eerst even voorstellen, mijn naam is echt Stijn, ik woon in Tilburg met mijn vriendin. Toen ik mijn huis kocht heb ik daar meteen een leuke stereo bij uit gezocht. Die stereo (en een pneumatische boorhamer voor de keiharde betonnen muren), leken me het meest kritisch voor mijn nieuwe huis (die boor was wel snel uitgekozen). Natuurlijk ging mijn gelukkige leven verder.... Samenwonen, mijn vriendin nam een kat mee (ik ben allergisch), dus mijn stereo naar de zolder kamer, vriendin haar oude stereo in de woonkamer en ik bleef gelukkig..........
Zoals zovelen hier hou ik van goed klinkende muziek. Over smaak valt te twisten, maar muziek klinkt gewoon beter als het beter klinkt. Dus moet er iets gebeuren. De kat is ondertussen verhuisd, mijn oude stereo staat nog steeds op zolder. Mijn enige conclusie;
Na het vergaren van nogal wat info, het doorspitten van boekjes e.d. kwam ik tot de conclusie dat het zelf ontwerpen van een versterker nog flink boven mijn pet ging. Ik ben geen domme of onhandige jongen, maar zonder electro achtergrond en ervaring zou dit een lang gebed worden.......
Uiteindelijk, omdat ik toch zelf een versterker wilde bouwen heb ik bij Menno van der Veen een UL40-S2 bouwpakket besteld. Op een kapotte buis na werkt hij helemaal (nog heel even wachten op de nalevering van de buis en het afregelen).
Er is dus een versterker, ik heb nog een werkeloze NAD T533 CD speler staan. Het enige wat ontbreekt zijn een paar goede boxen. Die boxen gaan enkel voor stereo weergave van muziek dienen, in onze woonkamer **. De muziek bestaat hoofdzakelijk uit rock en hip hop met echte instrumenten band (a la kyteman), natuurlijk komen de andere genres ook langs, bijv jazz en funk.
Ik heb ondertussen meer ervaring met versterkers bouwen dan met boxen, ik denk wel dat ik boxen makkelijker begrijp dan versterkers. Anyway, doel is om dit jaar een setje boxen te bouwen, bij de versterker. Deze boxen krijgen een warme en strakke weergave van muziek. Het idee over deze boxen is zich nog wat aan het vormen. In eerste instantie dacht ik aan een full range hoorn, maar het gebrek aan bass lijkt me niet passen bij mij muziek smaak. Dus denk ik nu direct aan iets met een woofer, mid-range en tweeter (deels TL?)
Het maken van deze boxen zijn mijn reden om me in te schrijven. Als ik zo eens rond kijk zie ik erg mooie projecten. Ik ben erg benieuwd naar de live showcases van deze boxen in mei.
Ik hoop dat de enthousiastelingen mij hier verder willen helpen, ik begrijp dat ervaring moeilijk is uit te leggen en dat kennis gebrek aan termen en definities standaard is in mijn situatie. Zoals ik om uitleg van termen en standaard definities ga vragen, zo hoop ik dat jullie mij helpen met jullie ideeen en ervaringen over drivers e.d..
Net zoals jullie wil ik het perfecte setje boxen wil bouwen, ook al ben ik een beginneling daar ligt de lat*. Ik geef mezelf een jaar, daarna zien we wel verder........ here we go.
groetjes en de beste wensen voor het nieuwe jaar,
Stijn
* Ik wil me graag jaren later nog verbazen over de kwaliteit van wat ik heb gedaan. Truth like art is in the ear of the beholder.
** De woonkamer is een kamer van 5 bij 10 meter lang, meet een verbreding in het laatste deel van de woonkamer, aan het begin zit de keuken. De Boxen worden naast elkaar geplaatst op de lange zijde, gericht naar de verbreding, begin eerste box geplaatst op 2/3 van de woonkamer lengte, de tweede op het einde. In de verbreding staat een grote bank, ruimschoots voor een harde betonne muren, houten vloer door de hele woonkamer, salon tafel voor de bank en tussen de speakers.