Eerste project Cyburgs Needle met Tangband W3-871B

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

nxs77
Contacteer:

Re: Eerste project Cyburgs Needle met Tangband W3-871B

Bericht door nxs77 »

Ik heb 3" aurasound drivertjes in gebruik. die waren oa te vinden in de groupbuy bij madisound. ik had ze via ebay..

ns3-193-8a1
ns3-193-8a1.jpg
ns3-193-8a1.jpg (104.49 KiB) 529 keer bekeken
Tja klinkt wel goed en zeker icm mijn 12" actieve sub.
Ik heb nog 2 drivertjes over en wil daarmee ook needles maken maar dan ga ik ze wel gelijk met goeie mdf maken en dan ook netjes.
Voor de afwerking wil ik de mdf glimmend zwart hebben want dat past ook mooi bij de zwarte drivertjes.
En voor de afwerking dan mooie hout voor de zijkanten met een randje uitgefreesd rondom van ongeveer 1 a 2 mm.
Dit randje moet dan komen tussen het mdf en het hout.
En over het voetje moet ik nog nadenken..
Ik denk dat ik daarmee wel eens een mooie needle kan maken. Hij wordt dan ook nog eens ongeveer 4 a 5 cm breder.
Rubble

Bericht door Rubble »

Mooi plan! Mooi drivertje ook. Ik ben benieuwd naar je vorderingen.
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Verdere vorderingen zullen er voorlopig niet zijn frees ik. Ik zit nu jammer genoeg nogal krap met de centen maar heb wel tijd zat.
Wat ik nodig heb is het hout en een goeie zaagtafel. En verder verf en lak.
Maarja... dit drivertje had ik per stuk voor minder dan 10 euro, lekker low budget voor mij.
En nu wil ik eigelijk nog een stuk of 4 erbij hebben... weer afwachten of ze ooit op ebay anders nog te krijgen zijn.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

nxs77 schreef:
En nu wil ik eigelijk nog een stuk of 4 erbij hebben... weer afwachten of ze ooit op ebay anders nog te krijgen zijn.
Snel naar Madisound dan! De groupbuy betrof de NS4-255-4D, welke al snel 'out of stock' was. Alle NS3's, waaronder de NS3-193-8A1, zijn op dit moment nog steeds voorradig.
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Ik moet trouwens nog wel bedenken wat ik zal gaan doen met mijn 4 ns4's
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Samen met een W3-871 :wink:
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

En toen had ik er voor beide luidsprekers een jbl car tweeter toegevoegd met een 2,2mF condensatortje ertussen..
Dit veranderd de zaak weer. Ik denk dat zoiets toch nodig is bij deze speakertjes. Ze gaan maar tot ongeveer 15khz.
Ik vond de hoog weergave toch wat te zacht.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Rubble schreef:
Ik heb vandaag de randen afgefreest en verder de speakers geschuurd en geplamuurd. Morgen weer schuren en dan lakken.
Zijn ze al droog? :)
Rubble

Bericht door Rubble »

Marp schreef:
Rubble schreef:
Ik heb vandaag de randen afgefreest en verder de speakers geschuurd en geplamuurd. Morgen weer schuren en dan lakken.
Zijn ze al droog? :)
Ik mag hopen van wel. Vanavond moet de tweede laag er op. :wink:
Rubble

Bericht door Rubble »

nxs77 schreef:
Ik moet trouwens nog wel bedenken wat ik zal gaan doen met mijn 4 ns4's
1 lijnbron? :lol:
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Joh.... of er grotere needles van maken naar verhouding van het origineel en dan evenredig vergroten.. tis maar een idee..
Rubble

Bericht door Rubble »

Ze zijn klaar! Alhoewel, zelfbouw is nooit klaar. Zo kan de afwerking nog een stuk mooier maar voor nu laat ik het zo. Misschien dat ik ze ooit nog eens goed schuur (toch de drivers er uit dan) en in zijdeglans lak met een roller. Geeft toch een strakker resultaat. Hoogglans doe ik niet meer, tenzij ik ze kan (laten) spuiten.

Ook het goed voorbewerken van MDF is iets wat, als ik het vantevoren geweten had, een mooier resultaat had opgeleverd.

Al met al ben ik niet ontevreden en ik heb letterlijk tientallen dingen geleerd die ik een volgende keer anders zal doen. In die zin is het project volledig geslaagd. En ze klinken ook nog eens erg lekker.
Bijlagen
100_2192.JPG
100_2193.JPG
100_2196.JPG
100_2198.JPG
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Hallo Ruben,

Wat bedoel je met:
Rubble schreef:
Ook het goed voorbewerken van MDF is iets wat, als ik het vantevoren geweten had, een mooier resultaat had opgeleverd.
Is dat over de voorbewerking voor het schilderen of het in elkaar zetten?

Ze zien er mooi strak uit. Ik zie alleen wel dat 1 van de zijkanten er aan de voorkant een beetje uitsteekt. Dat is wat jammer maar kun je volgens mij wanneer je hem nog een keer schildert gewoon weg schuren. (wel doen voor het rollen en niet erna )
Wat denk ik ook mooi zou zijn is als je er wat plattere zwarte moeren in draait, Dan lijkt die net dat beetje strakker.
Rubble

Bericht door Rubble »

DragoSz schreef:
Hallo Ruben,

Wat bedoel je met:
Rubble schreef:
Is dat over de voorbewerking voor het schilderen of het in elkaar zetten?

Ze zien er mooi strak uit. Ik zie alleen wel dat 1 van de zijkanten er aan de voorkant een beetje uitsteekt. Dat is wat jammer maar kun je volgens mij wanneer je hem nog een keer schildert gewoon weg schuren. (wel doen voor het rollen en niet erna )
Wat denk ik ook mooi zou zijn is als je er wat plattere zwarte moeren in draait, Dan lijkt die net dat beetje strakker.
Met name de voorbewerking voor het schilderen. Ongeduldig als ik was heb ik de drivers zo snel mogelijk gemonteerd, en aangezien ik het gat te groot gemaakt had zaten de inslagmoeren ook niet allemaal helemaal goed vast. Met als gevolg dat ik de drivers heb laten zitten omdat ik bang was ze nooit meer vast te krijgen. Dat belemmerde weer het bewerken van de kast rondom de driver. Verder hebben de kopse kanten van het MDF veel ellende opgeleverd aangezien die grondverf en lak op bleven zuigen. Na de derde laag en een goede schuurbeurt was dit voorbij maar dat had natuurlijk mooier gekund door ze eerder (extra) te behandelen.
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Dar probleem had ik ook ja. Na 1-2c lagen blanke lak was op het gewone mdf geen probleem maar. Maar de kopse kanten zijn een hel zonder voorbereiding. Die moet je fijn schuren zodat het minder opneemt en dan lukt het soms met 1 laag.
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Hallo, ik vraag mij af in welke frequentie gebied de notch filter van dit ontwerp zijn werk doet. Is dat bekend?
Ik heb zelf alleen een condensatortje gebruikt voor mijn tweeter. Ik heb er verder geen filter in zitten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”