Mijn nieuwe Buizenversterker in opbouw.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Mijn nieuwe Buizenversterker in opbouw.
Ja dat vermoedde ik wel,sinds de smoorspoelen.Maar hoe lang hebben ze lekker opgewarmd moeten werken,eigenlijk zouden ze,inplaats van kapot te gaan,dankbaar moeten zijn bij zo'n winter
Anne
Anne
-
hanselchen
TheoK schreef:Direct achter de diodes hangt een Elco van 47uF 500V.hanselchen schreef:Inderdaad, of een combinatie van een rotte diode én kerstmuziek.
Hoeveel capaciteit (uF's) heb je direct achter de diodes hangen?
En vandaar gaat het naar de spoelen.
Ja het zal toeval zijn of een rotte appel of de combinatie daarvan met kerstmuziek.![]()
Hij moet het over de feestdagen nog even volhouden. Daarna gaat hij uitelkaar.
Een waarde van 47 uF op deze plek lijkt me prima.
Die condensatoren van tegenwoordig zijn zo ontzettend goed, ze bezitten een extreem lage ESR.
Dit geeft de diode's 100x per seconde een extreme optater, wat de oorzaak kan zijn van het vroegtijdig overlijden van de diode.
Mijn tip;
Een (5..10W) vermogensweerstand tussen de diode's en de eerste afvak elco is ook een wijze optie,
waarde ca. 10....33 ohm.
Door de toegevoegde weerstand creëer je het dynamisch gedrag van een buisgelijkrichter én je houd de piekstromen door de diode's iets binnen de perken.
oeie, uiteraard in serie !Ah!buis schreef:Hallo allemaal,
x-bake je bedoeld toch wel in SERIE![]()
![]()
Hoewel zou het toch maar niet doen,de restweerstand is voor gloeistroom wat groot ->te lage spanning.
Die diode zou wel 's gebakken kunnen zijn,zou x-bake er voor iets tussen zitten![]()
Je had die nogal hete 68ohm aan de diodebrug gehangen,niet de beste plaats![]()
Trouwens ook niet het juiste ogenblik,vuurwerk pas met nieuwjaar![]()
Anne
Zal er een weerstand van 10 Ohm 10 watt tussen zetten.hanselchen schreef:Mijn tip;
Een (5..10W) vermogensweerstand tussen de diode's en de eerste afvak elco is ook een wijze optie,
waarde ca. 10....33 ohm.
Door de toegevoegde weerstand creëer je het dynamisch gedrag van een buisgelijkrichter én je houd de piekstromen door de diode's iets binnen de perken.
Heb er geen belang bij dat ze weer kapot gaan.
Hij heeft vandaag de hele dag gespeeld zonder problemen.
Mijn bezoek van vandaag vonden het een pracht versterker met mooi geluid.
De smoorspoelen zijn niet eens lauw. Kunnen het zat doen.
De voedingstrafo is wel enorm warm hoor. Maar geeft geen krimp.
Die weerstand van 10ohm is een goed idee,herinner m'n verhaal van de verdwenen trafokern
Wordt de trafo ook minder heet.
Voor de diodes hoeft het niet,zijn goed voor een gemiddelde stroom van 3A en in een brug waar ze om en om werken is dat heel wat.Bij het inschakelen mag het tot 300A gaan,haalt de trafo nooit.
Zo'n diode gaat meestal stuk door een te hoge spanning of omdat de lekstroom te groot wordt omdat te warm.
Gaat zo,warm->meer lek,meer lek=meer verlies->warmer enz.tot ie de pijp aan je weet wel
Anne
Wordt de trafo ook minder heet.
Voor de diodes hoeft het niet,zijn goed voor een gemiddelde stroom van 3A en in een brug waar ze om en om werken is dat heel wat.Bij het inschakelen mag het tot 300A gaan,haalt de trafo nooit.
Zo'n diode gaat meestal stuk door een te hoge spanning of omdat de lekstroom te groot wordt omdat te warm.
Gaat zo,warm->meer lek,meer lek=meer verlies->warmer enz.tot ie de pijp aan je weet wel
Anne
Als mijn versterker opstart gaat er ruim 500 volt door de diodes.Ah!buis schreef:Zo'n diode gaat meestal stuk door een te hoge spanning of omdat de lekstroom te groot wordt omdat te warm.
Gaat zo,warm->meer lek,meer lek=meer verlies->warmer enz.tot ie de pijp aan je weet wel![]()
Anne
Daarna zakt hij naar beneden. Zouden ze daardoor kapot kunnen gaan?
Hoi Theo,
kan er na de kerst nog een preek bij
Ja 't is lastig,vooral als je begint,maar een stroom gaat erdoor (als't lukt) en een spanning staat er over.
Geen muggezifterij maar een heel verschil.Om er door te gaan moet er voldoende plaats zijn,anders wordt het dringen.Dus voor de stroom moet de doorgang voldoede makkelijk zijn anders loopt de boel heet
.
Spanning is de druk op de ketel,als ie niet stevig genoeg is spuit het eruit (of door).Elektrisch is dat voldoende isolatie (of afstand).Dat geldt ook binnen onderdelen zoals het sperren van een diode.Als die warm wordt verminderd ahw de wanddikte.
De 1N5408 is dik genoeg voor 3A en kan de "druk" van 1000V hebben(als ie niet te warm is).Bij een bruggelijkrichter krijgt elke diode de top-trafospanning voor z'n kiezen,hier dus 500V,
zou moeten kunnen.
Voor de volledigheid nog even,bij de schakeling met twee diodes en een middenaftakking,zoals je eerst deed krijgt elke diode de dubbele spanning dus hier kantje boord
.Hoewel je toen gelukkig een lagere trafospanning gebruikte.
Anne
kan er na de kerst nog een preek bij
Ja 't is lastig,vooral als je begint,maar een stroom gaat erdoor (als't lukt) en een spanning staat er over.
Geen muggezifterij maar een heel verschil.Om er door te gaan moet er voldoende plaats zijn,anders wordt het dringen.Dus voor de stroom moet de doorgang voldoede makkelijk zijn anders loopt de boel heet
Spanning is de druk op de ketel,als ie niet stevig genoeg is spuit het eruit (of door).Elektrisch is dat voldoende isolatie (of afstand).Dat geldt ook binnen onderdelen zoals het sperren van een diode.Als die warm wordt verminderd ahw de wanddikte.
De 1N5408 is dik genoeg voor 3A en kan de "druk" van 1000V hebben(als ie niet te warm is).Bij een bruggelijkrichter krijgt elke diode de top-trafospanning voor z'n kiezen,hier dus 500V,
Voor de volledigheid nog even,bij de schakeling met twee diodes en een middenaftakking,zoals je eerst deed krijgt elke diode de dubbele spanning dus hier kantje boord
Anne
Ah!buis schreef:kan er na de kerst nog een preek bij![]()
Ja hoor. Die preken zijn altijd goed.
Er zijn velen die dit ook lezen. En is leerzaam.
Ik ga morgen weer naar Assen voor onderdelen.
Wordt vervolgd.
Goed Mensen hier weer een update.
Heb de versterker bijna af.
Heb alles op de nieuwe bak gemonteerd en moet zeggen dat het me aardig is gelukt.
Zoveel mogelijk de bedrading langs de zijkant gedaan.
De elco's een mooi plekje gegeven.
Alleen de inschakelvertraging werkt niet.
Ik heb die van Anne nagebouwd maar die kan het relais niet trekken.
Ik ben zeer trots op wat ik nu bereikt heb. EN HIJ SPEELT BROMVRIJ
De NTC zit erop en ik heb een netfilter geplaatst.
Zie plaatjes.
Heb de versterker bijna af.
Heb alles op de nieuwe bak gemonteerd en moet zeggen dat het me aardig is gelukt.
Zoveel mogelijk de bedrading langs de zijkant gedaan.
De elco's een mooi plekje gegeven.
Alleen de inschakelvertraging werkt niet.
Ik heb die van Anne nagebouwd maar die kan het relais niet trekken.
Ik ben zeer trots op wat ik nu bereikt heb. EN HIJ SPEELT BROMVRIJ
De NTC zit erop en ik heb een netfilter geplaatst.
Zie plaatjes.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Grandioos Theo, gefeliciteerd. Loon naar werken! Veel plezier ermee, is de klank ook naar wens?
Edit: heb je dat schakelingetje voor de inschakelvertraging van Anne met de BS170 gebruikt? Die zou toch zat een relais moeten kunnen aansturen, 500mA mag geen probleem zijn, of zit er een echt vet relais in?
Edit: heb je dat schakelingetje voor de inschakelvertraging van Anne met de BS170 gebruikt? Die zou toch zat een relais moeten kunnen aansturen, 500mA mag geen probleem zijn, of zit er een echt vet relais in?
Over de klank was ik vanaf het begin al zeer tevreden Barry.
Alleen het mid is overdreven. maar heb ik met de equalizer 1.5 dB lager gezet.
Heb er heel veel werk mee gehad maar het einde nadert.
Ik wil er nog een inschakelvertraging in hebben.
Alleen het mid is overdreven. maar heb ik met de equalizer 1.5 dB lager gezet.
Heb er heel veel werk mee gehad maar het einde nadert.
Ik wil er nog een inschakelvertraging in hebben.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Of is de spanning te laag voor je relais? kan ook nog.
En die spontaan overleden diode, heb je dat nog een keer weer gehad?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Werkt verslavend, weet ik uit ervaringTubeHead schreef:Goede start van het jaar ! op naar de volgende
Onbelast komt er ongeveer 15 volt van de tor af.Barry2001 schreef:Of is de spanning te laag voor je relais? kan ook nog.
Zo gauw ik het relais er aanhang zakt de spanning terug naar 3 volt.
De nieuwe diodes houden het goed. Ook heb ik de weerstand van 10Ohm ertussen gezet.
Barry2001 schreef:Werkt verslavend, weet ik uit ervaringTubeHead schreef:Goede start van het jaar ! op naar de volgende
Ben stiekem al met iets bezig.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Haha, way to go! Maar je zeg tor Theo, welk schema gebruik je voor de vertraging, wel die met een BS170 (FET)?TheoK schreef:Barry2001 schreef:Werkt verslavend, weet ik uit ervaringTubeHead schreef:Goede start van het jaar ! op naar de volgende
Ben stiekem al met iets bezig.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ok. Wat je kunt proberen is het relais gewoon even op een voeding aansluiten en de stroom meten die de spoel van het relais trekt. 500mA continue moet de FET gewoon kunnen leveren, anders zit er misschien in je schakeling iets niet goed..
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ik zet de pc ook uit hier. Nogmaals felicitaties, en dat u er maar lang plezier van mag hebben!
Ik dank U.Barry2001 schreef:Ik zet de pc ook uit hier. Nogmaals felicitaties, en dat u er maar lang plezier van mag hebben!
Hoi Theo,
mooi dat alles goed vooruit gaat.Een tweede keer weet je beter waar het verkeerd kan gaan
.
Jammer dat die vertraging niet wil.Hopelijk is het relais goed aangesloten en niet te zwaar.
De Omron heeft een spoel van 275ohm zodat de stroom een goeie 50mA wordt.Zit de diode over het relais soms omgekeerd?
Over elke 100µF moet iets van 7 tot 8V staan.
De schakeling zelf mag enkel los aan de 6,3V hangen,geen extra massaverbinding of zo.Die 6,3V mag wel ergens anders aanzitten,bijv.gloedraden met weerstanden naar massa.
Als je de fet overbrugt,"d" aan "s" moet de relais sluiten.Zoniet dan is er iets mis met de 100µF elkos of de 1N4001 diodes.Samen vormen ze twee enkelfasige gelijkrichters van de 6,3V,in serie geschakeld.Daarvoor moet,waar de twee elkos aaneen zitten,wel aan de trafo zitten.
Als je het voor elkaar krijgt kan het zijn dat de vertraging wat kort uitvalt,kwestie van spreiding in die BS170's,dan kun je de 1M weerstand door 2M2 vervangen.
Lastig zo op een afstand om te zien wat er scheelt,ik had misschien een printje moeten tekenen
.
Anne
mooi dat alles goed vooruit gaat.Een tweede keer weet je beter waar het verkeerd kan gaan
Jammer dat die vertraging niet wil.Hopelijk is het relais goed aangesloten en niet te zwaar.
De Omron heeft een spoel van 275ohm zodat de stroom een goeie 50mA wordt.Zit de diode over het relais soms omgekeerd?
Over elke 100µF moet iets van 7 tot 8V staan.
De schakeling zelf mag enkel los aan de 6,3V hangen,geen extra massaverbinding of zo.Die 6,3V mag wel ergens anders aanzitten,bijv.gloedraden met weerstanden naar massa.
Als je de fet overbrugt,"d" aan "s" moet de relais sluiten.Zoniet dan is er iets mis met de 100µF elkos of de 1N4001 diodes.Samen vormen ze twee enkelfasige gelijkrichters van de 6,3V,in serie geschakeld.Daarvoor moet,waar de twee elkos aaneen zitten,wel aan de trafo zitten.
Als je het voor elkaar krijgt kan het zijn dat de vertraging wat kort uitvalt,kwestie van spreiding in die BS170's,dan kun je de 1M weerstand door 2M2 vervangen.
Lastig zo op een afstand om te zien wat er scheelt,ik had misschien een printje moeten tekenen
Anne