Chorda Evo

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Martijn H

Re: Chorda TL

Bericht door Martijn H »

The 15" but it is a little oftopic.. Not so important in this case.
QAE
Ook commercieel actief

Bericht door QAE »

Montana schreef:
The 15" but it is a little oftopic.. Not so important in this case.
For a TML the 12'' works better. But normally the bigger the better, because you reduce cone movement and distortion. A 18'' woofer in a closed box normally measures much better than a 12'' in a TML, although you need to use an EQ on the closed box to receive the same "deepness".
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

QAE schreef:
1. The TL Sub is called Apollon Sub. The Thor Sub is not completely ready yet. It's a closed Sub with the NS18 and a 1kW DSP plate amp.

2. The simulations also doesn't fit our TML design. It's quite different.

3. It's easy to develope a long-throw sub, but it's very difficult to develope one, that behaves quite linear even with high excursion. Most of the longthrow subs show high Le over I and X. That means that distortion is high.

Regards,

Nico
1. Hi Nico, excuse me for mixing up the names. I read about your new design and the Apollon development report. As you can see the simulations clearly refers to the TML.

2. Or not so clearly :-s Excuse me, I won't believe this. If you did the TL design I think you can see many similarities. In fact, this is a very good example of the realistic simulations Ajhorn can make, even without all the exact data of the construction. I would like you to comment on the TL simulation I did with the NS12-794. Why is the Apollon's alignment so deep? What does that to the groupdelay, if compensated or not.

apollon sub 3.JPG

3. The NS...-794 subwoofers are not the latest anymore. The distortionlevels of comparable drivers can be evaluated as they are tested en measured in the same conditions. Doesn't mean that I do not like the Aura's, but they are quite expensive. On a 4x12" design it's not very accessible
QAE
Ook commercieel actief

Bericht door QAE »

Hi wouter,

Try to answer your questions as understandable as possible.
As you can see the simulations clearly refers to the TML
Yes, but the design is a bit different. The first picture, where you compare the SPl just shows a Nearfield Measurement near the speaker. You don't see the port in that measurement. The lowest frequencies are missing.
I would like you to comment on the TL simulation I did with the NS12-794. Why is the Apollon's alignment so deep?
I think that you simulated the TML shorter than it is in real. AJ Horn also can't simulate foldings that can change the performace. The results with AJ Horn are good, but they are not exact, as this simple model can't simulate a comlex thing like a speaker. But this tool is great to give a project overview. The next problem is damping. Damping affects the subbass performace. If you damp the tube in a false way, you're loosing subbass performance.
What does that to the groupdelay, if compensated or not
See, the group delay is just the derivation of the phase. That means if the phase is changing the angle quickly, the group delay is rising. This is the reason why ported speakers have a higher group delay than closed ones. The ported cabinet behaves like a 4th order filter. That means that SPL decreases faster below the tuning frequency than a closed box, that behaves more like a 2nd order filter.
That also means that the phase angle is changing faster than that of the closed box. This means higher group delay.

Every filter changes group delay. The higher the filter order the higher the group delay.
Hearing group delay is frequency dependent, and uncritical on very low frequencies.
The room itself is much more important in this range.
The NS...-794 subwoofers are not the latest anymore. The distortionlevels of comparable drivers can be evaluated as they are tested en measured in the same conditions.
What you don't know is, that we change the design if we find something that increases performance. There is no change in the part number. For example the NS3 is more than 10 years old. The design was changed a few times. But just simple things, that increases performance. Why should you change a design that works fine?
Doesn't mean that I do not like the Aura's, but they are quite expensive.
Yes they are. The question is why?
- You need a very strong motor, as you just have a short coil. That means that you need a lot of rare earth metals and of course neodym. This is very expensive.
- Next thing is that you need a very sufficient cooling, because highly alloyed neodym just can handle around 120°C. The short coil also have to be cooled more than a long and thick coil. Temperature behaviour can be simulated with FEM, but this is very time consuming and thus expensive. The venting on the 794 series is very tricky.
- For a good performance you need low Le, because high Le causes distortion in the large signal domain. This means the wire doesn't have to be too thick. This slao reduces intermodulation distortion.
- The whole design is new, that means that you have to build special tools for everything like basket, cone...

On normal measurements, the Aura isn't much better than other drivers. In the large signal domain the performance doesn't change as it does for long throw overhung designs. This is the region where this unit can gain some advantages.
On a 4x12" design it's not very accessible
The 513 series was developed for such things or for hobbyists who can't afford the bigger series.

I hope this helped.

Regards,

Nico
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

hmmmm O:)
bestandsbron: http://www.6moons.com/audioreviews/magico/strip_reference.jpg
bestandsbron: http://www.6moons.com/audioreviews/magico/strip_reference.jpg
bestandsbron: http://www.6moons.com/audioreviews/benchmark/magico.jpg
bestandsbron: http://www.6moons.com/audioreviews/benchmark/magico.jpg
Hifi_goeroe

Bericht door Hifi_goeroe »

We zijn opzoek naar een goede meubelspuiter om de kasten straks te laten spuiten. Iemand suggesties en een idee van de kosten ervan???

Omdat het grote project nog niet helemaal van de grond komt nu al wel bezig met een standaard
chorda voor mijn pappie en de Chorda Light van Wouter (zal een eigen topic krijgen). Kasten worden volledig onder verstek in elkaar gezet en bij de voorplaat word het facet zo breed dat de naad weg valt.

Wel een werkje zo'n houtpakketje netjes zagen!!!!!!!

Hieronder een aantal foto's van de topkasten. De onderkasten zijn over 3 weekjes aan de beurt.
Bijlagen
Afbeelding 007.jpg
Afbeelding 009.jpg
Afbeelding 010.jpg
Afbeelding 013.jpg
Afbeelding 014.jpg
Hifi_goeroe

Ik heb mijn cd-speler verkocht dus er kunnen knopen doorgehakt worden en zou graag nog wat advies krijgen.

Omdat ik de Top van de ISIS 3 cm breder heb gemaakt vanwege de C220 word de onderkast ook 3 cm breder en zal de onderkast 40 cm breed worden. Dit betekent dat ik er ook een 15 inch in kwijt kan.

Het volgende is dus nu mijn idee;

2 maal een RS390 in een gesloten kast van ongeveer 150 liter. Dit aangestuurd met een Hypex dsp plateamp 2.700 (zal in maart uitkomen begreep ik van Hypex) Beide woofers, 4 ohm, krijgen dus een eigen versterker van 700 watt aan 4 ohm.

Is het versterkervermogen genoeg voor dit (moet nl aardig geboost worden), haal ik de x-max?
Kan nl ook 2 crown k2 kopen zodat elke speaker zo'n versterker krijgt of levert dit niets op?
Nu vraag ik me af of dit thermisch goed gaat?

Dank voor jullie hulp.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

4 stuks 15", grote plannen :wink:

De CSS SDX15 valt volgens mij voor jou ook wel optisch binnen de voorwaarden:
http://www.creativesound.ca/pdf/CSS-SDX ... 121107.pdf

Nieuwe versie bijna :lol: klaar:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 1&start=25

CSS Subs:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 28&start=0

Maar dan wel verzinken:
CSS SDX15 youtube.JPG

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=9265
teaser uit dit topic:
mini%20galactica%201.jpg
mini%20galactica%201.jpg (12.93 KiB) 1097 keer bekeken
Meerweg systeem met CSS:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=12134

Maar goed, je had het over Dayton:
Dayton RS 390 HF-4
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=12733

Bij de Galactica's is gekozen voor 15" PA drivers... zal dat nog voordelen hebben als je actief wilt gaan werken, of alleen voor passief?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

huh wat? Wil je 4 subwoofers met de sdx15? :shock:

Heel leuk die dsp plateamps van hypes. Dan kan je met 1 plate amp 2 subs corrigeren en versterken. Zelf heb ik 4 sdx15 subs op UcD's 700 en ik vind het veel te overdone. Misschien zou ik achteraf gaan voor 2 grote en 2 kleine subs.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Martijn H schreef:
ik vind het veel te overdone.
:shock: Jij???
:lol: :lol: :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Martijn H schreef:

Heel leuk die dsp plateamps van hypes. Dan kan je met 1 plate amp 2 subs corrigeren en versterken. Zelf heb ik 4 sdx15 subs op UcD's 700 en ik vind het veel te overdone. Misschien zou ik achteraf gaan voor 2 grote en 2 kleine subs.
Sja, het is ook vooral voor de looks. Erik wil dit, en overdone is zijn middle name:

Afbeelding

Dus geen losse subs
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Mijn mening is dat het te lomp gaat ogen met 15"woofers in je fronts. Ik zou dan gewoon per kant 2 keer 10 of 12" gesloten nemen (b.v. Peerless of Dayton) en 2 extra 15" gesloten subs (b.v. sdx15 of dayton) nemen die goed zijn op te stellen. Je hebt dan alle headroom die je kan wensen en je kan je fronts veel gunstiger bouwen. Grote baskamers veroorzaken weer nieuwe problemen. Liever meer kleins dan weinig groots.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Lijkt me inderdaad een goed punt van Martijn.
Volume etc kan met ene goede 10inch veel kleiner.

Uiteindelijk is je maxSPL met twee 10inchers minstens gelijk.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

De redenering van Erik was alsvolgt:

Top kast is 40 cm breed, en die blijft dat ook, dus de onderkast krijgt ook zo'n breedte.
Om de kast niet lomp te laten lijken doordat er veel 'vlees' naast de drivers zit is het daarom voor hem geen optie te werken met 10". We hebben gekeken naar, en gevraagd om tips over 12" units maar dat schoot niet echt op. Behalve een verhandeling over aurasound woofers kon er niet echt een knoop door gehakt worden. Multi subs e.d. gaan er niet komen verwacht ik. Een Isis kloon mag er komen, maar meerdere subs denk ik niet. Het gaat ook om de looks van een Isis.

En als je 40 cm hebt past een RS390 ook, zo ging het balletje rollen. In de galactica zit ook een 15", maar die is passief gefilterd. Erik wil DSP actief. Daarmee is een kast van 40 breed en ca 50 diep en ca 100 hoog groot genoeg voor een gesloten systeem. Kleiner hoeft eigenlijk niet, wanddikte en bracing gaat er nog vanaf maar het is al heel snel 2x 50 liter per kast.

Daarbij is voor hem belangrijk dat de units heel blijven en er een doekje overheen kan. Een TIW 300 is plakkerig en wordt stoffig, een ciare is kwetsbaarder dan een aura, CSS of dayton RS390. Daar kan een stofdoekje zo overheen.

Waar je allemaal niet aan moet denken :lol: :lol:
Hifi_goeroe

Ik ga nog wel even een proef onderkast bouwen om het geheel even in het echt te zien. Dat geeft wel een beter beeld.

De enige aanpassing tov het origineel is dat het 3 cm breder word. De onderkast van het origineel is nl 37 cm. Ben wel benieuwd hoe lomp dit dan word.

Extra subs is geen optie. Ik denk dat deze speaker al een vrij lage WAF factor heeft.

Word weer bloemen en een massage denk ik :D
Hifi_goeroe

Martijn H schreef:

Wat bedoel je met overdone? versterkervermogen?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Nee, qua SPl mogelijkheden/wooferopp overdone. Woofers komen ook bij het kijken naar film niet voorbij 3-5mm xmax. Nu is dat helemaal niet erg, omdat het subwoofers zijn en verder niks. Als je 4 van die dingen in je fronts zet dan zie ik de voordelen niet zozeer. Zelf zou ik proberen niet voorbij 30 cm breedte te gaan, maar als jij het juist wel heel mooi vindt dan moet je het natuurlijk doen. Als zulke grote fronts echter geen probleem zijn, dan snap ik niet waarom het niet mogelijk is om met extra subwoofers te werken icm kleinere fronts.

ps. Ik zie nu dat je zegt dat het origineel al 37cm breed is. Ik dacht dat die iets van 32 cm breed was. Nou die 3 cm zullen dan de kop niet kosten. Verschil tussen een 12"en een 15"is echter meer dan 3 cm!
Hifi_goeroe

De korfmaat van de BV de Dayton RS315 is 31,4 cm en die van de RS390 is 38,84

(zal daar die naam van komen denk ik 315 en 390 mm)

Maar het verschil is dus (maar) 7,4 cm

Hieronder de bouwtekening van de isis en de maatvoering van het origineel.
Bijlagen
20071115_8059bb4ace3caef3028bWNqoE8laLKpd[1].jpg
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hier nog leesvoer:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=8879

Uit het topic CSS SDX10 subje - (over de RSS 265)
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=12749
Boppo84 schreef:
P.S. Wat bouwkwaliteit ben je in mijn opinie wat beter af met de Dayton RSS265. Hij ziet er wat netter in-elkaar-gezet uit en free air produceert de Dayton tot Xmax geen noemenswaardige bijgeluiden. De SDX10 doet het wat dat betreft iets minder goed, al merk je daar in een gesloten behuizing zo goed als niks meer van. De response in een gelijke behuizing zo goed als identiek, dus wat mij betreft is het enige voordel van de SDX de ietwat grotere Xmax.
En uit dit topic : http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=12733
Barry schreef:
De driver is vandaag in ontvangst genomen! Wat een apparaat! Een blok kwaliteit!
Lijkt dus geen 'budget' oplossing, maar echt mooie drivers :D
Hifi_goeroe

De kogel is door de kerk. Heb 2 Crown k2 aangeschaft en een behringer dex2496 (tijdelijke budget oplossing komt uiteindelijk denk een crossover van lexicon)

Nu de volgende vraag;

Ik kan de Dayton RS315 in 8ohm en in 4Ohm kopen (deze woofer gaat het worden) Nu is er eerder in dit topic ter sprake gekomen dat je twee 8 ohm woofers kan doorschakelen waardoor je 3db rendementswinst hebt en een ohmage van 4 ohm. Bij de 4 ohm word het dan 2 ohm en dat is wat laag.

Dit betekent wel dat ik de k2 in mono moet zetten en dan verliest de k2 wat aan stabilitet.

Optie twee zou zijn twee van 4 ohm koop en elke woofer aan een eigen ingang op de k2 zetten.

Welke optie is het beste?????

Mijn dank is groot.
Hifi_goeroe

Beste allen.

Zouden jullie mij verder kunnen helpen?

Zie vorige post.

Gr,

Erik
sietse

Bericht door sietse »

Koop de 8 ohm uitvoeringen. Anders wordt de impedantie te laag en daar heeft vrijwel iedere versterker de pest aan. :!: Weet ik uit ervaring.
Hifi_goeroe

en dan de twee in serie zetten of apart aansturen?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Is toch vaker gezegd al?

Gewoon 2 8ohm woofers parallel aansluiten. Dan heb je 6dB rendement winst en kom je rond 4 ohm uit.
Hifi_goeroe

dank, was idd vaker gezegd maar vanwege de stabiliteit van de eindversterkers toch nogmaals de vraag.

Ga nu op vakantie en na de vakantie woofers bestellen en hopelijk snel testen met de versterkers en dsp. Ben erg benieuwd of dit het gewenste resultaat gaat geven.

Heeft iemand ervaring met de behringer dcx2496? Is daar een beetje makkelijk uit te komen?

Eindversterkers (Cello Encore 150) voor het middenhoog zijn wel binnen nu en dat geeft nu, fullrange, een erg fijn plaatje. Een setje weer door verkocht en een setje gehouden.
Bijlagen
Cello Encore 150
Cello Encore 150
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”