Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen" -> UPDATE pagina 14
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Is denk ik meeverhuisd of verloren gegaan bij het opsplitsen van het topic. Stond niks inhoudelijks in, behalve een mededeling.
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Ja, ik heb hem weggehaald want de opmerking had geen functie meer na het opsplitsen.
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Ik ga eens op zoek, heb de hele opsplitsing gemist...jeroen_d schreef:Ja, ik heb hem weggehaald want de opmerking had geen functie meer na het opsplitsen.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Bij deze!FFF schreef:Tja, de topic titel geeft het al een beetje aan...
Momenteel speel ik met de welbekende Soup van Tony Gee.................De huidige "Avalon clone" is een ontzetten mooie speaker maar ik mis iets, het geluid is te perfect, te strak, te dun, en te gecontroleerd in mijn oren. Al met al ben ik zoekende voor een goed dynamisch ontwerp. Hieronder een rijtje wensen:
- Ik zoek dynamiek / power / een swingende speaker met "bite".
- Diep voelbaar (sub)laag, knallende kickbass en een dynamisch krachtig hoog.
- Ik zoek een levendige speaker zonder direct luistermoe te worden.
- Laag kan eventueel actief gefilterd worden, moet er dan alleen een versteker bijkopen.
- Budget richtlijn 3000-4000 euro, maar hoef zeker niet op.
- Formaat mag best wat zijn, maar vormgeving is belangrijker.
Heeft iemand tips hoe ik tot een ontwerp vol dynamiek kan komen?...............Ben benieuwd naar jullie suggesties.
De originele Soup Ceramique stamt alweer uit 2004 met een kleine update in 2007. Recentelijk heb ik ze weer kunnen horen, ik herken wat jij omschrijft en van feedback van anderen. Mijn persoonlijke smaak is over de laatste jaren veranderd. Om het kort door de bocht te zeggen was ik "vroeger" erg gefocust op een zo "mooi" mogelijk middengebied en was ik zelfs bereid concessies te doen aan beide uiteinden van het spectrum, als het midden maar goed naar voren kwam (daar zitten tenslotte de meeste instrumenten en stemmen). Een beetje het geluid van Blumenhofer, zeg maar. Tegenwoordig probeer ik een zo gebalanceerd, evenwichtig en coherent mogelijk geluid te bereiken. Het nieuwe filter voor de Soup Ceramique is daar een voorbeeld van.
- Dynamiek / power / een swingende speaker met "bite". - CHECK
- Diep voelbaar (sub)laag, knallende kickbass en een dynamisch krachtig hoog. - CHECK (behalve voelbaar sublaag, dat red je domweg niet uit een 8-inch, dan moet er een actieve subwoofer bij. Laag is wel vol en in balans met de rest)
- Een levendige speaker zonder direct luistermoe te worden. - CHECK
- Laag kan eventueel actief gefilterd worden, moet er dan alleen een versteker bijkopen. - Is passief gebleven, is nu echter wel geschikt voor tri-wring
- Budget richtlijn 3000-4000 euro, maar hoef zeker niet op. - CHECK
- Formaat mag best wat zijn, maar vormgeving is belangrijker. - CHECK
Er zit nog wel "keramische expressiviteit" (zal ik het maar noemen) in het midden, is een nu eenmaal een beetje het karakter van de C90-6-089 midwoofer. Dus het midden is wel anders dan het vergevingsgezinde midden van bijvoorbeeld een papieren driver. Persoonlijk weet ik niet of dat een perfecte match is met een Lyngdorf die ik zelf altijd wat aan de zakelijke kant heb gevonden. Maar dat is mijn persoonlijke smaak
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Frequentie curves zeggen niet alles maar, ter illustratie, bijgaand de verschillende versies van de Soup Ceramique (2004 / 2007 / 2011) op een rij.
Alle curves zijn op basis van dezelfde meetgegevens. Let niet op de curves beneden circa 100Hz omdat hier de output van de poort niet is meegenomen.
In werkelijkheid is er dus meer energie in het gebied van 30-60Hz. De poort is afgestemd op 28Hz.
De verschillen in de curves zitten dus met name in het midden en het hoog.
Alle curves zijn op basis van dezelfde meetgegevens. Let niet op de curves beneden circa 100Hz omdat hier de output van de poort niet is meegenomen.
In werkelijkheid is er dus meer energie in het gebied van 30-60Hz. De poort is afgestemd op 28Hz.
De verschillen in de curves zitten dus met name in het midden en het hoog.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Zie het meer als een toevallige samenloop van omstandigheden, de Soup Ceramique was toch al toe aan een update - deze opmerkingen heb ik meegenomen tijdens het ontwikkelen van het nieuwe filter.dre schreef:wat een service!
Verdere aanpassingen zijn o.a. Furutech Alpha S-14 interne bekabeling en Furutech binding-posts en de poort naar de achterzijde.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Top! Goed gedaan tony
die bindingposts zijn erg fraai zeg.
die bindingposts zijn erg fraai zeg.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Het gaat om de vergulde versie van dit type: http://www.furutech.com/a2008/product2.asp?prodNo=236MechanicalAnimal schreef:Top! Goed gedaan tony![]()
die bindingposts zijn erg fraai zeg.

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Ik neem aan dat je R6 hebt bedoeld om het hoog nog wat naar smaak te tunen, heb zulke grote waardes nog niet veel in luidspreker filters gezien?
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Tony, ik zie de resonantiepiek van de C89 nogal duidelijk doorkomen in je nieuwe respons. Daar zou toch wat aan te doen moeten zijn in het filter, om het 'keramische' er wat uit te halen. Als je het goed doet en juist integreert met de tweeter, kan het nog beter gaan klinken.
Het kan zijn dat ik er naast zit, want ik zie wel degelijk een zuigkring in je filter zitten om deze resonantie te onderdrukken.
Het kan zijn dat ik er naast zit, want ik zie wel degelijk een zuigkring in je filter zitten om deze resonantie te onderdrukken.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
R6 is inderdaad een "puntje op de i". Ik heb een Welwyn W24 / 12 watt gebruikt omdat ik die toevallig had liggen.WMC schreef:Ik neem aan dat je R6 hebt bedoeld om het hoog nog wat naar smaak te tunen, heb zulke grote waardes nog niet veel in luidspreker filters gezien?
http://www.welwyn-tt.co.uk/pdf/datasheet/W20.PDF
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
De bult bij 3800Hz is gedeeltelijk een eigenschap van de midwoofer, maar de tweeter piekt ook rond diezelfde frequentie door de kastvorm (of eigenlijk dipt hij net erboven). Ik heb geprobeerd met een zuigkring hem vlak te krijgen, maar het klonk gewoon niet lekker, de coherentie was weg. Gelukkig is het alleen een kleine verhoging in de output van de midwoofer en is de uitsterftijd kort, niet zo een lange naklinkende resonantie zoals je bij aluminium konussen tegenkomt. Dus het lijkt erger dan het in werkelijkheid is.jeroen_d schreef:Tony, ik zie de resonantiepiek van de C89 nogal duidelijk doorkomen in je nieuwe respons. Daar zou toch wat aan te doen moeten zijn in het filter, om het 'keramische' er wat uit te halen. Als je het goed doet en juist integreert met de tweeter, kan het nog beter gaan klinken.
Het kan zijn dat ik er naast zit, want ik zie wel degelijk een zuigkring in je filter zitten om deze resonantie te onderdrukken.
De LCR die er nu parallel in zit is om de twee oktaven van 500 tot 2000Hz iets naar beneden te trekken - dat is het gebied waar hij zonder ging "schreeuwen".
De midwoofer moest ik vrij hoog inzetten (het kantelpunt ligt rond de 3500Hz) omdat de tweeter rare dingen bleek te doen onderin zijn bereik. Op de officiële datasheets van Accuton zie je het niet vanwege de enorme smoothing die zij toepassen, maar de C12 tweeter vertoont een resonantie met een lange uitsterftijd in het gebied tussen 1-2kHz. Bij de eerste versies van de Soup had ik de tweeter al vanaf zo een 2kHz meespelen, achteraf gezien was dit één van de oorzaken van het wat opdringerige karakter. Dus moet het kantelpunt bijna een oktaaf naar boven zodat de tweeter in zijn safe-zone kon spelen. Ik kwam hier op omdat ik recentelijk een set speakers heb gefilterd waar de C13 tweeter inzet. Deze heeft dezelfde membraan en behuizing als de C12, maar geen ferrofluid waardoor resonanties beter aan het licht komen. Door de tweeter met een 18dB filter bij 3500Hz in te zetten is het hoog nu veel transparanter en schoner geworden.
http://www.accuton.de/media/datasheet/D ... -6-012.pdf
http://www.accuton.de/media/datasheet/D ... -6-013.pdf
Het uiteindelijke filter is dus het resultaat van een soort "balanceer truc" tussen een piek dempen, een dip opvullen, de midwoofer niet te hoog laten doorgaan en de tweeter niet te laag inzetten en toch de coherentie van het geheel behouden.
Hieronder de curves van de ongefilterde drivers in de Soup behuizing (woofer = rood / midwoofer = blauw / tweeter = paars)
Laatst gewijzigd door Geenius op vr 07 jan 2011, 16:16, 8 keer totaal gewijzigd.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Wie het trouwens heel minimalistisch wil doen: voor het meten en filteren dienden de drivers uiteraard ingespeeld te worden.
Daarvoor werkt bijgaand schema verbazingwekkend goed. Klinkt gewoon lekker open en doortekend.
Weliswaar wat slanker dan het definitieve filter maar toch behoorlijk evenwichtig en met een gezond rendement.
Daarvoor werkt bijgaand schema verbazingwekkend goed. Klinkt gewoon lekker open en doortekend.
Weliswaar wat slanker dan het definitieve filter maar toch behoorlijk evenwichtig en met een gezond rendement.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Wie de Soup Ceramique MK-II wil horen: hij staat nog circa één week bij mij voor hij naar de nieuwe eigenaar gaat. 
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Jeetje, je let even niet op
Ben heel benieuwd naar je nieuwe filter. Wellicht moet ik die ook maar eens bouwen in test set-up.
Tevens ben ik benieuwd naar de super compact versie die je hebt gepost. Ook maar een ker mee expirimenteren
Ik ben wat filters betreft eigenlijk van het minimalisme, niet alles corrigeren met 600 componenten in de schakeling.
Ben heel benieuwd naar je nieuwe filter. Wellicht moet ik die ook maar eens bouwen in test set-up.
Tevens ben ik benieuwd naar de super compact versie die je hebt gepost. Ook maar een ker mee expirimenteren
Ik ben wat filters betreft eigenlijk van het minimalisme, niet alles corrigeren met 600 componenten in de schakeling.
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Eigenlijk moet je nu snel naar tony toe om te luisteren hoe het klinkt........
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Had Tony gisteren al een Pmetje gestuurdWowly schreef:Eigenlijk moet je nu snel naar tony toe om te luisteren hoe het klinkt........
Ik heb weer nieuwe ideeen in ieder geval
Wil testen:
- Oude soup filter (MK2)
- Nieuwe soup filter (MK3)
- Milestone filter met iet getemperd mid op de C89
- Het geposte 3 componenten filter
Het doel van het testen is voor mij voornamelijk kennis kwijgen van de materie. Expirimenteren om te kijken wat een verrandering doet in het systeem en waarom. Die basis had ik niet en hoewel mijn kennis langzaam natuurlijk iets toe neemt zal ik toch zelf moeten leren "koken". geen aannames meer maar zelf aan de slag, horen wat ik mooi vindt! Op dit moment verwacht ik nog steeds bij de Milestones (met C79) uit te komen alleen heb niet de behoefte de kortste weg te nemen en weer roekeloos te gaan bouwen. Ik wil het bouwen als hobby gaan zien en het project als een leerzame weg...
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geenius, ik zit naar de tweet te kijken en zie dat je hem anders gepoold hebt dan ik. Mijn filter..
Andersom gaat bij mij niet goed.
Andersom gaat bij mij niet goed.
- Bijlagen
-
- Filter Rambo's.jpg (13.03 KiB) 627 keer bekeken
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Hoe kan je dat nu vergelijken, totaal andere middentoner. Jij gebruikt een breedbander, die nauwelijks eigen fasedraaiing vertoont dit in tegenstelling tot de C89. Let ook op het enorme verschil in waarde van de spoel die voor de middentoner staat.
