DIY DVB-T antenne

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
knuisje

DIY DVB-T antenne

Bericht door knuisje »

Ik heb een DVB-T USB-stickje, maar met de bijgeleverde antenne heb ik niet of nauwelijks beeld. Ik zit ook buiten het ontvangstgebied van Digitenne. Op het internet kwam ik een voorbeeldje tegen van een zelfbouw fractal antenne. Met dit type antenne heb je ook bij een klein formaat een goede ontvangst, ze worden daarom ook toegepast in mobieltjes.
Deze heb ik nagebouwd met als aanpassing een middenfrequentie van 618MHz/kanaal 39. Ieder klein stukje is 1,5 cm en de hoeken zijn 60 graden. Het gebruikte materiaal is 2,5mm^2 installatiedraad en een oude lampvoet.

Hij doet het boven verwachting goed. Zoals te zien op het plaatje zijn de sterkte en de kwaliteit beide uitstekend. :lol:
Bijlagen
Fractalantenne1.jpg
fractalantenne2.png
hannesie
Contacteer:

Re: DIY DVB-T antenne

Bericht door hannesie »

Wel verdorie, ik ben al vaak aan het zoeken geweest naar een antenne voor DAB, zou gelijk of bijna gelijk moeten zijn aan Digitenne, al actieve en dergelijke geprobeerd, maar het is telkens niets.
Digitenne gaf ook in huis voor de TV geen voldoende signaal, dat ding dus destijds terug gebracht en toen ik in Duitsland een Dab tuner tegen kwam van HK voor €99 dacht ik dat is goed voor de betere kwaliteit muziek, meenemen dus, ook geen signaal :oops:

Zou dat een constructie kunnen zijn die ook voor Dab werkt?
knuisje

Bericht door knuisje »

DAB zit in de VHF band, dan zou ik rechte stukjes van 2.5 cm nemen ipv. 1.5 cm. Ook de bierblikjes antenne schijnt goed te werken voor DAB.
Gewoon proberen, het kost bijna niets. :)
teacher

Bericht door teacher »

Een DAB antenne...

Zeg dat je rond de 210Mhz gaat zitten en je maakt een halve golf antenne, dan pak je een dipool met een totale lengte van 68cm; 2 x 34cm dus.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

knuisje schreef:
DAB zit in de VHF band, dan zou ik rechte stukjes van 2.5 cm nemen ipv. 1.5 cm. Ook de bierblikjes antenne schijnt goed te werken voor DAB.
Gewoon proberen, het kost bijna niets. :)
Lijkt mij een leuk expiriment :mrgreen: :lol: :lol:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Hah, een Digital Alcohol Broadcasting antenne. :rock: Zullen we je komen helpen? ;)
Plaats reactie