Eltax Monitor III of IX?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Olaf Analogue »

Tja, wat het laag betreft gaat geen van beide je dat bieden, de Eltaxen maken gebruik van 13 cm woofertjes waar je sowieso niet veel van hoeft te verwachten, de Behringer is een boekenplank model kastje dus die haalt het qua laag ook niet bij de vloerstaande Mission reflex kast , dus vandaar ook het aanraden van de Mivoc subwoofer.
Maar qua overal geluid zou ik in elk geval met een wijde boog om Eltax heen lopen.
Ook een optie is om wat energie te steken in een tweedehans aankoop, dat vergroot je keuze mogelijkheid en door bij de verkoper thuis de luidsprekers te inspecteren en te beluisteren kun je beslist voor een aantrekkelijk bedrag iets goeds in huis halen waar Eltax bij in het niet valt.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Ronkel »

Trouwens, de B2031P heeft een 8" woofer. Als je een sub erbij koopt, zou je op zich ook best voor de B2030P kunnen gaan. Die is wat kleiner en goedkoper en heeft een 6,5" woofer.
Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

2de hands is zeker een optie. Dan blijf ik toch bij zuilen steken, ik heb er zelf goede ervaringen mee. Ik ben er niet zo heek bekend mee, ik blijf toch hangen bij de JBL e80. Ik weet niet waar ik naar moet zoeken.
Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

Ik kan voor een aardig bedrag aan een set driade 7 komen. Ik heb gezocht maar ik kan er niet veel over vinden. Heeft iemand ervaring met deze speakers, hoe doen deze het tov de missions?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Olaf Analogue »

De driade 7 is naturlijk een hele fijne speaker welke vaak al om en nabij de 100 euro te verkrijgen valt. Met kilometers afstand een betere keuze dan welke Eltax dan ook.
Wel is het aan te bevelen om even goed waar te nemen of de tweeters het beide nog goed doen.
Succes.
Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

Ik ga vanmiddag luisteren naar een set driade 7 :rock:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Olaf Analogue »

Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen, ik zag ook nog een set op marktplaats staan, die stonden in utrecht.
Laat even weten wat je er van vond als je wilt.
Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

Goed, vanmiddag naar doetinchem gereden om de speakers te bekijken, en ik hoopte ook te beluisteren. Ik zag meteen dat de man er zuinig op was geweest, ze zien er nog erg netjes uit.
Het was even jammer toen ik te horen kreeg dat ik ze niet kon beluisteren, maar ik heb ze mee gekregen zonder te betalen, zodat ik ze thuis kan beluisteren en terug brengen als het me niet bevalt. Erg aardig in elk geval!

Afbeelding

Daar had ik ze thuis.

In deze opstelling staan ze. Verre van ideaal, maar dit is het beste wat ik ervan kan maken bij mijn ouders thuis op mijn zolder kamer. En ongewild heb ik zo mezelf ook op de foto gezet.

Afbeelding

Alles netjes aangesloten en even geluisterd. Ik ben best tevreden over het geluid. De bass is nogal prominent aanwezig en ik heb het idee dat ze wat scherp klinken, maar dat is misschien even wennen. Ik ga nog even luisteren en dan zal ik vanavond nog iets typen.

Luuk
Gebruikersavatar
Rubble
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 13:41
Locatie: Leiden

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Rubble »

Ik denk dat met een wat ruimere opstelling de bas wel wat minder aanwezig zal zijn. Driades zijn over het algemeen neutrale speakers en geen basmonsters. Mogelijk dat je een staande golf in je kamer hebt.

Als je op je luisterpositie met je oren dichtbij een muur zit kan dat ook de bas versterken. Mocht het toch allemaal teveel blijken kan je proberen de baspoort wat te dempen.

PS mooie speakers!
Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

Rubble schreef:
Ik denk dat met een wat ruimere opstelling de bas wel wat minder aanwezig zal zijn. Driades zijn over het algemeen neutrale speakers en geen basmonsters. Mogelijk dat je een staande golf in je kamer hebt.

Als je op je luisterpositie met je oren dichtbij een muur zit kan dat ook de bas versterken. Mocht het toch allemaal teveel blijken kan je proberen de baspoort wat te dempen.

PS mooie speakers!
Die ruimte heb ik helaas niet.

Ik heb de hele avond geluisterd, en ik denk toch niet dat dit is wat ik zoek. Speakers klinken prima, mijn ouders vinden het geweldig, maar het is niet mijn smaak. Ik ben wel blij dat ik met die man deze afspraak heb gemaakt, ik denk dat het weer een ritje naar Doetinchem wordt.
Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

Afbeelding

Kale boel zo. Vanmiddaag de JBL e80 kunnen beluisteren, en dat is toch echt wel meer mijn type luidspreker. Als ik voor het einde van de week niets gevonden heb tweedehands ga ik het budget maar wat oprekken voor een setje gloednieuwe. Ik denk ik de kleur kersen. :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door hannesie »

Is het niet mogelijk de ladenkast die je hebt staan naar rechts verplaatsen, en de TV e.d. meer naar het midden (naar links)
Zo kan er een wat betere omgeving ontstaan om de muziek in deze ruimte tot zijn recht te laten komen.

Je luistert er naar als je op bed ligt?
Dan zou dat misschien een oplossing zijn. :mrgreen:
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door bertor »

Je schrijft dat het niet je smaak is, waar zit em dat in? Is het alleen het laag of zijn er ook andere dingen.

Hannesie heeft wel een zinvolle suggestie denk ik, zoals de speakers stonden is heel problematisch. Ik denk dat jij wel een groot voordeel kan hebben van 1 of meer subwoofers. Je kunt ze dan onafhankelijk van je hoofdluidsprekers verplaatsen zodat je problemen in het laag kan minimaliseren.
Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

Het laag was met het terug draaien van de bass (-3) op de versterker prima. Het hoog was wat schel en het klonk nogal rommelig. Bovendien klonken die missiosn, ik weet niet of ik het goed verwoord wat dieper. Dat was wel lekker bij John mayer en dergelijke,
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door bertor »

Het voordeel van de behringers is dat ze wat meer bundelen dan die driades (wat ik zo afleid uit de opbouw), dan heeft de ruimte minder invloed. In jouw kamer zul je er ook nog eens relatief dicht opzitten en gebruik je ze zoals ze zijn bedoeld: als nearfield monitors. Dus ik verwacht een neutrale klankbalans. Maar of het jouw smaak is kan ik moeilijk beoordelen ;)
Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

Lastig toch, audio.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door bertor »

Jep ;)

Om het nog ingewikkelder te maken: dat het hoog wat schel en rommelig klonk zou kunnen komen doordat je de bas wat hebt teruggedraaid. Als die knop ook invloed heeft op de midbas raak je warmte kwijt en kan het zo gaan klinken.

Met de kennis van nu zou ik iemand momenteel het volgende aanraden:
1. Frontspeakers met een goed afstraalgedrag. Je kunt er nog over twisten over de mate van bundeling.
2. Minimaal 2, liefst 3 a 4 subwoofers
3. DSP om de laatste staande golven in het laag weg te werken en om het mid-hoog naar luisterruimte/smaak af te kunnen afregelen.

Voor de DSP is miniDSP (zo'n 100 euro) de meest kosteneffectieve oplossing. Afhankelijk van wat je verder koopt moet je rekenen op een bedrag van tussen de 500 en 1000 euro.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Martijn M »

De (passieve?) Behringers worden ook hier gemeten: http://www.soundonsound.com/pdfs/ns10m.pdf .
De data is wat beperkt, maar de Behringer lijkt op basis van deze metingen redelijk goed te zijn. Op basis van deze data zou ik zeggen dat de Alesis M1 Active, de JBL LSR25, K&H 0198, Mackie HR824 en de Studer A5 wellicht nog iets beter zouden kunnen presteren, maar nogmaals, de data is te beperkt om daar harde uitspraken over te doen.

De JBL valt op door zijn ontzettend gelijkmatige response. Daarom heb ik de data van JBL zelf er even bij gezocht. Dat afstraalgedrag ziet er subliem uit! http://www.jblpro.com/pub/recording/lsr25p.pdf
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door DragoSz »

bertor schreef:
Jep ;)

Om het nog ingewikkelder te maken: dat het hoog wat schel en rommelig klonk zou kunnen komen doordat je de bas wat hebt teruggedraaid. Als die knop ook invloed heeft op de midbas raak je warmte kwijt en kan het zo gaan klinken.

Met de kennis van nu zou ik iemand momenteel het volgende aanraden:
1. Frontspeakers met een goed afstraalgedrag. Je kunt er nog over twisten over de mate van bundeling.
2. Minimaal 2, liefst 3 a 4 subwoofers
3. DSP om de laatste staande golven in het laag weg te werken en om het mid-hoog naar luisterruimte/smaak af te kunnen afregelen.

Voor de DSP is miniDSP (zo'n 100 euro) de meest kosteneffectieve oplossing. Afhankelijk van wat je verder koopt moet je rekenen op een bedrag van tussen de 500 en 1000 euro.
Persoonlijk denk ik ook voor zo'n kamer dat een 2.1 systeem beter gaat klinken.

1. Omdat je de bas dan afzonderlijk kan afstellen op de kamer.
2. Minder bundeling in mid-laag (heb ik soms zelf ook veel last van)
3. Je minder kleuring krijgt die bepaalt word door je kamer.

Ik weet niet in welke ruime je de Jbl's gehoord heb, Maar als deze groter is als jouw kamer is de kans groot dat ze anders klinken bij jou thuis. Bijvoorbeeld door meer bas of bundeling.

Hoewel ik moet toegeven dat een zuil er cooler uitziet als 2.1 :rock:
Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

Beluisterd in de mediamarkt haha. Ik heb ze besteld, waarschijnlijk komen ze vrijdag. Ik ben benieuwd :lol:
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door DragoSz »

Heb jij iets gekocht dat goed klink in de mediamarkt? :shock: De laatste keer dat ik er uitvoerig iets luisterde klink het als een oordopjes verzameling :roll:

Ik ben benieuwt hoeveel het geluid anders word in je kamer dan met de luistersessie. Ik hoop natuurlijk voor jou dat het gewoon goed klinkt.
Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

Ja, en ik moet zeggen dat het verre van goed klonk in de mediamarkt. Maar goed, ik heb er vertrouwen in. Mijn ouders hebben er niet zo lang geleden ook speakers gekocht en die klinken thuis toch echt heel veel beter. Risico, maar het moet maar. :rock:
Gebruikersavatar
Rubble
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 13:41
Locatie: Leiden

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Rubble »

Oei, jij durft. Heb je nog iets af kunnen spreken voor het geval je het niets vindt (omruilgarantie of zo)? Als de Driades al te veel bas gaven vrees ik voor de JBL's die over het algemeen een bass-heavy (Amerikaanse) sound hebben.

Ik hoop voor je dat het goed uitpakt. Dat kan ook zomaar natuurlijk. :wink:
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door DragoSz »

Rubble schreef:
Oei, jij durft. Heb je nog iets af kunnen spreken voor het geval je het niets vindt (omruilgarantie of zo)? Als de Driades al te veel bas gaven vrees ik voor de JBL's die over het algemeen een bass-heavy (Amerikaanse) sound hebben.

Ik hoop voor je dat het goed uitpakt. Dat kan ook zomaar natuurlijk. :wink:
Daar freesde ik ook al voor. maar alsnog hopen we het beste zonder dat luuk naar de winkel terug rent van de zenuwen die wij hem geven :twisted:
Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

:roll: Gisteren toch een behoorlijk bedrag betaald via iDeal, ik had verwacht om in elk geval vandaag een bevestiging te ontvangen. Niets gekregen dus even gebeld. Ten eerste werd er niet gereageerd op mijn vraag waarom ik geen bevestiging heb gehad, er werd meteen om mijn naam gevraagd. Goed, bestelling is binnen gekomen, het geld ook. De levertijd blijkt 2-3 weken te zijn, dat is toch wel even anders dan de 1-2 werkdagen die op de site vermeld staat. Ik heb even gevraagd waarom die tijden zo verschillen, krijg ik als antwoord een pauze gevolgd door een twijfelachtige: ''dan moeten we de set splitsen, ik heb er nog ééntje staan'' Yeah right...

Dit is budgethouse.nl trouwens.
Plaats reactie