Bouw van Harwood Monitor

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bouw van Harwood Monitor

Bericht door Bean »

Enkele weken geleden heb ik de componenten gekocht voor de bouw van een paar Harwood Monitor luidsprekers. Ik ben nu druk aan het bouwen en probeer daar eens in de zoveel tijd foto's van te schieten.

Ik heb een eigen kast ontworpen (ik vind het origineel wat vierkant...) die er ongeveer zo uit moet komen te zien:
Harwood Monitor 17 Aangepaste kast.jpg
Ik ben er nog niet helemaal uit welke afwerking ik zal kiezen.
Fineer kan, maar het kan ook een combinatie worden van fineer en zwarte glanslak.

Hieronder een selectie van foto's van het bouwproces:
Harwood_B41.jpg
[img]http://home.versatel.nl/bean81/images/T ... od_B46.jpg[/img]
De interne bracing is klaar
[img]http://home.versatel.nl/bean81/images/T ... od_B58.jpg[/img]
[img]http://home.versatel.nl/bean81/images/T ... od_B60.jpg[/img]
Ik ben nu bezig met het lijmen van vijf lagen triplex als wanden.

Meer foto's van het bouwproces zijn te zien op mijn site (zie WWW)

Groeten,
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Als ik een petje zou dragen zou ik hem voor je af doen :!:
Heel netjes =D>
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

wow.... ik ben onder de indruk.

wanneer je zo'n kast ontwerpt, hoe bepaal je dan de inhoud? hou je rekening met het volume van de bracing en hoe bereken jij de oppervlakte van je grondvlak vanje speaker? lijkt me een heel rekensommetje... of is dit eenvoudig op te lossen door het bodemvlak te tekenen met de pc en die dan de oppervlakte te laten berekenen en dan enkel het gewenste volume hierdoor delen om de hoogte te kennen???

ps: nogmaals: wow.... mooi gemaakt
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

pieter pan schreef:
wow.... ik ben onder de indruk.
Same here :) Al lijkt het verdacht veel op iets wat ik al gedaan heb, alleen is je uitwerking totaal anders! Maar jou manier is erg goed en uiteindelijk veel minder werk dan hoe ik het gedaan heb. Erg mooi hoor!!!
eenvoudig op te lossen door het bodemvlak te tekenen met de pc en die dan de oppervlakte te laten berekenen en dan enkel het gewenste volume hierdoor delen om de hoogte te kennen???
Zo ongeveer heb ik het gedaan ja. Aangezien ik met laagjes MDF gewerkt heb heb ik het bodemvlak uitgeprint, dan met de hand hokjes in gemaakt, zodat ik grofweg de oppervlakte wist, en dan maal hoogte en wat compensatoe voor bracing :) Valt eigenlijk best wel mee dus.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Hallo Wouter,

Ziet er top uit zeg. Leuk hè dat hobbytriplex.
Succes met de verdere bouw en hou ons op de hoogte met foto's hè.
Laatst gewijzigd door Edo op zo 03 jul 2005, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

:shock:
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

wanneer je zo'n kast ontwerpt, hoe bepaal je dan de inhoud?
Zoals Deepspace al zegt: inderdaad met de computer tekenen met raster en dan tellen.... Duurt wel even...
Het zelfde voor de bracing.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Dat is een zeer mooi stukje timmer werk!!! :wink:
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

Hmmm, dat tripex ziet er idd strak uit!

MIsschien dat ik het ook maar zo ga doen ipv massief MDF!
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Bericht door kuiperik »

Heb ook nog even de foto's op je website bekeken en dat ziet er wel heel keurig uit.
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Bedankt allemaal voor de positieve reacties!!! :D
MIsschien dat ik het ook maar zo ga doen ipv massief MDF!
Waar je dan wel rekening mee moet houden: Ik heb een grote pot (750ml) houtlijm gekocht, maar deze is na het lijmen van vier lagen triplex al voor meer dan drie kwart leeg....
Deze methode kost dus een hoop lijm. Ik denk dat als dit paar luidsprekers af is, ik een nieuwe pot kan kopen. :shock:
kupfer_m
Berichten: 181
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 10:01
Locatie: Leopoldsburg, Limburg (BE)

Bericht door kupfer_m »

Edo schreef:
Leuk hè dat hobbytriplex.
Weet iemand waar je hobbytriplex kunt kopen in Belgie ??

Groeten,
Jim
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

In Nederland is het (voor een normaal bedrag) te koop bij Gamma, dus in Belgie is het misschien in een vergelijkbare winkel te koop.

Anders zit je denk ik vast aan de "lokale houtboer". Mijn ervaring is echter dat ze daar wel mooi materiaal hebben maar dat ze er vaak wel de hoofdprijs voor vragen
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Als ik me niet vergis is Hobbytriplex en berkentriplex hetzelfde. Misschien dat dat wel te vinden is in Belgie.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ziet er inderdaad top uit! Mijn complimenten!

Over dat triplex: moet je dat nat maken voordat je het buigt? Ik ben bezig met een B&W kloon en de achterkant wordt ook zo rond gemaakt. Ik ben alleen van plan om dat met buig MDF te maken en 2 componenten lijm..

Iemand hier ervaring mee??

groetjes,

Jasper Joppe
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Ik heb het zelf niet nat gemaakt en dan is het, met beleid, goed rond te zetten.
Het is ook een keer gebroken toen ik het te snel rond probeerde te drukken :( , maar dat maakte toen niet uit omdat het niet de laatste laag was.

Ik denk dat als je het natmaakt en dan voorzichtig buigt, je een nog krappere straal kunt buigen. Het hangt er dus vanaf welke straal je wilt maken.
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Update 1:
Harwood_B66.jpg
Zowel boven als onderkant zijn nu gladgeschuurd. Nu kan de 12mm MDF verdubbeling hierop worden gelijmd.

[img]http://home.versatel.nl/bean81/images/T ... od_B79.jpg[/img]
Er komen inslagmoeren in de onderkant. Hierin kunnen spikes worden gedraaid.

[img]http://home.versatel.nl/bean81/images/T ... od_B85.jpg[/img]
Drie stuks per luidsprekerkast

[img]http://home.versatel.nl/bean81/images/T ... od_B97.JPG[/img]
Dit is er van deze bevestiging te zien aan de buitenkant van de kast.

[img]http://home.versatel.nl/bean81/images/T ... od_B92.jpg[/img]
Zowel boven als onderkant zijn gelijmd (van één kast). Morgen even kopieerfrezen en dan kan de laatste laag triplex er op worden gelijmd.
De andere kast is nu zo ver dat de extra lagen MFD op boven en onderkant gelijmd kunnen worden.

Meer foto's zijn te bekijken op mijn website.

Groeten,
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Dit ziet er _echt_ netjes uit.

complimenten!
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Echt knap!!

_/\0_


Ik vind het ook goed dat je op je site echt alle stappen goed toont en uitlegt.

Het ziet er echt heel goed uit! Als ze even goed klinken als ze er uit zien :wink:
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

echt knap werk!

ben benieuwd hoe je die ring rond die speaker gaat maken...

succes nog!
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

pieter pan schreef:
ben benieuwd hoe je die ring rond die speaker gaat maken...
Ik ga de ring maken van een dubbele laag 18mm MDF, rond uitfrezen dus. Vervolgens moet de kast een bijbehorend gat krijgen waar de ring in past.....

Als alles meezit doe ik dat morgen of overmorgen. Nog even geduld dus.
succes nog!
Hartelijk bedankt :)
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

ahaaaaa.... heel de ring komt in de kast, ik dacht dat je de ring tot tegen de kast ging laten komen...
dus de ring komt met een nauwkeurige poassing in de kast en hoe ga je de bevestiging realiseren... wel ik zal het wel zien... ik blijf volgen!
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Het was alweer een tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst, daar is ook een reden voor:
Ik dacht er verstandig aan te doen de laatste laag triplex te lijmen met montagekit, dat vult eventuele naden beter dan gewone houtlijm. Dus ik heb de voorkanten gelijmd en een dag laten drogen. Helaas zaten ze toen nog steeds niet vast..... :(
Dus nadat ik het zooitje er weer afgetrokken had en weer glad had geschuurd, kon ik hetzelfde verhaaltje nog een keer doen, maar toen toch maar weer met houtlijm. Dat heeft dus even tijd gekost

Dat heeft tot het volgende resultaat geleid:

[img]http://home.versatel.nl/bean81/images/T ... d_B108.jpg[/img]
De eerste bus lijm is leeg!!! :)
Harwood_B109.jpg
Maar goed, triplexlaag nummer vijf is voltooid. Nu alleen nog een beetje schuren en de randen gelijk maken met boven en onderkant.

Nu eerst verder met het infrezen van de luidsprekers.

[img]http://home.versatel.nl/bean81/images/T ... d_B114.jpg[/img]
Een beetje frezen...

Leidt tot een paar mooie ringen voor om de basluidsprekers:
Harwood_B122.jpg
Op mijn website staan nog meer foto's.


Volgende keer meer!
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Erg mooie kastbouw.
Hoeveel uur heb je er tot nu toe ongeveer aan gewerkt?
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Krunk schreef:
Hoeveel uur heb je er tot nu toe ongeveer aan gewerkt?
Pfoe, moeilijke vraag. Ik ben nu al bijna een maand bezig, een paar uur per dag (of meer; ik heb vakantie :) )

In totaal zit ik nu ergens tussen de 100 en 150 uur denk ik.... En dat is inclusief erg relaxed werken :D
Gesloten