Fineer scheurt op luidsprekerkast

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Wijx »

ziet er een stuk beter uit, welke lijm was er gebruikt?

Volgens mij zit het fineer er op met lijm die ook koud wordt aangebracht
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Marp »

Zou je de kasten en het fineer niet beter zoveel mogelijk in je eigen omgeving houden? Als je ze elders wilt laten fineren, kan je dat misschien beter in een gunstiger jaargetijde doen, om grote temperatuur- en luchtvochtigheidverschillen te vermijden.

Wat schuren betreft: een schaafmachine leent zich beter voor deze klus. Moet je daarvoor investeren, dan kan je dat geld aan een mooiere oplossing besteden: de kasten over een vlakbank laten trekken bij bijv. een timmerfabriek, meubelmakerij, of omscholings-/opleidingscentrum. Bijklussende leraren/begeleiders zijn niet zeldzaam. ;)

Ps: intussen zie ik 3 nieuwe reacties verschijnen. Zaten jullie soms op dit moment te wachten? :shock: :lol: Kan je het fineer met warmte lostrekken, dan is dat natuurlijk nog handiger.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Arno »

Wijx schreef:
ziet er een stuk beter uit, welke lijm was er gebruikt?

Volgens mij zit het fineer er op met lijm die ook koud wordt aangebracht
Jouw fineer zit er toch op met witte houtlijm? Dan werkt die methode met de föhn zeker.
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door fritzie »

Wat ik wel heb gedaan is tussen schuurpapier en de zachte zool van de schuurmachine een 5 mm dik aluminium plaatje te plaatsen zo blijven ook de hoeken lekker strak

Bert

Edit
Wat voor lijm er gebruikt was weet ik niet Ik heb ze 2e hands over genomen uit de UK
Maar zag er wel uit als witte houtlijm
Laatst gewijzigd door fritzie op di 04 jan 2011, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Pjotr »

Schaven op een machine? De timmerman ziet je aan komen, de splinters, brokstukken en flarden vliegen dan om je oren. Heb ooit eens zelf geprobeerd om een stuk multiplex te schaven op een professionele schaafbank, nou dat ging voor geen meter. En dat zat toch redelijk goed verlijmd.

Ik zou eerst Fritzie zijn methode proberen en met de föhn kijken of de lijm zacht genoeg wil worden om het fineer los te kunnen trekken. Met een breed plamuurmes moet je een eind kunnen komen dan.
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door fritzie »

Ik zou eerst Fritzie zijn methode proberen en met de föhn kijken of de lijm zacht genoeg wil worden om het fineer los te kunnen trekken. Met een breed plamuurmes moet je een eind kunnen komen dan.
idd
Zo heb ik het ook gedaan
Met minder dan 2 uurtjes per box was ik klaar

Bert
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Marp »

Pjotr schreef:
Schaven op een machine? De timmerman ziet je aan komen, de splinters, brokstukken en flarden vliegen dan om je oren. Heb ooit eens zelf geprobeerd om een stuk multiplex te schaven op een professionele schaafbank, nou dat ging voor geen meter. En dat zat toch redelijk goed verlijmd.

Ik zou eerst Fritzie zijn methode proberen ....
Als je de schaafmachine diep het multiplex injast, ben je wel flink verkeerd bezig. :o

Voor fineer verwijderen schaaf je enkel door de fineer- en lijmlaag heen. Als daarbij een dun laagje van de toplaag van het multiplex wordt meegenomen, is er niets aan de hand. Hier moet ik wel bij vermelden dat je dan in de lengterichting van de toplaag schaaft, of eventueel lichtelijk diagonaal, als de fineerlaag er dwars op verlijmd is.

Bij de eerste aanzet merk je of de schaafdiepte dieper mag worden ingesteld, of dat het beter in enkele etappes kan. Verder laat je een paar randjes fineer staan, die later worden weggeschaaft/geschuurt, zodat de steunpunten altijd een goede referentie vormen voor een nauwkeurige schaafdiepte. En ten overvloede: altijd met scherpe beiteltjes werken.

--

Als hierbij spaanders en brokstukken in het rond behoren te vliegen, heb ik altijd iets verkeerd gedaan. Van mijn vader en opa erfde ik nog de voorkeur voor geleefd materiaal, en bij alle gebruikte deuren en panelen, welke ik de laatste 3 decennia elektrisch van fineer ontdeed, heb ik zoiets nog niet meegemaakt.

Maar zoals gezegd (en waar ik zelf nooit aan dacht):
Marp schreef:
Ps: intussen zie ik 3 nieuwe rea...... Kan je het fineer met warmte lostrekken, dan is dat natuurlijk nog handiger.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Wijx »

Marp schreef:
Zou je de kasten en het fineer niet beter zoveel mogelijk in je eigen omgeving houden? Als je ze elders wilt laten fineren, kan je dat misschien beter in een gunstiger jaargetijde doen, om grote temperatuur- en luchtvochtigheidverschillen te vermijden.
Het idee is ook om nog even te wachten tot het buiten warmer wordt. Ik zou het graag hier thuis doen, maar m'n vorige fineeravontuur was geen succes. Zat er slechter op dan nu.

Ik zal het warmmaken nog wel eens proberen op een stukje dat uit het zicht zit. John is een beetje bang dat de toplaag van het MDF meekomt.
Plaats reactie