Gelukkig krijg je'r een duidelijke manual bijVinculum schreef:Vandaag eindelijk het pakketje uit Rusland ontvangen!
Nu nog even kijken welke van deze caps de koppeling tussen voor en eindbuis gaan verzorgen... Iemand nog een tip?
Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Moderator: Beheerdersteam
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Ik zou gewoon de grote teflon's nemen. Electrisch gezien zijn ze het beste en je houdt het meeste ruimte over in je voorraadkast!
groet,
Aat
groet,
Aat
- Vinculum
- Contacteer:
Ja maar niet in de kast... Ze zijn wel erg flink hoor! Morgen even passen en meten.
In het russische pakje zaten ook nog 2 mooie 6n10's...
Die gelijkrichter is ook wel erg mooi hoor. Hij is zelfs groter dan de KT88's!
In het russische pakje zaten ook nog 2 mooie 6n10's...
Die gelijkrichter is ook wel erg mooi hoor. Hij is zelfs groter dan de KT88's!
Appels en perenRobertD schreef:Ik gebruik vaak oliegevulde motoraanloop condensatoren.
Die kun je nog wel eens vinden op Ebay. Zoek eens op "Motor run capacitor".
Er zijn motorRUN en motorSTART C's, je wilt de RUN-variant. Niet dat ik weet of het veel uitmaakt.. De runners gebruik ik zelf graag.
- MechanicalAnimal
Overigens heeft onze grote hulpvaardige vriend Vinculum zojuist een prachtige tutorial neergezet hoe hij van aluminiumplaat zulke mooie versterkerbehuizingen maakt!!!
Tutorial : Zelf aluminium chassis maken
Bedankt Vinculum!
Tutorial : Zelf aluminium chassis maken
Bedankt Vinculum!
- Vinculum
- Contacteer:
Op dit moment weinig updates. Het versterkerdeel is op de UGT's en wat voedingslijntjes klaar. Ik zal er vanavond of morgen even een foto van maken en plaatsen. De voeding heeft ook een chassis gekregen. Verder ben ik bezig geweest om het MediaCenter af te maken (wat nu dus ook klaar is) en de voorversterker met DSP. Deze laatste heeft ook een flinke update gekregen waarbij het LCD vervangen is door 2 nixiebuisjes die het volume aangeven (link).
En vanaf woensdag zal het voor een redelijk lange tijd stil liggen omdat ik dan de sleutel krijg van mijn nieuwe huis.
En vanaf woensdag zal het voor een redelijk lange tijd stil liggen omdat ik dan de sleutel krijg van mijn nieuwe huis.
- Vinculum
- Contacteer:
Zoals beloofd de foto van de binnenkant van de versterker.
Mooi werk!
Korte bedrading is altijd voordelig (ook in de portemonnaie
)
Hoe liggen jou condensatoren vast?
Liggen ze vastgelijmd of los?
Meestal gebruik ik zelf zo'n vierkante plastic klever waar een lusje aanzit voor een spanbandje..
Korte bedrading is altijd voordelig (ook in de portemonnaie
Hoe liggen jou condensatoren vast?
Meestal gebruik ik zelf zo'n vierkante plastic klever waar een lusje aanzit voor een spanbandje..
- Vinculum
- Contacteer:
Hot glue!xbake schreef:Hoe liggen jou condensatoren vast?
Ze zitten vast dus...
Ik heb wisselende ervaringen met hot-glue.
Dat pakt niet op elke ondergrond even goed heb ik gemerkt, ook niet na ontstoffen en ontvetten..
Wees er toch voorzichtig mee, als zo'n condensator loskomt en hij raakt met één van z'n contacten je kast heb je één kans op 2 dat het de "..." (zelf invullen) is.
+
Maar hangt dus wat van de ondergrond af.. kan best prima gaan hier
Dat pakt niet op elke ondergrond even goed heb ik gemerkt, ook niet na ontstoffen en ontvetten..
Wees er toch voorzichtig mee, als zo'n condensator loskomt en hij raakt met één van z'n contacten je kast heb je één kans op 2 dat het de "..." (zelf invullen) is.
+
Maar hangt dus wat van de ondergrond af.. kan best prima gaan hier
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Heb thuis ook zo'n hot glue pistool, maar het hecht inderdaad niet altijd goed op aluminium. Heb ook goed ervaring met die vierkante plastic klevers die je noemt Bert. Wilde (vanweg het opnieuw spuiten van de topplaat) de al bevestigde klevers er weer afhalen, dit zit dus echt muurvast! Heb het wel even ontvet voor het plakken.
Daarbij wordt hot glue weer vloeibaar bij warmte, zou het niet willen aanraden bij buuznbakk'n.
Daarbij wordt hot glue weer vloeibaar bij warmte, zou het niet willen aanraden bij buuznbakk'n.
- RobertD
- Contacteer:
Ik gebruik altijd gewone siliconenkit. Vastplakken en laten drogen, dan zit het als een huis. Ik plak daar zelfs smoorspoelen mee vast.
Ik heb er zelfs weleens een smoorspoel mee opgehangen, die zit alweer jaren op zijn plek in een 2A3 versterker van een kennis.
Het leuke van die siliconenkit is dat je de componenten met enig beleid ook weer los kunt krijgen.
Ik heb er zelfs weleens een smoorspoel mee opgehangen, die zit alweer jaren op zijn plek in een 2A3 versterker van een kennis.
Het leuke van die siliconenkit is dat je de componenten met enig beleid ook weer los kunt krijgen.
- RobertD
- Contacteer:
Gebruik voor het twisten van draad een accuboormachine. Ik neem altijd een lang stuk draad, het midden leg ik om de deurknop en de uiteinden in de boorkop.
Even rustig draaien tot de twist lekker strak is.
Wanneer je draad met een massieve kern gebruikt veert het niet meer terug.
yep, zo doe ik het ook altijdRobertD schreef:Gebruik voor het twisten van draad een accuboormachine. Ik neem altijd een lang stuk draad, het midden leg ik om de deurknop en de uiteinden in de boorkop.
Alleen klem ik m'n draad op m'n werktafel met een lijmtang aan één kant ipv de deurknop
En ik gebruik dat massieve draad uit telefoonkabel. Je kunt het mooi in elkaar draaien, heeft verschillende kleuren en je kunt het in elke hoek leggen die je wilt. Voor meer ampères kun je het zelfs nog dubbel twisten.
- Vinculum
- Contacteer:
En nu eindelijk weer een kleine update. De stekkers voor de koppeling tussen voeding en versterker zijn binnen en gemonteerd!
vooral het plankje hout maakt het af!
gaat de goede kant uit Ardon!
- Vinculum
- Contacteer:
Dank! Daar moet ik wel bij zeggen dat deze plankjes nog niet klaar zijn. Deze zijn nog niet geschuurd en in de was gezet. Dit doe ik pas als de trafo's erop zitten.BertDB schreef:vooral het plankje hout maakt het af!
- Vinculum
- Contacteer:
Ik wil trouwens de UGT's bestellen. Welke ingangsimpedantie moet ik doen? 3,5K of 5K? En wat is het verschil?
Ik zou 5K kiezen. Met een hogere impedantie/transformatorverhouding heb je minder vervorming en een betere dempingsfactor. En misschien een wattje minder maar dat merk je dan toch niet.
Kathode -R 750/820 , voedingsspanning 500-550V.
Ik ga dit ook proberen, maar met 10K. Want die had ik nog. En de kt88 mag als triode 600 V hebben.
Volgens mij is jouw naam het Latijn voor tyrapje.....
Groet,
Steven
Kathode -R 750/820 , voedingsspanning 500-550V.
Ik ga dit ook proberen, maar met 10K. Want die had ik nog. En de kt88 mag als triode 600 V hebben.
Volgens mij is jouw naam het Latijn voor tyrapje.....
Groet,
Steven
Daar heb ik ook voor gekozen Tyrapje, het zijn bij mij uiteindelijk toch AE trafo's geworden waarvan de prijs me heel erg is meegevallen. En die Pool en Fransman hebben noooooit wat van zich laten horen