Eltax Monitor III of IX?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

Mijn mission 733's zijn al tijden stuk, en ik heb nu eindelijk besloten andere te kopen. Ik twijfel tussen de Eltax monitor III of de veel duurde IX. Ze zitten beide ruim binnen budget, dus de prijs van de twee is niet belangrijk. Aannemend dat de IX beter zijn, hoe groot is het verschil? Ze zijn stukken groter, wat ik niet verkeerd vind. Dus stel ze zouden even duur zijn, welke moet ik kiezen, en waarom?
Mijn versterker is een oude denon pma-700v, oud maar werkt nog prima. Is deze voldoende om ze goed aan te sturen?

Luuk
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Ronkel »

Waarom niet een Behringer Truth B2031P? Lijkt me veel beter dan die Eltax, met name qua afstraalgedrag. Ik heb wel eens Eltax speakers gehoord maar ik vond ze niet goed klinken eigenlijk, zeker niet voor een monitor die redelijk neutraal moet zijn.
Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

Die behringer zien er mooi uit. Ik lees in reviews dat ze een vrij zwak laag hebben. Een beetje lage tonen vind ik persoonlijk wel lekker in mijn muziek. De mission 733 vond ik overigens meer dan zat bass hebben, die had ik op de versterker zelfs een tikje terug gedraaid. Hoe doen de eltax monitor IX het in het laag tov die behringer?
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door bertor »

Inderdaad de behringer en voor het laag dan 1 tot 4 (afh van je budget) van deze erbij:?

http://shop.conrad.nl/multimedia/luidsp ... 42740.html
Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

Ik heb een denon pma-700v voor zover ik weet heb ik niet de mogelijkheid daar een sub op aan te sluiten!
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door bertor »

volgens mij zit er nog een high-level ingang op, dus het signaal kun je aftappen van de hoofdluidsprekers.
Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

Dat zoumgoed kunnen. Hoe werkt dat?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Vuurkat »

Dan sluit je de subwoofer en de gewone luidspreker parallel aan op een luidsprekerkabel. De high out van een subwoofer kan je meestal beter niet gebruiken, omdat die vaak gefilterd zijn met een dikke elco (wat de midbas van je gewone luidsprekers verpest).
Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

Goed. De subwoofer en eltax monitor 3 passen in mijn budget. Is dit een goede combinatie of moet ik echt voor de behringer gaan? Is mijn versterker voldoende voor deze speakers?

En dan nog één ding; hoe groot is het verschil van het bovengenoemde in vergelijking met de bose companion 3 bij mijn pc waar ik niet heel enthousiast over ben?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Olaf Analogue »

dat is een makkelijke......................................de behringer !
Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

Ze zijn 60 euro duurder. Is het klankverschil erg groot? Dan nog het volgende:

Is mijn versterker krachtig genoeg?

Dan hoeveel beter gaan dat klinken ( de behringers met de Micov 1100 sub ) dan mijn bose companion 3 set. Dat is het enige waar ik het mee kan vergelijken aangezien mijn missions stuk zijn.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door bertor »

Ik weet niet wat die eltax monitor kost,

maar de behringer is hier in de aanbieding:
http://www.feedback.nl/recording-monito ... -per-stuk-

En wat metingen van het afstraalgedrag ervan:

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... ost2367762
Afbeelding
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door bertor »

Luuk schreef:
Dan hoeveel beter gaan dat klinken ( de behringers met de Micov 1100 sub ) dan mijn bose companion 3 set. Dat is het enige waar ik het mee kan vergelijken aangezien mijn missions stuk zijn.
Wat ik van bose onlangs nog gehoord heb in de winkel is dat het hoog 'tizzelig' is, vrouwenstemmen klonken nasaal en de bas was bonkerig en slecht gedefinieerd. Dus ik denk dat je voor een 300 euro een aardige upgrade tegemoet gaat ;)

Hoe het laag in jouw kamer gaat uitpakken is niet op voorhand te zeggen, dat blijft een onzeker factor. Je hebt wel instelvrijheid door te experimenteren met de positie, de crossover en het niveau van de sub.
Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

De eltax monitor set kost 140 euro excl verzenden van een 10tje. 150 dus. De behringers zijn 168, voor 2! Dat is heel, voordeling, en op voorraad in apeldoorn. Laat ik nou net een zus daar hebben wonen!
Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

Klopt, het geluid van de bose klinkt een beetje ver weg. Voor standaard pc speakers vind het het heel aardig, maar niet meer dan dat. Ook vallen stemmen heel erg weg en die subwoofer staat veel te veel te stampen. Ik ga vanavond eens een belletje plegen naar mijn zus, ik laat het weten;)

De speakers staan overigens onder een schuine kant, misschien niet geheel onbelangrijk om te weten!
Laatst gewijzigd door Luuk op vr 07 jan 2011, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door bertor »

De Behringer 2031P heeft trouwens een impedantie van 4 Ohm. Missschien kan iemand beoordelen of dat een probleem is met de versterker van Luuk?
Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

Bertor, alvast hartelijk bedankt voor je hulp, hier een linkje van de versterker met wat specificaties. Heel veel wijzer geraak ik zelf er niet van!

http://www.magnatmuseum.nl/Index%20HiFi ... A-700V.htm
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Vuurkat »

Die versterker is gemaakt voor 6 en 8 ohm, moet dus prima kunnen zolang je de versterker maar niet helemaal opendraait.
Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

Dat was ik ook niet van plan. Iets met ouders, zolderkamer en een houten plafond. Ik ben op zoek naar een warm en vol geluid, ik lees steeds meer over het"neutrale" geluid van de behringers. Zijn de behringers wel de goede speakers daarvoor?
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Ronkel »

Luuk schreef:
Dat was ik ook niet van plan. Iets met ouders, zolderkamer en een houten plafond. Ik ben op zoek naar een warm en vol geluid, ik lees steeds meer over het"neutrale" geluid van de behringers. Zijn de behringers wel de goede speakers daarvoor?
Vergis je niet, neutraal lijkt een beoordeling als "saai" maar neutrale speakers zijn juist goed in het overbrengen van de natuurlijke warmte van instrumenten en stemmen! Je zult zeker niets missen in het geluid van die Behringers!
Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

Ronkel schreef:
Luuk schreef:
Dat was ik ook niet van plan. Iets met ouders, zolderkamer en een houten plafond. Ik ben op zoek naar een warm en vol geluid, ik lees steeds meer over het"neutrale" geluid van de behringers. Zijn de behringers wel de goede speakers daarvoor?
Vergis je niet, neutraal lijkt een beoordeling als "saai" maar neutrale speakers zijn juist goed in het overbrengen van de natuurlijke warmte van instrumenten en stemmen! Je zult zeker niets missen in het geluid van die Behringers!
Dat had ik nodig! Ik ben overtuigd!

Iemand interesse in 2 mission 733 kasten, met -deels- inhoud. Gratis af te halen. Ik zal nog wel even een apart topic aanmaken daarvoor.

Heren, bedankt!
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door bertor »

Graag gedaan!
Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

Ik zal het de eerst komende 2 weken zonder sub moeten doen. Ga ik de bass erg missen? Ik ben mijn mission 733 gewend. Sorry dat ik nogal veel vraag, ik heb er niet zo heel erg veel verstand van.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Olaf Analogue »

De bas ga je missen, maar twee weken overleef je wel, des te fijner is het als je straks weer wel bas hoort.
Wat mankeert er eigenlijk allemaal aan de Mission luidsprekers? Zijn deze niet gewoon weer te herstellen?
Luuk
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 22:49
Locatie: Zevenaar

Re: Eltax Monitor III of IX?

Bericht door Luuk »

De woofers zijn stuk, het geluid vond ik heel aardig. Ik had ooit vervangende woofers gevonden, ik weet niet hoe ze klinken tov diemeltax of behringer, het laag is innelkmgeval erg goed vind ik.
Plaats reactie