Vraagje over een spoel
Moderator: Beheerdersteam
Vraagje over een spoel
Ben bezig met zo'n oud Visaton ontwerp (CT142). In het filter zit een luchtspoel van 1,4mH/1mm met de woofer in serie.
Heb echter niet zo'n spoel maar wel een kleine ferriet kern spoel 1,5mH/0,71mm. Volgens mij is de DC weerstand ongeveer hetzelfde.
Ik vroeg mij daarom af of ik deze spoel ook kon gebruiken en of die 0,1 mH veel verschil uitmaakt.
Heb echter niet zo'n spoel maar wel een kleine ferriet kern spoel 1,5mH/0,71mm. Volgens mij is de DC weerstand ongeveer hetzelfde.
Ik vroeg mij daarom af of ik deze spoel ook kon gebruiken en of die 0,1 mH veel verschil uitmaakt.
- bas focal m180
- Contacteer:
Re: Vraagje over een spoel
Ferriet kern is met metalen kern , zou echt een lucht spoel nemen.
Ferriet kern wordt dacht ik alleen als correctie netwerk gebruikt.
Ja klopt is inderdaad met zo'n metalen kern erin.
Op de site van Strassacker stond "everywhere, where an air core coil would be too large or too pricey".
Dus ik dacht daarom dat deze ook wel kon
Op de site van Strassacker stond "everywhere, where an air core coil would be too large or too pricey".
Dus ik dacht daarom dat deze ook wel kon
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Dat valt wel mee hoorbas focal m180 schreef:Ferriet kern is met metalen kern , zou echt een lucht spoel nemen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Voor PA-gebruik of een heftige subwoofer in een te kleine kast zou ik een ferrietkern niet aanraden, maar in een TL met een W170 mag dat inderdaad geen enkel probleem vormen. Ook 1.5 mH i.p.v. 1.4 mH kan je gerust proberen. Dat geeft je een afwijking van 7%, wat minder is dan de standaard afwijking die de tolerantie bij sommige spoelen toestaat.
Dat valt wel mee hoor. Een ferrietkern raakt alleen mogelijk verzadigd. Bijna alle commerciele speakers gebruiken ferrietkernen. Daar zal de speaker niet ineens erg slecht van gaan klinken hoor.
Dat valt wel mee hoorbas focal m180 schreef:Ferriet kern is met metalen kern , zou echt een lucht spoel nemen.
Ferriet kern wordt dacht ik alleen als correctie netwerk gebruikt.. Een ferrietkern raakt alleen mogelijk verzadigd. Bijna alle commerciele speakers gebruiken ferrietkernen. Daar zal de speaker niet ineens erg slecht van gaan klinken hoor.
Bericht Geplaatst: do nov 18, 2010 22:39
OldSkool
Berichttitel:
OK bedankt nou dan gebruik ik deze ferriet spoel gewoon.
- jantje-secuur
En toen had ik ook een vraag over een spoel. Hoe kun je een spoel waarvan je de waarde niet weet en niks op staat kwa waardes oid.
De tijd dat ik electronica studie heb gehad is ook al weer meer dan 13 jaar geleden voor mij..
Iemand tips? Ik heb hier nog het een en ander aan spoelen nog in oude filters zitten.
De tijd dat ik electronica studie heb gehad is ook al weer meer dan 13 jaar geleden voor mij..
Iemand tips? Ik heb hier nog het een en ander aan spoelen nog in oude filters zitten.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Valt wel mee.
Of je neemt LIMP (van ARTA) of je neemt een goedkoop metertje van Ebay. (15 euro incl shipping)
Ik heb zo'n metertje eens in mijn handen gehad, het is wel plastic fantastic, maar de waardes klopten zowaar
Andere optie is een Voltcraft kopen bij Conrad voor 42 euro.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=122612
Gratis thuis bezorgd.
Of je neemt LIMP (van ARTA) of je neemt een goedkoop metertje van Ebay. (15 euro incl shipping)
Ik heb zo'n metertje eens in mijn handen gehad, het is wel plastic fantastic, maar de waardes klopten zowaar
Andere optie is een Voltcraft kopen bij Conrad voor 42 euro.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=122612
Gratis thuis bezorgd.
Ik heb nu een multimeter gevonden op ebay voor ongeveer 37 euro all incl.. deze meet alles oa dus ook lcr.
Ik kan deze dan eventueel mooi voor thuis houden en dan kan ik de ander voor mijn werk bewaren.
Ik heb verder nog een met pc link mogelijkheid maar deze is helaas zonder lcr.
Ik kan deze dan eventueel mooi voor thuis houden en dan kan ik de ander voor mijn werk bewaren.
Ik heb verder nog een met pc link mogelijkheid maar deze is helaas zonder lcr.