klassieke 3-weg
Moderator: Beheerdersteam
Re: klassieke 3-weg
Nou niet doordraven hè Treshold, het is een klassiek ontwerp. Deze moet wel beter klinken. En anders had Jeroen de kast ook van spaanplaat moeten maken 
Re: klassieke 3-weg
De kasten zijn klaar om de drivers erin te monteren. Nog even wachten totdat de middentoners binnen zijn, vergezeld van een zakje Twaron.
Re: klassieke 3-weg
Ik zit mij nu toch af te vragen wat voor een bekabeling jij gebruikt, is dat ook klassiek? 
Trafodraad?
Trafodraad?
Re: klassieke 3-weg
Klassiek spoeldraad
. Waarom zou je niet gewoon gebruiken dat waar spreekspoelen ook van gemaakt zijn. 
Re: klassieke 3-weg
Je hebt gewoon helemaal gelijk, ik heb in mijn luidspreker kabel extern deels ook 2,5 mm installatie draad. Dan wel met wat zilver en teflon van de destijds beruchte/beroemde Quackelstein of hoe die ook mag heten uit Vlaardingen 
Re: klassieke 3-weg
jeroen_d schreef:Klassiek spoeldraad. Waarom zou je niet gewoon gebruiken dat waar spreekspoelen ook van gemaakt zijn.
Helemaal mee eens !
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: klassieke 3-weg
Jij hebt trouwens ook nog een redelijk klassiek 3-weg ontwerp liggen toch?TubeHead schreef:jeroen_d schreef:Klassiek spoeldraad. Waarom zou je niet gewoon gebruiken dat waar spreekspoelen ook van gemaakt zijn.
Helemaal mee eens !
Je houdt lekker de vaart er in Jeroen!
Ben erg benieuwd
(tegen die tijd kom ik wel weer eens buurten)
Re: klassieke 3-weg
Ja nu wordt het retro look maar al het beste van nu, inclusief high tech Twaron. Maar spaanplaat is toch niet zo slecht?Pjotr schreef:Nou niet doordraven hè Treshold, het is een klassiek ontwerp. Deze moet wel beter klinken. En anders had Jeroen de kast ook van spaanplaat moeten maken
Dat multiplex vind ik wel een goed idee. Is lekker stijf. Linkwitz is daar ook voor. Alleen laat het nog wel veel geluid door, vanwege de lage massa. Je kunt ook de binnenkant betegelen
Re: klassieke 3-weg
Standaard spaanplaat en MDF zijn even goed, geluidstechnisch gezien. Multiplex heeft een iets hogere dichtheid en andere materiaalresonanties. Als je ze combineert werken ze elkaar tegen en dat dempt paneelresonanties.
Het geluid doorlaten valt wel mee. De grootste lek is nog altijd de konus van de driver zelf. Daarom is intern dempingsmateriaal zoals BAF absolute noodzaak, hoe zwaar of stijf je de kast ook maakt. Wat je vooral wilt voorkomen met je kast constructie is dat de panelen hoorbaar gaan resoneren. Verder moet hij stijf genoeg zijn om de drukvariaties te weerstaan zodat je niet teveel niet-lineaire verliezen krijgt.
Wat betreft het gebruik van de nieuwe drivers: mijn klant vindt het absoluut nodig dat de geluidskwaliteit van de oude Magnat overtroffen wordt. Hij wil juist mee genieten van de technische vooruitgang die er is geboekt. Dat ik voor de klassieke looks heb gekozen is ook vooral een kwestie van gemakkelijk 1-op-1 kunnen vervangen van de huidige magnats en dat de WAF hetzelfde blijft. Vandaar ook dat de kast een frontje moet krijgen en dat de kast gefineerd wordt.
De 3-weg is gekozen omdat dat nog steeds het beste compromis geeft op breedbandige weergave met behoorlijke dynamiek in een compacte behuizing. Een woofer met minimale omvang van 25cm is dan nodig en als je dan niet met een hoorn of waveguide gaat werken kom je automatisch op een 3-weg uit. Nee, geen breedbander want ik filter graag en vind nog altijd het mooiste hoog uit een separate tweeter komen.
En zo ontstond dit topic.
Het geluid doorlaten valt wel mee. De grootste lek is nog altijd de konus van de driver zelf. Daarom is intern dempingsmateriaal zoals BAF absolute noodzaak, hoe zwaar of stijf je de kast ook maakt. Wat je vooral wilt voorkomen met je kast constructie is dat de panelen hoorbaar gaan resoneren. Verder moet hij stijf genoeg zijn om de drukvariaties te weerstaan zodat je niet teveel niet-lineaire verliezen krijgt.
Wat betreft het gebruik van de nieuwe drivers: mijn klant vindt het absoluut nodig dat de geluidskwaliteit van de oude Magnat overtroffen wordt. Hij wil juist mee genieten van de technische vooruitgang die er is geboekt. Dat ik voor de klassieke looks heb gekozen is ook vooral een kwestie van gemakkelijk 1-op-1 kunnen vervangen van de huidige magnats en dat de WAF hetzelfde blijft. Vandaar ook dat de kast een frontje moet krijgen en dat de kast gefineerd wordt.
De 3-weg is gekozen omdat dat nog steeds het beste compromis geeft op breedbandige weergave met behoorlijke dynamiek in een compacte behuizing. Een woofer met minimale omvang van 25cm is dan nodig en als je dan niet met een hoorn of waveguide gaat werken kom je automatisch op een 3-weg uit. Nee, geen breedbander want ik filter graag en vind nog altijd het mooiste hoog uit een separate tweeter komen.
En zo ontstond dit topic.
Re: klassieke 3-weg
Ik ben weer iets verder. Dit moet ook nog voor de andere box. Dan de frame rand donker verven waarna het zwarte doek erop kan.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: klassieke 3-weg
Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit Jeroen (klein foutje rechts bovenin)
Idd lekker klassiek.
Stappen we dadelijk allemaal nog af van onze hippe facetten etc
Wanneer kan ik komen luisteren?
Idd lekker klassiek.
Stappen we dadelijk allemaal nog af van onze hippe facetten etc
Wanneer kan ik komen luisteren?
Re: klassieke 3-weg
Ja, foutje zag ik pas op de foto. Is alweer weggeschuurd (eigenlijk onzin want er komt doek overeen).
Ik hoop komend weekend de metingen te doen en een eerste filter opzet te maken. En dan zien we wel wanneer we een luistersessie doen. Makkelijk zat, je woont zowat om de hoek.
Ik hoop komend weekend de metingen te doen en een eerste filter opzet te maken. En dan zien we wel wanneer we een luistersessie doen. Makkelijk zat, je woont zowat om de hoek.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: klassieke 3-weg
heb je al een idee van welke kant je op wil met t filter? met een breedbander als mid kan je natuurlijk vele kanten op.
Re: klassieke 3-weg
Ja, maximale crossover laag/mid wordt 520Hz en voor mid/hoog ga ik mikken op 4600Hz. Dat betekent filteren in het gebied waar zelfs de tweeter al begint te bundelen. Eens kijken wat dat gehoormatig oplevert in combinatie met een vlakke on-axis respons. Er zou dan een lichte power respons dip rond 4kHz moeten ontstaan in plaats van de bult die bij een moderne opzet ontstaat bij filteren op 2500Hz tussen een 5" mid en 1" tweeter.
Op deze wijze denk ik maximaal van de breedband eigenschappen van de 10F gebruik te maken. Het kan heel goed dat op basis van de metingen het allemaal iets anders gaat worden natuurlijk. We zien wel.
Op deze wijze denk ik maximaal van de breedband eigenschappen van de 10F gebruik te maken. Het kan heel goed dat op basis van de metingen het allemaal iets anders gaat worden natuurlijk. We zien wel.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: klassieke 3-weg
Lees een paar posts terug HenkjanHenkjan schreef:heb je al een idee van welke kant je op wil met t filter? met een breedbander als mid kan je natuurlijk vele kanten op.
Re: klassieke 3-weg
En wat is die L26 woofer toch mooi hè. 
N.B. niet te zien, maar onder elke framerand leg ik 0,8mm rubber (te koop als vijverfolie bij de tuinhandel) voor een probleemloze afdichting en absoluut uitsluiten van gerammel.
N.B. niet te zien, maar onder elke framerand leg ik 0,8mm rubber (te koop als vijverfolie bij de tuinhandel) voor een probleemloze afdichting en absoluut uitsluiten van gerammel.
