Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Bart0l0meus »

De reclocker zal geen van Tentlabs zijn, het design zal ik zelf maken, maar ik ga wel een Tentlabs clock gebruiken, waar je natuurlijk vrij in bent om andere te gebruiken, maar ik kan hem je zeker aanbevelen!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door ray5150 »

Dus ik kan nu ook opnieuw gaan tekenen? kun je dan het nieuwe schema sturen? (of hier plaatsen.) :goedzo:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door BertDB »

Ik heb ook nog ergens een tentlabs klokje rondslingeren..
Denk een 12,288MHz.

Fraaie opstelling trouwens.
Heb je al wat meetgegevens van de Audioprecision?
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Bart0l0meus »

xbake schreef:
Ik heb ook nog ergens een tentlabs klokje rondslingeren..
Denk een 12,288MHz.

Fraaie opstelling trouwens.
Heb je al wat meetgegevens van de Audioprecision?
Wil je 96Khz gebruiken als samplerate dan heb je een 24.576MHz crystal nodig.
Ik zal het schema hier trouwens niet van posten omdat er wat dingen in zitten die ik nog liever voor mijzelf hou.
Het zal een printje worden met i2s inputs en outputs en bijbehorende voeding erop.
Eventueel kan ik de blokjes compleet met Tentlabs clock leveren.

Ik ga waarschijnlijk maandag of woensdag meten met de AP.
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Bart0l0meus »

Toch nog maar snel een paar metingen gedaan met audiotester en het valt me nog niet tegen, maar de AP zullen de echte metingen moeten laten zien want mijn audiokaart is duidelijk de bottleneck!
Er zit nu trouwens een TDA1545 in omdat mijn TDA1543 gesneuveld is :-$
Bijlagen
Vervorming Meetapparaat
Vervorming Meetapparaat
1543DAC noise floor
1543DAC noise floor
1543DAC Vervorming
1543DAC Vervorming
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door ray5150 »

Bart0l0meus schreef:
Wil je 96Khz gebruiken als samplerate dan heb je een 24.576MHz crystal nodig.
Ik zal het schema hier trouwens niet van posten omdat er wat dingen in zitten die ik nog liever voor mijzelf hou.
Het zal een printje worden met i2s inputs en outputs en bijbehorende voeding erop.
Eventueel kan ik de blokjes compleet met Tentlabs clock leveren.
Mwah, afhankelijk van de prijs heb ik denk ik wel intresse.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door BertDB »

ray5150 schreef:
Bart0l0meus schreef:
Wil je 96Khz gebruiken als samplerate dan heb je een 24.576MHz crystal nodig.
Ik zal het schema hier trouwens niet van posten omdat er wat dingen in zitten die ik nog liever voor mijzelf hou.
Het zal een printje worden met i2s inputs en outputs en bijbehorende voeding erop.
Eventueel kan ik de blokjes compleet met Tentlabs clock leveren.
Mwah, afhankelijk van de prijs heb ik denk ik wel intresse.
Idem hier.
Het verschil tussen een goede en een slechte klok is hoorbaar heb ik gemerkt.
Eventueel kan ik m'n XO nog altijd omruilen bij tentlabs voor een andere frequentie. :)
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Bart0l0meus »

Het eerste prototype van het herclock printje is gebouwd en het verschil is echt enorm! :shock:

Wat zijn jullie bereid om voor zo`n printje te betalen?
Een Tentlabs clock kost €29 euro.
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Bart0l0meus »

Hier een meting van het spectrum bij een 1kHz signaal met en zonder clock!
Daarbij moet nog toegevoegd worden dat de clock nog door een lelijke voeding gevoed wordt!
Bijlagen
DAC1543_1K_Signal_19_12_10_verschil.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door ray5150 »

Bart0l0meus schreef:
Het eerste prototype van het herclock printje is gebouwd en het verschil is echt enorm! :shock:
Hallo! je bent technieker, we gaan hier niet de audiofiel uithangen... :lol:
Bart0l0meus schreef:
Wat zijn jullie bereid om voor zo`n printje te betalen?
Bedoel je kaal, of bestukt, of kompleet met tentclock?
Bart0l0meus schreef:
Een Tentlabs clock kost €29 euro.
Krijg je geen korting? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Bart0l0meus »

ray5150 schreef:
Hallo! je bent technieker, we gaan hier niet de audiofiel uithangen... :lol:
hahaha zowel luistertechnisch als meettechnisch was het verschil heel groot :lol:
ray5150 schreef:
Bedoel je kaal, of bestukt, of kompleet met tentclock?
compleet bestukt inclusief clock
(hij zal ook helemaal smd worden dus misschien is het ook beter als hij bestukt is :oops: )
ray5150 schreef:
Krijg je geen korting? :mrgreen:
hahaha ik denk het niet, alleen bij grotere aantallen zou ik wat kunnen regelen denk ik.
Kijk maar wie je allemaal warm krijgt voor zo`n module met clock :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door ray5150 »

Bart0l0meus schreef:
hij zal ook helemaal smd worden dus misschien is het ook beter als hij bestukt is :oops:
Je snapt natuurlijk wel dat dat ook te reverse enegineeren is...
Of je moet hem dubbelzijdig maken met buried via's, dan word het een tikje moeilijker... :mrgreen:

De prijs, tja, die klokjes zijn 3 tientjes, dus ik neem aan dat je minimaal iets van 45 euro voor wilt?
Ik denk dat ik eerst eens wil proberen om de DAC draaiend te krijgen, dan kan ik daarna nog gaan modificeren.
En dan moet ik eerst nog mijn cd speler en buizenbak afhebben, kan nog wel een paar maanden gaan duren...
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door BertDB »

Denk dat de DAC werkend krijgen een eerste vereiste is zoals Raymond zegt.
Verder heb ik wel interesse, welliswaar zonder tentlabs XO module want die heb ik nog liggen (enkel de bestuke print dus).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door ray5150 »

Laatste versie van schema en layout. inmiddels goedgekeurd door Bartolomeus.
We zijn wel nog in discussie over enkele details.
1543 DAC 02-01-2011 schema.PNG
1543 DAC 02-01-2011 layout.PNG
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Bart0l0meus »

Zo, vandaag de dac eens aan de AP gehangen (werd ook tijd :oops: )
Opzicht zie het er goed uit. Ik ben niet geheel ontevreden in iedergeval.
De reclock module gaat in iedergeval aangepast worden. Maar voor dit moment is het wel goed, maar er zal een mooiere oplossing voor komen!
Waar ik op dit moment nog mee bezig ben is:
Tentamens :-& :-& :-&
een shunt module als verbeterde voeding voor de dac.

Gezegd moet worden dat deze plot gemaakt is bij een samplerate van 44.1khz, inclusief verbeterde dac voeding (prototype shunt regelaar) en herclock module.
De interferenties die te zien zijn boven de 1khz hebben te maken met het herclocken (dit is altijd nog stukken beter als zonder clock, maar het is nog niet goed)
Bijlagen
Vervorming_TDA15xx_41_1kHz.png
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Fokko »

Dit is de bekende shunt voeding van Salas waar ik allemaal geweldige verhalen over hoor;
http://www.quanghao.com/product.php?id_product=79

Misschien leuk om wat ideeen op te doen ;)
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Bart0l0meus »

Fokko schreef:
Dit is de bekende shunt voeding van Salas waar ik allemaal geweldige verhalen over hoor;
http://www.quanghao.com/product.php?id_product=79

Misschien leuk om wat ideeen op te doen ;)
Ik ben eigenlijk een eigen ontwerp aan het maken, het nadeel van shunt regulators vind ik de vaste instelstroom.
Nu heb ik iets bedacht zodat er altijd een goeie stroom loopt door de shunt zonder dat je die instelling zelf nog moet doen of bij vaste instellingen dat je shunt veel te veel stroom (en dus warmte) moet opnemen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door ray5150 »

Ik zie dubbel!
IMG_0084.JPG
(de foto is niet zo denderend, de printen zien er in het echt een stuk beter uit.)

Volgende week zal ik de exemplaren voor Xbake boren en opsturen. mijn printen blijven nog een paar maanden in de wachtkamer.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door BertDB »

Magnifico ! =D>

Voor het regelen van verzenden en de financiën moet je maar even pb'en hé Raymond!
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Bart0l0meus »

Wat vinden jullie van het AP plaatje?
Valt het mee of tegen?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door BertDB »

op het eerste zicht lijkt mij dat wel oké.
Tis niet altijd makkelijk om te interpreteren en uiteindelijk vind ik mijn oor een beter instrument dan eender welk.

Lijkt me dat de voeding een vrij goede PSRR heeft, 50 en 100Hz resp op -103dB en -98dB.
Wel veel even harmonischen. Gebruikte je de interne bron van de AP ?
De oneven zijn prima!
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Bart0l0meus »

BertDB schreef:
op het eerste zicht lijkt mij dat wel oké.
Tis niet altijd makkelijk om te interpreteren en uiteindelijk vind ik mijn oor een beter instrument dan eender welk.
Ja dat is zeker waar!
BertDB schreef:
Lijkt me dat de voeding een vrij goede PSRR heeft, 50 en 100Hz resp op -103dB en -98dB.
Het gaat wel om mijn eigen shunt voeding die beter presteert als de voeding die ray nu gebruikt, maar die is ook goed!
BertDB schreef:
Wel veel even harmonischen. Gebruikte je de interne bron van de AP ?
De oneven zijn prima!
Ik heb de spdif output van de AP gebruikt.
De 2de harmonische ligt op -96dB en de 3de op -108dB. De andere frequenties na de 1k zijn geen harmonischen van de 1k maar die komen door een soort error bij het reclocken.
Ook wel het probleem van asynchroon reclocken!
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door BertDB »

Bart0l0meus schreef:
De 2de harmonische ligt op -96dB en de 3de op -108dB. De andere frequenties na de 1k zijn geen harmonischen van de 1k maar die komen door een soort error bij het reclocken.
Ook wel het probleem van asynchroon reclocken!
Dat verklaar veel. Die krijg je er dus met de beste klok van de wereld nog niet uit.
Het is te vermijden door rechtstreeks een I2S signaal te gebruiken van de bron, maar slechts heel weinig bronnen hebben dat (of je moet de 3 signalen al intern gaan zoeken).

BTW, hoe geraak jij aan zo'n mooi toestel als een AP ? :rock:
Dat is niet echt een toestel dat iedere student/persoon zich (kan) aanschaffen, of je moet er zo één op school hebben :twisted:
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Bart0l0meus »

BertDB schreef:
Bart0l0meus schreef:
De 2de harmonische ligt op -96dB en de 3de op -108dB. De andere frequenties na de 1k zijn geen harmonischen van de 1k maar die komen door een soort error bij het reclocken.
Ook wel het probleem van asynchroon reclocken!
Dat verklaar veel. Die krijg je er dus met de beste klok van de wereld nog niet uit.
Het is te vermijden door rechtstreeks een I2S signaal te gebruiken van de bron, maar slechts heel weinig bronnen hebben dat (of je moet de 3 signalen al intern gaan zoeken).
Het komt doordat je i2s signaal niet exact dezelfde frequentie heeft als de tentclock waardoor het eens in de zoveel tijd even misgaat wat zorgt voor vervorming.
Je kunt het ook oplossen met een pll, daar ben ik me nu in het verdiepen.
BertDB schreef:
BTW, hoe geraak jij aan zo'n mooi toestel als een AP ? :rock:
Dat is niet echt een toestel dat iedere student/persoon zich (kan) aanschaffen, of je moet er zo één op school hebben :twisted:
Ik loop stage bij Tentlabs waar ik altijd terecht kan om te meten!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door ray5150 »

Bart0l0meus schreef:
Wat vinden jullie van het AP plaatje?
Valt het mee of tegen?
als ik zou weten hoe ik de grafiek zou moeten lezen zou ik er mischien iets zinnigs over kunnen zeggen... :(

[Off topic] Het lijkt wel of er een vloedgolf van nieuwe avatar's is uitgebroken?, ik zie overal antieke portretten... :mrgreen:
Plaats reactie