oscillatie in eindversterker P3A
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: brom uit luidsprekers
Je vertelde eerder dat openlaten ook storing geeft. Is dit nu anders dan voorheen? Maar ik ga onder de wol, zal het nog eens laten bezinken. Trusten!xbake schreef:ik krijg een enorme rommelboel op de scoop waar ik gewoon niets kan van maken.
Enorm veel frequenties door elkaar.
voedingsspanning blijft stabiel.
Nogmaals getest.
Het misterie wordt alleen maar groter.
Als ik de ingangen van de EV volledig open laat (signaal en massa) is het ook stil..
het is erg moeilijk om een stabiele meting te krijgen.
dit zijn de laatste gegevens:
EV ingangen open: nagenoeg stil. Ik hoor wel met m'n oor tegen de luidspreker wat witte ruis en een 50Hz brommetje. Spanning op de terminals ong. 4mV AC, maar acceptabel.
VV aansluiten: erge storing.
Aansluiten VV op EV:
Frequentie rond de 30kHz volgens m'n multimeter (met de scoop kan ik er niets van maken).
Spanning van rond de 13mV op de ingang van de versterker dan!
Ik hoor ook een duidelijke 50Hz, alhoewel ik deze niet zie/aflees op scoop/multimeter.
DC in het signaalpad is het niet.
De VV geeft een DC offset van 0,07mV.
Op de uitgang van de versterker meet ik 40mV DC als de VV erop aangesloten is, en 18mV DC als de ingang van de EV open is.
Als ik iets op de ingang van de EV aansluit hoor ik wel een fluittoon en een brom (ook rechtstreeks van een bron).
Als ik dat dan weer afkoppel, hoor ik nog een tijdje een fluittoon en wat brom, en dat verdwijnt na een tijdje (= oscillatie van de EV ???)
Het lijkt er ook op dat, vanaf ik ook maar één kabeltje aansluit op die EV ingang dat de storingen beginnen.
Blijkbaar fungeren die kabels immens als antennes (en geven ze het startsignaal voor de oscillatie van de EV.. ?)
Naar wat ik lees op DIYaudio zijn de gebruikte transistoren erg snel en kunnen ze makkelijk oscilleren, zeker bij langere voedingslijnen.
Oplossing is een 100µF cap solderen ipv (of parallel op) de gebruikte 100nF.
Morgen maar eens proberen.
dit zijn de laatste gegevens:
EV ingangen open: nagenoeg stil. Ik hoor wel met m'n oor tegen de luidspreker wat witte ruis en een 50Hz brommetje. Spanning op de terminals ong. 4mV AC, maar acceptabel.
VV aansluiten: erge storing.
Aansluiten VV op EV:
Frequentie rond de 30kHz volgens m'n multimeter (met de scoop kan ik er niets van maken).
Spanning van rond de 13mV op de ingang van de versterker dan!
Ik hoor ook een duidelijke 50Hz, alhoewel ik deze niet zie/aflees op scoop/multimeter.
DC in het signaalpad is het niet.
De VV geeft een DC offset van 0,07mV.
Op de uitgang van de versterker meet ik 40mV DC als de VV erop aangesloten is, en 18mV DC als de ingang van de EV open is.
Als ik iets op de ingang van de EV aansluit hoor ik wel een fluittoon en een brom (ook rechtstreeks van een bron).
Als ik dat dan weer afkoppel, hoor ik nog een tijdje een fluittoon en wat brom, en dat verdwijnt na een tijdje (= oscillatie van de EV ???)
Het lijkt er ook op dat, vanaf ik ook maar één kabeltje aansluit op die EV ingang dat de storingen beginnen.
Blijkbaar fungeren die kabels immens als antennes (en geven ze het startsignaal voor de oscillatie van de EV.. ?)
Naar wat ik lees op DIYaudio zijn de gebruikte transistoren erg snel en kunnen ze makkelijk oscilleren, zeker bij langere voedingslijnen.
Oplossing is een 100µF cap solderen ipv (of parallel op) de gebruikte 100nF.
Morgen maar eens proberen.
ik heb de 'mod' met de condensatoren en het zobel netwerkje op de ground even geprobeerd, geen invloed.
storing ook eens proberen opnemen:
VREC000.WAV - 0.13MB
Hierbij nog een scoopbeeld wat ik meet op de uitgang..
storing ook eens proberen opnemen:
VREC000.WAV - 0.13MB
Hierbij nog een scoopbeeld wat ik meet op de uitgang..
- Bijlagen
-
- NewFile1.jpg (39.48 KiB) 183 keer bekeken
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: oscillatie in eindversterker P3A
Je tijdbasis staat op 10ms, maakt 20ms en 50Hz. Toch? klinkt ook als brom, niet als oscillatie.
Maar wat ik me afvroeg, doet de ev op zich het wel of klinkt 'ie ook vervormd?
Maar wat ik me afvroeg, doet de ev op zich het wel of klinkt 'ie ook vervormd?
hij klinkt zeker niet vervormd, doet prima z'n werk alleen die enorme brom...
Ik hoor ook een fluittoon, vandaar dat ik aan oscillatie dacht ..
Maar de aanwezige brom komt inderdaad niet van oscillatie.
Ik hoor ook een fluittoon, vandaar dat ik aan oscillatie dacht ..
Maar de aanwezige brom komt inderdaad niet van oscillatie.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ben ook even out of options Bert. Dit zijn lastige dingen om te tackelen....lijkt op iets wat geen aarde heeft of juist een dikke aardlus. Misschien even laten liggen en dan fris er nog eens naar kijken?
- RobertD
- Contacteer:
Het is het geluid dat je hoort wanneer je een natte vinger tegen de ingang van een versterker houdt. 50Hz met wat modulatie.
Waarschijnlijk moet je toch het aardingsconcept eens onder de loupe nemen.
Hoe zit het met dat schakelingetje met die diodes dat tussen massa en chassis zit? Kan dat niet weg? Vervangen door een draadje?
Waarschijnlijk moet je toch het aardingsconcept eens onder de loupe nemen.
Hoe zit het met dat schakelingetje met die diodes dat tussen massa en chassis zit? Kan dat niet weg? Vervangen door een draadje?
vervangen door een draadje lijkt me ook niet de juiste manier, dan hang je randaarde aan je versterkerground.
Echter, zelfs als ik dat loskoppel verandert er niets.
Ik heb me er al suf op gezocht..
Echter, zelfs als ik dat loskoppel verandert er niets.
Ik heb me er al suf op gezocht..
- SSassen
- Contacteer:
Aansluitdraden naar je eindtransistoren zijn in mijn opinie veels te lang.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gediplomeerd netspanningopschoner
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gediplomeerd netspanningopschoner
dat kan mss wel eens het probleem zijn.
tmoet zowat het enige zijn waar ik nog niet naar gekeken heb.
Probleem is dat de torren wel wat warmte kwijtwillen en een gepaste koelplaat niet makkelijk te vinden is om ze op deze manier te monteren (ik kan natuurlijk niet alles in de versterker omsmijten).
Ik zal eens zien hoe ik de torren op de PCB kan plaatsen en toch nog van koeling voorzien.
tmoet zowat het enige zijn waar ik nog niet naar gekeken heb.
Probleem is dat de torren wel wat warmte kwijtwillen en een gepaste koelplaat niet makkelijk te vinden is om ze op deze manier te monteren (ik kan natuurlijk niet alles in de versterker omsmijten).
Ik zal eens zien hoe ik de torren op de PCB kan plaatsen en toch nog van koeling voorzien.
Ik heb ook eens gemaild met de ontwerpen (Rod Elliot).
Volgens hem moet ik volledig m'n layout omsmijten, doordat deze problemen layout gerelateerd zijn.
Ook de eindtorren staan veel te ver van de print (zoals Sander al zei).
Zo'n verandering zie ik niet echt zitten, aangezien behuizing al vast ligt e.d.
Daarom ga ik de eindmodules los verkopen, en in de plaats een UCD180 module plaatsen.
Die heeft minder koeling nodig, en dan red ik het wel met m'n layout.
De eindmodules op zichzelf zijn eersteklas, met hoogwaardige transistoren en condensatoren.
Gebruikt met de juiste layout geven ze een prima resultaat (zie reviews P3A).
Waarschijnlijk kan ik dus wel iemand gelukkig maken met deze opgebouwde modules.
Ik plaats hiervoor nog wel een ad in de 'te koop' sectie).
Volgens hem moet ik volledig m'n layout omsmijten, doordat deze problemen layout gerelateerd zijn.
Ook de eindtorren staan veel te ver van de print (zoals Sander al zei).
Zo'n verandering zie ik niet echt zitten, aangezien behuizing al vast ligt e.d.
Daarom ga ik de eindmodules los verkopen, en in de plaats een UCD180 module plaatsen.
Die heeft minder koeling nodig, en dan red ik het wel met m'n layout.
De eindmodules op zichzelf zijn eersteklas, met hoogwaardige transistoren en condensatoren.
Gebruikt met de juiste layout geven ze een prima resultaat (zie reviews P3A).
Waarschijnlijk kan ik dus wel iemand gelukkig maken met deze opgebouwde modules.
Ik plaats hiervoor nog wel een ad in de 'te koop' sectie).