcD's worden warm, maar ik schat niet meer dan 40 graden. Ze zitten in een volledig metalen kast op de bodem geschroefd zonder speciaal koellichaam.
Mijn oude UcD180's worden wat warmer, maar ook daar kan ik langdurig mijn vingers tegen leggen zonder in het minst bang te moeten zijn dat ze verbranden. De UcD's zitten in een MDF kast en zijn gemonteerd op een aluminium backpanel van 2mm dik.
Hoe ziet jouw proefopstelling eruit? Je hebt de UcD's toch niet helemaal vrij liggen? Een aluminium plaatje als koeling is toch wel aan te bevelen.
Mijn oude UcD180's worden wat warmer, maar ook daar kan ik langdurig mijn vingers tegen leggen zonder in het minst bang te moeten zijn dat ze verbranden. De UcD's zitten in een MDF kast en zijn gemonteerd op een aluminium backpanel van 2mm dik.
Hoe ziet jouw proefopstelling eruit? Je hebt de UcD's toch niet helemaal vrij liggen? Een aluminium plaatje als koeling is toch wel aan te bevelen.
Re: 'Zelfbouw' UCD versterker
Ze lagen vrij maar dat was alleen om even te controleren of alles werkt. Ik heb vanavond een oude defecte denon versterker leeggemaakt en hier de ucds en voedingen in geplaatst. De ucds zitten nu tegen de metalen achterwand....dit gaat al veel beter.
Groet,
Satan Satefan
Groet,
Laatst gewijzigd door satefan op do 13 jan 2011, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 'Zelfbouw' UCD versterker
Ik zou je toch willen aanraden om dit in de toekomst niet meer te doen. Het is echt vragen om ongelukken als je een versterker niet netjes inbouwt. Het is niet veilig voor jezelf of huisgenoten, de versterker kan kapot gaan, speakers kunnen kapot gaan bij het geringste foutje. Nee, echt niet aan te bevelen.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: 'Zelfbouw' UCD versterker
satefan schreef:Grt
Satefan
Jeckyll & Hyde ?satefan schreef:Groet,
Satan
Re: 'Zelfbouw' UCD versterker
Hahaha....typen op mn iPad gaat niet altijd helemaal goed...
Ik had mijn UcD incidenteel aangesloten, verder stond ie netjes in de garage. Maar, de waarschuwing is terecht uiteraard!
grt
Satefan
Ik had mijn UcD incidenteel aangesloten, verder stond ie netjes in de garage. Maar, de waarschuwing is terecht uiteraard!
grt
Satefan
