welke amp in kleine (9-15 liter) sealed subwoofer 1x 8"?
Moderator: Beheerdersteam
welke amp in kleine (9-15 liter) sealed subwoofer 1x 8"?
eerst maar een gelukkig nieuwjaar voor ik het vergeet.
dan mijn vraag:
Ik bouw een kleine sealed subwoofer met een 8" dayton RSS210HF-4 (http://www.daytonaudio.com/lspeakers/re ... 0hf-4.html)
Ik kan 3 kant en klare mogelijke versterkers vinden voor dit project:
1. Dayton SA100 http://www.daytonaudio.com/loudspeaker/amp_sa.html
2. Hypex 1.2 https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=1209
3. Conrad 100 watt inbouw http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=300518 dank!
Welke zouden jullie aanbevelen? Of zie ik een (doe het zelf) mogelijkheid over het hoofd?
Dank voor de input
Erik
dan mijn vraag:
Ik bouw een kleine sealed subwoofer met een 8" dayton RSS210HF-4 (http://www.daytonaudio.com/lspeakers/re ... 0hf-4.html)
Ik kan 3 kant en klare mogelijke versterkers vinden voor dit project:
1. Dayton SA100 http://www.daytonaudio.com/loudspeaker/amp_sa.html
2. Hypex 1.2 https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=1209
3. Conrad 100 watt inbouw http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=300518 dank!
Welke zouden jullie aanbevelen? Of zie ik een (doe het zelf) mogelijkheid over het hoofd?
Dank voor de input
Erik
Laatst gewijzigd door erikb1971 op za 01 jan 2011, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Re: welke amp in kleine (9-15 liter) sealed subwoofer 1x 8"?
Lange links uit de adresbalk, welke persoonlijke sessie-gegevens bevatten, werken voor anderen ook niet. Bij Conrad kan je de "Directe productlink" gebruiken, welke rechts op desbetreffende pagina wordt weergegeven.erikb1971 schreef:3. Conrad 100 watt inbouw (geen link want die zijn echt te lang)
De Hypex is volgens mij het minst diep
Het is een geroemd merk wat betreft de producten die ze leveren en is daarmee bij eventuele verkoop het meest waardevast.
Een andere optie is een externe versterker. Ik heb een tijdje een Reckhorn gehad om mee te spelen en daar kon je ongeveer alles op instellen wat je nodig kan hebben.
Het is een geroemd merk wat betreft de producten die ze leveren en is daarmee bij eventuele verkoop het meest waardevast.
Een andere optie is een externe versterker. Ik heb een tijdje een Reckhorn gehad om mee te spelen en daar kon je ongeveer alles op instellen wat je nodig kan hebben.
Aangepast, dank!Marp schreef:Lange links uit de adresbalk, welke persoonlijke sessie-gegevens bevatten, werken voor anderen ook niet. Bij Conrad kan je de "Directe productlink" gebruiken, welke rechts op desbetreffende pagina wordt weergegeven.erikb1971 schreef:3. Conrad 100 watt inbouw (geen link want die zijn echt te lang)
Meer keus... Grr!sevenup schreef:Mivoc kan ook: http://www.mivoc.com/details-eigenbau.h ... e%20B-Ware
Diepte is wat mij betreft goed om even naar te kijken. Ik geef bijna altijd mijn oude spullen weg dus waardevastheid is wat minder interessant!SuperR schreef:De Hypex is volgens mij het minst diep
Bij die van Conrad kan je makkelijk een boost instellen. Hier is nog een calculatortje waarmee je de waarden van R26 en R27 kan berekenen, als je al een Q en een fc hebt gevonden. De condensatoren zijn allebei 100nF.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Je bedoelt met deze uitrekenen
viewtopic.php?p=1468812#p1468812
Ik vind de gekozen high-pass (subsonic) filter van Hypex heel erg ongelukkig gekozen.
Ik zou dan eerder voor de Conrad versterkers gaan.
Kwestie van highpass filtertje aanpassen naar smaak en je bent klaar.
Zowel Hypex als Conrad (en Mivoc) versterkers hebben allen gewoon 2e orde lowpass.
Hypex heeft echter nog een vaste lowpass filter op iets van 150-160Hz.
Voor een subwoofer is dat niet heel erg boeiend.
viewtopic.php?p=1468812#p1468812
Ik vind de gekozen high-pass (subsonic) filter van Hypex heel erg ongelukkig gekozen.
Zowel Hypex als Conrad (en Mivoc) versterkers hebben allen gewoon 2e orde lowpass.
Ok klinkt als een plan Conrad.... Is geen rommel?
Nee hoor, maar hij heeft wel wat nadelen:
-Er zijn een paar mensen (waaronder ik) die een zachte brom horen komen van de trafo, in ieder geval bij de 150W versie. Maar bij mij is die brom zo zacht dat hij alleen is te horen als je vlakbij de versterker zit.
-Ik hoor heel soms plopjes uit de woofer komen.
-De versterker verbruikt in stand-by nog redelijk wat stroom, de koelplaat is altijd lauw.
-Er zijn een paar mensen (waaronder ik) die een zachte brom horen komen van de trafo, in ieder geval bij de 150W versie. Maar bij mij is die brom zo zacht dat hij alleen is te horen als je vlakbij de versterker zit.
-Ik hoor heel soms plopjes uit de woofer komen.
-De versterker verbruikt in stand-by nog redelijk wat stroom, de koelplaat is altijd lauw.
Bforce... ik geloof niet dat ik je helemaal snap... kun je dit wat meer uitleggen?b_force schreef:Ik vind de gekozen high-pass (subsonic) filter van Hypex heel erg ongelukkig gekozen.
En de DS 2.0?, die heeft een eq optie maar ik zie dat die wel 2 keer zo duur is. Sommige plate amps zijn niet helemaal luchtdicht dus dat moet je nagaan.
Mooie woofer btw! Kan een leuke sub worden!
Ja die 2.0 is een stuk duurder, wordt lastig met behuizing en het vermogen ga ik denk ik niet gebruiken...Martijn H schreef:En de DS 2.0?, die heeft een eq optie maar ik zie dat die wel 2 keer zo duur is. Sommige plate amps zijn niet helemaal luchtdicht dus dat moet je nagaan.
En dank voor het compliment.. denk ook dat het wel mooi wordt...
- bas focal m180
- Contacteer:
Ik weet niet waarvoor je je subje gaat gebruiken maar de 8" dayton RSS210HF-4 moet je wel met wat vermogen aansturen , 2.83volt +- 80db volgens hobby hifi , wil je eens wat luider spelen met deze woofer dan lijkt me de hypex 2.0 echt wel de betere keus.erikb1971 schreef:Ja die 2.0 is een stuk duurder, wordt lastig met behuizing en het vermogen ga ik denk ik niet gebruiken...
Die andere plate-amps zijn underpowerd met deze woofer.
Zou zonde zijn als je met deze mooie woofer met flinke x-max met een erg licht plate ampje gaat aan te sturen.
[/quote]
Ik weet niet waarvoor je je subje gaat gebruiken maar de 8" dayton RSS210HF-4 moet je wel met wat vermogen aansturen , 2.83volt +- 80db volgens hobby hifi , wil je eens wat luider spelen met deze woofer dan lijkt me de hypex 2.0 echt wel de betere keus.
Zou zonde zijn als je met deze mooie woofer met flinke x-max met een erg licht plate ampje gaat aan te sturen.[/quote]
Ja ik snap je punt, en terecht, maar ik draai muziek zelden (=nooit) hard.. ik vind het fijn om alles goed te kunnen horen dus het mag best heel goed zijn, maar hard doe ik eigenlijk nooit... dus ik verwacht dat het hard genoeg gaat zijn en zo niet... op de blaren zitten en hier mijn excuses maken
Ik weet niet waarvoor je je subje gaat gebruiken maar de 8" dayton RSS210HF-4 moet je wel met wat vermogen aansturen , 2.83volt +- 80db volgens hobby hifi , wil je eens wat luider spelen met deze woofer dan lijkt me de hypex 2.0 echt wel de betere keus.
Zou zonde zijn als je met deze mooie woofer met flinke x-max met een erg licht plate ampje gaat aan te sturen.[/quote]
Ja ik snap je punt, en terecht, maar ik draai muziek zelden (=nooit) hard.. ik vind het fijn om alles goed te kunnen horen dus het mag best heel goed zijn, maar hard doe ik eigenlijk nooit... dus ik verwacht dat het hard genoeg gaat zijn en zo niet... op de blaren zitten en hier mijn excuses maken
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Heb je het drivertje al eens gesimuleerd?bas focal m180 schreef:Ik weet niet waarvoor je je subje gaat gebruiken maar de 8" dayton RSS210HF-4 moet je wel met wat vermogen aansturenerikb1971 schreef:Ja die 2.0 is een stuk duurder, wordt lastig met behuizing en het vermogen ga ik denk ik niet gebruiken...
Dan zul je namelijk snel genoeg zien dat 100W zelfs al ruim is!
Een DS2.0 is behoorlijke overkill hier (en zonde van het geld)
@Erik.
15 liter voor die Dayton is wel heel klein hoor.
35 liter zou beter passen.
Overigens kan 15 liter wel, maar dan moet je eventjes wat trucjes uithalen met je actieve highpass filter.
Achteraf gezien was deze ook al goed genoeg geweest:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=301043
Vandaag de kist afgemaakt, driver erin, conrad versterker aangepast naar een Q van 1 (tnx bforce voor de geduldige en uitgebreide uitleg)...
spul aangesloten en.....
DAMN....
Damn...
Damn...
Wat een sound.
Geen aardeschuddend laag (hey, het blijft 8" denk ik dan) maar een mooi rond strak muzikaal laag. Of ik nou Changes van Tupac draai, of everybody's got to learn sometimes van Beck, het blijft vol, gedetailleerd, open... DAMN!
Het crossover filter staat zoals ik gedacht had vrij hoog, ik vermoed rond de 120-130hz. De Conrad versterker trekt het prima maar moet wel werken, staat op ongeveer 70%. Wat een heerlijke sub en wat een supercombi met de gainclone en de Anthony Gallo Nucleus... DAMN!
Dank allen...
spul aangesloten en.....
DAMN....
Damn...
Damn...
Wat een sound.
Geen aardeschuddend laag (hey, het blijft 8" denk ik dan) maar een mooi rond strak muzikaal laag. Of ik nou Changes van Tupac draai, of everybody's got to learn sometimes van Beck, het blijft vol, gedetailleerd, open... DAMN!
Het crossover filter staat zoals ik gedacht had vrij hoog, ik vermoed rond de 120-130hz. De Conrad versterker trekt het prima maar moet wel werken, staat op ongeveer 70%. Wat een heerlijke sub en wat een supercombi met de gainclone en de Anthony Gallo Nucleus... DAMN!
Dank allen...
hahaha.... morgen komen de plaatjes!
ach ja mijn vrouw heeft een nieuwe camera gekocht die nog even niet wilde werken met mijn laptop, maar nu toch aan de praat gekregen, dus bij deze de foto's!
op de overall foto zie je het ikea meubel met de subwoofer ingebouwd aan de rechterkant. In het vakje links er naast zie je van mdf het tijdelijke front van mijn gainclone versterker. De twee zilveren bollen op het blad zijn de Anthony Gallo Nucleus speakers.
Je ziet kleurverschil tussen de subwoofer en de kast, maar uiteindelijk herbouw ik de hele kast in gelakt mdf, dus dat komt goed!
op de overall foto zie je het ikea meubel met de subwoofer ingebouwd aan de rechterkant. In het vakje links er naast zie je van mdf het tijdelijke front van mijn gainclone versterker. De twee zilveren bollen op het blad zijn de Anthony Gallo Nucleus speakers.
Je ziet kleurverschil tussen de subwoofer en de kast, maar uiteindelijk herbouw ik de hele kast in gelakt mdf, dus dat komt goed!