En goede conus... Die omgevouwen rand heeft een visaton AL200 wel maar AL170 niet. Een seas H1224 wel en die blijft daardoor heel bij grote uitslagen. De AL170 heb ik al regelmatig met definitief geknikte randen gezien Heel slecht.
De AL130 kan wel vrijwel maximaal mechanisch belast worden zonder schade aan de conus. Dus, als ik zoiets zie - bijv. bij de L26 - denk ik aan alle voordelen van zo'n goed ontworpen woofer - het blijft heel
Laatst gewijzigd door wouter op wo 05 jan 2011, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb de metingen uitgevoerd, plaatjes volgen nog. Wat opvalt is dat het bekleden met naaldvilt nauwelijks iets doet. Kun je net zo goed niet doen. Maar goed, het zit er nu op. Een en ander betekent dat er nogal wat diffractie in de metingen terug komt. Met of zonder frame erop maakt nauwelijks verschil, laat ik dus ook niet zien. Het voornaamste verschil is wat minder hoog boven 10kHz.
Is mijn ervaring ook. Over dat vilt wandelen de golven nog vrolijk over het front. Baffletex is effectiever, al is dat ook niet zaligmakend. Dat standaard 7 mm dikke is eigenlijk te dun, daarvan heb je wel 2 lagen op elkaar nodig.
Afijn, je moet maar zien Jeroen, de kosten zijn het niet. Mijn gehoormatige ervaring met dat spul is dat het geluid losser van de kast komt. Er aan gemeten heb ik niet.
Het filteren gaat al voorspoedig. De drivers hebben alledrie een erg vlakke respons.
Hieronder de close range metingen van de woofer en middentoner. Dat doe ik altijd om te kijken of er nog invloeden van staande golven in de kast te bespeuren zijn. Welnu, zowel de speciale magnat bracing voor de woofer als de kegelvormige behuizing voor de middentoner doen uitstekend hun werk. Niets te zien. Zeer tevreden hiermee.
Ik heb lekker wat zitten filteren. Ik kom als eerste opzet op dit filterschema. Wellicht moet er nog een grotere spoel in voor de woofer, met een lagere Rdc, maar die heb ik niet op voorraad. Ik hoor vanavond wel of het anders moet, nadat ik het prototype filter heb opgebouwd en aangesloten.